Indondesië 2014/2015

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Indondesië 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 12:58

Omdat het vorige topic al even geleden is: [BEU] Indonesie 2013!

Wie is er de afgelopen tijd naar Indonesië geweest of wie gaat er nog?

Ik heb mezelf 3 weken backpacken cadeau gedaan op m.n. Java en Bali :D

De voorbereiding is het allerleukste, dus reistips zijn welkom! Ik ben vrij om te gaan waar ik wil, maar een route met wat highlights voorbereiden leek me wel handig.

Gelijk een vraag, is het eenvoudig om op de dag van aankomst een hostel te vinden in Jakarta? Of beter van tevoren boeken?

Anoniem

Re: Indondesië 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 18:32

Wat leuk! Ik ben in juni 3 weken naar Indonesië geweest, met name Java en Bali, dus kan wel wat tips geven!
In Jakarta ben ik in het six degrees hostel geweest. Ik had wel van te voren geboekt. Jakarta is niet echt een boeiende stad, dus zal daar niet al te lange tijd blijven, al schijnt het nachtleven wel heel leuk te zijn.
Mijn reisroute was:
Vanuit Jakarta de trein naar Yogyakarta.
Paar dagen Yogya, Borobudur en Prambanan bezocht. Vanuit Yogya naar de Bromo gereisd, de meeste mensen doen dit met een tour, ik heb het zelfstandig gedaan wat ik wel een aanrader vind omdat je dan 's middags naar de krater kunt en dus minder toeristen tegen komt.
Vanaf de Bromo via de Kawah Ijen naar Bali. Dit gedeelte wel met een tour gedaan.
Op Bali heb ik Lovina, Ubud en Seminyak gezien. En ik ben naar Gili Air geweest waar ik een duikcursus heb gedaan.
Persoonlijk vond ik Java veel leuker dan Bali, toch iets minder toeristisch, maar het is maar net waar je van houdt.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 12:44

Wat leuk, veel overeenkomsten met mijn komende reis ook!

Mijn wishlist bevat in ieder geval 1 van de vulkanen, Borobudur, rijstvelden, sulformeer, paradijslijke strandjes en snorkelen of duiken.

Hoeveel tijd heb jij op welk eiland doorgebracht? En was dat ook de goede verhouding?

Ik heb een leuke website gevonden: https://www.withlocals.com Iemand hier ervaring mee?

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:44

Even kijken of er weer wat leven in de brouwerij gebracht kan worden! Haha, tenminste. Ik hoop op reacties van ervaringsdeskundigen :D

Gister totaal onverwachts (impulsief :')) heel goedkoop een retourticket voor Amsterdam-Bali op de kop kunnen tikken, van eind september tot eind oktober 2015 *\o/* Ik wil heel graag een keer backpacken en mijn vriendin wilde ook graag, dus toen ging het allemaal heel snel :+

Ik heb al een beetje zitten lezen in [BEU] Indonesie 2013! om wat ideeën op te doen.
We dachten erover om misschien de eerste nacht in Bali te verblijven en dan een geheel andere kant op te trekken, om dan aan het eind weer op tijd terug te keren in Bali en daar dan nog een paar dagen wat te gaan doen voordat we weer naar Nederland moeten :j

Klopt het overigens dat je bij het boeken van tickets (zolang van te voren?) nog niet gelijk je paspoortnummer enzo hoeft in te vullen? Heb alleen de volledige naam, nationaliteit en contactgegevens in hoeven vullen. Heb nog niet eerder losse tickets geboekt, dus misschien is het wel heel normaal :+

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:50

Ik wil dit jaar gaan
Mijn zus is daar vorig jaar gaan wonen. Dus wil haar bezoeken en dan naar Borneo gaan om daar ronder te reizen. Maar verder nog helemaal niet verdiept. Leuk topic

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:54

Ik ben in april/mei 2014 naar Java en Bali geweest, hele mooie vakantie gehad!

Op Java hadden we een bruiloft in Jogyakarta. Ook hebben we de Borobudur en de Prembanan bezocht (hoop dat ik t goed schrijf :+ )
Vervolgens zijn we naar Bali gevlogen en daar hebben we een rondreis gemaakt. Eerst naar Ubud, toen door naar Lovina, daarna naar Candidasa en toen door naar Sanur.

Ik vond het noordelijke gebied niet zo heel boeiend, Lovina zou ik dus de volgende keer overslaan.
Ubud en de binnenlanden vond ik prachtig. Sanur is fijn om even te relaxen maar vond ik niet super speciaal en vrij toeristisch (en als je nog zuidelijker gaat is t nog toeristischer)

We waren maar een week op Bali, maar anders was ik zeker weten naar de Gili islands gegaan, dat was nu te ver voor een te korte tijd.
We zijn wel een dagje naar een ander eiland geweest, Nusa Lembongan, dat ligt ten zuidoosten van Bali. Daar hebben we prachtig gesnorkeld, echt een aanrader!! Zijn met de gewone boot daar heen gevaren, op een strand uitgestapt en daar bootje geregeld. Echt heel leuk was dat!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 16:03

Even een fotospammie voor wie het leuk vindt. Niet opperbeste kwaliteit foto's want heb ze even van fb afgehaald.

Borobudur
Afbeelding

Prambanan
Afbeelding

Rijstvelden Ubud - Bali
Afbeelding

Afbeelding

Tempel
Afbeelding

Overal die je offertjes
Afbeelding

Eiland Nusa Lembongan
Afbeelding

Bruiloft :D
Afbeelding

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:47

Overweeg vanaf Bali een oversteek naar Flores (labuan bajo - Komodo National Park) dat vonden wij een van de mooiste plekken. Flores is ook super voor duiken of snorkelen, schildpadden, haaien en manta's! Wij zijn met Merpati voor € 80 p.p. op en neer gevlogen.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:36

Wauw, als ik alleen je foto's al zie Miccamaaike! Kan niet wachten om dat in levende lijven te zien allemaal.

Dankje Bianca! Flores heb ik al vaker voorbij zien komen als tip, zelf ben ik wel van het duiken of snorkelen. Dus deze tip ga ik zeker meenemen. Heb je de vlucht daar ter plekke geboekt? Of vooraf?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:04

Wij hebben alles ter plaatse geboekt :) overigens wel een aantal dagen van te voren. Kan heel makkelijk via het internet vanuit Indonesië. Vanuit Nederland lukt dat niet. Zijn overigens wel "zwarte lijst" maatschappijen waar je mee vliegt. Maar wij hebben geen enkel probleem ondervonden (behalve alle uitleg en tickets in het Indonesisch).

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:30

Flores is mooi inderdaad! Kelimuntu is dan ook tof om te zien. Wat wij alleen een nadeel vonden aan flores is de reistijd daar. De autowegen zijn echt dramatisch, dus als je meer dan labuan bajo wil zien op flores ben je veel tijd kwijt! Vliegtickets kun je ook van huis uit al boeken, hebben wij ook gedaan (en is goed bevallen) : https://ticketindonesia.info/en/index.php

De gili's zijn echt een aanrader! Wel druk in het hoogseizoen.. Vooral gili T is druk. Gili meno vonden wij het mooist en is het rustigst.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 14:39

Wij hebben gisteren onze reis geboekt naar Indonesie. We gaan 15 dagen naar Bali in mei. Als ik zo al die foto's zie, kan ik niet wachten om te gaan !

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 15:01

Ik ben zelf afgelopen zomer een maand op Bali geweest, niet alleen als toerist want ik heb daar ook vrijwilligerswerk gedaan en de Balinezen zijn zo aardig! Op de markten of bij toeristische attracties wordt je soms wel moe van mensen die je spullen aan willen smeren :') Maar wat zou ik graag nog een keertje terug gaan <3 Ik ben zelf vooral in en rond Ubud gebleven, een keer naar het strand in Seminyak gegaan, en een weekenduitstapje gemaakt naar Lovina, als ik weer naar Bali ga dan wil ik wel meer van andere delen zien en het liefst ook naar andere eilanden. De rijstvelden zijn prachtig en ik vond het zelf ook een geweldige ervaring om Gunung Batur te beklimmen en de zonsopgang daar te zien :) Een tip: DEET ;) En een klamboe vond ik toch wel handig ondanks dat er geen malaria is op Bali, maar als je ook naar andere eilanden gaat dan zal je die sowieso wel meenemen denk ik.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:39

Leuk dat je heen gaat. Heb een half jaar in Jakarta gewoond en gelukkig ook het nodige van de omgeving kunnen zien. Ik raad het aan om op Bali een autootje te huren. poedersuiker/Sanur/Ubud vond ik verschrikkelijk, zo toeristisch. Maar als je helemaal naar het zuiden gaat of naar het noorden/westen, kom je op mooie, leuke plekken waar meer Indonesiërs rondlopen dan toeristen. :)

Vluchten zou ik ter plaatse boeken, is veel goedkoper.

Mijn vriend is net naar Borneo geweest, die vond het écht geweldig. Ook een aanrader dus.

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 16:46

Hier ook aan het plannen! Gisteren ticket naar Bali gekocht aanbieding bij de KLM, 24-2 heen 11-3 terug, dus al best snel! Nu dus de details gaan plannen, waar de eerste nacht(en) slapen, aankomst 20:55 in Denpasar.... en wel of geen auto huren, ik heb wel ervaring met rijden in het buitenland, genoeg links gereden, oa in Bogota en Nairobi (stad)... Maar nog nooit in Azie geweest.

NieneWiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:49

Auto huren op Bali zou ik echt niet doen, weet niet eens of er uberhaupt auto's worden verhuurd aan toeristen… Op elke hoek van de straat kun je een scooter huren, dat raad ik wel echt aan! De afstanden op Bali zijn klein, maar door het drukke verkeer doe je wel drie keer zo lang over een afstand als in Nederland bijvoorbeeld. Koop een goede kaart van het eiland en trek er lekker op uit, heerlijk die vrijheid!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 23:30

Ik ga deze zomer waarschijnlijk voor een kleine 3 weken! Zal in een combinatie zijn van rondreizen, relaxen en familie daar bezoeken. De plannen tot nu toe zijn Jakarta en Yogyakarta, het liefst zou ik Borneo ook nog meepakken. Ben erg benieuwd, eindelijk eens naar mijn roots!

Verder lijkt het me tof om daar een rit te maken op olifanten, echter uiteraard alleen wanneer deze goed worden verzorgd. Dus kan dat dat nog even zoeken wordt..

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:50

Hoe zit het trouwens met inentingen? De GGD beveelt Hepatitis A, Difterie & Buiktyfus aan. Maar daarnaast zijn er nog veel meer op hun site te vinden. Schrok een beetje van de hoeveelheid!
Welke hebben jullie allemaal gehaald? En wie heeft er malariapillen geslikt?

Ik ga sowieso advies vragen bij de GGD zelf natuurlijk. Maar was alvast nieuwsgierig ;)

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 16:54

Wat leuk een Indonesië topic! Ik ga in Mei een kleine 3 weken naar Bali samen met m'n vriend! :D

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:07

Ik ben 6 weken op Bali en Java geweest afgelopen zomer. Ik zit nu op mijn telefoon en kwam dit topic tegen. Zodra ik op mijn pc zit kan ik je de uitgebreide reistips geven :)

Mijn mini tip is voor Java iig de trein. Super makkelijk, goedkoop en snel met uitzicht.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 17:13

Graag plieza!

Ben vooral benieuwd naar jouw reis van Bali naar Java (of andersom?). Ik heb een retourtje Bali namelijk, maar wil eigenlijk in de tijd dat ik daar ben Yogyakarta ook nog bezoeken (dus Java). Hoe ben jij gegaan? Hoor er verschillende dingen over, busreizen, boot, treinen of vliegen :P

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:33

Ik vraag mij idd ook af hoe dat zit met de prikken.
Er word best veel aanbevolen, lijkt me sterk dat je ze allemaal moet halen :+

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:01

Ik ben op Bali en Java geweest. Ik heb vaccinaties voor Hepatitis A en DTP gehaald, die worden voor deze gebieden aanbevolen door de GGD. Malariapillen zijn voor deze gebieden niet nodig. Ik weet niet hoe het zit met de andere eilanden.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:58

Wij gaan alleen naar Bali. Ik heb prikken voor Hepatitis B gehad (ivm opleiding).
DTP zag ik staan inderdaad.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:35

Ik ben vorig jaar 3 weken naar Bali geweest. Wat vond ik het prachtig :+: Wij hebben ruim 2 weken in Lovina gezeten en nog wat dagen in K uta door gebracht.

Qua prikken heb ik DTP gehad en Hepatitis. Het ligt er volgens mij ook aan hoe lang je er verblijft. Ik ben naar de KLM in Den Haag gegaan. Ze weten precies welke prikken verplicht zijn en niet.