tips berlijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hidsiiiggg

tips berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 13:04

Ik weet niet of er al een onderwerp was hierover maar ik kon het niet vinden...

Ik ga rond de jaarwisseling een ruime week naar berlijn!:D
Ik ben hier al een keer eerder geweest een paar jaar terug en ik vind het een fantastische stad! Nu vroeg ik mij af of jullie nog tips hebben qua dingen die ik moet zien of doen in berlijn of tips waar ik het beste oud en nieuw kan vieren:)

Het plan is ook om berghain binnen te komen... mocht iemand daar tips voor hebben dan zou ik deze heel graag willen horen :+

RolingRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:14

Ik heb zelf 10 weken in Berlijn gewoond en gewerkt en vind het een prachtige stad. Waar je Oud en Nieuw moet vieren vind ik een lastige keuze maar er zijn genoeg mooie dingen om te zien. Weet niet of je van geschiedenis houdt maar de muur, checkpoint charlie, holocaust mahnmal, de Reichstag... De Brandenburger Tor is sowieso natuurlijk leuk om te zien.

Hakescher Markt is ook echt een leuke plek, met leuke hofjes, leuke terrasjes en er staat daar volgens mij op de zaterdag ook een markt met zelfs ook Nederlandse kraampjes. Verder zijn er ook veel andere markten, van hele oude/troep naar ook mooie grote markten, als je wil kan ik de plaatsen weer even voor je opzoeken? De Kurfurstendamm is natuurlijk ook een mooie plek om te shoppen de KaDeWe moet je ook van binnen gezien hebben ;) Maar Alexanderplatz was voor ons echt de plek waar we veel tijd hebben rondgebracht, heel veel winkels!! :D

Er is zoveel te zien daar en de metro is ook erg simpel en goed te gebruiken. Veel plezier!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:25

Berlijn,...das "mijn" stad. Heb er ooit een vriendje gehad en probeer nu nog iedere 2 jaar een keer gaan.

Leuk is, Die Alte Kulturbrauerei. Prenzlauwerberg is geweldig.

Als je van Musea houdt, op de museuminsel zijn er echt een paar hele mooie. Ik vond het Pergamonmuseum echt heel leuk.

Grunewald is leuk, wellicht iets minder bekend.

Cartouchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:59

Ik ben naar Berlijn geweest dit jaar. De Alternativ Tour is erg aan te raden! Het is gratis, en je gaat niet langs al de 'normale' monumenten maar juist langs allemaal verschillende graffiti kunstwerken in allemaal kleine hoekjes van de stad, en nog meer dingen, mensen en steegjes die je normaal nooit zou zien. Ik heb dit alleen wel in de zomer gedaan en weet niet echt of het in de winter ook zo leuk is als het zo koud is.. Verder hebben ze 's nachts ook een Alternativ tour, die kost wel 10 euro maar dan ga je naar allemaal verschillende (techno) clubs en krijg je een aantal drankjes gratis en gratis entree. Deze heb ik niet gedaan omdat we te weinig tijd hadden maar lijkt me wel echt leuk!
Verder zijn wij niet naar Berghain gegaan omdat we weinig tijd hadden, en niet veel zin hadden om een halve dag in de rij te gaan staan om misschien afgewezen te worden.. Tijdverspilling. Tips heb ik dus niet echt, alleen niet lachen, niet op je telefoon, beetje slonzige kleren.. Tenminste, dat is wat ik heb gelezen op internet van mensen die wel binnen kwamen. Naast de Berghain raad ik Tresor zeker aan. Dit is na Berghain een van de beste en bekendste techno clubs van Berlijn. Het is erg groot en super gaaf! Zoiets als Tresor heb ik nog nooit meegemaakt. Daar kom je bijna zeker wel binnen. Club Weekend is ook erg leuk.

maaikemuis

Re: tips berlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:03

De voormalige Stasi-gevangenis Hohenschonhause heeft op mij destijds heel veel indruk gemaakt. De tours worden daar gegeven door mensen die daar ook daadwerkelijk vastgezeten hebben. Ontzettend indrukwekkend. Wat ook enorm leuk is is om een tour te maken onder de grond. Unterwelten biedt verschillende tours aan door onder andere atoomschuilkelders te bezoekn die zijn ingebouwd in het metrostelsel.

Mocht je het parlement willen bezoeken, wel reserveren/boeken van te voren!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:04

Tresor is inderdaad heel gaaf.

Berlijn kan je heel goed uitgaan.

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 14:40

Pergamon ben ik geweest ja^^ zeker leuk! Tresor heb ik ook over gelezen en staat op het todolijstje:D

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:51

Tresor is zeker heel tof ja en als je van dat rauwe en urban houdt; sowieso lekker rondhobbelen in Oost-Berlijn en neem dan ook gelijk een kijkje in het Mauerpark :)

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 17:12

Top! Dankje:)

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 22:10

Absoluut Oost-Berlijn verkennen! :j Vooral Prenzlauer Berg is echt een aanrader. De buurt tussen Schönhauser Allee en Prenzlauer allee (en dan voornamelijk ter hoogte van S-Bahnhof Schönhauser Allee en U-bahnhof Eberswalder Straße) is ontzettend leuk. In de Oderbergstraße/Kastanienallee ken je heel goed eten voor een redelijke prijs. Persoonlijke favoriet is Pune :j Heerlijk Indisch eten en altijd happy hour (alle cocktails €3,90). Ook Spreegold (Schönhauser Allee) is heel leuk, maar wel redelijk duur voor Berlijnse begrippen. Daarnaast zijn er in PrenzlBerg ook heel veel leuke boetiekjes en vintage winkels.
Mijn tip is gewoon gaan lopen in die buurt en kijken wat je tegenkomt. Juist de sfeer hier is echt geweldig! <3

Mauerpark is best leuk, maar zou ik in de winter eigenlijk vermijden. De markt op zondag is vaak erg druk, en in combinatie met de winterse kou zou ik daar mijn tijd niet aan verspillen. Dan zou ik eerder naar het RAW-Gelände in Friedrichshain gaan, daar is ook een overdekt gedeelte.

West-Berlijn vind ik persoonlijk minder leuk. Is allemaal een stuk stijver dan het oosten. Wel is bvb Kreuzberg een leuke, hippe wijk. 'De' straat daar is de Oranientraße, maar daar ben ik persoonlijk niet zo weg van. Ikzelf vind de buurt rond de Bergmannstraße heel mooi en gezellig. Ook daar kan je heerlijk eten en goedkope cocktails drinken. (Wel Haifischbar ontwijken, daar gaan de prijzen van de drankjes echt door het plafond.)

Verder zou ik even op www.berlijnblog.nl kijken :j Daar staan hele leuke Berlijntips op, die een beetje van het gebaande pad af gaan. Als je de stad echt wil 'ervaren' zou ik je reisgids zo veel mogelijk thuis laten liggen! *D

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 23:22

haha:p ik ben juist zo blij met mn reisboekje over berlijn:P Ik vind het voor de basics toch erg handig om op zak te hebben. We zijn er 8 dagen dus we kunnen lekker rustig aan doen en het scheelt al dat ik al een heel groot deel heb gezien. Berlijnblog.nl heb ik gelezen ja:) inderdaad handig!

ik heb er echt zin in *\o/*

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 23:26

maaikemuis schreef:
De voormalige Stasi-gevangenis Hohenschonhause heeft op mij destijds heel veel indruk gemaakt. De tours worden daar gegeven door mensen die daar ook daadwerkelijk vastgezeten hebben. Ontzettend indrukwekkend. Wat ook enorm leuk is is om een tour te maken onder de grond. Unterwelten biedt verschillende tours aan door onder andere atoomschuilkelders te bezoekn die zijn ingebouwd in het metrostelsel.

Mocht je het parlement willen bezoeken, wel reserveren/boeken van te voren!

Hier sluit ik me helemaal bij aan, de gevangenis en met name de gids hebben grote indruk op me gemaakt. Misschien wil je ook een bezoek brengen aan concentratiekamp Sachsenhausen?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 01:08

Als je er 8 dagen bent, zou ik dat zeker doen. Lig net ten noorden van Berlijn. Tijdens de oorlog was dit het 'promotie kamp' waar veel propaganda materiaal werd gefilmd. Ironisch genoeg hebben de Russen na de bevrijding dit kamp voor eigen gebruik heropend!

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 10:09

Sachsenhausen ben ik ook al geweest^^ en unterwelten heb ik ook al gedaan maar dat gaan we waarschijnlijk wel doen want dat lijkt vriendje heel gaaf:)

De meeste grote dingen zoals het parlement, dierentuin, sachsenhausen heb ik gezien^^

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 10:28

Naar Hoppegarten :j

De beroemde Berlijnse renbaan.

bibi13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:54

Hebben jullie toevallig ook nog tips voor een leuk hotel dat betaalbaar is in het centrum?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:25