Vliegen met vliegangst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_xManadisx_

Vliegen met vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:08

Ik wil al heel lang heel graag naar Australië. Nu heb ik de knas dat deze winter te gaan doen.
Alleen heb ik 1 groot probleem: ik ben doodsbang om te vliegen.
Ik ga helemaal alleen en dat is 24 uur vliegen.
Ik heb 2x eerder gevlogen, naar Barcelona en naar Belgrado. Dit was niet echt een succes, en de 2e x ben ik voor ik in het vliegtuig in huilen uitgebarsten omdat ik in mijn eentje voorin moest zitten, enorm drama.

Heeft iemand de tip voor mij, waardoor ik wel durf?
Ik ben echt heel bang dat het vliegtuig neerstort, en met de recente gebeurtenissen word ik er niet echt geruster op...

Esmee_RS

Re: Vliegen met vliegangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:10

De kans dat je om komt onderweg naar het vliegveld is vele malen groter dan de kans dat je in het vliegtuig om komt.
Verder zijn er speciale cursussen, is dat misschien iets? Heb hier zelf geen ervaring mee, maar misschien andere bokkers die je hier iets over kunnen vertellen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:14

Er is ook een app ontwikkeld door de klm die je misschien kan helpen...

Edit: de stichting valk heet dit, wellicht helpt het je verder. Ze hebben een website http://www.valk.org/nl/bestel_nu

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:16

Er zijn genoeg tips te vinden om in elk geval zo relaxt mogelijk te vliegen, maar als de angst zo overheerst zou ik ook eerder denken aan (vlieg)therapie.
Mij heeft dat destijds goed geholpen, mijn angst lag wel op een ander gebied (claustrofobie).

Ik vind het in elk geval al knap van je dat je de reis wel wilt gaan maken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:17

Misschien een slaappilletje innemen om lekker door te slapen? Filmpje kijken? Muziekje op, boek lezen?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 23:27

Valium slikken zat ik inderdaad ook al aan te denken.

Vooral het feit dat ik alleen ga vind ik nu heel eng. Als ik langs schiphol rij met de auto krijg ik al kriebels.
Ik ben ook erg bang dat ik erge turbulentie krijg onderweg, ikheb dat wel licht meegemaakt maar ik weet niet hoe ik reageer bij heftige turbulentie.

Dat boek van valk had ik nog niet gezien, die lijkt me wel wat.
En ik hou mezelf ook voormdat auto rijden veel gevaarlijker is, maar dat wil er nog niet in :,)
Laatst bijgewerkt door _xManadisx_ op 09-08-14 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

1975chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:36

Ik volg even. Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Heb eigenlijk al best vaak gevlogen maar de angst wordt steeds erger. Ik weet ook wel dat het eigenlijk heel veilig is, maar toch word ik onderweg overvallen door een verschrikkelijke angst. Angst om neer te storten en eigenlijk ben ik ook gewoon bang van het bang zijn. Heb de laatste 2 keer ( vanuit de Azoren en vanuit de Canarische eilanden ) in de cockpit gezeten gedurende de reis. Dit vond ik heel erg rustgevend. Het is supergaaf om te zien dat de piloten gewoon heel relaxed hun werk doen. Daarna ben ik ook altijd weer voor even van mijn angst af. Totdat ik weer ga vliegen en er bijvoorbeeld turbulentie komt. Dan gaan de meest vreselijke scenario's door mijn hoofd. Ik sla helemaal door in mijn angst en ook de valiumpjes die ik voor de reis heb geslikt mogen dan niet meer baten. Ik heb al eens zitten kijken om bij Stichting Valk zo'n cursus te doen. Maar die zijn best wel prijzig. Ik wil in oktober heel graag naar Florida of Curaçao, maar ik weet gewoon niet of het wel moet doen. Een paar uurtjes angst zijn nog te overzien. Maar hoe ga ik me 10 uur vermaken zonder de rest van de mensen in het vliegtuig helemaal gek te maken met mijn angst. Ik loop al weken te twijfelen.. En weet eigenlijk niet wat ik moet doen..

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:50

Ik herken het probleem half. Ik heb best vaak gevlogen maar heb in de laatste jaren een vliegangst ontwikkeld. Ik had het ook in auto's, bussen en treinen. Komt omdat ik in die tijd een black out heb gehad. Was echt heel naar. Ik was dus ook bang geworden voor het vliegen. De eerste keer dat ik toen in het vliegtuig moest was een hel. Het was maar 6 uurtjes en samen met m'n vader ( moeder en zus waren al 2 weken en wij kwamen als verrassing erachteraan de laatste week) wij hadden eerst nog vertraging dus mijn angst werd alleen maar groter! Ik had rustpillen bij me die ik in had genomen dit heeft wel iets geholpen. Had ook een boekje mee. Wist me echter geen houding te geven en kneep me vast in de stoel. Terug reis was net zo erg doordat ik bijna geen slaap had gehad. Heb heel veel afleiding gezocht. Praten met mensen, boekje lezen, eten drinken, muziek luisteren. Als vliegtuig eenmaal in de lucht zit beweegt het voor je gevoel bijna niet. Laatste keer heb ik mezelf wijs gemaakt dat ik me aanstelde. Alsnog wel angsten van te voren maar alleen met opstijgen en landen nog wat angst gevoeld. Rest van de reis heerlijk een boek zitten lezen en dure dingen zitten bestellen. Ik heb gewoon een knop omgezet. Door toen te doen wat ik verschrikkelijk eng vond. En achteraf mee viel waardoor die keer erop heel goed ging!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:32

Het is gewoon zo herkenbaar.
Ik heb al 8 keer gevlogen en mijn angst wordt eigenlijk alleen maar groter. Ik zit nu op het punt dat ik weer een vakantie moet boeken en eigenlijk wil ik best graag naar de zon, zee en strand. Maar ik durf gewoon niet.
Bij mij wordt het veroorzaakt door claustrofobie. Zo durf ik ook niet in de lift en zal ik altijd dezelfde wc kiezen (die gaat namelijk makkelijk van het slot en op slot ;) )
Ik ga de sites die hier gegeven worden even bekijken. Misschien kom ik er ooit nog eens vanaf.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:41

Ik heb ook enorme vliegangst, al voordat ik ooit gevlogen had. Afgelopen mei ging ik voor het eerst vliegen naar Cherso dus niet zo lang, maar ik had van te voren oxazepam gehaald bij de huisarts. Op schiphol was ik ook nog keihard aan het huilen, maar door de oxazepam viel het in het vliegtuig heel erg mee. Het heeft mij eneorm geholpen! :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:38

Sakkia, bij mij heeft het zeker ook een positief effect gehad in mijn dagelijks leven. Niet dat mijn claustrofobie nu weg is, maar ik vermijd situaties als vreemde liften en wc's niet meer.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:38

Maar wat waren de kosten van die therapie dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:40

Ik zou even naar de huisarts gaan en de situatie uitleggen. Als jij echte vliegangst hebt waar je ook van gaat hyperventileren e.d kan je vaak een kalmeringsmiddel voorgeschreven krijgen. Let er wel op dat je dan vaak niet mag autorijden en dergelijke, dus als je van plan was een auto te huren in Australie zou ik eerst een hotelletje boeken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:53

SAKKIA schreef:
Maar wat waren de kosten van die therapie dan?

Helaas erg prijzig, ik durf niet meer te zeggen hoeveel, is alweer zo'n 11 jaar geleden. Het viel niet onder een zorgverzekering. Mijn therapie was heel praktisch, ik ben met hem hoge trappen op gegaan, liften in gegaan, we hebben een vlucht naar Londen gemaakt enz. Bewustwording wanneer de angst al begint te spelen, hoe je lichaam reageert, wanneer je het gaat vermijden enz.

Destijds een flinke rib uit mijn lijf, maar inmiddels ben ik al vele relaxte vluchten verder en het profijt in het dagelijks leven weegt er ook zeker tegenop. Ik had toen ook een hele goede reden, mijn broer trouwde in Amerika en ook dat heeft geholpen. Ik wilde daar perse bij zijn. En je motivatie is meer als het halve werk, je moet drempels over waar je bij te weinig motivatie eerder af zal haken.

Oxazepam is een prima ondersteuner, vooral voor een enkele keer dat je vliegt. Maar vlieg je vaker, dan lijkt mij de stress die je er elke keer vooraf van hebt ook erg zwaar/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:55

Even contact opnemen met je huisarts, die kan je misschien medicatie geven maar weet misschien nog een cursus die deels vergoed wordt? Geen idee of dat kan hoor.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:01

Wat ontzettend vervelend TS. De app van St. Valk is inderdaad erg goed, een echte aanrader. Verder zou je gratis op internet ademhalingsoefeningen kunnen gaan trainen. (Mijn moeder is pscyh die zulke trainingen geeft, vandaar)
Zij tipt je ook om van te voren eens naar Schiphol te gaan en daar rond te lopen. Voel je stress opkomen dan kun je ter plaatse je ademhaling oefenen. Angst is normaal, wij hebben tenslotte geen vleugels. Echter, wanneer je het als belemmerend beschouwt moet je verstand samen met je lichaam de emoties gaan reguleren. Vooral de uitleg wat 'lucht' eigenlijk is helpt vaak goed.

Heb je weleens je hand uit een open autoraampje gestoken? Voelde je hoeveel kracht de lucht heeft? Zó veel dat het met gemak een vliegtuig kan dragen. Lucht beweegt, net als water, een boot beweegt op het water mee, zo doet een vliegtuig dat ook.

Heel veel succes en hopelijk durf je toch die mooie reis te maken. Sein tevoren de stewardess even in dat je het spannend vindt, zij zijn ook getraind om je te begeleiden.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:02

Ja ik had al even gekeken en gezien dat het idd vrij prijzig is. Ik moet er nog even over nadenken of ik dat er voor over heb ;) Kan best zijn dat dit jaar de laatste keer vliegen is omdat we het kamperen ook ondekt hebben ;)
En dan vind ik het zonde van mijn geld (waar daar kun je, in ons geval, ook bijna twee keer van op vakantie ;) )

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:07

Hier ook zo'n bangerikje..... Maar wel gek op Canada, dus moet wel.
Twee glazen wijn op Schiphol en een reistabletje helpen mij het beste.....En verder toch maar proberen kalm te blijven en je een beetje af te sluiten van de buitenwereld.
Sterkte en vooral geniet ervan als je daar bent!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 14:20

Geen vliegangst hier, alleen de eerste keer.

Wat mij toen hielp: het reisgedrag (gemoedstoestand) van je medereizigers spiegelen. De eerste keer dacht ik bij ieder geluidje dat we neer gingen storten, maar mijn gedachtegang was dat zolang de dames naast mij ongestoord doorwerkten op hun laptop, het wel mee zou vallen. De eerste keer dat ik turbulentie had, zat ik rechtop in mijn stoel van schrik, maar al mijn medereizigers bleven hun krantjes lezen. Een enkeling keek versuft even op, maar niemand gaf een kik.

Het zal jou, TS, weinig helpen omdat je echte vliegangst hebt. Maar misschien is het het proberen waard. In het vliegtuig zit je toch, dus je moet iets doen :) Het heeft mij de eerste keer veel geholpen.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 19:30

Wow, bedankt voor de reacties!
Ik kan wel eens met de trein naar schiphol gaan om te oefenen. Misschien wel een goede.
Naar de huisarts kan ik ook nog even gaan.
Het rare is ook dat ik altijd al bang ben geweest, al voor ik ooit heb gevlogen. Ik ga over 2 weken visum aanvragen en dan meteen boeken. Dan staat het vast! Ik denk alleen wel dat ik idd op schiphol zeg: ik ga niet meer, en niemand die dan er voor zorgt dat ik echt in stap, dat is het grootste probleem.

In Australië wil ik nog gaan vliegen van melbourne naar sydney, maar dan ben ik niet alleen, dat scheelt al heel erg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:58

Ik heb ook vliegangst, zelfs een training gedaan, het boek Vliegangst meerdere malen gelezen, maar toch helpen de 2 Oxazepammetjes in combinatie met een wijntje het best. :o
En daar wijk ik dus ook niet meer vanaf.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:13

Hier ook een gevalletje: vliegen bezorgt me slapeloze nachten! Toch moe(s)t ik regelmatig voor mijn werk met het vliegtuig (ben stewardess ..... nee hoor geintje :D ). Zodra er voor het vliegen een gedachte aan angst, kleine ruimte, neerstorten, etc. in me op kwam, dwong ik zelf te denken: NIET NADENKEN, NIET NADENKEN, NIET NADENKEN, NIET NADENKEN, NIET NADENKEN ...... Als een soort mantra. Gek genoeg gaf me dat houvast om rustig in te stappen, rustig te gaan en blijven zitten.

Net als met roken, ik was een echte nicotine junkie (pakje per dag), cold turkey gestopt, als ik dan dacht "Ik wil een sigaret", dan zei ik tegen mezelf:"Wil je een roker zijn?", "Nee, dat wil ik niet!", "Ok, dan wil ik ook geen sigaret"........ Je gedachten zijn sterker dan je denkt en zeker te sturen.

Heel veel succes!

P.S. wel boeken, maar op het moment supreme niet instappen, ben bang dat je dan al spijt krijgt, zodra de deuren dichtgaan.
Dus NIET NADENKEN en gewoon instappen! Je kan het!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 20:29

Ja dat denk ik ook. Dat ik dan spijt krijg.

Wat zouden jullie doen qua maatschappij? Ik heb zitten kijken naar singapore airlines en emirates. Wat zouden jullie doen? Klm is ook niet duur maar dat ik dus in een malaysian airlines vliegtuig, daar pas ik even voor!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:28

Flying emirates zijn mijn ouders nu mee naar australie, die waren heel erg te spreken :)