Ouders garant laten staan, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sokje_6

Ouders garant laten staan, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 16:12

Hoi,

Voor mijn visum moet ik 'bewijs van voldoende financiële middelen' nodig. Dit zijn dan bankafschriften van de afgelopen drie maanden, waarop je aantoont dat je inkomsten hebt en jezelf daar dus ook kunt onderhouden voor de tijd dat je weg bent.
Het punt is echter dat ik geen inkomsten heb. Dus ik ga simpelweg nooit toestemming krijgen om een halfjaar in dat land te vertoeven, want ik verdien niks (student).

Nu las ik ergens dat je je ouders garant kunt laten staan, en dat vinden we alle drie een prima idee. Maar de vraag is, hoe doe je dat? Ik lees dat het op zwart-wit moet staan en dat mijn ouders dan afschriften moeten overdragen. Meer informatie vind ik niet, dus ik heb geen idee of hier iets gemakkelijker kan dan via een notaris o.i.d.

Ik lees over garantverklaringen wel dingen over hypotheken en buitenlanders die je in Nederland kunt ondersteunen, maar dat zoeken we niet.

Iemand een idee war ik dit kan vragen? Is er hier misschien iemand die het weet?

Alvast heel erg bedankt!

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 16:27

Geen ervaring met jouw specifieke geval maar wel met garantiebrieven, die laat je door je ouders onderteken zodat ze dus garanderen dat ze jouw verblijf in dat land bekostigen. Bel anders is een visumbureau zoals CIBT, zij kunnen deze vragen voor je beantwoorden.

Sokje_6

Re: Ouders garant laten staan, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:31

Een garantiebrief is alleen voor bedrijven, zo te zien. Bedankt voor je antwoord, ik heb nu inderdaad even gemaild wat nou handige opties zijn. :)

Vind wel een machtiging via de visacard maar of dat geldig is als bewijs weet ik niet, dus ook een mailtje naar de ambassade gestuurd..

Nog iemand anders met ervaringen toevallig?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:44

Volgens mij is het zo dat het land waar je naartoe gaat ervan overtuigd moet worden dat jij daar in financieel opzicht onafhankelijk bent.

Hierdoor denk ik dat iemand in dat land daar voor jou garant moet staan...

Een vriendin van mij heeft haar vriend een jaar geleden voor een bepaalde tijd naar Nederland gehaald. Hij kon niet aantonen dat hij voldoende financiële middelen had. Zij had echter wel voldoende financiële middelen, waardoor zij aan kon tonen dat hij geen beroep zou doen op sociale voorzieningen in Nederland.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 11:35

Bedankt voor je tip! Dat heet een Schengenvisum geloof ik. Dat kan inderdaad ook, maar is de laatste optie. Bij andere mensen borg staan vind ik een beetje riskant. Liever bij m'n ouders als dat kan :).

Ik wacht nog op antwoord, of een visacard geldig is als bewijs. Dit zijn in Zuid-Afrika zelf de eisen, maar weet dus niet of dat in Nederland geldt, dus dat heb ik even gevraagd.

Proof of financial means to pay for your living expenses while in South Africa in the form of:
Bank statements
Salary advances
Undertakings by the host(s) in South Africa
Bursary
Medical cover or
Cash available (including credit cards and travellers’ cheques)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:14

Geen idee of je hier iets aan hebt, maar een vriendin van mij heeft in een soortgelijke situatie gezeten. Zij kon ook een visum krijgen als ze voldoende spaargeld kon aantonen. Haar ouders hebben toen voor haar reis dat bedrag op haar spaarrekening gezet (ik heb geen idee wat het vereiste bedrag was), zodat ze het visum kreeg en toen ze weer terug was heeft ze het geld terug naar haar ouders overgemaakt.
Misschien is dat een mogelijkheid?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-14 10:00

Ga ik bekijken, bedankt! :)

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:08

Voor welk land heb je een visum nodig en van welke nationaliteit ben je zelf?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 23:00

Zuid-Afrika, ben zelf Nederlandse.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 23:06

Bel hun ambassade eens. Die zouden dit moeten weten of kunnen uitzoeken.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:25

Ik zie ook çash available staan. Weet je om hoeveel geld dat gaat, anders kun je ook een bank verklaring krijgen waar dat op staat. Zelf heb ik zoiets moeten doen voor de VS, toen moest er geloof ik 2000 dollar opstaan. Toen hebben mijn ouders dat overgemaakt, ik een bankverklaring aangevraagd en weer terug over gemaakt, dat was voldoende.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:30

Rare vraag, maar: hoe ga je jezelf onderhouden dan? Waar woon je, waar eet je?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 16:39

Ik denk dat hier gewoon een bankgarantie afgegeven kan worden door de bank van jouw ouders, waar zij dan voldoende geld moeten hebben staan of krediet hebben.

Als zij garant moeten staan voor jou, zal de partij (bank) die zo'n garantie afgeeft wel willen weten of zij terugbetaald worden door jouw ouders als de wederpartij de bankgarantie aanspreekt en om betaling vraagt.
Daarom moeten je ouders wel onderpand hebben bij die bank.
In de garantie staat dat de bank namens jouw ouders garant staat voor jouw verplichtingen.

Overigens is het wel handig dat je in de tekst van zo'n garantie duidelijk laat opnemen wanneer er om betaling gevraagd kan worden. Dus niet 'op eerste verzoek' van de andere partij betalen, want dan weet je nooit of zo'n verzoek tot betaling wel juist is. Als ze een bewijs moeten overleggen dat jij je verplichtingen echt niet bent nagekomen, heb je meer houvast.

Een garantie is niet alleen voor bedrijven trouwens, zoals hierboven staat, maar (juist) ook voor particulieren die een verplichting in het buitenland aangaan en waarbij de wederpartij inzicht in de financiele positie wil hebben.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 23:41

Prrrr schreef:
Rare vraag, maar: hoe ga je jezelf onderhouden dan? Waar woon je, waar eet je?

Snap de vraag wel hoor! :) Kost en inwoning zijn al betaald, ik krijg bovendien ov-vergoeding en stufi loopt ook gewoon door.

Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ambassade bellen was vorige keer een drama, werd drie keer doorverbonden en zelfs twee keer naar dezelfde persoon :+

Enorm bedankt voor de uitgebreide antwoorden, heb ik veel aan!