[FOTO] Reis mee over de Middellandse zee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

[FOTO] Reis mee over de Middellandse zee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:42

Hallo allemaal!

Afgelopen oktober ben ik op vakantie geweest naar het middellandse zeegebied, een eenmalig uitgebreide vakantie waarin ik meerdere landen heb aangedaan en uiteraard ontzettend veel gefotografeerd heb.
De reis heeft veel indruk gemaakt en ik wil jullie deze foto's dan ook niet onthouden.
De reis heeft mij geleerd dat we het in Nederland allemaal piekfijn in orde hebben, in vergelijking met deze landen. Toch waren de inwoners in alle landen, ondanks de soms moeilijke leefomstandigheden, oprecht gastvrij.
Bovenal heeft het mij laten zien dat ieder andere normen en waarden heeft en we eigenlijk geneigd zijn om veel te snel te oordelen over datgene wat we zien.
Oftewel; een ontzettend leerzame reis die ik niet gauw zal vergeten.

Vragen of opmerkingen zijn uiteraard meer dan welkom!
De linkjes zijn ook zeker de moeite waard. Helaas kunnen er maar 15 zichtbaar, anders had ik het wel geweten, haha. :D

Het binnenland van Turkije
Het binnenland van Turkije heeft prachtige natuur, maar de inwoners hebben het er zwaar. Een sober leven met weinig middelen.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

Ook in Turkije zijn veel zwerfhonden, al zien ze er vaak nog goed gevoed uit.
https://flic.kr/p/q3Z2k2

En ze zijn vaak erg nieuwsgierig!
https://flic.kr/p/q1TC33

5. In de steden staat nieuw direct naast oud.
Afbeelding

Istanboel, Turkije
Istanboel is gigantisch, je kijkt je ogen uit. Het is een stad van extremen en bovendien een stad die bol staat van de geschiedenis.

Een winkelier in de Grand Bazaar heeft een glazen Nazur boven zijn winkeltje hangen. Een amulet wat, volgens het Turkse geloof, bescherming biedt tegen het kwade oog. Je komt ze eigenlijk bijna overal in het Midden-Oosten tegen.
https://flic.kr/p/q3Z4h8

6. Een 'doodnormale' winkelstraat
Afbeelding

Vanaf de veerboot had ik prachtig uitzicht over het stukje Istanboel waar het Topkapi paleis, het Hagia Sophia en de Blauwe Moskee staan.
https://flic.kr/p/q1TDXW

7. De imposante gewelven van de Blauwe Moskee, waar ik helaas niet in ben geweest vanwege de immens lange rij.
Afbeelding

8. Het imposante plafond van de haremvertrekken in het Topkapi paleis.
Afbeelding

Een zwerfkitten hield zich op bij de winkeltjes.
https://flic.kr/p/pLyCWn

En deze had zich verstopt.
https://flic.kr/p/q3Z3ie

Cypres
Een eiland met verbazingwekkend mooie stranden en een boek dik van geschiedenis. Er zijn veel resten te vinden van de Romeinse beschaving, welke goed te bezichtigen zijn.

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Egypte, Alexandrië en Caïro
Een stad die mij het meest heeft beïnvloedt. Het was bizar om te zien en op sommige momenten onbegrijpelijk. Een stad met zo veel verschillende kanten en zo veel verhalen, dat je duizelt. Het leven van de gewone burger is daar zo anders en vanuit ons oogpunt bijna onmenselijk. Voor hen is het weer een andere dag in hun leven.

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Automonteur en verkoop van auto-onderdelen.
Afbeelding

14.
Afbeelding

Een kameel op rust.
https://flic.kr/p/pLyDu6

15. Na een harde dag werken bij de piramides van Gizeh uitrusten in de laatste zonnestralen.
Afbeelding

In mijn archief zitten nog veel meer foto's, maar ergens geld ook wel; less is more. Bedankt voor het kijken!

PS. De foto's zijn beschermt door het Auteursrecht. Het is niet toegestaan deze foto's te delen, op te slaan of op wat voor manier dan ook te vermenigvuldigen. Bedankt voor je begrip!
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 14-11-14 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LovingTweety

Re: [FOTO] Reis mee over de Middellandse zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:49

Prachtige foto met een hele mooie sfeer.

Zwerfhonden en katten worden in Turkije gewoon gevoerd door de inwoners. In Istanbul staat volgens mij ook een voermachine.
Zijn er 2 curacao's? Ik ken alleen degene bij Venezuela.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:51

Oh dear, Cypres bedoel ik natuurlijk. Bedankt voor de tip, haha.

Klopt, het kwam ook regelmatig voor dat we ze gevoerd en gedrenkt zagen. Zelfs in de woestijn van Egypte werd aan ze gedacht.
Bij een zwerfdier komen natuurlijk meteen al de 'Ah, wat zielig' gedachten naar boven, maar in deze landen is daar absoluut geen sprake van, gelukkig. :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:53

Klopt, gelukkig zorgen ze goed voor 'hun' dieren. Mijn vriend vond al die zwervers in Turkije zielig maar had ook snel door dat ze wel los lopen, maar niet verhongeren.

Cypres is al logischer ja, haha. Ben je deze reis met een organisatie gaan maken? Of zelf gepland.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:54

Hele mooie reeks! Je weet de sfeer inderdaad goed vast te leggen.
Ben jaloers op je reis, ik zou hem ook heel graag eens willen maken.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 13:56

xdniesje schreef:
Hele mooie reeks! Je weet de sfeer inderdaad goed vast te leggen.
Ben jaloers op je reis, ik zou hem ook heel graag eens willen maken.

Bedankt! De reis is zeker een aanrader, had het voor geen goud willen missen. :)

LovingTweety schreef:
Klopt, gelukkig zorgen ze goed voor 'hun' dieren. Mijn vriend vond al die zwervers in Turkije zielig maar had ook snel door dat ze wel los lopen, maar niet verhongeren.

Cypres is al logischer ja, haha. Ben je deze reis met een organisatie gaan maken? Of zelf gepland.

Ja, klein foutje, haha.
Eigenlijk een combinatie daarvan. We (Gezin) hebben ons van land naar land laten vervoeren per boot en zijn in de landen zelf volgens een eigen planning gaan rondstruinen. Was een perfecte combi!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:43

Cypres is een boom...... Cyprus is het eiland ;)

Mooie reis!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:39

Wow, prachtig. Wat een mooie alledaagse beelden zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:43

Wauw prachtig in beeld gebracht , wat een mooie reis!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:47

Mooie beelden! Ik herken die van Istanbul wel ;)
Ben je ook bij de scheiding van Griekenland/Turkije geweest op Cyprus? Dat is bizar...

Ik zou zelf heel graag een fotoreportage willen maken van de katten van Istanbul. De zwerfkatten hobbelen daar ook overal winkels binnen en liggen op de lekkerste plekjes te slapen. Katten waren het lievelingetje van de profeet Mohammed en worden dus ook goed behandeld. Je ziet overal in Istanbul van die (gevoerde) kattenmandjes hangen en in de buurt ligt altijd wel voer.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:48

Ik vind je reactie op het binnenland van Turkije een beetje overdreven. Mijn vriend woont er en heb er al aardig wat tijd doorgebracht. Het leven daar is prima. Ik zou eerder zeggen dat wij met overdreven veel spullen leven, dan dat hun leven sober is. Er zijn natuurlijk veel verschillen binnen het land, maar het leven is er echt niet slecht over het algemeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:52

Wauw, onwijs gave foto's! Je hebt alle landen prachtig vastgelegd. <3

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 20:00

Bedankt allemaal!

Gracezellaa: Turkije is natuurlijk groot en laten wij dus net door dat deel zijn gegaan waar het allemaal wat minder gaat. Met binnenland bedoel ik overigens niet (Dat had ik wellicht duidelijker moeten aangeven) de steden in het binnenland of de dorpen, maar meer de afgelegen en drogere delen van het (binnen)land. Ik weet niet waar je vriend woont? Maar dergelijke contreien zijn wij niet tegen gekomen tijdens deze trip.
Maar je hebt gelijk, ik had het wat beter moeten specificeren. :)

Kala: Ja, klopt! Katten lagen daar echt hemels te slapen. Heb een hele hoop foto's van de katten daar en negen van de tien keer tukkend op een speciaal daarvoor ingericht plaatsje, haha.
Daar zijn we geweest ja! Ook een stukje op Brits grondgebied. Inderdaad bizar als je daar over nadenkt, kun je je bijna geen voorstelling van maken. Een hele poos nog geluisterd naar de Britse radio, heel maf.

Manzano: Ik heb weekend nodig. :') Sorry voor de typo.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:56

Leonyr schreef:
Kala: Ja, klopt! Katten lagen daar echt hemels te slapen. Heb een hele hoop foto's van de katten daar en negen van de tien keer tukkend op een speciaal daarvoor ingericht plaatsje, haha.
Daar zijn we geweest ja! Ook een stukje op Brits grondgebied. Inderdaad bizar als je daar over nadenkt, kun je je bijna geen voorstelling van maken. Een hele poos nog geluisterd naar de Britse radio, heel maf.

Bijzonder land!
Geniet lekker na met/van je foto's!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 12:50

Wat een prachtige foto's en een nog mooiere reis! :j