Backpacken Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appeltje00

Backpacken Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 18:26

Hallo Bokkers,

Al enige tijd heb ik het idee om te gaan backpacken in Noorwegen, na alle foto's en reisverhalen over Noorwegen ben ik er verliefd op geworden en ik wil het echt met eigen ogen zien. Daarnaast vind ik het vrij-kamperen ontzettend gaaf en wil ik daar graag gebruik van maken.
Nu is dit de eerste keer dat ik ga backpacken en naar Noorwegen/scandanavie ga en is het fijn om alvast wat tips te krijgen. Ik lees ook mee op backpack fora's en ik heb een aantal boeken in bestelling maar extra tips zijn altijd welkom en wie weet zijn er bokkers met ervaring.

Ik heb nog geen concreet plan en wil deze in de komende maanden gaan creëren. Ik hoop voor het einde van het jaar een plan klaar te hebben liggen zodat ik rond januari mijn ticket kan gaan boeken. Daarna wil ik dan ook alle backpack spullen gaan aanschaffen (wat ik nog nodig heb).
Het volgende is al wel besloten:
- Ik wil 2 á 4 weken gaan in juli/augustus, dit is afhankelijk van de dingen die ik wil bekijken. Naar aanleiding van de boekjes die in bestelling zijn ga ik punten uitzoeken die ik wil zien en dan bereken ik de tijd die ik nodig heb om op mijn gemak Noorwegen te gaan bekijken. Tips zijn welkom van mooie plekken.
- Het plan is om met het vliegtuig naar Noorwegen te gaan. Hoe ik verder ga reizen weet ik nog niet. Het idee was om met het openbaar vervoer te gaan maar ik moet nog onderzoeken hoe goed het openbaar vervoer daar is en hoe ver ik er mee kan komen. Wel weet ik dat je goedkope tickets kan krijgen voor een langere periode. Naast het openbaar vervoer wil ik ook veel gaan wandelen.
Ook heb ik de optie liften bekeken en dat lijkt me ook wel oké als ik samen met iemand ga. Alleen doe ik dat liever niet.
- Mijn voorkeur gaat uit naar kamperen, dus mijn eigen tent mee en die gewoon op een willekeurige (uiteraard veilig) plek opzetten.
- Ik ga alleen of met een goede vriend van me, dat is afhankelijk van zijn financiële plaatje.

Zoals je kan lezen is er nog niet heel veel besloten en dat wil ik dus in de loop van de tijd gaan doen. Het zou fijn zijn om wat backpack tips te ontvangen, tips van mooie bezienswaardigheden in Noorwegen, tips w.b.t. openbaar vervoer of een ander middel om te verplaatsen. Daarnaast zijn andere tips/verhalen ook welkom!

Voor het backpacken ben ik inmiddels al voorzien van een aantal spullen (o.a. rugzak, lichtgewicht tent, matje, slaapzak, kookgerei, etc.). Mochten er nog spullen zijn die echt belangrijk zijn of tips wat betreft spullen is dat ook hartstikke welkom!

Alvast bedankt.

Groeten,
Fiona

Ik kon alleen een verouderd topic vinden en dat ging niet specifiek over backpakken, vandaar dat ik een nieuw topic heb geopend. Mocht er een ander topic zijn mag dat vermeld worden!

joafan2003

Re: Backpacken Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:37

Preikestolen is echt een aanrader- hele mooie uitzicht! Gallopiggen is ook een hele mooie uitzichtspost. Water in beekjes en rivieren die stromen kan gedronken worden. Mocht je een visvergunning krijgen, kan de vis die je vangt gegeten worden.

Wees je er van bewust dat je in Noorwegen uren kan rondlopen/rijden zonder iemand te zien, daarom echt een volledig NOOD pakket bij je moet hebben. Het noorden en midden van Noorwegen is het mooist, vanwege verschillende soorten natuur. Het beste kan je met meerderen gaan, in Noorwegen opereren Oost-Europese dievenbendes, wees hierop bedacht. Bedelen is helaas niet verboden, waardoor voornamelijk Roma's je benaderen alleen of in groepen, wees er op bedacht dat ze je kunnen proberen te bestelen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:56

En dat je in een hoop gebieden geen bereik hebt met je mobieltje. De vis die je in zee vangt mag gewoon eten en heb je geen vergunning nodig. In meren is dat anders. Daar heb je wel vaak een vergunning nodig.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 19:06

@joafan: Bedankt ik heb de aanraders opgeschreven. Preikestolen wou ik inderdaad sowieso gaat bezichtigen. Vis vangen en eten gaat hem voor mij niet worden, omdat ik vegatarisch eet. Toch bedankt voor die tip!

@cookies: Ook bedankt! Geen bereik met mobieltje was ik inderdaad vanuit gegaan. Het stukje van @joafan2003 over roma's en Oost-Europese dievenbendes is niet heel geruststellend. Vooral, omdat er wel een kans bestaat dat ik uiteindelijk alleen zou moeten gaan.
Ik ben toch ook nog even aan het rondkijken voor georganiseerde reizen, maar op eigen gelegenheid backpacken spreekt me toch meer aan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:41

Hou ook rekening met het feit dat het in noord Noorwegen 24/7 licht is. Ik heb zelf in Noorwegen gewoont en zou er zelf nooit voor kiezen om te gaan kamperen met een tentje. Dit ivm dieven en wilde dieren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:16

Nee ik zou ook niet gauw in m'n eentje met een tentje in Noorwegen gaan kamperen in het wild. Als je ergens valt en je hebt geen bereik (en dat is in veel gebieden zo) dan zit je wel een beetje te kijken.

Ik heb in Zweden ook wel eens ergens met m'n tentje in het bos gestaan. 's nachts waren er jagers die door het bos aan het stekkeren waren en er werd geschoten. Ik vond het minder gezellig. >;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:25

In Scandinavië heb je ook kleinere (natuur)campings waar je veel rustiger staat dan op de grote, wellicht is dat een iets veiliger idee. Zie oa http://www.camping.no/en/

Heb je al eens gedacht om een wandelroute te lopen? Zoals de st. Olavsleden van de Hoge Kusten in Zweden naar Noorwegen. Je kan overnachten in hutjes, maar ook kamperen langs de route. http://www.stolavsleden.com/

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:28

joafan2003 schreef:
Het beste kan je met meerderen gaan, in Noorwegen opereren Oost-Europese dievenbendes, wees hierop bedacht. Bedelen is helaas niet verboden, waardoor voornamelijk Roma's je benaderen alleen of in groepen, wees er op bedacht dat ze je kunnen proberen te bestelen.

Wij gaan om het jaar naar Noorwegen en trekken dan 2 weken rond en wij zijn werkelijk waar nog nooit Roma's tegen gekomen. Zijn dit je eigen ervaringen of van horen zeggen?

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:56

Wat een gaaf idee! Ik heb zelf een halfjaar in Oslo gewoond en daarbij ook veel andere steden van het land gezien. Toch zou ik graag nog een keer terug willen om in mijn eentje rond te reizen (misschien ook volgend jaar).

Aanraders zijn Preikestolen en Trolltunga. Zelf vond ik Bergen en Stavanger beide ook erg sfeervol maar als je echt wil backpacken zijn er denk ik mooiere dingen om heen te gaan zoals de Lofoten :)

Openbaar vervoer is over het algemeen erg goed geregeld. Goede en hele mooie verbindingen (zoals Bergen - Oslo, erg mooi!) en ook de nachttreinen zijn vrij comfortabel :)

Wij hadden alleen 'last' van Roma's in Oslo. Maar ik hoorde ook dat het sinds kort verboden is om te bedelen in Oslo? Dus misschien dat het nu wat minder is. Maar persoonlijk heb ik ze nooit als heel vervelend ervaren..

Veel succes met het voorbereiden van je reis :)

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:17

Anoeska27 schreef:
joafan2003 schreef:
Het beste kan je met meerderen gaan, in Noorwegen opereren Oost-Europese dievenbendes, wees hierop bedacht. Bedelen is helaas niet verboden, waardoor voornamelijk Roma's je benaderen alleen of in groepen, wees er op bedacht dat ze je kunnen proberen te bestelen.

Wij gaan om het jaar naar Noorwegen en trekken dan 2 weken rond en wij zijn werkelijk waar nog nooit Roma's tegen gekomen. Zijn dit je eigen ervaringen of van horen zeggen?

Anoeska27- Eigen ervaring ga 2-4 keer per jaar naar Noorwegen, kom zelf uit Oslo. Ze gaan nu ook buiten de stad bedelen= voor de winkels en kerken. Wonen vaak onder bruggen en in parken in en om Oslo, deze zomer moet de regering miljoenen kronen uitgeven om de stad schoon te maken van de vuil van de Roma's, zo veel zijn het er!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:09

In Stavanger zijn er ook altijd een boel.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:16

Cookies schreef:
In Stavanger zijn er ook altijd een boel.

Hangt het dan soms er vanaf of je in het toeristenseizoen gaat? Want ook daar zijn wij ze nog nooit tegen gekomen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:03

Geen idee. Mijn vriend woont daar, dus ben er nog wel eens.