huis kopen in Duitsland werken in NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SternPhoto

huis kopen in Duitsland werken in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 19:30

Ik kon niet veel vinden via zoekfunctie, mocht het niet goed staan sorry.

Oke, mijn vriend en ik willen over een paar jaar ons huis verkopen en een nieuw huis/boederij kopen in duitsland aan de grens van NL.
Mijn vriend blijft dan werken in NL, qua reistijd is alles al bekeken en dat komt helemaal goed.

Maar nu zit ik met het volgende, als ik hier bijv een huis koop met extra grond bijv weiland dan betaal je daar nog extra grond belasting over.

Hoe zit dit in Duitsland ?? ik heb bijv een boederij gezien voor 188.000 euro met 1100m2 aan grond.
Betaal je daar nog extra geld over ?

Iemand ook ervaring met emigreren naar duitsland ?? met echte voor en nadelen ?
We spreken allebei duits dus dat komt helemaal goed.

heb via google ook al het 1 en ander opgezocht maar dit kon ik niet goed vinden. iemand die me kan helpen ?? :D

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:32

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:40

Wij hebben een huis met 3 ha grond. Ik meen dat we voor de grond 9 euro belasting betalen en voor het huis (een grote woonboerderij met twee woningen) 90 euro, een lachertje dus.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:43

een boerderij voor 188 met maar 1100 m2 grond?? Die heb je in nl ook..
In duitsland is het de gewoonte dat je de keuken overkoopt of kwijt bent. Er zijn info avonden om te emigreren naar dld.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:43

Ik ben hier ook wel heel benieuwd naar.
Heb ook al zitten denken dat ik zelf wel naar duitsland zou willen.
Je krijgt daar veel meer huis & land voor je geld haha.

Duss ik ga even volgen!

zigranta

Re: huis kopen in Duitsland werken in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:44

Karin92 , kan je beter de topics doorspitten, staat al heel veel info in.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:31

Ja was oa een huis wat me aansprak ga wel opzoek naar meer land.
Ga meteen even dat topic doorkijken.

Enn is belasting is het idd een lachtertje

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:43

Let erop dat hier tekenen bij de notaris ook betekend dat je eraan vastzit, je hebt dan geen bedenktijd meer en moet het huis afnemen. Anderzijds, als je nog niet getekend hebt bij diezelfde notaris kan het zomaar zijn dat iemand anders meer biedt en je gewoon pech hebt!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:56

Ja dat las ik inderdaad. Letterlijk wie t eerst maalt wie t eerst haalt.

Waar wonen jullie aan de grensstreek of ergens anders ? En welke plek aan de grensstreek is t meest aan te prijzen ? K zat nu te kijken bij de grens van Drenthe/ overijssel

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:59

Zit zelf bij Coevorden over de grens, maar als jouw vriend moet gaan reizen zou ik kijken dat zijn reistijd tot een minimum beperkt blijft, want dat gaat opbreken.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 21:00

Ja willen max 2,5 uur vanaf werk zitten hij reist gelukkig niet alleen want m'n ouders gaan mee en komen bij ons wonen dus m'n vader carpoolt dan werken achter elkaar.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 21:32

Wij woonden in het begin (tien jaar geleden) ongeveer 1,5 rijden van het werk van mijn man, maar dat was echt geen doen, dat breekt je op.
Nu werkt hij in Duitsland, vijf minuten van ons huis.
Als jullie de taal spreken, is het dan geen optie in Duitsland te gaan werken? Geen idee hoe de werkgelegenheid in die buurt is, maar mijn man was hier zo aan het werk en hij hield er ook nog eens veel meer aan over.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 21:42

Mijn vriend vindt het heerlijk op z'n werk. En wilt eigenlijk niet weg. Hij rijdt liever langer z'n werk als dat die met tegen zin gaat.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:29

Dat zei mijn man ook, de eerste tijd ;), maar dat veranderde in de loop der tijd wel.
Een nieuwe baan kan ook gewoon leuk zijn natuurlijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:30

Wij wonen in Duitsland en mijn man werkt in NL en op een half uur reistijd dat is echt wel het maximale. Op den duur breekt dat echt op.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 22:33

Hij is eigenwijs hij komt er vanzelf wel achter haha. Ach duurt soieso wel even voordat we gaan verhuizen

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 22:35

Ohja qua verzekeringen enzo is dat hetzelfde als hier in nl ?

Heb nu zoveel verzekeringen bij m'n koophuis waarbij je niet 500 euro voor een huis betaalt maar 1100 euro

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 22:52

Verzekeringen zijn duurder, maar wel uitgebreider. Auto's zijn weer veel voordeliger, je betaald hier ongeveer 1/4 aan wegenbelasting dan voor een zelfde auto in Nederland. Al met al zal je even duur uitkomen als in Nederland maar dan met een vrijstaand huis met grond ipv een rijtjeswoning.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:05

Oke thx voor de info

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 23:34

Op de internetsite http://www.verhuis.de kun je heel veel informatie vinden. Denk er wel aan dat er meerdere Nederlanders naar Duitsand zijn verhuisd, maar toch weer terug naar Nederland gaan omdat ze zich er niet thuis voelen. Het is nl. wel een emigratie naar een ander land, ook al blijf je in Nederland werken.

Juist de Nederlanders die niet willen of kunnen integreren zie je binnen de kortste tijd weer terug gaan naar Nederland. Ook de Duitsers vinden het niet leuk als je alleen maar in Duitsland komt wonen en de rest (werk, hobby's, sport, school etc.) in Nederland doet. Werken in Nederland vinden ze geen probleem, er zijn meerdere Duitsers in de grensstreek die in Nederland werken.

Je zult je dus ook aan moeten passen aan de regels, wetten en omgangsregels in Duitsland en dat valt niet altijd mee. In Nederland is het allemaal wat vrijer en zijn ze erg tolerant. In Duitsland is de sociale controle erg groot, is er veel respect voor de oudere en het gezag en worden de regels strikt nageleefd. Als je je er niet aan houdt, dan wordt je daarover aangesproken door andere burgers. Dit is voor Nederlanders echt een hele aanpassing en als je daar veel problemen mee hebt moet je daar niet heen verhuizen. Ook op de scholen gaat het er veel strenger en autoritairder toe dan in Nederland. Er is ook op de werkvloer veel meer hierarchie.

Het wonen in Duitsland is voordeliger en verder zijn er nog veel meer voordelen; goedkoper onderwijs, goedkopere gezondheiszorg, goedkopere brandstoffen en nog veel meer. Maar ik heb in het begin toch veel moeite gehad met voornamelijk de omgang, de sociale controle en de hierarchie. Ik denk dat dat juist voor Nederlanders een groot probleem is. Als je dat hebt geaccepteerd dan is het een prima land om in te wonen. Ik voel me er thuis. Vooral als je je aanpast aan de normen en waarden van de Duitsers nemen ze je graag op in de gemeenschap.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:50

K heb jaren lang op camping gestaan in de en altijd naar m'n zin gehad.
Ik kan me goed aanpassen m'n vriend ook.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 00:38

Wat Benita zegt klopt inderdaad. Veel Nederlanders verkijken zich er enorm op. Het aanpassen moet je echt wel kunnen want je immigreert wel degelijk ook al lijkt het zo dichtbij. Wij moesten ook enorm wennen aan alle regeltjes, andere mentaliteit, omgang enz. Na 14 jaar zijn we enorm ingeburgerd en voel ik me vaak ook geen Nederlandse meer. Ben echt aan het verduitsen zeg maar hahaha. Heb Duitse vrienden, clubs, hier gewerkt enz. en denk ook steeds meer in het Duits. Alle andere nederlanders die ik ken zijn allemaal al weer terug naar NL omdat ze niet konden wennen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 18:39

mijn vriend werkt in nederland,elke dag een uur tot 1,5 uur rijden ( ligt aan de locatie waar die zit) en dat gaat probleemloos,al járen overigens,hij heeft zelfs een grote periode gedetacheerd gezeten aan de andere kant van nederland,waarbij hij op maandag wegging en op vrijdag weer terug kwam.

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 22:58

leuk om te zien dat er meer bokkers verhuisd zijn naar duitsland of willen verhuizen naar duitsland.
zelf ben ik ook aan het kijken om een leuke betaalbare woning te vinden met mogelijkheid om paard aan huis te zetten omgeving Tuddern maar tot nu toe valt het niet mee.