Stage op IJsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solmyrkvi

Stage op IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:30

Hallo Bokkers,

In Maart ga ik voor drie maanden op stage naar IJsland!! Ben nog hard bezig met een goed stageadres regelen, maar dat gaat nog wel lukken. (tips met leuke training/handel stallen op IJsland zijn altijd welkom)

Ik weet dat er al veel topics zijn over IJsland, maar dit zijn vooral vakantie topics. Ik vroeg me af of er ook Bokkers zijn met werk/stage ervaring op IJsland, die daar over willen vertellen.

Waar ik vooral geïnteresseerd in ben zijn gebruiken op IJsland waar ik rekening mee moet houden, wat voor weersomstandigheden kan ik verwachten tussen half maart en begin juni, wat moet ik ECHT meenemen, welke plekken moet ik echt bezoeken, wat zijn de raarste gerechten die jullie voorgeschoteld kregen :+ , wat waren de werkzaamheden, hoe bevalt het reizen, hoe zijn de mensen en natuurlijk hoe jullie het gehad hebben! Eigenlijk is alles wat jullie weten welkom.

Ik ben ook van plan wat toeristische dingen te gaan doen. Het lijkt me leuk om de Blue Lagoon te bezoeken, een dag Reykjavik te doen, Walvis safari en naar de Puffin eilanden te gaan. Dit kan ook nog aangevuld worden :)

Ik rijd nu bijna vier jaar IJslanders (voorheen dressuurpaarden) en heb op een aantal grote stoeterijen in Nederland stage gelopen(waar ik dus ook al aardig wat gehoord heb over IJsland, en gewerkt heb voor een IJslander). En in mijn laatste jaar Hippisch Management vond ik het eens tijd worden dat ik naar IJsland op stage ga. Ik moet een management stage lopen, en mijn stageopdracht is het maken en uitvoeren van een optimalisatieplan.

Band los!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:32

Ik heb echt geen tips voor je, ik ben er nooit geweest, helaas... maar ik wil graag volgen, want Ijsland is zo'n prachtig land, dus ik hoop dat je updates maakt en beeldmateriaal plaatst tijdens je stage :o

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:36

Wat leuk!
Welke weersomstandigheden? Alle eigenlijk. IJsland staat er om bekend dat het weer zeer veel omslaat, dus ik zou gewoon allerlei soorten kleding meenemen. Toen ik er in maart was, was het zo rond het vriespunt, dus niet heel erg koud.

Qua eten. Ik heb gelukkig alleen maar in een hotel gezeten, maar ik heb begrepen dat schapenkop toch wel een normaal iets is om te eten daar brrr. Verder is er natuurlijk de gefermenteerde haai, maar dat is volgens mij niet heel algemeen. Skyr, een soort ijslandse yoghurt is erg lekker.
En ja ze eten daar ook ijslands paard.

Als je daar bent zou ik ook zeker naar de gullfoss waterval en de geisers Strokkur en geysir gaan.
Op het ijslanderforum zijn er misschien wel mensen die adresjes voor je weten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:37

Ik ben er 5 maanden geweest in 2011, heb er ook gewerkt. Geweldig land! Als je specifieke vragen hebt kan ik je misschien wel verder helpen, er is zoveel over te vertellen namelijk anders wordt het een heel verhaal vrees ik... Het is prachtig, neem vooral een winddichte jas mee, en de mensen zijn erg vriendelijk. Ik kan niet wachten om terug te gaan. Heb er een geweldige tijd gehad.

Blue Lagoon ben ik zelf niet geweest, mij te toeristisch. Een van de mooiste plekken vond ik Landmannalaugar. :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:40

Weersomstandigheden zou ik rekening houden met sneeuw. :)
En koud en storm.

Ik heb gehoord dat mensen super vriendelijk zijn daar!

Wat gaaf jouw plan! Het is dat ik niet zo'n avonturier ben, anders was ik met me mee gegaan, moet van februari tot juni stage lopen :P en ook een beetje in die sector haha.

Super tof, ik zou eventueel, mocht hij nog pruttelen, naar de Bardarbunga gaan :P
Wat je zou kunnen doen is op het ijslanderforum ook rond vragen, de meeste ijslandse mensen zijn ook al in ijsland geweest dus die zouden je wel kunnen helpen,

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:41

Fiffill schreef:
Ik ben er 5 maanden geweest in 2011, heb er ook gewerkt. Geweldig land! Als je specifieke vragen hebt kan ik je misschien wel verder helpen, er is zoveel over te vertellen namelijk anders wordt het een heel verhaal vrees ik... Het is prachtig, neem vooral een winddichte jas mee, en de mensen zijn erg vriendelijk. Ik kan niet wachten om terug te gaan. Heb er een geweldige tijd gehad.

Blue Lagoon ben ik zelf niet geweest, mij te toeristisch. Een van de mooiste plekken vond ik Landmannalaugar. :)

Oh gaaf!! Ja, een oud stagebegeleider weet ook nog wel wat minder bekende heetwaterbronnen op IJsland, dus dat leek mij ook leuker.

Ik keek net afbeeldingen van Landmannalaugar en wauw!! dat is inderdaad iets wat me de moeite waard lijkt.

Cchanny schreef:
Weersomstandigheden zou ik rekening houden met sneeuw. :)
En koud en storm.

Ik heb gehoord dat mensen super vriendelijk zijn daar!

Wat gaaf jouw plan! Het is dat ik niet zo'n avonturier ben, anders was ik met me mee gegaan, moet van februari tot juni stage lopen :P en ook een beetje in die sector haha.

Super tof, ik zou eventueel, mocht hij nog pruttelen, naar de Bardarbunga gaan :P
Wat je zou kunnen doen is op het ijslanderforum ook rond vragen, de meeste ijslandse mensen zijn ook al in ijsland geweest dus die zouden je wel kunnen helpen,

Haha, een reisgenoot klinkt wel leuk. Ik ben ook niet enorm avontuurlijk, maar juist daarom leek het me eens leuk helemaal in m'n eentje iets avontuurrijks te gaan doen
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 26-10-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:42

Ik kan je niet helpen van hoe of wat maar denk dat Kuggur dat wel kan, die woont daar geloof ik.
Wel wil ik je heel graag volgen en hoop stiekem dat je veel updates en foto's plaats :)
Heel veel plezier alvast!!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 16:44

jaleesa89 schreef:
Ik kan je niet helpen van hoe of wat maar denk dat Kuggur dat wel kan, die woont daar geloof ik.
Wel wil ik je heel graag volgen en hoop stiekem dat je veel updates en foto's plaats :)
Heel veel plezier alvast!!

Ik ga sowieso een topic maken als ik er ben!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:47

jaleesa89

Re: Stage op IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:49

Oke dan leuk leuk :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:59

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-14 17:01

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:16

[STW]--->[BEU]

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 14:55

Bedankt voor het verplaatsen.

Nog iets, Wat als ik een stageadres heb wat drie uur rijden van Reykjavik is... Is het dan gebruikelijk dat je opgehaald word, of moet je zelf iets regelen, is er iets met het openbaar vervoer te regelen (Ik heb iets gehoord over bussen die op aanvraag rijden)...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 15:48

Ik ben zelf met de bus gegaan. Die gaat meestal 1 of 2 keer per dag (afhankelijk van het seizoen)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 15:50

Maar ook echt door heel IJsland? ik heb net een bedrijf in Saudarkrokur gemaild, en dat zou met de auto drie uur en drie kwartier zijn.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:03

Er is in feite maar 1 echt grote weg, de ringweg nr 1 (Hringvegur/Þjóðvegur). De bussen rijden daar dus het hele eiland rond maar meestal vertrekt er maar een of twee keer per dag een bus vanaf het BSI (busstation in Reykjavík). Ze zetten je natuurlijk niet voor de deur af. Ik had toen het nummer mee van de afslag naar het dal waar ik moest zijn aangezien de volgende "halte" (lees dorp) 30 km verderop was. Nr aan de chauffeur gegeven en ben daar opgepikt door de mensen waar ik bij ging werken.

Ik zat overigens dichtbij Sauðárkrókur. Je kan dan gewoon de bus pakken richting Akureyri. Of er vervolgens een bus naar Sauðárkrókur gaat weet ik niet, maar anders kunnen ze je miss net zoals ik oppikken vanaf de ringweg.

http://ijslandtours.nl/ook-te-boeken/bi ... r-vervoer/

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:10

Ah handig, Bedankt!! Dat maakt de keuze in bedrijven al een stuk makkelijker

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:11

Je hebt niet altijd keuze, ik ben toen die ochtend naar het busstation gegaan om een kaartje te kopen en er ging toch maar 1 bus die kant op. :')

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 16:13

Fiffill schreef:
Je hebt niet altijd keuze hoor, ik ben toen die ochtend naar het busstation gegaan en er ging toch maar 1 bus die kant op. :')

Haha, je zou maar net de laatste bus missen.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:14

Fiffill schreef:

Heb er vrijwilligerswerk gedaan en er gereisd, en kan me alleen maar bij Fiffil aansluiten. Je mag mij ook PBen voor meer info, vertel er graag over :D

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:00

Ik ben zelf 2 maanden in de buurt van saudokrokur geweest. Vanaf Reykjavik met de bus gegaan. Simpel en betaalbaar! Prachtige omgeving. Ik was er van maart t/m mei en heb veel verschillende temperaturen meegemaakt van -5 en sneeuw tot 17 graden en volop zon :j
Qua eten miste ik vooral de groente.
Heb er wel wat vitamine gebrek opgelopen ondanks vitamine pillen.
De mensen in IJsland zijn naar mijn mening in het algemeen ontzettend vriendelijk!

Ik heb zelf rond Reykjavik nog wat toeristische dingen bezocht en vond de blue lagoon Zalig!! Voor mijn spieren na het harde werken ;)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:10

Roosje_ schreef:
Ik ben zelf 2 maanden in de buurt van saudokrokur geweest. Vanaf Reykjavik met de bus gegaan. Simpel en betaalbaar! Prachtige omgeving. Ik was er van maart t/m mei en heb veel verschillende temperaturen meegemaakt van -5 en sneeuw tot 17 graden en volop zon :j
Qua eten miste ik vooral de groente.
Heb er wel wat vitamine gebrek opgelopen ondanks vitamine pillen.
De mensen in IJsland zijn naar mijn mening in het algemeen ontzettend vriendelijk!

Ik heb zelf rond Reykjavik nog wat toeristische dingen bezocht en vond de blue lagoon Zalig!! Voor mijn spieren na het harde werken ;)

Vitaminepillen is echt iets wat ik zou vergeten, goeie dus!

Heb je ook echt op een bedrijf gewerkt?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 13:05

Nog een vraag die in me opkomt: Is het gewoonlijk om weekenden te werken? Ik heb nu een stagebedrijf gevonden, en ze vragen welke uren ik wil werken in de stallen en aan mijn project. Als ik weekenden (of twee willekeurige dagen) niet werk, heb ik aan twee middagen per week genoeg (dan kan ik overig werk aan mijn project opvangen in de weekenden) maar als ik de weekenden gewoon moet werken is dat wel een beetje kort misschien.