NikkiEnJij schreef:Goed op je camera letten... Niet dat ze alleen maar stelen ik Marokko, maar het blijft een arm land, waar je vrij veel voor een camera kan krijgen. En idd geen mensen fotograferen zonder toestemming, en als je al mensen mag fotograferen, dan zullen het haast alleen maar mannen zijn. Waar ga je naar toe?
Is dit een ervaring uit eerste hand die je deelt? Ik heb zelf namelijk een hele andere ervaring. Ik ben twee keer in Marokko geweest en heb me beide keren erg veilig gevoeld. De straffen die op stelen staan zijn behoorlijk zwaar, dus ondanks dat het een arm land, halen de meeste mensen het niet in hun hoofd om te stelen. Ik heb in Marrakesh gewoon met mijn spiegelreflex rond gelopen en geloof het of niet, maar ik heb 'm nog steeds. Hij is niet gejat.
Wat betreft mensen fotograferen... de Marokkanen hebben het gezegde (vrij vertaald) "neem je ongevraagd een foto, dan steel je een stukje van iemands ziel". Dat betekent niet dat je helemaal geen mensen op de foto mag zetten, maar wel dat je er een beetje respectvol mee moet omgaan.
Ga je een rondreis maken of blijf je in Marrakesh? Dat is denk ik wel bepalend voor de keuze van het objectief dat je meeneemt. Ga je naar het Atlas-gebergte dan ben je, denk ik, blij met je telelens, blijf je in de stad, dan voldoet je kitlens.