Laten inenten, Gambia?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wondertje

Laten inenten, Gambia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 16:46

Over 1,5 week ga ik naar Gambia op vakantie. Het is niet verplicht je te laten enten, maar wel aanbevolen. Nu is het zo dat ik een behoorlijke naaldenfobie heb (spugen, flauw vallen enz). Ik wil mij dus eigenlijk niet laten enten, maar heb geen idee hoe groot risico ik daar mee neem. Is het allemaal bangmakerij of is het echt gevaarlijk? De entingen zijn hetzelfde als voor bijvoorbeeld Brazilië en Turkije. Als het echt zo gevaarlijk zou zijn, dan zouden ze het toch wel verplicht stellen?

Zijn er meer mensen in vergelijkbare landen geweest die zich niet hebben laten enten?

Ik heb overigens wel malaria tabletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:50

Ik heb me voor Gambia wel laten enten. Better safe than sorry. Het is daar wel iets minder schoon dan Turkije te noemen en als je ook langs schooltjes wilt... Je zult er iets meer contact met locals hebben waarschijnlijk dan de gemiddelde vakantie is mijn ervaring. En de insecten zijn euhh bijzonder.
Zelfs met mijn hysterisch te noemen naaldenangst kan ik zeggen dat het mee viel! Het is zo anders dan bloed laten prikken. Ten eerste zie je het niet, ten tweede als je wat voelt is het al gedaan.

Waar ga je heen en wat ga je doen als ik vragen mag?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-14 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:51

denk er maar aan, dat als je ernstig ziek word, dat je veel vaker naalden ziet.
dan maar 1 maal..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:52

Ik ben niet zo iemand die zich overal voor laat inenten en voorzorgsmaatregelen neemt etc, maar voor Gambia zou ik dat dus mooi wel doen.
En die prik, die overleef je ook wel weer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:53

spicegirl schreef:
denk er maar aan, dat als je ernstig ziek word, dat je veel vaker naalden ziet.
dan maar 1 maal..

Zoiets wilde ik ook al typen. :P

Jasmijn159

Re: Laten inenten, Gambia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:55

Kom op, niet aanstellen, schop onder de kont en gaan. Even rustig voor gaan liggen, anti misselijkheidpilletjes erin, iemand mee nemen. Het is klaar voor je het weet. Als je daar ziek wordt zie je idd dubbele dosis naalden en dan ook nog in een derdewereldland, nee danku!

Ik ben zelf ook echt geen fan van naalden, ga binnenkort naar Thailand en heb gister mn prikken gehaald. Viel me alles mee en ben blij dat ik me straks daar helemaal kan ontspannen en me niet hoef druk te maken over ziektes enzo.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 16:56

Als ik in de wachtkamer zit begin ik al over te geven en bij het zien van een naald begint alles te suizen ongeacht of ik ermee geprikt moet worden. Ik voel me zo een aansteller, bij de inentingen als kind lag ik ook altijd direct languit.... Beter safe that sorry ben ik het absoluut mee eens ik zou me ook best willen laten enten, maar de angst is groter. Vandaar mijn vraag hoe groot risico ik neem door niet te enten.

We zitten in hotel Senegambia, gaan 13 dagen van de zon genieten en misschien wat excursies doen. Ik ben niet van plan om de jungle oid in te trekken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:57

Even aangeven dat je het eng vindt, vraag of je iemand in zijn arm mag knijpen.

Succes!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:03

Waarom bel je niet even de GGD of vaccinatiecentrum?

Ik persoonlijk vind het dom om niet te doen. Je leeft hier in een land waar je de mogelijkheid hebt om je te beschermen tegen nare ziektes. Waarom zou je dat niet doen?

Dan maar even accepteren dat je met een emmertje in de wachtkamer zit en even moet gaan liggen tijdens de prik. Het is zo weer voorbij, maak het niet groter dan het is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:05

Daar heb ik ook een paar nachten geslapen! Beviel me wel. De tuin is al een halve jungle met de varanen en gieren. En wij zagen de dolfijnen vanuit de kamer... <3
Verwacht geen echte luxe hoor ;) het is luxe voor Gambia.
Juist de excursies zijn echt een aanrader! En dan zit je al vrij snel in jungle of op de rivier.
Ik snap je angst, maar ik raad je echt aan de prikken te halen.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 09:17

Bedankt voor jullie antwoorden. Al is het natuurlijk niet helemaal wat ik wilde horen haha. Ik ga denk ik toch maar de prikken (het zijn er 3 :O) halen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:19

Een tip voor het prikken. Laat je afleiden lees een boek of wat dan ook en vraag aan de arts of hij/zij NIET wilt melden dat de naald komt.

Doe dus echt wat anders desnoods een spelletje op je telefoon ofzo

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:21

Kun je de dokter niet van te voren inlichten dat je in de wachtkamer niet goed wordt. Wie weet is het wel mogelijk om op een rustig moment een afspraak te maken zodat je gelijk door kunt, tafel op, spuit erin en hoppa nix aan de hand.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:23

Oh nog een goede tip die ik zelf ook voor alles en nog wat gebruik; ga hardop je tenen tellen en wiebel met de teen die je op dat moment in gedachten hebt.
Laatst bijgewerkt door Taucha op 16-10-14 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:26

Absoluut laten enten. Ik ben er afgelopen februari geweest. Voor Afrikaanse standaarden is het een ontwikkeld land met de nodige luxe, maar als het je eerste keer Afrika is schrik je je rot. Gewoon doen dus. En malariatabletten slikken!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 21:39

wondertje schreef:
Als ik in de wachtkamer zit begin ik al over te geven en bij het zien van een naald begint alles te suizen ongeacht of ik ermee geprikt moet worden. Ik voel me zo een aansteller, bij de inentingen als kind lag ik ook altijd direct languit.... Beter safe that sorry ben ik het absoluut mee eens ik zou me ook best willen laten enten, maar de angst is groter. Vandaar mijn vraag hoe groot risico ik neem door niet te enten.

We zitten in hotel Senegambia, gaan 13 dagen van de zon genieten en misschien wat excursies doen. Ik ben niet van plan om de jungle oid in te trekken.

Als je zó vreselijk bang bent, kun je van te voren bij je huisarts een kalmerend pilletje halen, dat is veel beter dan totaal niet ingeënt worden. Je loopt toch een risico als je niet ingeënt wordt. Jij gaat misschien niet de "jungle" in, maar je mede hotelgasten misschien wel.
En ik neem aan dat bij de inentingen bijvoorbeeld ook Hepatitis A zit en dat loop je juíst in een horecagelegenheid op, als er eens iets niet goed genoeg is schoongemaakt.
http://www.vaccinatiesopreis.nl/inentingen-gambia/

Overleg met je huisarts zou ik zeggen, die weet wat voor inentingen in jouw geval het belangrijkst zijn.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 11:26

Ik ga dinsdag naar het amc tropencentrum voor de inentingen. Ik neem aan dat ze daar wel weten wat ik nodig heb. Een kalmerend tabletje is wel een goed idee, ik ga meteen de huisarts bellen of ik iets kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:49

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of je idd de prikken gehaald hebt en hoe Gambia je bevallen is :-)
(of ben je daar nog...?)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 10:58

Ik ben naar Kenia geweest in oktober en heb niets laten enten.. K heb niets hoor....En ben echt Kenia in geweest dus niet in een resort aan de kust :+

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:01

Babsiej schreef:
Ik ben naar Kenia geweest in oktober en heb niets laten enten.. K heb niets hoor....En ben echt Kenia in geweest dus niet in een resort aan de kust :+

Ik heb ook midden in Kenia gezeten tussen de krottenwijken. Heb mij ook niet laten inenten en malariatabletten genomen. Niks aan over gehouden. M'n ouders waren er niet blij mee, want beter voorkomen dan genezen. Maar ik raad het je toch wel aan, want je weet nooit waar je mee in aanraking komt en tot hoever jouw lichaam hier tegen kan.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:02

ik ben naar Gambia geweest en heb wel laten enten.
Maar als je dat niet zou doen, zou ik zeker wel malariatabletten innemen.

Fijne reis! Gambia was super!

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 13:17

We hebben de reis uiteindelijk omgeboekt en zijn naar de Dominicaanse republiek geweest, ik heb me dus uiteindelijk niet hoeven laten enten. De afspraak stond wel al, maar toen diende deze mogelijkheid zich aan en heb ik de afspraak afgezegd : )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 14:02

Hahaha nou dat is een andere wending! Wel leuk gehad?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:10

wondertje schreef:
We hebben de reis uiteindelijk omgeboekt en zijn naar de Dominicaanse republiek geweest, ik heb me dus uiteindelijk niet hoeven laten enten. De afspraak stond wel al, maar toen diende deze mogelijkheid zich aan en heb ik de afspraak afgezegd : )

Dominicaanse is ook ontzettend gaaf en mooi en wauw! :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:12

Voor Domincaanse raden ze toch ook DTP en Hep entingen aan :?