Bezoek aan een concentratiekamp

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Bezoek aan een concentratiekamp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:24

Beste Bokkers,

in de kerstvakantie willen mijn vriend en ik graag een bezoekje brengen aan een concentratiekamp. Nu zitten we wat rond te kijken op internet en we vragen ons nog het een en ander af. In de winter ben je in Duitsland verplicht om met winterbanden te rijden toch? Kunnen we dan beter met de trein of met het vliegtuig? Wat is een 'mooi' kamp om te gaan kijken? Auschwitz trekt natuurlijk omdat dat ongeveer het bekendste kamp is maar welke kampen zijn vergelijkbaar die wellicht wat dichterbij liggen. Wat zijn ongeveer de kosten van zo iets? Kortom, wie is er al eens naar zo'n kamp geweest en wil ons een beetje vertellen hoe of wat en hoe je ervaringen waren?

Alvast bedankt!

maj0

Re: Bezoek aan een concentratiekamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:27

Als je naar Auschwitz kunt raad ik je dat zeker aan. Ik vond het een hele rare ervaring. Er hangt een hele rare sfeer. En het is ook echt heftig om te zien. Maar wel iets wat je gewoon gezien moet hebben om niet te vergeten wat voor een erger dingen er zijn gebeurd.
Neem wel goede loopschoenen mee het is een groot kamp.

Kwa reizen kan ik je niet helpen. Heel veel sicces met je keuze.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:29

PB melody7 eens, zij is onder andere in een aantal kampen geweest. Ik wil ook nog steeds naar Auschwitz toe.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:37

Naar Auschwitz gaan hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Met Wizz air kan je goedkoop op Krakow vliegen. Vanuit Krakow kan je naar Auschwitz. Krakow is trouwens een leuke stad om een paar dagen te verblijven.

Theresienstad is ook bijzonder om te zien, maar dat is duurder. Daar zijn wij destijds vanuit Praag heen geweest.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:39

Ja Wizzair of Ryanair. Ik weet niet hoelang je ongeveer met de trein heen en weer bent.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:47

purny schreef:
PB melody7 eens, zij is onder andere in een aantal kampen geweest. Ik wil ook nog steeds naar Auschwitz toe.

Ik kom toevallig net dit topic tegen! :)

Ik zou zelf naar Mauthausen gaan, dat is een wat onbekender kamp in Oostenrijk wordt ook erg doodgezwegen maar is een erg 'mooi' kamp voor zover iets natuurlijk mooi kan zijn. In mijn onderschrift kun je ook wat foto's van daar terug vinden :) Er staat daar nog vrij veel overeind en het heeft de 'trap des doods' wat ik zelf eigenlijk een van de meest indrukwekkendste dingen van heel de oorlog vindt.

Wat ik me wel afvraag hoe het in de winter is in Duitsland/Oostenrijk omdat het daar natuurlijk heel veel sneeuwt.. als heel die trap vol ligt heb je er natuurlijk niet veel aan want dan zie je niks..

De kosten zou ik zo niet weten, het kamp zelf is niet erg duur geloof ik maar aangezien Oostenrijk wel een bekend wintersport land is zijn de hotel's/appartementen misschien wel redelijk duur in die tijd..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:50

met de trein naar een concentratie kamp...voor de hele ervaring? Vind de keuze voor een vliegtuig dan toch, weet niet...respectvoller?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:51

Zo had ik er nog niet eens over nagedacht.. Maar nee gaat me dan meer om wat sneller is. Ik heb geen zin om 5u in een trein te moeten zitten oid.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:53

Zo moet je er ook niet naar kijken..

Hoe lang wil je eigenlijk reizen Captain? Want als je niet meer dan 5 uur wilt valt er al heel erg veel af :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 15:55

We willen sowieso wel ergens overnachten dus als we de ene dag 4u moeten reizen en dan nog 2u is dat geen probleem maar het moet niet zo zijn dat je een halve dag in een voertuig zit.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:56

Ik ben met mijn werk naar Mauthausen en Auschwitz geweest. Ik vond Auschwitz indrukwekkend om te zien maar het was ontzettend druk waardoor je weinig tijd had om te kijken. In Mauthausen ben ik twee keer geweest en de eerste keer hadden we een hele goede gids die bijzondere verhalen vertelde, dat maakte het een hele belevenis. In beide gevallen zou ik je aanraden om met een gids te gaan ondanks dat t misschien wat duurder is.

ItsMeGaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:58

Ik heb heel wat concentratiekampen gezien, maar Auschwitz blijft echt de meest indrukwekkende.
Ook vond ik Ravensbruck een vrouwen concentratiekamp heel indrukwekkend!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:59

Hmm ja dan valt mauthausen sowieso af met de auto, daar doe je iets van 10 uur over, is 900 km.. maar Auschwitz zul je langer over doen, dat is 1200 km. Of je moet idd met een vliegtuig gaan, dan is het natuurlijk minder :)

har166, watvoor verhalen werden er toen verteld in Mauthausen? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar! :) Ik ben zonder gids geweest dus ken alleen maar de verhalen die op bordjes stonden en wat dingen van internet..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-14 16:00

We gaan dus niet me de auto. :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:01

Nee oke (goed gelezen weer, blond he :') ) maar met de trein doe je daar ook wel langer over :+ Volgens mij is Oostenrijk een volle dag met de trein maar dat weet ik ook niet zeker meer, heb familie die het elk jaar doen maar ik onthoud 't nooit :')

Vliegtuig is wel fijn, dan doe je er maar iets van anderhalf uur over :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:14

Buchenwald staat ook niet veel meer van overeind. Maar was wel "leuk" eens te zien. Hadden ook een goede gids. Theresienstad vond ik zelf wat minder, maar dat kwam door de gids. Is wel veel te zien. Ook vreemd idee dat er nog steeds mensen in de grote vesting wonen. Dachau heeft een grote expositie erbij. Vond het qua info wat teveel van het goede. Naar zeker een bezoek waard.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:21

Ohja ik ben ook nog naar Dachau geweest. Die vond ik het minst indrukwekkend maar is wel het meest dichtbij! Is vlakbij Munchen. Er staan nog wel gebouwen maar veel is nagebouwd of omgebouwd tot museum. Bij Auschwitz is het meeste origineel en veel om te zien en Mauthausen is heel open, veel verwoest.

In Mauthausen vertelde de gids veel over het type gevangenen wat daar kwam, de leef en werkomstandigheden, de pesterijen van de bewakers en hoe het kwam dat t hele kamp door 'maar' twee a drie bewakers geleid werd. Ook vertelde hij over de zieken en de voetbalwedstrijden tussen bewakers en gevangenen en hoe mensen een eind aan hun leven maakten. De gidsen betrokken echt de groep erbij ( TL4 leerlingen ) en in Dachau waren de gidsen wat minder vriendelijk en informatief, ze vertelden vooral 'droge' feiten en bij een groepje was een gids boos geworden omdat de leerlingen om zich heen stonden te kijken ipv naar haar. Naja.... Bij Auschwitz en Birkenau ( dat bezoek je na elkaar want het ligt vlakbij elkaar ) vertelde de gids ook heel veel maar het moest allemaal snel, je kunt echt een hele dag gebruiken om Auschwitz en Birkenau te bezoeken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:30

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:33

ik ben naar Buchenwald en Bergen Belsen geweest, vond Buchenwald weerzinwekkend indrukwekkend, veel meer dan Bergen Belsen.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:41

Dachau is een aanrader, Sachsenhausen ook en dan zit je in de buurt van Berlijn (super mooie stad en inderdaad de Stazi gevangenis is ook een aanrader! Erg indrukwekkend) en een van de onbekende kampen Natzweiler-Struthoff maar die is in Frankrijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:48

Als 11 jarige ben ik in de zomervakantie met mijn ouders naar Auschwitz en naar Birkenau geweest.

Man man, dat doe je echt niet voor je plezier. Enorm indrukwekkend kan ik je vertellen. Ik ben wel heel erg 'blij' dat ik daar ooit ben geweest. Ik heb er dan ook honderuit over verteld op school toen. Heel belangrijk, ik ben dan mijn ouders ook dankbaar dat zij ons de kans hebben gegeven om dit met eigen ogen te zien en te ervaren.

Want je ervaart het daar gewoon, je voelt het in alles daar. en het is toch wel even een stuk meer dan andere, kleinere kampen. Je ervaart het hier echt.

de enorme vritrines met brillen, haren, kustgebitten, koffers......... staan mij echt nog heel helder voor de geest.