WHV Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mohica

WHV Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 16:13

Hey iedereen,

Ik heb lang met mezelf in de knoop gezeten, niet weten wat te studeren, relatieproblemen enzo...
Nu zat ik al jaren ook met het idee om een paar maanden naar het buitenland te gaan, daar te gaan werken en terug te komen. Dus wat ervaring opdoen en mijn Engels verbeteren ( ik spreek dus al nederlands :+ en vlot Frans dus dat Engels zou wel een plus punt kunnen zijn).

Mijn droom is te vertekken naar Australië en te vertrekken eind mei/ begin juni.

Basis informatie heb ik al opgezocht, genoteerd, bekeken, herbekeken om zeker te zijn ( paspoort, visa, verzekering, wat te doen met je job voor en na vertrek, dat soort zaken).
Ik woon nog thuis, heb geen auto en geen paard dus dat scheelt wel al veel kwa zorgen die ik me niet moet maken ( en heb ook geen vriendje meer :+ dat scheelt ook veel ).

Ook de voorvertrek kosten heb ik al op een rijtje gezet ( je moet het maar willen :o ).

Nu zoek ik wat ervaringen met mensen die al eens naar het buitenland zijn geweest met een working-hollyday visum.

Ook vetrek ik alleen, dus zonder vaste reisgenoot bij het vertrek.

SpikkelFire

Re: WHV Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:53

Ik zit op dit moment op mn WHV in Australië, wat wil je allemaal weten?

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 11:58

Aan wat ik echt moet denken?
De lange vluchten, is er een betere maatschappij? Wat ik echt moet doen eens aangekomen.
Mijn idee is om cairns te gaan ( noord oost kust).
En wat is het beste? Bagage op wieltjes of een rugzak?
Een beetje praktisch eigenlijk, hoe dat ervaart, zo ver weg zijn.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:58

Waar je aan moet denken; zorgen dat je visa granted is voordat je je ticket boekt, stel dat ie niet wordt goedgekeurd (om wat voor reden dan ook) dan kun je je ticket niet meer kwijt.
Verder zou ik al je documenten inscannen (paspoort polissen van je verzekeringen, CV in het engels, je bankgegevens etc), zorgpasje meenemen om medicare aan te vragen, hier in Oz een simkaart kopen voor je telefoon, bankrekening openen. Ga je werken? Dan een tax file number aanvragen voor je belasting. Allemaal praktische zaken en heel makkelijk te regelen hier.
Tja, qua vluchten; ik ben met Malaysia Airlines gekomen (ja de MH 17) en het was een prima vlucht, een van de beste die ik heb gehad. Singapore Airlines, Emirates, Cathay Pacific, Malaysia Airlines zijn allemaal goede maatschappijen voor lange vluchten.

Ik heb zelf een backpack bij me, de eerste keer toen ik hier was (2 jaar geleden heb ik hier 4 maanden echt rondgereisd op een toeristenvisum) had ik die ook bij me. Ik zou meenemen wat je zelf het fijnste vindt.

Tips wat je gezien moet hebben is niet te doen, alles hier is mooi, elk deel van het land heeft zn mooie kanten. Ik zou gewoon veel gaan lezen in reisgidsen en dan inspiratie opdoen.

Tenslotte; iedereen ervaart het anders om zo ver weg te zijn van huis. Ik ben de eerste keer alleen gegaan en nu weer. Tuurlijk, soms zijn er momenten waarop je je alleen voelt (die ga je ook krijgen), maar gelukkig kan ik goed alleen zijn. Je leert hier ook heel snel mensen kennen waarmee je kunt optrekken. Het is iets wat je zelf moet ervaren.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:56

Ik zit ook op het moment in Australie met een work holiday visa. Helaas in 3 weken zit mijn jaar er alweer op.
Vraag je visum absoluut aan voordat je wat dan ook gaat boeken. Maak ook al wat plannen van te voren, wil je werk gaan zoeken als je in Australie bent of al van te voren? Ik heb 6 maanden als au pair in de outback gewerkt, beste tijd van mijn leven!!!
Cairns vond ik echt geweldig, houd wel rekening met wanneer je daar heen gaat. De zomer is er regenseizoen en door de boxjellyfish kun je niet in de zee zwemmen, uit naar het reef kan wel! In de 'winter' kun je prima zwemmen, veel minder regen en nog steeds lekker weer.

Qua vliegmaatschappij zijn eigenlijk alle 'grotere' maatschapije die daar heen vliegen prima, ben met Qantas geweest was helemaal top, vloog in de airbus a380
Ik zelf heb rond gerezen met een koffer en nu al flink wat maanden met een backpack, beide vond ik niet heel erg fijn voor lange afstanden. Doe wat je zelf het fijnste vind.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:17

Leuk Vevina, waar je heb je gewerkt in de outback? En waar zit je nu?

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:46

hey ik zit nu ook in Australië sinds een week, ik werk op een springstal vlakbij sydney momenteel.
Ik heb nu een toeristenvisa voor 3 maanden omdat ik werk als een 'working pupil' en dus lessen en onderdak in ruil voor mijn werk krijg plus wat zakgeld elke week, maar ik wil misschien toch nog een WHV aanvragen omdat ik toch wel langer dan 3 maanden wil blijven en misschien nog ergens anders wil werken.
Weet jij misschien of dat mogelijk is Spikkelfire? Of zou ik dan eerst Australie weer uit moeten om het aan te vragen?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:49

Ik heb gewerkt in Mount Isa, is een mining stad in de outback van Queensland. Nu ben ik bezig met mijn rondreis van de eastcoast: Cairns - Sydney. Ben momenteel in Hervey bay, morgen naar Fraser *\o/*

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:52

Weet je zeker dat je dit mag doen op een toeristenvisum? Ik weet wel dat je mag WOOFfen op een toeristenvisum maar dat is een paar uurtjes per dag werken voor kost en inwoning. JIj krijgt namelijk ook nog zakgeld en ik neem aan dat je gewone werkweken werkt? Volgens mij mag het dan niet..

Maar goed, wil je een WHV aanvragen, moet je idd het land weer uit. Je hoeft niet per se naar NL te gaan dus je kunt ook wachten in Azië b.v. (veel mensen doen dit in Bali, lekker goedkoop vanaf Darwin).
Ik zou als ik jou was na je 3 maanden even naar Bali gaan, daar je WHV aanvragen en dan weer terugvliegen.

@ vevina; leuk! De plaatsjes wel van gehoord, zelf nooit geweest. Veel plezier met je verdere reis!

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:05

Thanks voor de info Spikkelfire!
De mensen van de stal hier zeggen dat het op een toeristenvisa mag omdat ik een 'working pupil' ben en niet meer dan 150 dollar per week krijg.
Ze hebben mij op het vliegveld niks gevraagd maar als ze dat hadden gedaan had ik voor de zekerheid wel gezegd dat ik vrienden ging bezoeken. Wel vervelend eigenlijk dat ik dan het land weer uit moet, het toeristenvisum kan ik wel verlengen als ik in australie ben als ik de website goed begrijp?

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:25

nodi schreef:
Thanks voor de info Spikkelfire!
De mensen van de stal hier zeggen dat het op een toeristenvisa mag omdat ik een 'working pupil' ben en niet meer dan 150 dollar per week krijg.
Ze hebben mij op het vliegveld niks gevraagd maar als ze dat hadden gedaan had ik voor de zekerheid wel gezegd dat ik vrienden ging bezoeken. Wel vervelend eigenlijk dat ik dan het land weer uit moet, het toeristenvisum kan ik wel verlengen als ik in australie ben als ik de website goed begrijp?

Ik ken ook iemand die voor minder dan $150 per week werkt, en zij heeft er een work & holiday visa voor aangevraagd. Zal voor de zekerheid toch nog even navraag doen voordat je dadelijk misschien in de problemen komt?

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:36

ja ga ik doen, ik zat al alles door te lezen op de site van de overheid maar kom er toch niet helemaal achter, dus ga ze gewoon even mailen denk ik :)

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:48

Ik ga einde dit jaar op een WHV door Australië. :) Denk ook aan je inentingen - niet dat er gekke dingen nodig zijn voor Oz, maar ik ga bijvoorbeeld wel nog een tetanusprik halen.

@Nodi, Ik zou wel oppassen met hoe je dit formuleert! Dat je daar niet op afgestraft wordt, een (digitale) knip in je paspoort krijgt en 5 jaar niet het land in mag :)

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:52

Toeristenvisum kan je wel verlengen ja. Ik zou idd oppassen met mailen..

Inentingen voor Oz? Die heb je niet nodig hoor. :n Hier zijn geen gekke ziektes haha!

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:03

Haha, nee ik weet dat er geen gekke ziektes zijn! Maar mocht je nu achter een roestig prikkeldraad blijven hangen, is het toch wel fijn als je dat tetanus shot hebt gehad (moet elke tien jaar opnieuw). :)

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:01

ja zoals ik het begrijp kan ik mijn toeristenvisum wat ik nu heb lopen verlengen naar 6 maanden, of als ik een WHV wil moet ik even australie uit en dan weer terug omdat dat een nieuw visum is?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:14

Je moet idd buiten Australië het visum aanvragen. Dit is denk ik om illegale werkers tegen te houden. OP het vliegveld kunnen ze je checken, ben je eenmaal in het land ben je vrij om te gaan.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:15

Ik wil dit jaar ook nar Australië gaan. Ik ga op familiebezoek en dan met hen nog naar sydney. Ik ga voor een maand en heb alleen een toeristenvisum nodig gan denk ik. Verder ga ik alles nig opzoeken natuurlijk. Ik wil denk ik met emirates gaan vliegen. Malaysian airlines pas ik even voor en klm vliegt daar ook mee, en anders neem ik singapore airlines. Vind het nu al heel erg spannend, zeker omdat ik heel bang ben om te vliegen :')

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:14

_xManadisx_ schreef:
Ik wil dit jaar ook nar Australië gaan. Ik ga op familiebezoek en dan met hen nog naar sydney. Ik ga voor een maand en heb alleen een toeristenvisum nodig gan denk ik. Verder ga ik alles nig opzoeken natuurlijk. Ik wil denk ik met emirates gaan vliegen. Malaysian airlines pas ik even voor en klm vliegt daar ook mee, en anders neem ik singapore airlines. Vind het nu al heel erg spannend, zeker omdat ik heel bang ben om te vliegen :')

Aah malaysia vliegt nu niet meer over oekraine en het had net zo goed een andere maatschappij kunnen zijn natuurlijk, maar ik ben met Emirates naar Sydney gevlogen via Dubai, en dat beviel me heel erg goed.
Ze zijn heel erg netjes en aardig en met keuze uit 400 films en series vloog de tijd voorbij haha :D

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 17:25

Wat fijn om te lezen :)
Ja ik ga eerst wel men visum aanvragen voor tickets te boeken :) dat zou pas echt weggegooit geld zijn :(
Ik zie er eigenlijk best wel naar uit. Ik ben namelijk iemand die veel in zelfstandigheid werkt en dingen doet :) van huis wegzijn stoort me niet :)