Met de trein reizen in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Met de trein reizen in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:16

Binnenkort ga ik samen met een vriendin met de auto naar Frankrijk. Vanuit de plek waar we zitten willen we allerlei leuke dingen gaan ondernemen (oa WEG 2014). Dit kan met de auto, maar voor bepaalde locaties (Caen en Parijs) is het wellicht handiger om met de trein te reizen. Nu heb ik (denk ik) al een website gevonden waarop ik treintickets kan bestellen
http://www.sncf.com/en/passengers , maar is dit dan de Franse NS? We reizen denk ik vanuit Le Havre (maar waar parkeer je de auto?) of vanuit Deauville (met dezelfde vraag, waar laat je de auto?), beide zijn ca. 30 minuten rijden vanuit het vakantieadres.

Zijn er mensen met ervaringen met de Franse spoorwegen (mijn frans is zeer minimaal, kan soms iets verstaan, soms iets af leiden uit geschreven tekst). Is het handig om van te voren kaarten te kopen, kan dit ook op het station zelf nog, waar moet je op letten?

En verder, we gaan 7 dagen, iemand nog tips wat we echt moeten gaan bekijken? Ik heb een voorkeur voor de invasiestranden en St. Mont Michel. En we gaan een dag naar de WEG. Verder nog geen planning. Routetips? We vertrekken op 30 augustus.

Anoniem

Re: Met de trein reizen in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:29

Ik ben net in die regio geweest en misschien kun je beter de bus pakken? Caen is niet heel boeiend overigens, enkel het memorial is de moeite waard.

Het is de moeite om naar Point du hoc te gaan, de amerikaanse begraafplaats en Arromanche. Verder is het zeer de moeite om een dagje naar Bayeux te gaan, of in ieder geval een middag. Is een mooi plaatsje met een schitterende kerk. Als je van wijn en lekker eten houdt kan ik je dit restaurant aanraden: http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Re ... mandy.html

De afstanden zijn allemaal best te doen hoor, waarom ga je dat niet met de auto doen? Is veel makkelijker, het is makkelijk te bereiken, geen enge wegen ofzo en met een tomtom kom je overal probleemloos :)

Veel plezier iig!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:39

Nou met name Caen wordt afgeraden om met de auto te komen tijdens de WEG (en we moeten er wel heen, aangezien daar het springen is), tenminste dat staat op de site. Die overigens voor de rest zo vaag is als maar kan, maar het is me gelukt om kaarten te bemachtigen! En Parijs met de auto, daar begin ik niet aan... En voor de rest lijkt de trein (of de bus) mij gewoon relaxter dan een kleine 106. Qua brandstofprijzen en OV prijzen lijkt het niet zoveel uit te maken. Italië heb ik vorig jaar ook bijna alles met OV gedaan en dat ging prima en was best leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:23

Moska schreef:
Nou met name Caen wordt afgeraden om met de auto te komen tijdens de WEG (en we moeten er wel heen, aangezien daar het springen is), tenminste dat staat op de site. Die overigens voor de rest zo vaag is als maar kan, maar het is me gelukt om kaarten te bemachtigen! En Parijs met de auto, daar begin ik niet aan... En voor de rest lijkt de trein (of de bus) mij gewoon relaxter dan een kleine 106. Qua brandstofprijzen en OV prijzen lijkt het niet zoveel uit te maken. Italië heb ik vorig jaar ook bijna alles met OV gedaan en dat ging prima en was best leuk.

Ja naar Caen kun je ook wel komen met de trein en dat is dan ook wel makkelijker maar als je bezienswaardigheden wilt zien kom je daar niet makkelijk met de trein, bus wel maar goed, dat is misschien wat omslachtig. Als je naar Parijs wilt, tja dat zou ik ook niet doen met de auto :P

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:31

LZP >> BEU

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 19:56

Caen is zonder WEG ook al geen aanrader met de auto :') . Vanaf een uur of 4 staat de ring wel dicht en het centrum is een wirwar van enkelrichtingstraten.
Parijs is idd ook een hel.
Deauville gaat wel, enkel de stationsparking is gratis (of betaalbaar), de rest betaal je 2€ per half uur.

Caen en Parijs hebben wel tram/bus/metro, Deauville niet (maar dat is nu ook niet zo gigantisch groot). Tussen de steden is het best goed te doen om te rijden.

Treinverkeer in Frankrijk is verder best aangenaam (zolang ze niet staken). Tickets moet je vooraf, bvb in het station, kopen.

SNCF is idd de Franse NS.

Honfleur is een klassieker in die regio. St Malo is ook wel leuk. Etretat of Fecamp als je de krijtrotsen wil zien. De stranden etc.
Mont St Michel is duur, druk en te toeristisch.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:22

Tickets kun je vooraf kopen, of op het station kopen.
Gewoon, zoals je in Nederland ook eerst kaartjes kocht. Ze zijn wel mega groot. Je kunt ook meteen je terugreis voor later op de dag selecteren, maar je moet wel echt een tijd selecteren. In Nederland is een dagretour geldig op elk tijdstip van de dag, in Frankrijk moet je echt een bepaalde tijd/trein kiezen.

http://www.voyages-sncf.com/billet-train
Hier kun je kijken voor prijzen, tijden, etc. Tevens kan je reserveren als je dat wilt.
In Frankrijk is het zo dat de prijzen flexibel zijn. Als ik nu een ticket boek naar Parijs voor morgen is het zo'n 100 euro duurder als dat ik het nu boek voor ergens in januari. Plus het scheelt welk dagdeel je reist.

Je auto kun je gewoon kwijt op de parkeerplekken naast het treinstation. Of eronder. Staat vast wel aangegeven. Als je een navigatie hebt kun je die ook naar parkeerplekken laten zoeken.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 16:42

Ik zal de tips doorgeven, zelf kan ik helaas niet meer mee. heb mijn knie gebroken afgelopen zaterdag met springen |( Lig nog in het ziekenhuis

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 16:48

Niet meer heel nodig zie ik, maar ik reis regelmatig door Belgie vanuit omg. A'dam.
Naar het franse deel, mijn ervaring is dat met handen en voetenwerk je er wel komt.
In belgie hebben ze ook apparaatjes waarbij ze dan iets aantikken, en je dat laten zien zodat je weet welk spoor je nodig hebt want een groot deel spreekt echt geen vlaams. :)
Het valt allemaal erg mee vind ik persoonlijk, ik zou zo in frankrijk gaan treinen in ieder geval!