Met hond naar Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ocean_Child

Met hond naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 01:16

Hi :wave: !
Tijdens de kerstdagen hebben wij (mijn man en ik, goede vrienden en onze kinderen) een huis gehuurd in Duitsland.
Het huis bevindt zich in een prachtig gebied waar ik verwacht lekker te kunnen wandelen, dus onze hond gaat mee.

De hond is keurig ingeënt, ook de rabies vaccinatie is in orde, en uiteraard heeft hij een chip.
Nu lees ik zojuist op internet dat honden zwaarder dan 20 kilo en/of hoger dan 40cm altijd aangelijnd dienen te zijn en dat ik een muilkorf bij me moet hebben. -O-
Nu wil ik best een muilkorf meenemen, maar hij mag dus niet los?

Heeft iemand hier ervaring mee? Wordt hier streng op gehandhaafd?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 06:32

Wat voor een hond heb je ook zeer belangrijk in duitsland

Amandavd

Re: Met hond naar Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 07:22

Woont Kimmie ( weet niet of dit de goede bokt naamt is ) niet in Duitsland? Zij heeft een groot aantal honden, denk dat zij je er mee over kan vertellen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 08:06

Het ligt er aan waar je in duitsland gaat je moet denk ik even googlen op de regio iedere regio heeft andere regels.
Het enige waarneer je je hond zeker moet vasthouden is als het een klapkaak type is.
wij komen al jaren met Herders in Duitsland,zijn natuurlijk wel duitse herders ;-) maar tot nu toe geen probleem.Het vastzetten van je hond in de auto is in ieder geval wel verplicht en ik zou je hond als je hem loslaat niet uit zicht laten,jagers zijn er op zijn zachts gezegd schietgraag en zullen en mogen de hond dood schieten als ze denken als hij achter wild zit.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 14:54

Ik heb een Saarloos Wolfhond. Ik hou hem sowieso in de buurt. In de auto vast weet ik van, ik heb een riem voor hem. Vraag me alleen af of ik gewoon fijn met heb kan gaan wandelen, los. We zitten in sauerland :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:56

Wij komen vaak in duitsland en we hebben er nog nooit een gemuilkorfde hond gezien, wel heel veel loslopende honden trouwens. Ook zijn we nog nooit aangesproken door een agent op een hond zonder muilkorf. Ook al zijn idd de officiele regels zo.

Zelfs een keer aangehouden met de auto (stom bordje 50 buiten de bebouwde kom over het hoofd gezien). Honden zaten duidelijk los in de auto. :') de enige opmerking die we kregen was schoene weisser schaeferhund. :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-11-14 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:04

Ik woon in Duitsland en zie hier zelden een aangelijnde hond. Gister toevallig mijn eerste muilkorf ooit tegengekomen.
De Duitsers zelf nemen het dus niet zo heel strikt op, die regeltjes. Als ik jou was zou ik je hond op de openbare weg aanlijnen en daarbuiten gewoon lekker los houden. Denk niet dat je daar problemen mee zult krijgen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 16:02

Nou, ik waag het er wel op ;)
Op de openbare weg gaat hij sowieso aangelijnd, buitengebied gaan we lekker los!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:07

Je ziet inderdaad weinig honden met muilkorf, maar ik zou hem maar bij je hebben, zéker als toerist. ;) Wij hebben ze ook in de auto omdat we kort aan de grens wonen en vaak daar gaan wandelen of boodschappen doen of wat dan ook. Toch al een paar keer naar de muilkorf gevraag. De honden liggen bij ons 'los' in de auto, ze hebben mandjes achterin. Dat vinden die duitsers ook prima. Een keer de vraag gehad of we de honden in de gordel konden doen, die hadden we achterin liggen, dat vonden ze dus geen probleem.

Daarbij zijn er bepaalde stukken bos in Duitsland waar de hond echt niet los mag ivm het jachtseizoen/wild wat er loopt. Je hebt kans dat je hond geschoten wordt, ze schieten nogal snel en nogal graag. Helaas heeft een oom van mij de hond van zijn Duitse vriend doodgeschoten op die manier.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:10

Het is zeker goed je eerst te verdiepen als je naar een ander land op vakantie gaat (wat je ook hebt gedaan). Er zijn landen waar bepaalde rassen niet welkom zijn die dat hier bijv wel zijn. En in de zin van niet welkom dan bedoeld als verboden!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:19

Wij hebben afgelopen zomer onze golden retriever en kruising golden x labrador meegenomen naar het Sauerland.
In het dorp hadden we de honden netjes aan de lijn.
Buiten het dorp hebben we ze lekker laten rennen.

Muilkorven had ik mee.
Verhuurster van appartement zei dat niemand die gebruikte.
Ook niemand zijn hond met muilkorf zien uitlaten.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:28

SaskiaKa schreef:
Ik heb een Saarloos Wolfhond. Ik hou hem sowieso in de buurt. In de auto vast weet ik van, ik heb een riem voor hem. Vraag me alleen af of ik gewoon fijn met heb kan gaan wandelen, los. We zitten in sauerland :)

In duitsland zijn ze erg streng met de pitbullachtige honden.dus met jou saarlooswolfs hond zul je denk ik geen last hebben.of hij zou al een andere hond moeten bespringen of bijten of mensen lastig vallen die er niet van gedient zijn.met mijn staff heb ik altijd een muilkorf bij me in duitsland,maar gebruik hem niet of moet er al over aangesproken worden.los liet ik hem niet.een flex is dan een optie

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 16:37

hier lopen juist niet veel honden los. zodra ze iemand zien lijnen ze meteen aan. zoals het hoort.
ook bij de boerderijen lopen ze niet los.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 17:01

Een hond mag hier inderdaad niet los. (officieel). Muilkorf is niet verplicht en de 20/40 regel is er 1 voor inwoners van Duitsland die moeten een speciaal papiertje hebben (Bundesland verschillend).

Los laten lopen zou ik ook niet aanraden. Jagers zijn hier vrij snel met het schieten op loslopende honden.

Verder moet de hond goed vast zitten in de auto en is een goede rabies enting met geldende basisenting erg belangrijk.