Vakantie waddeneilanden.. Welke het leukst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Vakantie waddeneilanden.. Welke het leukst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:22

Hallo Iedereen, (staat het hier goed?? )

Mijn vriend en ik gaan volgende week maandag naar de Waddeneilanden. We hebben niks geboekt en rijden er gewoon heen. Wij zijn er beide nooit geweest en daarom leek het ons leuk om onze eerste vakantie samen daar door te brengen. We vertrekken maandagochtend vroeg en rijden er met mijn Vw Kever er heen. Natuurlijk hebben wij op internet rond gesnuffeld, en daar lees ik dat Texel erg saai zou zijn. Ons leek Terschelling wel wat.

Maar.. welk eiland raden jullie aan? En waarom ? Tips? :D

ManonGrr

Re: Vakantie waddeneilanden.. Welke het leukst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:26

Ik ben twee weken geleden op Ameland en Texel geweest! Ik vond Ameland echt helemaal geweldig, Texel vond ik niet zoveel aan. Als tip heb ik wel dat je voor sommige eilanden een ticket voor de boot moet boeken, wees daad dus optijd mee!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:28

Amelaaaanddddd :D

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:29

ManonGrr, Oke dat is wel een goede tip! Zal ik onthouden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:30

Las wel net op de Telegraaf dat het erg lastig is om op dit moment op de bonnefooi op vakantie te gaan in Nederland omdat er heel erg veel helemaal volgeboekt is.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:32

Ben zelf op Ameland en Schiermonnikoog geweest, beiden vond ik erg leuk :j

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:33

Ik vind zelf Vlieland het mooiste eiland! Leuke winkelstraat, veel strand. Vlieland is niet groot, je kunt er mooi fietsen, mooie natuur en leuke activiteiten.

LOVESUSHI

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:34

Ik vind Ameland het leukst, wil je een camping, dan is camping duinoord wel het minst volgeboekt geloof ik. Ze hebben daar geen 'vaste plaatsen' aan tenten.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:35

Ik lees hier ook eventjes mee, vriendlief en ik willen misschien eind september nog een lang weekend naar een van de eilanden :)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:37

Iris82 schreef:
Las wel net op de Telegraaf dat het erg lastig is om op dit moment op de bonnefooi op vakantie te gaan in Nederland omdat er heel erg veel helemaal volgeboekt is.

ja, hadden wij ook gelezen. Bespreek met vriendlief straks wat we doen.

Bedankt voor jullie reacties. !

LOVESUSHI, Oke bedankt voor je info. Camping gaan we onthouden.
Laatst bijgewerkt door IrishCold op 07-08-14 10:39, in het totaal 2 keer bewerkt

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:38

Ameland vind ik persoonlijk het mooist en leukst. Schiermonnikoog heeft ook wel wat, alleen is dit een autoloos eiland. Je kunt je auto dus niet meenemen daar naar toe. Terschelling is ook wel mooi, maar daar heb je bepaalde gebieden waar het gezellig is, daar waar Ameland overal wel iets te beleven valt. Qua locatie zou ik jullie Hollum, of Nes aanraden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:41

Wil je de auto meenemen naar het eiland? Zo ja, dan is Texel een stuk voordeliger dan Terschelling (duur en reserveren van te voren!), zijn Vlieland en Schiermonnikoog geen optie (alleen eilander auto's en/of vergunninghouders) en zou Ameland ook nog kunnen. Terschelling is mijn absolute favoriet, alhoewel wij ons vorig jaar op Texel ook prima vermaakt hebben (hadden wel de paarden mee). Vlieland is klein en rustig (mooie natuur), Ameland is ook leuk en alleen op Schiermonnikoog ben ik nooit geweest.

Wil je de auto aan de wal laten, dan is dat natuurlijk altijd mogelijk. In Den Helder (Texel), Harlingen (Terschelling en Vlieland) en Holwerd (Ameland), Lauwersoog (Schiermonnikoog) kun je je auto prima parkeren. De tarieven verschillen per locatie. En dan lekker fietsen huren op het eiland!

En op de bonnefooi, soms heb je mazzel, soms ook niet. Ik denk dat de eilanden momenteel behoorlijk vol zullen zitten. Een tentje zal er nog wel bij passen, maar voor de rest zou ik toch van te voren even wat rondbellen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:43

Texel vind ik persoonlijk te groot en daardoor niet meer leuk. Vlieland, Terschelling en Schier zijn de "kleinere" eilanden, maar absoluut niet minder leuk! Ameland is qua grootte er tussenin. Let eet goed op dat je alleen naar Texel en Ameland de auto mee mag (en volgens mij moet reserveren voor de boot). Je kan via internet vaak je bootkaartjes kopen, dit scheelt aankomst bij een volle boot...

Kijk eens via de VVV kantoren welke activiteiten er zijn op het eiland :) Hier kan je ook je leuke dingen vinden. Zo weet ik dat er op Ameland elke zomer de reddingspaarden een demo geven. Van Vlieland weet ik dat je veel strand/wateractiviteiten kan doen.

Zelf kwam ik vroeger veel op Ameland, maar ben nu niet zo op de hoogte meer van de hoe-en-wat. Schier vind ik wat klein, Terschelling nooit geweest. Vlieland ben ik dol op! Leuke winkeltjes, lekker eten, wandelen, fietsen, strand, paardrijden, sport :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:44

Lzp >> Beu

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:45

Texel! Ben op alle Waddeneilanden geweest, maar ik vond Texel het leukste en het mooiste.
Omdat het eiland wat groter is dan de andere eilanden is er ook wat meer te doen :)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:47

Moska schreef:
Wil je de auto meenemen naar het eiland? Zo ja, dan is Texel een stuk voordeliger dan Terschelling (duur en reserveren van te voren!), zijn Vlieland en Schiermonnikoog geen optie (alleen eilander auto's en/of vergunninghouders) en zou Ameland ook nog kunnen. Terschelling is mijn absolute favoriet, alhoewel wij ons vorig jaar op Texel ook prima vermaakt hebben (hadden wel de paarden mee). Vlieland is klein en rustig (mooie natuur), Ameland is ook leuk en alleen op Schiermonnikoog ben ik nooit geweest.

Wil je de auto aan de wal laten, dan is dat natuurlijk altijd mogelijk. In Den Helder (Texel), Harlingen (Terschelling en Vlieland) en Holwerd (Ameland), Lauwersoog (Schiermonnikoog) kun je je auto prima parkeren. De tarieven verschillen per locatie. En dan lekker fietsen huren op het eiland!

En op de bonnefooi, soms heb je mazzel, soms ook niet. Ik denk dat de eilanden momenteel behoorlijk vol zullen zitten. Een tentje zal er nog wel bij passen, maar voor de rest zou ik toch van te voren even wat rondbellen.

Oke Dat is handige info. Vanavond als vriendlief thuis is bekijken we het even samen. Liefst zetten we de auto op het eiland omdat wij die dus vol pakken haha. Maar we gaan even kijken. Ik had zelf al een site met camping gevonden. Stonden een aantal (op verschillende eilanden) Die nog niet vol zaten dus er is nog plek. Als je op de bonnefooi gaat weten we de kansen kleiner kunnen zijn. Maar wij konden niet echt iets plannen wat betreft werk van mijn vriend. Maar we gaan ons vanavond er even in verdiepen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:48

Tatjanaa Oh zo demo lijkt me wel wat haha :)

Heel erg bedankt voor info iedereen.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:51

Moska heeft helemaal gelijk.

Terschelling is voor mij het mooist.
Ik kom al jaren op Terschelling (heb er ook gewerkt) en kom toevallig net terug van een weekend. Terschelling op de bonnevooi nu is lastig het is er heel erg druk. ook de camping/huisjes eigenaren die ik dan ken zeggen dat ze suf gebeld worden voor een plek, maar het is vol.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:51

Dan kom je alleen nog uit op texel ben ik bang. Daar hoef je de auto niet te reserveren ook niet in het hoogseizoen. Voor Ameland zit uur waarschijnlijk hartstikke vol maar je zou kunnen bellen naar Wagenborg die de afvaart regelt om te kijken of ze plek hebben.

Ik vind Ameland het aller fijnste eiland van allemaal :j kom er nu al 27 jaar en ben nog steeds niet uitgekeken :)

Op Ameland heb je wellicht nog wel kans bij particulieren een plekje te vinden

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:53

Stel , wij kiezen voor Texel, hebben daar een camping enz, dan kan je toch ook per fiets nog naar een ander eiland? Oversteken?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:56

Vanaf texel kun je naar Vlie geloof ik. Je kunt vanaf Terschelling naar Vlie met de Koegelwieck maar verder zijn er weinig tot geen eiland verbindingen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:05

Ik vind Terschelling en Vlieland het leukste, vroeger jarenlang op Schier geweest dus dat heb ik nu wel gezien.
Ben overal geweest maar Texel trok mij het minste en daarna ameland. Op de wadden wil ik direct dat dorpsgevoel hebben, de rust, maar dat gevoel had ik bij Texel helemaal niet. Ameland trekt mij verder ook niet.

Ik vrees alleen voor je dat er nergens meer plek is.. lijkt me dus handig om bij plek wel te reserveren. Stortemelk op Vlieland is bijv. leuk en direct aan zee.

Voor zover ik weet kan je alleen van terschelling naar vlieland en andersom natuurlijk..

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:09

ja je kan wel eiland hoppen maar soms moet je geluk hebben dat je op de goeie dag op het eiland bent en het is wel voor de "hele" dag dan. je kan niet even snel met de boot heen en weer.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:09

Terchelling Ameland of Vlieland voor een echte vakantie. De boten vertrekken op verschillende plekken he dus zomaar heen rijden is ook lastig :P

Texel vind ik te groot en vasteland-achtig, Schier is meer leuk voor een dagje :D

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:43

Van de Waddeneilanden ben ik op Texel, Vlieland en Terschelling geweest, waarvan ik Terschelling het leukste eiland vond. Maar Texel en Vlieland vind ik ook geweldig.
Als je heel graag je auto mee wilt nemen, dan is Texel misschien het makkelijkst en het voordeligst.

Texel is in vergelijking met de andere eilanden wel vrij groot, maar nog steeds een eiland. Op de boot begint het vakantiegevoel en er is meer dan genoeg te doen.