[Vakantie in Marokko] Essaouira, tips & ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

[Vakantie in Marokko] Essaouira, tips & ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 20:29

Hallo Bokkers,

Mijn vriend en ik zijn aan het kijken voor een vakantie, we gaan net voor het hoogseizoen. In eerste instantie wilde we naar tunesïe maar omdat het daar op het moment onrustig blijkt te worden, zijn we van dat idee afgestapt.

Marokko heeft me ook altijd heel erg mooi geleken en de arabische cultuur spreekt me voor een vakantie ook erg aan, het lijkt me een prachtig land met de woestijn, zee, Medina's en dergelijke. Mijn vriend zou dit ook leuk lijken maar wilde absoluut niet rondreizen in de zin van 3 dagen zo, doorreizen, 4 dagen zus, etc. De reden hiervan was omdat we nogal een hectisch jaar achter de rug hebben en hij een combi wilt van cultuur maar ook dagen luieren en hij heeft geen zin in gestress/gejaag omdat je toch verder moet en hij wilt dat we zelf kunnen kiezen of we voor een dagje cultuur gaan of gewoon een dagje aan het strand/zwembad hangen.

Dit ben ik met hem eens maar ook het binnenland lijkt heel mooi te zijn, en als ik in Marokko ben, wil ik eigenlijk zoiezo wel 2/3/4 dagen de woestijn in met Berbers & Kamelen.

Na wat research kwam ik uit bij de stad Essaouira, deze ligt aan het strand, is een wat oudere vissersplaats en sprak ons heel erg aan.

Nu is mijn vraag; is het vanuit Essaouira te doen om bijvoorbeeld Marrakesh te bezoeken? En is het ''safe'' om je koffers in het hotel achter te laten en bijvoorbeeld 3 dagen een woestijn excursie te doen? En is dit allemaal qua afstand haalbaar? En wat is er daar in de buurt nog meer te doen qua excursies/uitstapjes?

De planning is nu (als het haalbaar is qua financïen) om 2 of 3 weken te gaan, afhankelijk van de kosten voor vlucht + accomodatie.

Wie heeft er ervaring met het land en heeft nog tips?

Dank! *\o/*

citroen

Re: [Vakantie in Marokko] Essaouira, tips & ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:53

Gaaf dat je naar Marokko wilt! Ik ben vorig jaar begin december 5 dagen naar Marrakesh geweest! Wij zijn toen ook 1 dag naar Essaouira geweest, prima te doen! Het is ongeveer 2,5 a 3 uur rijden naar Marrakesh. Wel vind ik 1 dag Marrakesh wat kort persoonlijk. Wil je echt wat zien in Marrakesh of alleen slenteren door de souks en het Djemaa el Fna plein? Dan is het voor 1 dag prima! Als je ook nog veel wilt zien zou ik zeker 2 dagen gaan.

Als je trouwens naar Marrakesh gaat, neem dan zeker een terrasje boven aan het Djema el Fna plein! Geweldig om te zien wat er allemaal op het plein gebeurd!

Essouira zelf vond ik ook echt een heerlijk stadje! Gezellig centrum, leuke winkels en een heerlijk breed zandstrand! <3 Wij hebben er in december nog heerlijk kunnen zonnen! Er zijn ook genoeg activiteiten te doen op het strand zoals; paardrijden, quadrijden, kameelrijden en ik dacht nog wat dingetjes!

Een auto huren in Marokko is prima te doen! Let wel goed op je rij snelheid want daar wordt heel vaak op gecontroleerd! (Wij zijn van Marrakesh naar Essaouira zo'n 5x gecontroleerd op de heenweg :+ ! Waarvan ook 1 boete voor te hard rijden :o .

Ik denk dat je koffers achterlaten prima kan. Vaak hebben hotels wel een speciale bagage ruimte. Bij ons hotel in Marrekesh zou ik zo alles achterlaten. Wat een vriendelijke mensen! <3

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:59

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:18

citroen schreef:
Gaaf dat je naar Marokko wilt! Ik ben vorig jaar begin december 5 dagen naar Marrakesh geweest! Wij zijn toen ook 1 dag naar Essaouira geweest, prima te doen! Het is ongeveer 2,5 a 3 uur rijden naar Marrakesh. Wel vind ik 1 dag Marrakesh wat kort persoonlijk. Wil je echt wat zien in Marrakesh of alleen slenteren door de souks en het Djemaa el Fna plein? Dan is het voor 1 dag prima! Als je ook nog veel wilt zien zou ik zeker 2 dagen gaan.

Als je trouwens naar Marrakesh gaat, neem dan zeker een terrasje boven aan het Djema el Fna plein! Geweldig om te zien wat er allemaal op het plein gebeurd!

Essouira zelf vond ik ook echt een heerlijk stadje! Gezellig centrum, leuke winkels en een heerlijk breed zandstrand! <3 Wij hebben er in december nog heerlijk kunnen zonnen! Er zijn ook genoeg activiteiten te doen op het strand zoals; paardrijden, quadrijden, kameelrijden en ik dacht nog wat dingetjes!

Een auto huren in Marokko is prima te doen! Let wel goed op je rij snelheid want daar wordt heel vaak op gecontroleerd! (Wij zijn van Marrakesh naar Essaouira zo'n 5x gecontroleerd op de heenweg :+ ! Waarvan ook 1 boete voor te hard rijden :o .

Ik denk dat je koffers achterlaten prima kan. Vaak hebben hotels wel een speciale bagage ruimte. Bij ons hotel in Marrekesh zou ik zo alles achterlaten. Wat een vriendelijke mensen! <3

Goed om te horen, we kunnen meerdere dagen gaan naar Marrakesh, maar blijven dan niet overnachten in de stad, alleen voor de woestijn verlaten we dan 's nachts het hotel. Ik las op internet dat het niet gebruikelijk is in Essouira om in Bikini op het strand te liggen, klopt dit ook?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 20:19

jorika1986 schreef:
Ik ben vorig jaar op de motor naar Marokko geweest.
Heb een verslag geschreven op een engelstalig motor forum, hier de link!
http://www.cbf1000.com/index.php/topic,16167.0.html

Even snel een kijkje genomen, zal vanavond er even voor gaan zitten, ziet er mooi uit.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:26

Wij (mijn vriend en ik) zijn net drie weken terug uit Marokko. Essaouira is heel mooi en perfect om heerlijk uit te rusten. Heerlijk strand, niet te warm door de koele zee, prachtige plaatsje zonder de zeer opdringerige verkopers zoals in Marrakech en dorpje kent een rijke geschiedenis.

Marrakech ligt ongeveer op 3 uur rijden heen en 3 uur rijden terug, ofwel: het is best ver. De woestijn kan ik je bij deze vertellen; zet het uit je hoofd. Mijn vriend en ik wilde een rustige ontspannen vakantie. Wij zijn 2 dagen in Marrakech geweest, 2 dagen in Essouira, en 2 nachten in de woestijn. Wij hebben daarvoor ruim 12 uur in een busje gezeten (!), totaal dus twee volle dagen kwijt geweest met reizen waarvan we één avond (vanaf 8 uur) tot de volgende ochtend (6 uur) er maar zijn geweest (dus alleen voor de woestijn!). Als je een rustige vakantie wil; niet doen dus! Zeker omdat de reisaanbieder dit er vaak niet bij verteld...

Mocht je meer informatie willen, m'n pb-box staat open! :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 07:30

Picassox schreef:
Wij (mijn vriend en ik) zijn net drie weken terug uit Marokko. Essaouira is heel mooi en perfect om heerlijk uit te rusten. Heerlijk strand, niet te warm door de koele zee, prachtige plaatsje zonder de zeer opdringerige verkopers zoals in Marrakech en dorpje kent een rijke geschiedenis.

Marrakech ligt ongeveer op 3 uur rijden heen en 3 uur rijden terug, ofwel: het is best ver. De woestijn kan ik je bij deze vertellen; zet het uit je hoofd. Mijn vriend en ik wilde een rustige ontspannen vakantie. Wij zijn 2 dagen in Marrakech geweest, 2 dagen in Essouira, en 2 nachten in de woestijn. Wij hebben daarvoor ruim 12 uur in een busje gezeten (!), totaal dus twee volle dagen kwijt geweest met reizen waarvan we één avond (vanaf 8 uur) tot de volgende ochtend (6 uur) er maar zijn geweest (dus alleen voor de woestijn!). Als je een rustige vakantie wil; niet doen dus! Zeker omdat de reisaanbieder dit er vaak niet bij verteld...

Mocht je meer informatie willen, m'n pb-box staat open! :)

Hmm, de woestijn is dan inderdaad geen doen en dat maar bewaren voor als we er gaan rondreizen in Marokko (staat ook nog op het lijstje).

Marrakech vinden we toch wel erg leuk en dan maar 1/2 dagen een keer vroeg op.
Rijden er vanuit Essouaouria geen treinen die kant op?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:30

Nee... Er rijden nauwelijks treinen, alleen af en toe en goederentreintje. Openbaar vervoer kennen ze daar niet, alleen rijden er stadsbussen in Marrakech.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:39

Ik heb een rondreis door Marokko gemaakt in 15 dagen. Wij zijn begonnen in Marrakech, hebben in Zagora en Merzouga in de woestijn overnacht, zijn door het Atlasgebergte gewandeld in Imlil en geëindigd aan de kust, in Essaouira.

Misschien dat ik ben beïnvloed door de rest van de rondreis, maar ik vond Essaouira niet zo bijzonder :o Ik zou er zelfs geen week willen verblijven, laat staan twee of drie weken. Maar dat is vast persoonlijk ;)
Wat al gezegd werd: er is een lang strand waar je allerlei sporten kunt beoefenen. Naast paardrijden, kameelrijden, quadrijden waren er ook watersporten te beoefenen zoals suppen, surfen en zeekayakken. Verkopers op het strand ben ik inderdaad niet echt tegengekomen, maar ik moet zeggen dat ik vanwege de kou (?!) ook niet op het strand heb gelegen. Ik ben in juni geweest, maar vond de temperatuur in Essaouira echt veel koeler dan de rest van het land. Ik denk dat het zo'n 20-25 graden was, maar met de harde wind voelde het niet zo warm. Ik zou zo niet op het strand gaan liggen (en heb het dus ook niet gedaan in de drie dagen dat ik er was). Ter vergelijking: de dag erna zijn we naar Marrakech vertrokken waar het toen 40 graden was!

De woestijnovernachting in Zagora vond ik maar een aanfluiting. Je rijdt een dorpje uit, komt in bergachtig gebied met een beetje zand en dat moet de woestijn voorstellen. Merzouga was wel gaaf! Maar dat is vanaf Essaouira zo'n 800km rijden. En je rijdt in Marokko geen gemiddelde snelheid van 100km per uur. Soms, door de bergen heen, ligt je snelheid maar op zo'n 50km per uur. Dat je er dus 12 uur over doet om de woestijn te bereiken zoals Piccasox al zegt, klopt dus wel.
Maar, misschien kun je toch een mini rondreis maken? Als je zegt 2-3 weken te hebben. Besteed een paar dagen in Marrakech (daar is een vliegveld, dus dat is makkelijk beginnen). Doe een tour naar Merzouga en overnacht in een hotel-woestijn-hotel (maak er dus 4 dagen van). Wij zijn met de kameel de woestijn ingegaan, een tocht van zo'n 1,5 uur, echt gaaf! Dan slaap je in de woestijn en de volgende nacht hobbel je terug. Om ontspannen te beginnen en eindigen zou ik dan een nacht in een hotel slapen. Bovendien wordt zo'n woestijntour vaak ook vanuit een hotel aangeboden (onze tour was vanuit hotel Auberge du Sud, aanrader!) Ook heb ik quad gereden in de woestijn, een van de hoogtepunten van mijn reis! Na Merzouga kun je de reis eindigen aan de kust (reken dus wel op een lange rit!) en daar nog een week of langer verblijven. Dan heb je dus 3 bestemmingen maar ben je niet elke dag aan het reizen.

Ik heb tijdens mijn rondreis een reisverslag bijgehouden met wat foto's, mocht je interesse hebben, dit is de link: http://lisanka.waarbenjij.nu/reisversla ... -nachten/1 :)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 13:35

Bedankt voor je reactie!