Ik ben wel bekend met Johannesburg, we hebben er vroeger gewoond en er woont nog steeds familie van mij. Er is idd veel criminaliteit en dit vraagt wat aanpassingen in je manier van leven, maar het is niet zo dat het zo gevaarlijk is dat je er beter niet kunt komen. In Zuid-Afrika wordt hoofdzakelijk alles met de auto gedaan door de afstanden, maar ook omdat je in je auto veilig zit. Dus je hebt niet de vrijheid die je in Nederland hebt om even op de fiets te stappen en ergens naar toe te gaan. Dit is volgens mij wat veel mensen missen als ze daar gaan wonen.
Op bepaalde gebieden moet je als blanke en vrouw niet in je eentje willen komen, maar in de grote winkelcentra en andere publieke plekken is dat geen probleem. De kans op inbraak en diefstal ligt hoger dan hier in Nederland, vandaar dat er hekken voor ramen er deuren van je huis zitten en veel mensen een hond hebben.
Maar met een aantal aanpassingen in hoe je dingen doet en met een aantal veiligheidsmaatregelen kun je daar prima wonen. De vraag is denk ik meer, kun je daar wennen en wil je zo leven? Dus ik zou je aanraden om er eens heen te gaan, de sfeer te proeven, mensen te spreken die er wonen en dan jezelf af te vragen of je daar heen wilt.