Klein verslagje dan maar. De 3 weken zijn moeilijk samen te vatten, maar ik ga het proberen. Vergeef me als het wat warrig is. Ik werk op het moment op suiker en koffie. Heb heel veel mensen ontmoet en vrienden gemaakt die nu echt mis. Die ontmoetingen en persoonlijke dingen heb ik er verder uit gelaten ivm privacy.
Wij vlogen met Thai Airways van en naar Vietnam. Dat beviel erg goed! We vlogen op Hanoi. Daar aangekomen met de auto naar het huis van mijn vriedin gegaan in Hanoi zelf. We zijn aantal dagen in Hanoi gebleven en hebben daar veel gedaan en gezien. We zijn begonnen met een beautydagje: nagels, haar wassen knippen en verfen en een facial. Heerlijk. Verder in Hanoi naar Maison Central (de gevangenis geweest). De moeite waard (als je door de propaganda hier en daar heen kan kijken). Ook naar One Pillar Pagode and Ho Chi Min's Mausoleum geweest.

Park/tuin daarbij is mooi om eens doorheen te lopen. Het Hoan Kiem meer is de plek waar je veel toeristen tegen komt. Je zit dan in 'Old Quarters' met de avondmarkt, temple, water puppet show etc. Ik vind het geweldig daar, maar als je daar voor het eerst bent, dan is het behoorlijk druk:
Verder zijn we naar Temple of Literature geweest. Dat is de eerste universiteit van Hanoi. En naar museum of Vietnamese ethnology.
Draken voor het Maan Festival in de tuin van het museum
En we zijn (als echte touristen) naar een water puppet show geweest:
Heb in Hanoi een aantal vrienden van vrienden ontmoet die ook in Engeland gestudeerd hebben en ik moet zeggen dat ik ze wel mis nu ik weer terug ben. We zijn met een van hen naar Than Chuong Viet Palace geweest, wat heel warm en tropisch was, maar zeker de moeite waard. Het ligt buiten Haoi, dat wel.
On the road:
Paleis:

Ook zijn we naar Ha Long Bay geweest en dan was echt geweldig (de kater de volgende ochtend was wat minder. Note to self: don't drink with German and Australian backpackers
)

https://lh4.googleusercontent.com/-d5sf ... C_0029.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-PZll ... C_0035.JPG

Na Hanoi zijn we naar Seigon/Ho Chi Min City gevlogen met VietJet Air gevlogen. Ging prima. Heb slechtere vluchten gehad van Engeland naar Nederland. We zijn daar maar kort gebleven, maar heb leuke mensen ontmoet daar. Ben Than market bezocht, het postkantoor bezocht en kaartje gestuurd (prachtig gebouw!), Durian gegeten, uh...uitzicht bewonderd vanaf het hoogste gebouw. In Ho Chi Min nog wel een nacht boven de wc gehangen met voedselvergifteging trouwens, maar dat was zo weer over. Wij aten bijna alleen maar 'street food' en dat is heerlijk, maar de kans op een nachtje boven de wc is aanwezig (al kwam dit door en restaurant).
Hierna zijn we naar Nha Trang gevolgen voor een paar daagjes strand. De eerste dag zijn we naar een hete bron gegaan
https://lh6.googleusercontent.com/-5Qap ... 191_0.jpeg
Modderbad
We zijn ook naar VinPearl geweest. Dat is een waterpark, resort, strand op een eiland in de buurt en zeker de moeite waard (alleen al vanwege de gratis arcade
). Verder is er in Nha Trang een markt en veeeel Russen
Ik met mijn nieuwe haarkleur en blanke huid werd aangezien voor rus, terwijl mijn niet-Vietnamese vriendin aangezien werd voor Vietnamees.
Even stukje tussendoor
Citaat:
Communisme: Vietnam is 1 van de 4 (soms 5) echte communistische landen op de wereld. Er is 1 partij en die bepaald de gang van zaken. In theorie is het ziekenhuis dus gratis, maar in de praktijk betaal wel voor de wc en het eten. Verder is de kwaliteit zeer laag. Naar een prive kliniek gaan en wel betalen is een stuk beter voor je gezondheid. in het algemeen heb je geen problemen, maar je hebt momenten dat het ineens opvalt. Zo was ik in mijn hotelkamer tv aan het kijken toen ik langs het kanaal van de staats tv zapte. Een rood en gele achtergrond en een 'nieuwlezeres' in militair uniform. Of de kleine hoeveelheid misinformatie in een voormalige gevangenis. Of het niet toelaten van buitenlanders op een resort, omdat het in de buurt van een militaire basis is. Soms valt het ineens op, maar last heb je er niet van.
Wij zijn met de avond/nachtbus naar Buon Ma Thuot gegaan. En heb daar veel vrienden gemaakt, goed gegeten en de locale koffiehuizen bezocht. Dat laatste is echte de moeite waard. Niet allen is de koffie goed, maar ze zijn vaak ook prachig, met vijvers e.d. We zijn daar verder naar een bruiloft geweest (van vriend van mij), terwijl we niet uitgenodigd waren. Ben dus officieel een 'wedding crasher', met een aantal neven en nichten zijn de ook naar de karaoke geweest.
Even stukje tussendoor
Citaat:
Karaoke:
Ik snap de fasinatie met deze vorm van entertainment niet, maar in Azië zijn ze er dol op. Normaal gesproken is het een avond activiteit, maar ik bevind me nu in een karaoke bar om 2 uur in de middag. Waarom? Er was een bruiloft en we waren daar als een soort van wedding crashers en we werden uitgenodigd voor karaoke. Dan kan je geen 'nee' zeggen. Zingen kan ik vermijd, maar komen niet. Vietnam heeft een cultuur waarin je s avonds de straat op gaat en je vrienden ontmoet, maar er is meer te doen dan karaoke, dus een verklaring is het niet. Verder zijn ze hier meer gewend om publiekelijk te zingen. Het gaat er hier ook niet om of je helemaal zuiver zingt, als je de toon maar raakt en als het hard is, dan is het goed. Ik heb ook wel eens gezongen samen met wat vrienden wat in thorie onder 'home made karaoke' valt, maar nooit in een echte karaoke bar. Bier gaat er hier op het moment hard doorheen en het zingen wordt minder zuiver, maar stoppen is er niet bij. Ik merk dat ik er na 1,5 uur wel genoeg van heb en mijn oren vinden het volume standje 11 ook niet echt prettig meer. Misschien ben ik te westers voor dit soort entertainment. Conclusie: reden achter de fascinatie weet ik nog steeds niet, maar ik ben wel een ervaring rijker.
Verder zijn we naar een lokaal dorpje geweest dat op palen in het water is gebouwd
http://i1379.photobucket.com/albums/ah1 ... 50d3fc.jpg
En we hebben op een olifant gereden.
Hierna zijn we weer terug gevolgen naar Hanoi, daar nog 2 dagen gebleven en toen weer terug naar Engeland waar het heel koud, grijs en regenachtig was.
Wat betreft mijn bucketlist, daar kan het volgende vanaf:
Naar Vietnam gaan
Naar Azie gaan
Met zijn 3en (en 4en voor 2 straten
) op een brommer (zonder helm) door het verkeer in Hanoi
Krokodil eten
In een 5 sterren hotel slapen
Piano spelen in de lobby van bovenstaande hotel
Op een olifant rijden
etc. etc.
Vietnam was een geweldige ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Heb vrienden gemaakt aan de andere kant van de wereld, een land door de ogen van locals gezien, ervaring opgedaan die in de toekomst vast van pas kan komen, mijn grenzen verlegd, geweldig gegeten, genoten en nog veel meer. En ik ga zeker nog terug, want ik heb maar een klein deel gezien. Vietnam is een bijzonder land dat je niet in 1 word kunt samenvatten.
Als er vragen zijn over, wat te bezoeken, waar te eten, waar te slapen, wat te boeken, hoe te reizen etc etc dan hoor ik het graag. Als ik het niet weet, dan weet een van mijn Vietnamese vrienden het wel. En ook als je ergens foto's van wil, dan hoor ik het graag. Heb heel wat achter de hand, want kan niet alles in het topic zetten.