70 jaar D-Day Normandië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DmNqUe

70 jaar D-Day Normandië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 15:20

Hallo allemaal,

Wij zijn vandaag aangekomen in Normandië ( Frankrijk ) om hier de 70 jarige bevrijding mee te maken!
Gister avond zijn wij vertrokken en we waren vanochtend al vroeg hier gearriveerd. Er zijn aankomende dagen heel veel activiteiten te bezichtigen en er zal ook een dropping zijn van oud militairen!

Het was te vroeg om al naar ons huisje te kunnen, dus hebben we besloten om door te rijden naar Omaha Beach. Hier zijn 34.250 manschappen geland en daarvan zijn er ongeveer 3000 gedood, gewond of vermist. Op dit strand zijn meer slachtoffers gevallen dan op alle andere 4 stranden bij elkaar.

Omdat wij er al om 7.00u waren was er echt nog helemaal niemand te bekennen waardoor het nog indrukwekkender werd als dan dat het al was. We gaan hier later in de week nog naar terug als het goed is maar hebben toch al een eerste blik geworpen.

Net aangekomen op Omaha beach waar de zon net door brak op de krijt rotsen met op de voorgrond het monument the wings of hope, dat 10 jaar geleden geplaatst is.
Afbeelding

De vlaggen van de geallieerde landen die hier meegestreden hebben!
AfbeeldingAfbeelding

En als laatste een verdwaalde klaproos tussen de rotsen van Omaha Beach!
Afbeelding

Mij lijkt het erg leuk om mijn reisverslag met jullie te delen en hoop dat jullie hierdoor een stukje mee gaan krijgen van onze reis door Normandië! Ik wil proberen iedere dag met jullie wat te gaan delen!

CastaMickey

Re: 70 jaar D-Day Normandië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:23

Wat 'leuk'! Ik ben er zelf een paar jaar geleden ook geweest.
Ben benieuwd naar je verslag! :)

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:24

Gaaf , veel plezier ! Ik ben afgelopen zomer ook hier geweest en ook naar het museum , erg interessant om te zien!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 15:31

Krijg er kippenvel van.
Mijn man gaat samen met mn broer, zijn eigen broer en zwager van zijn broer woensdagnacht die kant op.
Wij hebben hier elk jaar met 4mei Engelsen over in Dronten (airgunners). Helaas zijn die heren al zo oud.
Een van hen was echt een vriend van ons. Heeft als schutter achterin de Lancaster gevlogen.
Die man heeft zn leven lang niets aangeraakt wat van Duitse komaf was. Helaas is hij een paar jaar geleden overleden.
Afgelopen dodenherdenking een nieuwe Engelsman ontmoet, meneer is 90, en vaandeldrager van de airgunners. Kon er niet goed achterkomen wat zijn functie was, maar wat ik begreep zeer hoog.

Nee respect... Geniet er van aankomende dagen. Zouden meer mensen moeten doen wat die (overleden) mensen voor ons hebben gedaan en betekent.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 15:36

Ik ga zeker veel ervaringen krijgen deze vakantie. Ik ga dit jaar ook met een reis naar Polen om daar richting Auschwitz en de wijk van schindler etc te gaan. Misschien dat daar ook nog wel een verslag van gaat komen! Het heeft me altijd al zeer 'geïnteresseerd' en vind dat dit ook nooit vergeten mag worden! Vandaar dat ik ook mijn ervaringen wil delen!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:38

gaaf domi ik lees met je mee.

SSmonamiSS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:49

Wat ontzettend gaaf!! Ik en me vriend hebben laatst dat programma terug gekeken met jongeren die ook zo een opleiding kregen als de jongens vroeger en dan ook gingen landen om normandie!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 21:32

Morgen gaan we naar Utah Beach ( waar we door 21 bunkers gaan lopen die verbonden zijn met elkaar door loopgraven ) en gaan naar Sainte-mere-Eglise ( waar destijds een parachutist in de kerk toren is blijven hangen, en nu nog denkbeeldig een pop hangt ter nagedachtenis aan hem )

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:38

Ja, je bedoeld het programma 'de langste dag' ...

Ik volg ook! Vind het zelf ook erg indrukwekkend wat er allemaal gebeurt is in de 2e wereldoorlog...Veel...ja...euuh plezier? Weet even geen ander woord te verzinnen. Maar indrukwekkend en soms keeldichtknijpend zal het wel zijn...

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:40

Wat interessant heb je iets van een reisboekje of zo? En zit je in een hotel of appartement? Sorry zou er graag een x heen willen dus wil alles weten :+

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 21:48

maakt helemaal niets uit vraag wat je wilt vragen vind het leuk dat mensen interesse tonen! Plezier is inderdaad een lastige woordkeuze maar snap helemaal wat je bedoeld! Het zal inderdaad zeer indrukwekkend worden en een ervaring die nooit te vergeten is ( wat ik ook vind dat nooit vergeten mag worden )

@lootje1991, wij zitten op dit moment is een appartement dat we gevonden hebben via een website online! Hierbij boeken we al een paar jaar huisjes en iedere keer super bevallen en natuurlijk niet al te prijzig. We zitten nu op een plaats ongeveer 15 minuten rijden van het dichtstbijzijnde strand en Omaha Beach is het verst dat ligt op een uur! Maar we rijden iedere keer langs de kust waardoor we weer ook andere nieuwe plekken ontdekken en daar ook weer informatie krijgen.

Wij hebben van onze buren een kaart meegekregen waarin de grootste 'bezienswaardigheden' te zien zijn maar hebben zelf hier ook bij de VVV informatie gehaald en hebben daar ook boekjes en folders mee gekregen!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:51

Wauw prachtig! Ik ben er ook met een excursie geweest. Toen was het thema de WOII dus hebben we ook alles bekeken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:54

Interessant en indrukwekkend!

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:27

Wat gaaf! ik ben hier ook een paar jaar geleden geweest, het was erg indrukwekkend

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:00

Goede avond iedereen! we hebben net het avond eten op en ga nu alle foto's van vandaag op de laptop zetten! Ik kan alvast zeggen dat we een behoorlijk interessante en indrukwekkende dag achter de rug hebben! Als eerste zijn wij naar Sainte-Meri-Eglise geweest waar onverwachts voor ons een behoorlijk groot evenement aan de gang was, allerlei voertuigen waren daar aan het verzamelen en ook oude tentenkampen zoals vroeger stonden opgebouwd voor publiek! Ook door het stadje zelf veel te zien en te beleven en zelfs de eerste veteraan hebben we al gezien vandaag!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:23

Als eerste wil ik wat foto's laten zien van Sainte-Mere-Eglise!
Er stonden voertuigen op het terrein die ook mee hebben gevochten! Er mocht ook in de wagens gekeken worden waar de apparatuur die destijds gebruikt is te zien en eventueel te fotograferen. Er stond een man bij die veel informatie wilde vertellen over zijn auto met de apparatuur maar helaas alleen frans sprak.
AfbeeldingAfbeelding

De aanvoer van nieuwe voertuigen bleef maar door gaan en op een gegeven moment stond het echt bom vol met allerlei voertuigen tot motoren met zijspan aan toe! Hier zie je ook een van de tentenkampen die opgebouwd stonden met keukengerei uit die tijd!
AfbeeldingAfbeelding

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:30

Ik ga ook volgen. Ben 2 jaar geleden ook in Normandië geweest, ook een aantal museums en plekken gedaan die met de oorlog te maken hebben. Ik vond het echt interessant en ooit ga ik weer terug :-)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:33

Wat mooi om mee te kunnen maken!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:36

vriendje lief vertrekt komende woensdag voor een weekje. komt net voor het wk begint weer terug.
gaat met een man of 8 van de tafeltennis.
mannenuitje

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:40

Leuk verslag en je maakt sfeervolle foto's.

Het is hier idd 'het' nieuwsitem. Zeer goede reconstructies maken ze ook.
Hoewel ik 'ernaast' woon, ga ik er niet heen voor de ceremonies, veel te druk. Maar probeer het wel beetje te volgen via reportages.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:45

Na dat terrein helemaal te hebben bekeken zijn wij het stadje zelf in gegaan waar destijds een parachutist aan de kerktoren is blijven hangen tijdens de dropping. Deze soldaat heeft zich destijds 'dood' gehouden aan de kerktoren en heeft dit avontuur overleeft! Hij is uiteindelijk wel doof geworden doordat hij naast de kerkklokken is komen te hangen. Ter nagedachtenis aan deze soldaat hangt er tot de dag van vandaag een parachutist aan de hoek naast de kerkklokken! Ook heb ik in deze kerk een foto weten te schieten van een militair die een kaarsje aansteekt voor degene die hier de strijd verloren hebben! Vond het zelf toch wel een 'mooi' beeld en wilde deze niet onthouden omdat hij voor mij heel veel zegt!
AfbeeldingAfbeelding

In het stadje zelf was echt heel erg veel te beleven en te bekijken! Heel veel motoren, amfi voertuigen en auto's etc! Ook verschillende militairen uit verschillende landen liepen er rond!
Afbeelding
Afbeelding

En de eerste veteraan die wij gezien hebben, heel ''mooi'' om zijn verhalen en ervaringen te horen! Hij wilde perse de kerk en de toren nog een keer zien! ( hij is gedropped boven Sainte-Mere-Eglise, het was niet de bedoeling dat ze in het centrum terecht kwamen, want ze kwamen zo precies midden tussen de Duitsers terecht die gelijk het vuur opende )Een foto van de achterkant van zijn jasje en natuurlijk ook van de voorkant! Wat een held is deze man toch, echt respect!
AfbeeldingAfbeelding

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:53

prachtige foto's zoals ik van jou gewend ben!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:59

Indrukwekkend!

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:08

Vind jullie reacties echt super om te lezen! Leuk om te horen dat er meerdere mensen geweest zijn! Ga nu de foto's erop zetten van de batterij van crisbecq! Dit is de grootste kustbatterij ( 21 bunkers verbonden doormiddel van 1 km loopgraven op 4 hectare grond ) bij Utah beach! Vanuit deze locatie ( 10 km van zee ) werd het strand gebombardeerd door de Duitsers en werd alles gecommuniceerd vanuit verschillende plekken op dit terrein. Het was erg indrukwekkend om door die loopgraven te lopen en in de bunkers te komen. Hangt toch een raar sfeertje omdat je gewoonweg niet kan beseffen wat er daar allemaal gebeurt is!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:15

Hoe komt het eigenlijk dat dit jou zo boeit en je je er zo in verdiept?
(Gewoon vraag uit belangstelling, hoor! ;) )

Ik vind WOII ook erg interessant. Mijn opa en oma hadden geallieerden (Canadezen) in huis in de oorlog. Ook jarenlang nog kontakt mee gehouden (ook kinderen en wij als kleinkinderen), ze zijn toen ik een jaar of 13 was ook nog een keer bij opa en oma in NL op bezoek geweest, onze hele familie was er bij, maakte wel indruk.