Kledingadvies (paar maanden IJslanders trainen Noorwegen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NIV

Kledingadvies (paar maanden IJslanders trainen Noorwegen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 10:36

Ik ga vanaf augustus een paar maanden paarden trainen in Noorwegen. In ieder geval blijf ik daar tot half november. Het is in het binnenland aan de grens met Zweden. De temperatuur zal schommelen tussen +20 en -10/-15.

Nu sta ik dus binnenkort voor de moeilijke taak om in te pakken. Ik mag 23 kilo bagage en 10 kilo handbagage meenemen. Best veel maar toch vind ik het lastig! Ik twijfel het meest over schoenen en rijbroeken. Hopelijk willen jullie meedenken.

Normaal gesproken rijd ik met 'outdoor' laarzen en een 'gewone' rijbroek. Daarbij heb ik ook één thermo jodphurbroek én heel stevige schoenen van Mountain Horse.

Mijn laarzen zijn geheel versleten en de schoenen draag ik eigenlijk niet graag. Ik heb ook sowieso een nieuwe rijbroek nodig want ik wil er minimaal 2 mee.

Wat zouden jullie adviseren?
Outdoorlaarzen met gewone rijbroek?
Schoenen met jodphurbroeken? Of met gewone rijbroek en chaps?
Normale rijlaarzen? Normale Jodphurs?

Wat dragen jullie graag in 'ruiger' weer (en landschap)?

Alvast dank!

P.s. andere tips zijn erg welkom!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 17:08

Ik zou outdoor laarzen meenemen :j

Ik heb t veel aan gehad in Noorwegen toen ik daar woonde :j

Verder kan je met laagjes werken. Zo hoeven er geen 3 truien mee enz.

Saskiaa_

Re: Kledingadvies (paar maanden IJslanders trainen Noorwegen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:19

Ik zit sinds februari in Noorwegen en ik zou zeggen thermo ondergoed. Wat ben ik daar vaak gelukkig mee (zowel shirtjes als leggings) geweest! Niet zo zwaar voor in je koffer en dun, waardoor het fijn zit en je nog gewoon kan bewegen.

Super gaaf wat je gaat doen!!

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 17:43

Top, ervaringen zijn altijd goed om mee te nemen!

Saskiaa, vind je het prettig om met een thermo-legging onder je rijbroek te rijden? Ik doe dat in Nederland wel maar dan rij ik niet langer dan 2 uurtjes. Ik kan ook mijn oude skibroek meenemen, rijdt wel fijn maar weet niet of dat overdreven is voor de periode tot ongeveer november. Zit wel in het binnenland bij de Zweedse grens en in de bergen.

Ja, laagjes is slim :j

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:17

Ik heb eigenlijk geen idee of dat fijn rijdt. Heb het eerder wel eens gedaan, tegenwoordig rijd ik alleen nog maar in de zomer. Heb hier dus ook niet gereden met thermolegging. Ik denk wel dat het kan hoor. :j Ik heb van die hele strakke (van de Action, kosten nog geen €2,- per stuk!) zonder naden, dus denk dat dat wel wil. :j
Dit winter was niet heel koud hier, maar weet niet hoe dat komende winter gaat zijn natuurlijk. Skibroek klinkt ook wel fijn. Blijf je ook droog in. En aangezien Noren gek zijn op skiën kan het maar zo zijn dat ze je meesleuren richting piste. Heb je in ieder geval een skibroek. :Y)

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:30

Ja, dat hoop ik stiekem wel ja. Maar of er al sneeuw valt in november? 8-) :brr:

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:14

Ik weet niet hoe noordelijk jij gaat, maar hier valt normaal gesproken wel sneeuw in november. :j En de laatste sneeuw hadden we hier in de eerste week van mei. := Ik zit ongeveer 3 uur rijden boven Trondheim. Jij?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 13:16

Ik zou het thermo spul daar kopen, daar heb je waarschijnlijk betere kwaliteit en meer keus omdat ze gewend zijn om tegen die temperaturen te kleden.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:47

@ Saskia, ik juist iets eronder (uren vind ik lastig in te schatten). De Loney Planet beschreef het gebied wel als een van de koudste gebieden, maar hoe dat precies zit weet ik niet want het ligt niet zo noordelijk dus. Wel ver van de kust, op het deel waar Noorwegen nog net 'breed' is.

@ Sizzle, ik ben bang dat ik daar heel wat meer geld kwijt ben aan kleding, dus wil zo veel mogelijk gewoon uit Nederland (en het liefst uit mijn eigen kast) meenemen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:46

Goed spul kost sowieso geld. Echt goede isolerende maar dunne handschoenen bijvoorbeeld, niet die dingen waarmee je gaat skieen want daar kun je geen riempje mee vastmaken.
Goed thermo ondergoed en een echt goede winddichte winterjas die niet gelijk je beweging beperkt, dan zijn zeer kostbare dingen. Een thermorijbroekje van de hypodrama ga je spijt van krijgen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:52

Waar in Noorwegen ben je?

Ik zat op lofoten. Bovenin dus. Dit is veeeeeeel kouder dan het zuiden van Noorwegen. Vergeet ook niet dat je er in de zomer bent voor een gedeelte. Het is daar nu of in lofoten 24/7 licht.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:03

http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... erall.html

Daar zweer ik bij!!(ook die van mountainhorse is erg fijn) Heerlijk rijden met extreme temperaturen, maar ook te doen met een graad of vijf.

Verder zou ik lekker veel laagjes dragen en flink wat ski-truitjes meenemen. Voor die extreme verschillen in temperatuur is het lekker als je wat uit kan doen ipv dat je je helemaal om moet kleden steeds.

Supergaaf dat je naar Noorwegen gaat!! Ik ga volgend jaar op trainingsstage naar IJsland, dus ik lees even mee wat mensen allemaal zeggen:P

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 13:10

Ik zit in het binnenland tussen Roros en Tynset. Redelijk in het zuiden dus. Gemiddelde temperatuur in november ligt tussen -2 max en -10 min. Ik denk niet dat ik zo'n overal meeneem. Dan zit mijn koffer veelste vol terwijl ik hem alleen de laatste periode zal dragen. Misschien neem ik wel mijn oude skibroek mee. Die is wel klein op te rollen. Ski-shirts en truien is fijn ja!!

Neem uiteraard ook een korte broek mee want het kan ook 20 graden zijn in augustus en september :):).

@Sizzle, mijn thermobroek is van Karlslund. Inclusief thermolegging eronder en eventuele skibroek erover kan ik geloof ik -30 zelfs aan haha.

Ik neem mijn -gevoerde- leren rijhandschoenen mee en skihandschoenen maar dan met thermohandschoentjes voor eronder en bandjes om mijn polsen. Als ik de neusriem moet vastmaken gaat dat prima. Handschoen even uit zonder warmte te verliezen. Doe ik met skieën ook altijd. Plus.. -10 is goed te overzien. :D

P.s. @ mayday: Gaaf IJsland! Wat ga je daar precies doen?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:13

Ze hebben daar ook een soort Boerenbond dus er is altijd wat bij te kopen. Oja trek gewoon genoeg alvast aan in het vliegtuig :D ik ging een half jaar.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 13:19

Oh Boerenbond klinkt goed:D Handig!

Wat heb jij precies gedaan, quera?
Ik heb geen terugvlucht geboekt... Mocht sowieso blijven tot kerst, maar denk dat ik paarden en vriend dan te erg ga missen. :0

Hahaha ja, als een sneeuwpop het vliegtuig in:)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:22

Ik heb op een geitenmelkerij met 250 geiten gewerkt en met 24 shetjes een kat en 2 honden. Ik zat op lofoten :D stuk noordelijker en ook kouder in de winter.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:05

NIV schreef:
Ik zit in het binnenland tussen Roros en Tynset. Redelijk in het zuiden dus. Gemiddelde temperatuur in november ligt tussen -2 max en -10 min. Ik denk niet dat ik zo'n overal meeneem. Dan zit mijn koffer veelste vol terwijl ik hem alleen de laatste periode zal dragen. Misschien neem ik wel mijn oude skibroek mee. Die is wel klein op te rollen. Ski-shirts en truien is fijn ja!!

Neem uiteraard ook een korte broek mee want het kan ook 20 graden zijn in augustus en september :):).

@Sizzle, mijn thermobroek is van Karlslund. Inclusief thermolegging eronder en eventuele skibroek erover kan ik geloof ik -30 zelfs aan haha.

Ik neem mijn -gevoerde- leren rijhandschoenen mee en skihandschoenen maar dan met thermohandschoentjes voor eronder en bandjes om mijn polsen. Als ik de neusriem moet vastmaken gaat dat prima. Handschoen even uit zonder warmte te verliezen. Doe ik met skieën ook altijd. Plus.. -10 is goed te overzien. :D

P.s. @ mayday: Gaaf IJsland! Wat ga je daar precies doen?

Ik ga stage lopen bij een stoeterij daar, een deel economisch, maar ook een deel trainingsstage, dus ook ik ga veel buiten paardrijden. Heb er iniedergeval heel veel zin in!!

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 18:56

@quera, klinkt ook leuk zeg! Lofoten lijken me prachtig! Wil ik graag nog een keer zien!
Dat het kouder zou zijn klopt niet helemaal, denk ik. De gemiddelde temperatuur ligt daar volgens de grafieken juist wat hoger. 'De gemiddelde temperatuur aan de kustlijn van Listna (Vest-Agder) tot de Lofoten (Nordland) komt in de wintermaanden zelden onder het vriespunt. In de binnenlanden daarentegen, zowel in het zuiden als in het noorden, is de gemiddelde temperatuur heel laag.' Aldus een klimaatwebsite.
Maar goed ik zit er maar tot november dus dat zal allemaal niet veel uitmaken :)

@mayday, ja leuk ijsland!! Heb ook erg getwijfeld of ik niet daarheen wilde. Haha heb ook echt zin om te gaan! Wel spannend waar je terecht komt.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:45

NIV schreef:
@quera, klinkt ook leuk zeg! Lofoten lijken me prachtig! Wil ik graag nog een keer zien!
Dat het kouder zou zijn klopt niet helemaal, denk ik. De gemiddelde temperatuur ligt daar volgens de grafieken juist wat hoger. 'De gemiddelde temperatuur aan de kustlijn van Listna (Vest-Agder) tot de Lofoten (Nordland) komt in de wintermaanden zelden onder het vriespunt. In de binnenlanden daarentegen, zowel in het zuiden als in het noorden, is de gemiddelde temperatuur heel laag.' Aldus een klimaatwebsite.
Maar goed ik zit er maar tot november dus dat zal allemaal niet veel uitmaken :)

@mayday, ja leuk ijsland!! Heb ook erg getwijfeld of ik niet daarheen wilde. Haha heb ook echt zin om te gaan! Wel spannend waar je terecht komt.

We hebben daar toch echt de -30 aangetikt snachts :D zelfs de zee was daar voor een deel bevroren. En ik zat daar van april tot oktober. We hadden vorig jaar zelfs eind mei de laatste sneeuw.
Terwijl het van de week boven de 20 graden was daar. Het is erg veranderlijk.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 09:28

Oh dat geloof ik best. Het gaat om gemiddelde temperaturen. Waar ik heen ga worden die extreme tempraturen tot - 40 ook aangetikt maar hoop en denk dat ik dat niet ga meemaken, haha.