Ik ga in december een paar dagen naar Nederland om mijn familie te bezoeken en onze zoon met Sinterklaas kennis te laten maken. We willen graag wat typisch spaanse dingen voor hen meenemen, en voor ons terug weer nederlandse dingen die ik mis hier. De bedoeling is in het ruim, dus niet in de handbagage, en dan denken we aan spaanse ham, spaanse olijfolie, chorizo etc, en vanuit nederland, kaas, etc. Waar kan ik precies vinden wat toegestaan is en wat niet, het zou niet fijn zijn om de spulletjes op het vliegveld uit de koffer te halen en in te leveren.
Voor de regels wat uitvoer vanuit Spanje betreft kun je misschien op de site van de spaanse douane kijken? Ik gok zo dat deze wel redelijk overeenkomen met die van invoer voor Nederland, allemaal EU.
Ik heb afgelopen zomer jam vanuit Kreta meegebracht voor mijn vader. Nu waren dat 3 miniverpakkingen. Ze hebben mijn koffer wel gecheckt en de jam waarschijnlijk ook. Aangezien de verpakking beschadigd was. Maar deze zijn dus met mij in Nederland aangekomen. Ham etc denk ik niet dat mag.
Alhoewel ik niet zo goed op de hoogte ben van de regels, nemen we altijd kaas mee naar Ierland. Bij aankoop zeggen we altijd dat het voor Ierland is, en dan sealen ze de kaas. Verder doen we het in de koffer, dus niet in de handbagage. Nooit problemen gehad.