De Betuwe per oldtimer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leonyr

De Betuwe per oldtimer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 11:52

Hallo allemaal,

Vandaag rond ik een project af over de Betuwe. Het is een routeboekje die ik als verassing geef aan iemand die binnenkort een toer gaat maken door dit gebied (Met oldtimer). Dit boekje bestaat niet uit vaste routes, maar uit allemaal punten in de Betuwe waar wat te zien valt, zodat zij zelf de vrijheid hebben om een eigen route te rijden maar toch houvast hebben aan wat bijzondere locaties.

Nu vroeg ik mij af of hier op Bokt wat mensen zitten die de Betuwe goed kennen en zoiets hebben; Hé, dit moet je ook echt zien. Dat zou mij heel erg helpen om nog wat extra sight-see punten aan te geven. Google heeft mij al veel geholpen, maar dat blijven de standaard toeristische plekjes en ik ben eigenlijk nog wel benieuwd naar die laatste bijzondere plekjes in de Betuwe die wat minder makkelijk in Google naar voren komen.

Ik ben op zoek naar authentieke dorpjes, (als dat bestaat) een museumboerderij, unieke uitzichten over de Linge en eventuele andere, vergelijkbare punten in het gebied. Mooie stukjes route of een bepaald gebied is ook zeker welkom!

Hopelijk kunnen jullie mij nog helpen met de laatste tips en heads-up. Alvast bedankt!

Het gaat voornamelijk over het deel binnen de Lek en de Waal, in het Oosten liever niet veel verder dan het Amsterdam-Rijnkanaal. Iets buiten dit gebied is geen probleem, maar het zijn wel de richtlijnen.
Laatst bijgewerkt door Leonyr op 31-08-14 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

gabyfedde

Re: De Betuwe per oldtimer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:55

Tja... Betuwe is groot. Gaat het over de hele Betuwe of een deel ervan?

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 11:58

Sorry, vergeten te vermelden. Het gaat voornamelijk over het deel binnen de Lek en de Waal, in het Oosten liever niet veel verder dan het Amsterdam-Rijnkanaal. Iets buiten dit gebied is geen probleem, maar het zijn wel de richtlijnen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:29

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 12:47

Ja, klopt, die heb ik staan. Bedankt je link in ieder geval, daar ga ik even naar kijken. :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:49

Tiel ook? Daar woon ik namelijk :)

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:52

Ophemert heeft hele mooie plekjes :j. Nee eigenlijk niet, maar wel de waal

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:54

Qua authenticiteit is Buren een karakteristiek plaatsje, erg veel historie en verbonden aan de Koninklijke familie.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:07

Ailill schreef:
Qua authenticiteit is Buren een karakteristiek plaatsje, erg veel historie en verbonden aan de Koninklijke familie.

Eens. (Hi :wave: ) Buren is absoluut leuk.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 13:08

Fijn dat jullie er zo snel bij zijn!

Tiel heb ik ook naar zitten kijken, voornamelijk vanwege de uiterwaarde (Uiterwaarde Passewaay) wat er onder ligt. Zelf ben ik nog nooit in Tiel geweest maar ik ben bang dat het te massaal is. Ervaar jij dit anders? En is de uiterwaarde een bezoek waard?

Ah, ik ga even kijken voor Ophemert. De slotgracht ziet er erg bijzonder uit!

Thanks Ailill en Gabyfedde! Ik heb Buren inderdaad als punt op de route gezet. Maar het is fijn om zo een bevestiging te krijgen. :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:15

''Tiel is niet viel" zegt iedereen die buiten Tiel in de Betuwe woont... Tielenaren zijn het er niet mee eens natuurlijk ;)
Uiterwaarden van bv Culemborg zijn ook mooi.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 13:46

gabyfedde schreef:
Ailill schreef:

Eens. (Hi :wave: ) Buren is absoluut leuk.

Hello en dank u :)

Tiel is inderdaad niet viel, maar ik ben bevooroordeeld. . . Culemborg heeft dan meer (zichtbare) historie dan Tiel.

Wat ook leuk idee is, wel wat buiten de route, met het pontje naar wijk bij Duurstede, erg mooi centrum. Of geheel de andere kant op, over de dijk en langs de Uiterwaarden richting de Kinderdijk, vooral de route is prachtig.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:47

Buren is prachtig, absoluut een aanrader. Mijn eigen stad Tiel is ook prachtig, een van de oudste steden van Nederland. Rhenen is prachtig, je hebt daar ook de Blauwe Kamer, een natuur gebied. Er zijn zat prachtige plekken in de Betuwe.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:03

Zoelen? Kasteel/Landgoed Soelen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:59

Buren is zeker een bezoek waard.
In Tiel heb je natuurlijk filpje, en als je in de buurt van Tiel komt moet je daar eigenlijk wel geweest zijn.
De uiterwaarden bij Passewaay vind ik persoonlijk niet zo veel aan, denk dat je dan in Culemborg mooier zit.
Ook vind ik persoonlijk de haven in Culemborg en het dijkje wel erg leuk.
Het kasteel in Zoelen is ook zeker leuk om langs te gaan.
Volgens mij zijn er ook diverse plekken waar je met een kano over de Linge kan varen (als het weer mee zit is dat erg leuk)

En Rhenen is geen Betuwe meer :o dan zit je al in Utrecht, en een heel eind over het Amsterdam-Rijnkanaal.

Want misschien wel leuk is om te zien, maar je kan er niet heel dicht bij meer komen zijn de sluizen over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Tiel en Echteld.
Ik vind er weinig meer aan, maar dat komt omdat ik ze elke dag zie.
Weet van mensen die langs komen dat ze het vaak wel mooi vinden om eens te zien.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 23:03

Onwijs bedankt allemaal voor jullie bijdrage aan dit topic! Ik heb ze allemaal eens rustig doorgelezen en heb ze kunnen verwerken in de kaart. Kasteel Soelen zit er nu in, evenals natuurlijk Buren, Culemborg en toch ook Tiel.
Omdat ze maar 1 dag hebben kunnen ze natuurlijk maar een beperkt aantal dingen zien en het leukste zou zijn als ze gewoon zo veel mogelijk vanuit de auto kunnen zien. Mede dankzij jullie tips heb ik nu een redelijk volledige kaart die voldoet aan die wensen. Dus, nogmaals bedankt!