Huizenruil (vakanties)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ramooontje

Huizenruil (vakanties)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:01

Laatst las ik een stuk over huizenruil tijdens de vakantie periodes.
Nu ben ik benieuwd of er bokkers zijn die hier ervaring mee hebben.

In een notendop: je plaatst een advertentie van je eigen woning en vervolgens ga je op zoek naar een passende woning in het land/plaats van jouw voorkeur (dit kan uiteenlopen van Gelderland tot Parijs/London/Miami).

Op deze manier bespaar je enorm op je vakantiekosten want je hoeft niet te betalen voor je accommodatie. Daarnaast kwam in het stuk wat ik heb gelezen naar voren dat je vaak op de minder toeristische plekken komt wat je reis iets extra's geeft.

Nu heb ik een tuinhuis waar ik mijn persoonlijke spullen kan plaatsen zodat ik niet bang hoef te zijn dat er straks belangrijke spullen missen. Verder woon ik in hartje Amsterdam en die staat in de top-3 van meest gewilde plekken dus ik ben wel benieuwd wat ik kan verwachten.

Iemand ervaring mee?

Murthul

Re: Huizenruil (vakanties)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:02

LZP >> BEU

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:03

Ja, meermalen gedaan en uitstekend bevallen. In Sydney, Briarritz, Parijs en in de buurt van LA verbleven o.b.v. huizenruil. Inmiddels verhuisd, maar ben bezig ook voor ons nieuwe huis een advertentie te maken.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:06

Thanks voor je snelle reactue Kaka :)

Heb je nooit vervelende dingen meegemaakt (bv dat de woning niet op de foto's leek of dat je buren veel overlast hadden van je bewoners?)

Moet het per se een koophuis zijn of mag het ook op basis van een huurcontract?

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:27

Mijn ouders hebben het vroeger wel eens gedaan, maar dat was met ouders van een collega. Die woonden in Portugal. Dat is goed bevallen, volgens mij hadden ze ook de auto geruild maar viavia is toch wel anders.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 18:13

Ramooontje schreef:
Heb je nooit vervelende dingen meegemaakt (bv dat de woning niet op de foto's leek of dat je buren veel overlast hadden van je bewoners?)

Nee, eigenlijk niet. Hoogstens dat het besef van schoon bij een ander anders is dan bij jou. Maar dat is een kwestie van een keer extra stofzuigen en de wc schoonmaken en verder niet teveel van aantrekken. Dat is ook direct een nadeel. Het is wel de bedoeling dat je andermans huis op dezelfde manier behandelt als dat van jou.

Je hebt voorafgaand aan een ruil meestal best wel intensief mail en telefonisch contact met de ruilers, dus je kun best een beetje inschatten wat voor vlees je in de kuip hebt.

Ramooontje schreef:
Moet het per se een koophuis zijn of mag het ook op basis van een huurcontract?

Geen ervaring met een huurhuis, maar volgens mij mag je daarmee ook ruilen. Wel met instemming van je huisbaas, volgens mij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:36

Zo, ik heb dit topic even opgediept uit de krochten van bokt... :+

Ik wil deze zomer misschien dmv huizenruil op vakantie.
Nu vroeg ik me af, wat verwachten mensen nu eigenlijk bij en huizenruil?

Moet al het meubilair spliksplinternieuw zijn?

Ik ga sowieso nog een nieuw matras halen, gewoon bij de ikea hoor. Maar nu twijfel ik dus al. Voor mij is een matras van 150 euro prima. Maar misschien vinden andere mensen dat wel helemaal niks? :o?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:52

Dat soort dingen kun je gewoon noemen in de omschrijving van jouw stekje. Over het algemeen zijn het allemaal gewoon huizen waarin geleefd wordt, dus is het interieur nagenoeg nooit gloedhageltje nieuw.

Vaak ruil je ook op je eigen niveau. Als je zelf een flatje hebt, heeft het, meestal, niet zoveel nut om de eigenaar van een villa op een tropisch eiland aan te schrijven. Als je zelf meer te bieden hebt, kun je ook meer vragen.

Een matras van Ikea lijkt me overigens prima voor een paar nachtjes tijdens een vakantie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:09

Er is een organisatie waar je je kan aanmelden, je kan op hun site kjken of er wat voor jebij staat. Wij kwamen in Friesland terecht en we hebben het nooit meer gedaan. Was echt heel leuk, maar na afloop werden we van van alles beschuldigt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:15

Mijn ouders hebbe dit jaaaaaaaren gedaan via Intervac. Altijd goede ervaringen mee gehad, met 1 uitzondering in Ierland. Daar een vies huis waar zelfs vlooien in het tapijt zaten. Mijn ouders hebben het 7jaar meerdere maken per jaar gedaan, zowel in het eigen land als buitenland (canada, finland, engeland...)
Geen nieuwe matrassen, gewoon eigen nette spullen, ook best wel eens ouder meubilair geweest. Maar andersom ook huizen gehad met daar zelfs een jacuzzi in de tuin.
In sommige gevallen auto's ook gewisseld, soms met eigen auto's gereden.
Met gezinnen met kinderen een groot voordeel, mijn ouders zochten gezinnen van ongeveer dezelfde leeftijd dus altijd speelgoed e.d. Was altijd aanwezig.

In sommige gevallen bleven ook de huisdieren achter (geen hond, maar bijvoorbeeld wel de kat en wij hebben onze cavia ooit achtergelaten in ons huis, en dan zorgden zij daarvoor). In ons geval was er altijd een gastvrouw (buren of familie van ons of van het gastgezin) die de mensen even wegwijs maakte in het huis. Ook een aantal keer het andere gezin ontmoet in ons huis of dat van hen.
Ik vond het echt een fijne manier van vakantie vieren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:19

Wij gingen naar Friesland, mooi huis, pony,s, schapen , kat honden. Was echt heel leuk, de kinderen hadden genoten. Voor dat we naar huis gingen het huis gesopt, gras gemaaid enz.Eenmaal thuis een hele nare mail gekregen. Heel veel modder gooiden ze, was echt heel erg. Dus nooit meer gedaan.