Vietnam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 10:51

Beste bokkers,

Wie van jullie is er weleens in Vietnam geweest en/of kan mij er wat over vertellen?
Wij zitten erover te denken om in november te gaan.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:00

Nicje87

Re: Vietnam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 13:47

Wat leuk! Heel erg bedankt!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:12

Afgelopen winter heb ik door ZO-Azië gebackpackt, onder meer Vietnam. Ik kan wel zeggen dat het een van mijn favoriete landen is. Het is heel divers en je kunt het zowel in twee weken als in twee maanden zien. Zelf ben ik er vier weken geweest (had ook maar een visum van een maand). De een gaat van Noord naar Zuid, de ander doet het andersom. Wanneer je wilt eindigen op een mooi eiland zou ik van noord naar zuid gaan. Ik zou wel even goed kijken of het in november een goede tijd is qua weer, met name in het noorden kan het soms best koud zijn.

Dan zou je kunnen beginnen in Hanoi (Bia hoi op straat, bbq, en oppassen want er wordt veel gejat daar), vanuit daar kun je, mits het weer het toelaat, naar Sapa, één van mijn persoonlijke hoogtepunten van Vietnam. Wát een uitzichten daar!! Scootertje huren en de omgeving verkennen bijvoorbeeld. Vanuit Hanoi kun je ook naar Ha Long Bay, een toeristische trekpleister maar toch wel mooi om een keer gezien te hebben. Een stukje zuidelijker liggen Hué (niet geweest) en Hoi An :+:, wauw, een prachtig romantisch stadje met veel historie en cultuur. Dat is ook dé plek om een maatpak te laten maken en mooie schilderijtjes en dingetjes te kopen voor thuis. Nha Trang is een Russisch vakantieoord, buiten dat een leuke plek om op stap te gaan, je hebt er een waterpark etc. Toch hebben wij er een leuke tijd gehad omdat we leuke mensen hebben leren kennen daar. Nha Trang / Dalat hebben wij met "easy riders" afgelegd (zeker een aanrader om te doen! Achterop de motor bij een local zie je Vietnam op een heel andere manier), super mooie natuur en Dalat is ook een erg gezellig stadje, waar vanalles te doen is. Mui Ne is leuk voor kite surfen, wel erg veel Russen weer haha, en dan ben je alweer bij Ho Chi Minh. Dat is wel een bijzondere stad; paar miljoen Vietnamezen die zich allemaal op een motorbike voortbewegen, toeristisch, maar wel een ervaring. Ku Chi tunnels (erg toeristisch), War museum (o.a. schrikbarende foto's van gevolgen van Agent Orange, krijg er nu nog kippenvel van). Vanuit HCMC kun je ook richting de Mekong en Phu Cuoc schijnt een van de mooiste eilanden van Vietnam te zijn. Als we meer tijd hadden gehad hadden we ook nog het natuurpark bij Hué in de buurt bezocht.

Vietnam is heel goed te bereizen, zowel met het vliegtuig, trein, (nacht)bussen, de wegen zijn (met hier en daar een uitzondering :D) goed te begaan. Heel mooi: met een motor reizen, als je van avontuur houdt en een motorrijbewijs hebt. Je koopt een motorbike (wees niet naïef en koop hem over van een toerist ofzo) en zo kun je op een onwijs toffe manier van a naar b reizen. Heb je geen motorrijbewijs maar lijkt het je toch tof om zo een stukje van het land te zien, via tripadvisor kun je easy riders boeken, is echt de moeite en het geld waard!

In Vietnam hebben we ook in hele leuke hostels geslapen, mocht je ooit aanraders willen, laat maar weten.

Ik zou zo weer terug willen, kan het dus zeker aanraden! :D

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 21:19

Heel erg bedankt voor je verhaal! We hebben mede door jullie een idee wat we minimaal willen zien en doen. We willen ook een soort van backpacken drie weken lang.

Morgen gaan ik en mijn vriend zitten om het een en ander op papier te zetten. Heel erg bedankt voor het aanbod als ik vragen heb zal ik het laten weten.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 18:29

Wij hebben een lijstje gemaakt met wat wij zouden willen zien. Alles zal niet mogelijk zijn ivm te weinig tijd. Dus dat wordt nog het een en ander schrappen, alleen weten we nog niet wat. Mogelijk zien we dat ter zijnder tijd. Ik heb een lijstje gemaakt van Noord-Midden-Zuid. Het lijstje is niet op volgorde...

Noord
Halong Bay- Eilandjes
Hanoi-Hoofdstad

Midden
Hoi An-Oude stad
Hue-Parfum River
Phong Nha-Ke Bang National Park - Grotten

Zuid
Ho Chi Minh City- Cu Chi tunnels
Phu Quoc- Eiland
Yok Don National Park-Jungle
Da Lat-Pongour watervallen
Mui Ne-Duinen

Mocht je hierop nog ideeen, prijzen, Do's en Dont's enz hebben dan horen wij dat uiteraard graag :D

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:33

Hanoi hoef je niet heel lang te zijn, Hoi An zou ik wel even de tijd voor nemen. Die grotten schijnen heeel gaaf te zijn, je kunt er ook in zwemmen etc. Ik baal nog steeds dat wij dat niet meer hebben gedaan. :P Als je naar de Cu Chi tunnels gaan zou ik op de terugweg even vragen of je chauffeur wil stoppen bij het War Museum, ik vond dat persoonlijk interessanter. Wanneer je graag met een Chinese tourguide met zo'n parapluutje en 30 grijshoofden naar de Cu Chi tunnels wilt gaan, raad ik je aan je tour bij Sinhcafé te boeken. ;) (voor mij was dit het dieptepunt van mijn reis :')). De nachtbussen kun je wel daar boeken, die zijn prima. Da Lat is mooi! Mui Ne voor de duinen, die duinen zijn niet erg interessant (ik woon in Brabant naast een natuurgebied waar ze dezelfde duinen hebben, alleen een iets lichter kleurtje haha := :D).

Als ik dus iets zou moeten skippen zou ik Mui Ne skippen en een dagje minder naar Hanoi gaan.

Drie weken is wel te doen hoor, als je het reizen een beetje slim plant en geen probleem hebt met nachtbussen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:37

Ik ga begin september naar Vietnam met 2 vriendinnen. 1 van hen is Vietnamees en neemt ons dus mee naar huis. We gaan eerst naar haar woonplaats Hanoi om daar in de omgeving van alles te zien en daarna vliegen we naar Saigon (waar haar vriend woont), naar het strand en rondtrekken in de omgeving daar. Na 3 weken vliegen we weer terug naar Engeland.

Ik heb net 'The Quiet American' binnen (het boek) en ben benieuwd. Veel mensen lezen die op weg naar Vietnam en het is blijkbaar een prachtig boek.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 12:49

Dank je wel Mareska! War museum ga ik zeker onthouden! Voor die rondleiding moeten we nog even kijken
De foto's op internet van Mui Ne zien er indrukwekkend uit, maar dat is het dus niet? ;)
We willen 2 binnenlandse vluchten nemen...
Hoe zijn de prijzen daar? ( ik begrijp dat je het natuurlijk zo duur kan maken als je zelf wilt )

Wat leuk Dribbel! Echt tussen te locals! Mooier kan niet om het land te leren kennen!
Heel veel plezier alvast, en ik ben benieuwd naar je verhalen :P
Dat boek ga ik opzoeken!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 19:06

Welke prikken hadden jullie gehaald en wat waren de kosten ongeveer?

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:11

Ik heb in Vietnam zowel met Tiger Air (is geloof ik een Australisch bedrijf) als met Vietjet Air gevlogen, en ik leef nog. :D Ben geen held met vliegen maar het is een beetje vergelijkbaar met Ryanair, qua kosten en service. Via Skyscanner kun je eventueel al wat prijzen zoeken.

Ik ging naar verschillende landen, heb dus waarschijnlijk meer prikken gehaald dan jij nodig zult hebben. Ik heb alle prikken gehad die Meditel heeft voorgeschreven, inclusief Rabiës (optioneel), en alles werd vergoed via mijn zorgverzekering. Ik zou dus eerst kijken naar je zorgverzekering (vaak hebben ze contracten met bedrijven waar je je prikken kunt laten zetten) en daarna kijken waar en wat je laat zetten. Hepatitis B moet wel minimaal een x aantal weken (ik geloof 6) voor je vertrek gezet zijn, dus ik zou daar tijdig afspraken voor maken. Ik had uiteindelijk geloof ik vaccinaties voor Hep A+B, Rabiës, DTP en buiktyfus.

Ik ben heel moedig begonnen met malariapillen (Malarone), maar ik had er erg last van (overemotioneel, kon niet 100% genieten, rommelige darmen). Na Laos en Cambodja ben ik gestopt en heb dus in Vietnam niet meer geslikt, de meeste plaatsen waar je komt is toch weinig malaria. Ik hoor wel steeds meer verhalen over knokkelkoorts, die muggen steken in de ochtend en daar helpen je malariapillen niet voor, en deet spuiten had bij mij geen zin, ik werd alsnog lekgestoken. :D

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:54

Dribbel, hoe was/is je reis?
Inmiddels hebben we het visum geregeld. Aanstaande maandag ga ik mijn vaccinaties halen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 20:59

Mareska schreef:
Ik heb in Vietnam zowel met Tiger Air (is geloof ik een Australisch bedrijf) als met Vietjet Air gevlogen, en ik leef nog. :D Ben geen held met vliegen maar het is een beetje vergelijkbaar met Ryanair, qua kosten en service. Via Skyscanner kun je eventueel al wat prijzen zoeken.

Ik ging naar verschillende landen, heb dus waarschijnlijk meer prikken gehaald dan jij nodig zult hebben. Ik heb alle prikken gehad die Meditel heeft voorgeschreven, inclusief Rabiës (optioneel), en alles werd vergoed via mijn zorgverzekering. Ik zou dus eerst kijken naar je zorgverzekering (vaak hebben ze contracten met bedrijven waar je je prikken kunt laten zetten) en daarna kijken waar en wat je laat zetten. Hepatitis B moet wel minimaal een x aantal weken (ik geloof 6) voor je vertrek gezet zijn, dus ik zou daar tijdig afspraken voor maken. Ik had uiteindelijk geloof ik vaccinaties voor Hep A+B, Rabiës, DTP en buiktyfus.

Ik ben heel moedig begonnen met malariapillen (Malarone), maar ik had er erg last van (overemotioneel, kon niet 100% genieten, rommelige darmen). Na Laos en Cambodja ben ik gestopt en heb dus in Vietnam niet meer geslikt, de meeste plaatsen waar je komt is toch weinig malaria. Ik hoor wel steeds meer verhalen over knokkelkoorts, die muggen steken in de ochtend en daar helpen je malariapillen niet voor, en deet spuiten had bij mij geen zin, ik werd alsnog lekgestoken. :D

Wij vliegen met aeroflot. Een Russische maatschappij.
Ik heb contact met mijn zorgverzekeraar gehad, helaas wordt niks vergoed.
Ik ga waarschijnlijk ook voor de A+B DTP en buiktyfus. Waarschijnlijk ook malaria, aangezien op onze laatste malaria is. Ik hoop dat ik er niet zo erg last van krijg. Hoe vond je Vietnam met tot vergelijking van Laos en Cambodja?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 23:37

Klein verslagje dan maar. De 3 weken zijn moeilijk samen te vatten, maar ik ga het proberen. Vergeef me als het wat warrig is. Ik werk op het moment op suiker en koffie. Heb heel veel mensen ontmoet en vrienden gemaakt die nu echt mis. Die ontmoetingen en persoonlijke dingen heb ik er verder uit gelaten ivm privacy.

Wij vlogen met Thai Airways van en naar Vietnam. Dat beviel erg goed! We vlogen op Hanoi. Daar aangekomen met de auto naar het huis van mijn vriedin gegaan in Hanoi zelf. We zijn aantal dagen in Hanoi gebleven en hebben daar veel gedaan en gezien. We zijn begonnen met een beautydagje: nagels, haar wassen knippen en verfen en een facial. Heerlijk. Verder in Hanoi naar Maison Central (de gevangenis geweest). De moeite waard (als je door de propaganda hier en daar heen kan kijken). Ook naar One Pillar Pagode and Ho Chi Min's Mausoleum geweest.
Afbeelding
Afbeelding

Park/tuin daarbij is mooi om eens doorheen te lopen. Het Hoan Kiem meer is de plek waar je veel toeristen tegen komt. Je zit dan in 'Old Quarters' met de avondmarkt, temple, water puppet show etc. Ik vind het geweldig daar, maar als je daar voor het eerst bent, dan is het behoorlijk druk:

Verder zijn we naar Temple of Literature geweest. Dat is de eerste universiteit van Hanoi. En naar museum of Vietnamese ethnology.

Draken voor het Maan Festival in de tuin van het museum

En we zijn (als echte touristen) naar een water puppet show geweest:

Heb in Hanoi een aantal vrienden van vrienden ontmoet die ook in Engeland gestudeerd hebben en ik moet zeggen dat ik ze wel mis nu ik weer terug ben. We zijn met een van hen naar Than Chuong Viet Palace geweest, wat heel warm en tropisch was, maar zeker de moeite waard. Het ligt buiten Haoi, dat wel.
On the road:

Paleis:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook zijn we naar Ha Long Bay geweest en dan was echt geweldig (de kater de volgende ochtend was wat minder. Note to self: don't drink with German and Australian backpackers :D )
Afbeelding
Afbeelding
https://lh4.googleusercontent.com/-d5sf ... C_0029.JPG
Afbeelding
https://lh6.googleusercontent.com/-PZll ... C_0035.JPG
Afbeelding
Afbeelding

Na Hanoi zijn we naar Seigon/Ho Chi Min City gevlogen met VietJet Air gevlogen. Ging prima. Heb slechtere vluchten gehad van Engeland naar Nederland. We zijn daar maar kort gebleven, maar heb leuke mensen ontmoet daar. Ben Than market bezocht, het postkantoor bezocht en kaartje gestuurd (prachtig gebouw!), Durian gegeten, uh...uitzicht bewonderd vanaf het hoogste gebouw. In Ho Chi Min nog wel een nacht boven de wc gehangen met voedselvergifteging trouwens, maar dat was zo weer over. Wij aten bijna alleen maar 'street food' en dat is heerlijk, maar de kans op een nachtje boven de wc is aanwezig (al kwam dit door en restaurant).

Hierna zijn we naar Nha Trang gevolgen voor een paar daagjes strand. De eerste dag zijn we naar een hete bron gegaan <3
https://lh6.googleusercontent.com/-5Qap ... 191_0.jpeg
Modderbad

We zijn ook naar VinPearl geweest. Dat is een waterpark, resort, strand op een eiland in de buurt en zeker de moeite waard (alleen al vanwege de gratis arcade <3 ). Verder is er in Nha Trang een markt en veeeel Russen :D Ik met mijn nieuwe haarkleur en blanke huid werd aangezien voor rus, terwijl mijn niet-Vietnamese vriendin aangezien werd voor Vietnamees.

Even stukje tussendoor
Citaat:
Communisme: Vietnam is 1 van de 4 (soms 5) echte communistische landen op de wereld. Er is 1 partij en die bepaald de gang van zaken. In theorie is het ziekenhuis dus gratis, maar in de praktijk betaal wel voor de wc en het eten. Verder is de kwaliteit zeer laag. Naar een prive kliniek gaan en wel betalen is een stuk beter voor je gezondheid. in het algemeen heb je geen problemen, maar je hebt momenten dat het ineens opvalt. Zo was ik in mijn hotelkamer tv aan het kijken toen ik langs het kanaal van de staats tv zapte. Een rood en gele achtergrond en een 'nieuwlezeres' in militair uniform. Of de kleine hoeveelheid misinformatie in een voormalige gevangenis. Of het niet toelaten van buitenlanders op een resort, omdat het in de buurt van een militaire basis is. Soms valt het ineens op, maar last heb je er niet van.

Wij zijn met de avond/nachtbus naar Buon Ma Thuot gegaan. En heb daar veel vrienden gemaakt, goed gegeten en de locale koffiehuizen bezocht. Dat laatste is echte de moeite waard. Niet allen is de koffie goed, maar ze zijn vaak ook prachig, met vijvers e.d. We zijn daar verder naar een bruiloft geweest (van vriend van mij), terwijl we niet uitgenodigd waren. Ben dus officieel een 'wedding crasher', met een aantal neven en nichten zijn de ook naar de karaoke geweest.

Even stukje tussendoor
Citaat:
Karaoke:
Ik snap de fasinatie met deze vorm van entertainment niet, maar in Azië zijn ze er dol op. Normaal gesproken is het een avond activiteit, maar ik bevind me nu in een karaoke bar om 2 uur in de middag. Waarom? Er was een bruiloft en we waren daar als een soort van wedding crashers en we werden uitgenodigd voor karaoke. Dan kan je geen 'nee' zeggen. Zingen kan ik vermijd, maar komen niet. Vietnam heeft een cultuur waarin je s avonds de straat op gaat en je vrienden ontmoet, maar er is meer te doen dan karaoke, dus een verklaring is het niet. Verder zijn ze hier meer gewend om publiekelijk te zingen. Het gaat er hier ook niet om of je helemaal zuiver zingt, als je de toon maar raakt en als het hard is, dan is het goed. Ik heb ook wel eens gezongen samen met wat vrienden wat in thorie onder 'home made karaoke' valt, maar nooit in een echte karaoke bar. Bier gaat er hier op het moment hard doorheen en het zingen wordt minder zuiver, maar stoppen is er niet bij. Ik merk dat ik er na 1,5 uur wel genoeg van heb en mijn oren vinden het volume standje 11 ook niet echt prettig meer. Misschien ben ik te westers voor dit soort entertainment. Conclusie: reden achter de fascinatie weet ik nog steeds niet, maar ik ben wel een ervaring rijker.

Verder zijn we naar een lokaal dorpje geweest dat op palen in het water is gebouwd
http://i1379.photobucket.com/albums/ah1 ... 50d3fc.jpg
En we hebben op een olifant gereden.

Hierna zijn we weer terug gevolgen naar Hanoi, daar nog 2 dagen gebleven en toen weer terug naar Engeland waar het heel koud, grijs en regenachtig was.

Wat betreft mijn bucketlist, daar kan het volgende vanaf:
Naar Vietnam gaan
Naar Azie gaan
Met zijn 3en (en 4en voor 2 straten :o ) op een brommer (zonder helm) door het verkeer in Hanoi
Krokodil eten
In een 5 sterren hotel slapen
Piano spelen in de lobby van bovenstaande hotel
Op een olifant rijden
etc. etc.

Vietnam was een geweldige ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Heb vrienden gemaakt aan de andere kant van de wereld, een land door de ogen van locals gezien, ervaring opgedaan die in de toekomst vast van pas kan komen, mijn grenzen verlegd, geweldig gegeten, genoten en nog veel meer. En ik ga zeker nog terug, want ik heb maar een klein deel gezien. Vietnam is een bijzonder land dat je niet in 1 word kunt samenvatten.

Als er vragen zijn over, wat te bezoeken, waar te eten, waar te slapen, wat te boeken, hoe te reizen etc etc dan hoor ik het graag. Als ik het niet weet, dan weet een van mijn Vietnamese vrienden het wel. En ook als je ergens foto's van wil, dan hoor ik het graag. Heb heel wat achter de hand, want kan niet alles in het topic zetten.