Fotograferen in Marokko do en dont' s?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazy_horses

Fotograferen in Marokko do en dont' s?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 16:25

Hallo,
Heeft er iemand ervaring met fotograferen in Marokko? (Met een spiegelreflex).Ik heb al wat gezocht naar ervaringen op het internet en daar kwam vooral naar voren dat je best geen mensen fotografeert (wat begrijpelijk is). Hebben jullie meer do en dont' s met betrekking tot het fotograferen in Marokko? Daarnaast twijfel ik welke lens het geschiktste is om mee te nemen: telelens (55-250mm) of de kitlens (18-55 mm). Ik neig zelf naar de telelens omdat ik ook nog zo'n klein compact cameraatje meedoe (en die heeft niet veel zoombereik). Verstandige keuze?

Fink

Re: Fotograferen in Marokko do en dont' s?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:29

Goed op je camera letten... Niet dat ze alleen maar stelen ik Marokko, maar het blijft een arm land, waar je vrij veel voor een camera kan krijgen. En idd geen mensen fotograferen zonder toestemming, en als je al mensen mag fotograferen, dan zullen het haast alleen maar mannen zijn. Waar ga je naar toe?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:33

Waarschijnlijk wil je ook wel veel landschap fotograferen?
Dan heb je niet zoveel aan alleen een telelens, maar als jij dat wil doen met je compactcamera zit je goed.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:33

NikkiEnJij schreef:
Goed op je camera letten... Niet dat ze alleen maar stelen ik Marokko, maar het blijft een arm land, waar je vrij veel voor een camera kan krijgen. En idd geen mensen fotograferen zonder toestemming, en als je al mensen mag fotograferen, dan zullen het haast alleen maar mannen zijn. Waar ga je naar toe?

Is dit een ervaring uit eerste hand die je deelt? Ik heb zelf namelijk een hele andere ervaring. Ik ben twee keer in Marokko geweest en heb me beide keren erg veilig gevoeld. De straffen die op stelen staan zijn behoorlijk zwaar, dus ondanks dat het een arm land, halen de meeste mensen het niet in hun hoofd om te stelen. Ik heb in Marrakesh gewoon met mijn spiegelreflex rond gelopen en geloof het of niet, maar ik heb 'm nog steeds. Hij is niet gejat.

Wat betreft mensen fotograferen... de Marokkanen hebben het gezegde (vrij vertaald) "neem je ongevraagd een foto, dan steel je een stukje van iemands ziel". Dat betekent niet dat je helemaal geen mensen op de foto mag zetten, maar wel dat je er een beetje respectvol mee moet omgaan.

Ga je een rondreis maken of blijf je in Marrakesh? Dat is denk ik wel bepalend voor de keuze van het objectief dat je meeneemt. Ga je naar het Atlas-gebergte dan ben je, denk ik, blij met je telelens, blijf je in de stad, dan voldoet je kitlens.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:40

@Mikkie, ik bedoelde meer van, niet ergens laten liggen oid., niet dat het uit je handen wordt gepikt :') . Dit is ook wel in andere landen zo, maar het kan nooit kwaad om extra op te letten. Ik ben zelf erg vaak naar Marokko geweest :j , maar dan voornamelijk naar een surf dorp genaamd ''Sidi Ifni'' . Minder toeristisch dan de grote steden.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:40

Ik deel de ervaring van Mikkie. Ik kom net terug van een tweeweekse rondreis door Marokko waar twee reisgenootjes een grote camera mee hadden (en dus ook weer mee terug hebben genomen).
Foto's maken is geen probleem. Ongevraagd foto's maken van mensen (specifiek een persoon of een activiteit) wordt inderdaad niet altijd gewaardeerd. Wel is het gebruikelijk dat je toestemming vraagt en dan na afloop wat geld geeft.
Wat mij opviel in Marokko is dat het erg stoffig is, vanwege het droge klimaat. Ook vind je overal zandkorrels vanwege de woestijnwinden. Misschien is dat iets waar je op moet letten met je apparatuur :)

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 20:26

@ NikkiEnJij: Ik maak een rondreis en naar Marrakech, Fez, Rabat, Essaouira etc.
@ Goof: Ik weet nog niet of ik veel landschappen zal kunnen fotograferen. Ik denk dat we voornamelijk in de steden zelf blijven.
@ Mikkie : Ik maak een rondreis.
@ x_spekkie_x: Daar zit ik eigenlijk ook mee in dat het misschien nogal stoffig is. Alleen heb ik geen idee hoe ik mijn camera ervoor kan beschermen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:11

Ik heb destijds heel bewust mijn spiegelreflex thuis gelaten. Puur uit gemak, wij gingen eind augustus en dan is het daar wárm. Dan heb ik geen zin om naast m'n flessen water etc ook nog eens met een zware camera te gaan zeulen. Dus gewoon een compactcamera meegenomen en die voldeed ook. Ik ben een goede week in Marrakech geweest, twee blonde meiden die gewoon met z'n tweetjes op vakantie waren. Heb me geen minuut onveilig gevoeld, en we moesten door heel wat straatjes voor we van bijvoorbeeld Djem el Fna bij onze riad waren.

Ik vind het een heerlijk land met een hele vriendelijke, warme bevolking. Geen mensen fotograferen zonder toestemming, en inderdaad een klein bedrag is gebruikelijk. Maar verder? Ik zou er zo weer heen willen :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:19

Heb je niet de mogelijkheid beide lenzen mee te nemen?

Ik ben jaren terug in tunesie geweest en heb daar ook een rondreis(je) gemaakt en zowel aan een kitlens als aan een zoomlens toen veel plezier gehad.

En mbt stof.. Misschien even een schoonmaak setje meenemen (even langs de fotozaak bij je in de buurt? Bij de mijne doen ze het de eerste keer voor).
Ik heb midden in de woestijn op de rug van een lopende kameel mn lenzen gewisseld.
Toen ik thuis kwam heb ik m even schoon gemaakt (ik had niet zo'n setje) en verder heeft ie er niet veel onder geleden.
Al heb ik ook niet in een zandstorm gezeten. Maar hoe zeldzaam is dat

crazy_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 11:41

@ Berdien. Ik heb al wat ervaring met de hitte want ik ben al een keer naar India geweest en ik denk dat die qua temperaturen wat overeenkomen. Ik heb het ook overwogen om de camera thuis te laten, maar toch besloten om mee te nemen. De camera weegt opzich niet super veel.
@Zwitsal. Een schoonmaak setje is idd een idee. Ik heb wil maar 1 lens meedoen omdat het anders nogal zwaar wordt. Daarnaast durf ik niet om van lenzen te wisselen in een stoffige omgeving.