Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
, wauw, een prachtig romantisch stadje met veel historie en cultuur. Dat is ook dé plek om een maatpak te laten maken en mooie schilderijtjes en dingetjes te kopen voor thuis. Nha Trang is een Russisch vakantieoord, buiten dat een leuke plek om op stap te gaan, je hebt er een waterpark etc. Toch hebben wij er een leuke tijd gehad omdat we leuke mensen hebben leren kennen daar. Nha Trang / Dalat hebben wij met "easy riders" afgelegd (zeker een aanrader om te doen! Achterop de motor bij een local zie je Vietnam op een heel andere manier), super mooie natuur en Dalat is ook een erg gezellig stadje, waar vanalles te doen is. Mui Ne is leuk voor kite surfen, wel erg veel Russen weer haha, en dan ben je alweer bij Ho Chi Minh. Dat is wel een bijzondere stad; paar miljoen Vietnamezen die zich allemaal op een motorbike voortbewegen, toeristisch, maar wel een ervaring. Ku Chi tunnels (erg toeristisch), War museum (o.a. schrikbarende foto's van gevolgen van Agent Orange, krijg er nu nog kippenvel van). Vanuit HCMC kun je ook richting de Mekong en Phu Cuoc schijnt een van de mooiste eilanden van Vietnam te zijn. Als we meer tijd hadden gehad hadden we ook nog het natuurpark bij Hué in de buurt bezocht.
) goed te begaan. Heel mooi: met een motor reizen, als je van avontuur houdt en een motorrijbewijs hebt. Je koopt een motorbike (wees niet naïef en koop hem over van een toerist ofzo) en zo kun je op een onwijs toffe manier van a naar b reizen. Heb je geen motorrijbewijs maar lijkt het je toch tof om zo een stukje van het land te zien, via tripadvisor kun je easy riders boeken, is echt de moeite en het geld waard!
Als je naar de Cu Chi tunnels gaan zou ik op de terugweg even vragen of je chauffeur wil stoppen bij het War Museum, ik vond dat persoonlijk interessanter. Wanneer je graag met een Chinese tourguide met zo'n parapluutje en 30 grijshoofden naar de Cu Chi tunnels wilt gaan, raad ik je aan je tour bij Sinhcafé te boeken.
(voor mij was dit het dieptepunt van mijn reis
). De nachtbussen kun je wel daar boeken, die zijn prima. Da Lat is mooi! Mui Ne voor de duinen, die duinen zijn niet erg interessant (ik woon in Brabant naast een natuurgebied waar ze dezelfde duinen hebben, alleen een iets lichter kleurtje haha
). 

Ben geen held met vliegen maar het is een beetje vergelijkbaar met Ryanair, qua kosten en service. Via Skyscanner kun je eventueel al wat prijzen zoeken.
Mareska schreef:Ik heb in Vietnam zowel met Tiger Air (is geloof ik een Australisch bedrijf) als met Vietjet Air gevlogen, en ik leef nog.Ben geen held met vliegen maar het is een beetje vergelijkbaar met Ryanair, qua kosten en service. Via Skyscanner kun je eventueel al wat prijzen zoeken.
Ik ging naar verschillende landen, heb dus waarschijnlijk meer prikken gehaald dan jij nodig zult hebben. Ik heb alle prikken gehad die Meditel heeft voorgeschreven, inclusief Rabiës (optioneel), en alles werd vergoed via mijn zorgverzekering. Ik zou dus eerst kijken naar je zorgverzekering (vaak hebben ze contracten met bedrijven waar je je prikken kunt laten zetten) en daarna kijken waar en wat je laat zetten. Hepatitis B moet wel minimaal een x aantal weken (ik geloof 6) voor je vertrek gezet zijn, dus ik zou daar tijdig afspraken voor maken. Ik had uiteindelijk geloof ik vaccinaties voor Hep A+B, Rabiës, DTP en buiktyfus.
Ik ben heel moedig begonnen met malariapillen (Malarone), maar ik had er erg last van (overemotioneel, kon niet 100% genieten, rommelige darmen). Na Laos en Cambodja ben ik gestopt en heb dus in Vietnam niet meer geslikt, de meeste plaatsen waar je komt is toch weinig malaria. Ik hoor wel steeds meer verhalen over knokkelkoorts, die muggen steken in de ochtend en daar helpen je malariapillen niet voor, en deet spuiten had bij mij geen zin, ik werd alsnog lekgestoken.
)
). Verder is er in Nha Trang een markt en veeeel Russen
Ik met mijn nieuwe haarkleur en blanke huid werd aangezien voor rus, terwijl mijn niet-Vietnamese vriendin aangezien werd voor Vietnamees. Citaat:Communisme: Vietnam is 1 van de 4 (soms 5) echte communistische landen op de wereld. Er is 1 partij en die bepaald de gang van zaken. In theorie is het ziekenhuis dus gratis, maar in de praktijk betaal wel voor de wc en het eten. Verder is de kwaliteit zeer laag. Naar een prive kliniek gaan en wel betalen is een stuk beter voor je gezondheid. in het algemeen heb je geen problemen, maar je hebt momenten dat het ineens opvalt. Zo was ik in mijn hotelkamer tv aan het kijken toen ik langs het kanaal van de staats tv zapte. Een rood en gele achtergrond en een 'nieuwlezeres' in militair uniform. Of de kleine hoeveelheid misinformatie in een voormalige gevangenis. Of het niet toelaten van buitenlanders op een resort, omdat het in de buurt van een militaire basis is. Soms valt het ineens op, maar last heb je er niet van.
Citaat:Karaoke:
Ik snap de fasinatie met deze vorm van entertainment niet, maar in Azië zijn ze er dol op. Normaal gesproken is het een avond activiteit, maar ik bevind me nu in een karaoke bar om 2 uur in de middag. Waarom? Er was een bruiloft en we waren daar als een soort van wedding crashers en we werden uitgenodigd voor karaoke. Dan kan je geen 'nee' zeggen. Zingen kan ik vermijd, maar komen niet. Vietnam heeft een cultuur waarin je s avonds de straat op gaat en je vrienden ontmoet, maar er is meer te doen dan karaoke, dus een verklaring is het niet. Verder zijn ze hier meer gewend om publiekelijk te zingen. Het gaat er hier ook niet om of je helemaal zuiver zingt, als je de toon maar raakt en als het hard is, dan is het goed. Ik heb ook wel eens gezongen samen met wat vrienden wat in thorie onder 'home made karaoke' valt, maar nooit in een echte karaoke bar. Bier gaat er hier op het moment hard doorheen en het zingen wordt minder zuiver, maar stoppen is er niet bij. Ik merk dat ik er na 1,5 uur wel genoeg van heb en mijn oren vinden het volume standje 11 ook niet echt prettig meer. Misschien ben ik te westers voor dit soort entertainment. Conclusie: reden achter de fascinatie weet ik nog steeds niet, maar ik ben wel een ervaring rijker.
) op een brommer (zonder helm) door het verkeer in Hanoi