Openbaar Vervoer Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Openbaar Vervoer Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:44

(mijn excuses als het verkeerd staat!)

Misschien kom ik nou wel dom over... Maar ach, het Belgische OV is voor rasechte Nederlanders waarschijnlijk even ingewikkeld Y:)

Rond kerst is het bedoeling dat ik met vriendlief en een ander stel een weekendje naar Hapert ga. Maar nu komt het: we gaan waarschijnlijk het openbaar vervoer nemen, gezien niemand van ons een vast rijbewijs heeft. En niemand van ons heeft ook ervaring met het openbaar vervoer in Nederland.

Dus, hoe zit dat juist? Hier in België kan je gewoon een smsje sturen om je bus te betalen maar ik begrijp dat dit in Nederland niet kan. Kan je gewoon bij de chauffeur aangeven waar je heen moet en contant betalen? Moet je op voorhand ergens een kaartje kopen en hoe zit dat juist? HELP :+

We moeten trouwens twee bussen nemen, dus hebben een overstap. Heb al gegoogled maar daar word ik niet bepaald wijzer van...

Alvast bedankt :D :D :D

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:47

Je kunt inderdaad gewoon contant bij de chauffeur betalen. Het openbaar vervoer is hier wel verschrikkelijk duur vergeleken met België. Met een ov-chipkaart is het goedkoper, maar om dat voor eenmalig aan te schaffen is volgens mij niet zo rendabel.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:49

In de bus kan je losse ritten kaarten kopen, maar zijn erg duur.

Hapert is overigens niet heel makkelijk te komen met de bus, haha. Via welk station gaan jullie? Vanaf Eindhoven kan t geloof ik met 1 bus.

billionache

Re: Openbaar Vervoer Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 22:54

Oh oke dus dat is mogelijk :D Hier in België doen chauffeurs vaak lastig als je contant wil betalen bij het opstappen namelijk!
Dat het een stuk duurder is ben ik me zeker van bewust ja :j

@Quir: We moeten vanuit Reusel naar Bladel Busstation en daar overstappen :-)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:54

In de bus wel, maar realiseer je dat je in de trein een OV kaart nodig hebt, dit kost je per losse kaartje volgens mij zo'n 2 euro extra.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:57

Je kan inderdaad bij de chauffeur een kaartje kopen (2 - 10 euro, afhankelijk van de afstand), maar je kan ook gaan voor de OV-chipkaart. Je hebt ook eenmalige/anonieme kaarten, deze kan je kopen bij de meeste stations. Hier vind je meer info: https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/w ... toeristen/

En om je exacte reis te bepalen kan je www.9292.nl gebruiken. Je hoeft niet persee een halte in te vullen, mag ook een adres zijn. Er staat meestal een ritprijs bij, dit is de prijs wanneer je reist met een OV chipkaart.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:58

Hier hebben we ook http://www.9292ov.nl (weet niet of je dat kent) Daarmee kan je makkelijk kijken hoelaat en waar je de bus of trein kan pakken, en hoelang en hoe je vanaf daar nog moet lopen om bij je eindbestemming te komen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 23:01

Ah handige site! Zegt inderdaad qua route hetzelfde als Google Maps, maar die kostenberekening is wel fijn :-)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:07

Let wel op dat de kostenberekening op 9292 gebaseerd is op reizen met een OV chipkaart (kost eenmalig 7,50). Dat is veel goedkoper dan met losse buskaartjes reizen, wat jullie gaan doen. Dus reken iets meer (het dubbele?) aan reiskosten dan 9292 zegt, anders sta je daar met te weinig contant geld :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:12

De 9292ov.nl is een goede website! Let idd wel even op de ov-kaart of je die wilt of niet. En als je met zijn 2en reist heb je er dus 2 nodig, je kunt niet aangeven dat je 2 ritten wilt betalen.

Ik ben net verhuisd naar België en stoei hier nog een beetje met het openbaar vervoer, eerlijk gezegd. De meneer aan het loket bij de trein had laatst een verkeerd kaartje voor mij geprint... Faal. Gelukkig weet ik nu waar ik ze online kan kopen en zelf printen.

Qua route kiezen ben ik er nog niet helemaal uit. Is er voor belgië ook een site als 9292ov? die mis ik namelijk nogal. Vooral vind ik het fijn als je gewoon een adres in kunt vullen ipv bushalte.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 23:16

@mirriezz: Ah wist niet eens dat je zelf je treinticket kon printen! Maar ik neem dan ook bijna nooit de trein en reis dan ook nog eens gratis! Bij ons zijn er enkel de sites van NMBS (nmbs.be) en De Lijn (delijn.be) die je kan gebruiken voor routeplanning. Ook gebruik ik de app van De Lijn om routes te berekenen. Treinen (dus NMBS) zitten daar mee in verrekend :-)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:20

Omgeving Eindhoven zijn er ritten kaartjes, die hebben een vaste prijs (3.50 of 4.50, twijfel even). Als je over moet stappen, moet je dus opnieuw een kaartje kopen.

Ga je naar Landal in hapert?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 23:20

Oh, die app wist ik dan weer niet! Die ga ik installeren, dankjewel!
Ik boek mijn treinkaartjes internationaal (via b-europe.be), omdat het belgisch ov zo goedkoop is dat dat loont xD Waarschijnlijk kan ik daardoor mijn treinticket gewoon printen, denk dat het met de gewone kaartjes niet kan.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 23:22

@Quir: we gaan inderdaad naar Landal Vennebos :j
@mirriezz: wat gek zeg! hier is het OV inderdaad veel goedkoper, maar helaas ook een ramp wat stiptheid en dergelijke betreft :=