IJsland, wat wie waar en hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

IJsland, wat wie waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 20:52

Beste Bokkers,

In mijn vakantie in November ga ik een week naar ijsland. De vakantie is al geboekt en ik ga een reis maken door het zuiden van ijsland. Ik ga er sowieso 1 dag paardrijden en verder is alles nog open en wil ik niet super veel plannen van te voren. Al staat ook de Blue Lagoon op de planning

Maar wat zijn dingen die ik echt gezien moet hebben? Wat moet ik echt bij me hebben aan kleding/schoeisel ed? Waar moet ik rekening mee houden?

Al met al, wat zijn de adviezen die jullie geven bij een bezoekje aan IJsland?

Ik heb al veel informatie gewonnen op verschillende websites en contact gehad met mijn reisbureau en door ook uiteindelijk mijn reis geboekt.
Maar ben ook benieuwd naar persoonlijke tips/ervaringen/adviezen.

Dus brand los!

Anoniem

Re: IJsland, wat wie waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:59

Wat gaaf! Zelf ben ik drie jaar geleden op IJsland geweest en het was echt een machtige ervaring...

Wij moesten onverwacht uit ons huisje omdat een vulkaan bij ons in de buurt wat aan het rommelen was. We moesten terug naar Reykjavik en konden kiezen: Naar de andere kant van het eiland rijden en daar het vliegtuig naar Reykjavik nemen, het hele eiland rond rijden (de rondweg, 48 uur rijden) of door het binnenland... Wij hadden een 4 wheel drive gehuurd, dus zijn uiteindelijk door het binnenland gegaan en dat had ik voor geen goud willen missen! Het binnenland was echt het allermooiste en met een landcruiser door de rivieren banjeren was ook echt een hele gave ervaring... Mocht je de kans hebben, zou ik dus zeker een trip door het echte binnenland boeken, langs de vulkanen, over een pad van as rijden... :):)

Qua weer zeggen ze daar dat als het je niet bevalt, je beter 5 minuten kan wachten. :Y) Het is een eiland, dus alles verandert heel snel. Als je in November gaat zou ik zeker rekening houden met hele warme kleren, gezien de zon in die periode amper boven de horizon uitkomt...

Ik ben in de zomer geweest, dus verder kan ik je niet heel veel helpen. Wel wil ik je graag heeeeel veel plezier wensen en open vooral een topic met foto's als je terugkomt! :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:01

Niet missen jokulsarlon

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:01

Ik heb een 4x4 gehuurd voor de hele week, dus kan vrij makkelijk veel kanten op. En ik wil inderdaad ook graag een bezoekje brengen aan het binnenland.

Hihi, foto's zullen zeker gemaakt gaan worden!!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:03

Blue Lagoon is imo een van de dingen die je wel kunt overslaan... toeristisch gebeuren en het is nog een 'fake' bad ook (geen echte warme bron). Kun je beter in een echte gaan zwemmen, veel leuker. Maar daar moet je natuurlijk maar net in de buurt zijn.
Aangezien je in november gaat zul je een aantal dingen moeten overslaan ivm gesloten wegen. Het binnenland (hoogland) zal dus geen optie voor je zijn helaas. Maar gelukkig zijn er nog genoeg andere mooie plekken! Je wil dus wel in het zuiden blijven?
Jökulsárlón is inderdaad erg mooi, de stranden bij Vík ook :j Þingvellir, Vatnajökull (Skaftafell) National Park... en natuurlijk de Geysir en de Gullfoss.

Verder; een winddichte jas mee! Hoeft niet eens heel dik te zijn, dan kun je er als het kouder is altijd nog een extra fleece vest onder aan trekken. Stevige wandelschoenen (waterdicht bij voorkeur) zijn ook handig :j

Solmyrkvi

Re: IJsland, wat wie waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:20

Er zijn al een aantal leuke dingen genoemd. Ik heb verder nog de tip om al je kleren die in contact zijn geweest met paarden (jassen, broeken, handschoenen) te wassen en leren spullen die in contact zijn geweest met paarden thuis te laten.

Gaaf hoor, op vakantie naar IJsland, een van de mooiste landen die er bestaan.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:27

In November denk ik dat alle wegen in het binnenland afgesloten zijn, die gaan pas rond mei/juni weer open. De Gullfoss en de bekende geiser Stokkur zijn volgens mij wel het jaar rond te bereiken. Jökullsárlon is inderdaad ook echt een aanrader! Die is over de snelweg makkelijk te bereiken. Verder zou ik gewoon rondrijden en daar aan de IJslanders vragen wat zij aanraden. Genoeg te zien op IJsland!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 21:28

Ik ben van plan mijn rij kleding gewoon thuis te laten en makkelijk zittende kleding voor die rit mee te nemen.
Alleen mijn paardrijjas zal goed gewassen gaan worden, puur vanwege het feit, dat de warmste en meest winddichte jas is die ik heb en dus graag mee wil hebben dan.

Ik wil inderdaad in het Zuiden blijven, ook ivm hotels/overnachtingen die daar al geboekt zijn.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:01

Gaaf, wij zijn er in januari dit jaar geweest. Ook een 4x4 gehuurd, wij zijn o.a. naar de grootste gletsjer van IJsland geweest; Vatnajökull. Daar is ook een opening naar zee toe, waar steeds ijsblokken/rotsen de zee in drijven en vervolgens met veel geweld op een zwart strand gespoeld worden. Prachtig om te zien! Het was een eind rijden, 's ochtends vroeg weg uit Reykjavik en laat weer terug. Maar zeker de moeite waard! Daarnaast de geisers Rokkur deze is om de paar minuten actief erg indrukwekkend, helaas liet Great Geysir zich niet zien toen wij er waren. Bleu Lagoon gewoon heerlijk om in te dobberen! Eyjafjallajökull, ook nog een uitgestorven vulkaan gezien. De Gullfoss watervallen zijn ook zeker een aanrader. We hebben veel gereden en zijn onderweg ook nog tientallen mooie plekken en bezienswaardigeheden tegen gekomen.
Kwa kleding.. echt koud is het er niet. Behalve als het flink waait dan is een winddicht jack wel fijn natuurlijk. Ik heb daarnaast gewoon m'n spijkerbroek en een pulli/trui aangehad met een lekkere winterjas. Een muts en handschoenen zijn ook fijn om bij je te hebben. En stevige wandelschoenen.

Helaas krijg ik mijn foto's van FB niet hierop..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 23:04

Fiffill schreef:
Blue Lagoon is imo een van de dingen die je wel kunt overslaan... toeristisch gebeuren en het is nog een 'fake' bad ook (geen echte warme bron). Kun je beter in een echte gaan zwemmen, veel leuker. Maar daar moet je natuurlijk maar net in de buurt zijn.
Aangezien je in november gaat zul je een aantal dingen moeten overslaan ivm gesloten wegen. Het binnenland (hoogland) zal dus geen optie voor je zijn helaas. Maar gelukkig zijn er nog genoeg andere mooie plekken! Je wil dus wel in het zuiden blijven?
Jökulsárlón is inderdaad erg mooi, de stranden bij Vík ook :j Þingvellir, Vatnajökull (Skaftafell) National Park... en natuurlijk de Geysir en de Gullfoss.

Verder; een winddichte jas mee! Hoeft niet eens heel dik te zijn, dan kun je er als het kouder is altijd nog een extra fleece vest onder aan trekken. Stevige wandelschoenen (waterdicht bij voorkeur) zijn ook handig :j

Wat voor natuurlijke zwembronnen zou jij aanraden dan?
De blue lagoon lijkt me heerlijk na het reizen(vanaf Schier gezien, toch best lang allemaal), even bijkomen zeg maar. Maar wat je zelf ook zegt, een echte natuurlijke bron is natuurlijk veel gaver!

Ik ga inderdaad een paar goede wandelschoenen aanschaffen, gewoon ook omdat ik die toch wel moet hebben. Thermo ondergoed en denk dat ik dan wel een goed eind ben.
Winddichte kleding heb ik in overvloed.