Goedkoop naar Zweden met de auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Goedkoop naar Zweden met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 10:10

Hallo allemaal,
Ik ben van plan eind juni/begin juli naar Zweden te gaan op vakantie met mijn auto die ik ook kan gebruiken als campertje.
Ik wil graag op een zo goedkoop mogelijke manier rijden, liefst via een brug ipv een boot.
Zuid-zweden is prima wat mij betreft.

Wie heeft tips? Ook andere tips over goedkoop camperen in Zweden zijn welkom!

EvelijnS

Re: Goedkoop naar Zweden met de auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:11

LZP -> BEU

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:18

hoi
leuk dat je naar zweden gaat! zelf ben ik er eens geweest met een uitwisselingsproject. het is echt heel mooi.
maar goedkoop en zweden vind ik wel lastig in 1 zin. het is nou eenmaal een duur land.
je kan eventueel wel eens even kijken naar wat de regels zijn mbt wildkamperen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:19

Ik ga dit topic even volgen. Een dergelijke reis staat al langer op ons lijstje!

Tot nu toe heb ik altijd begrepen dat wild camperen in Zweden gewoon toegestaan is.

Als je met de auto naar zweden wilt, maar niet met de boot wilt, is de handigste route volgens mij via de öresund en grote beltbrug die Denemarken en Zweden met elkaar verbinden.

Heel veel meer weet ik zelf ook nog niet :-)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:26

Ja ju kunt via Denemarken en dan 2 tolbruggen pakken. Is ook niet goedkoop.

hannatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:26

FlyAway schreef:
Ik ga dit topic even volgen. Een dergelijke reis staat al langer op ons lijstje!

Tot nu toe heb ik altijd begrepen dat wild camperen in Zweden gewoon toegestaan is.

Als je met de auto naar zweden wilt, maar niet met de boot wilt, is de handigste route volgens mij via de öresund en grote beltbrug die Denemarken en Zweden met elkaar verbinden.

Heel veel meer weet ik zelf ook nog niet :-)

ja idd het wildkamperen is wel toegestaan maar er zitten wel regels aan vast. zo mag je bijvoorbeeld maar 1 nacht op een plekje staan, je moet een bepaalde afstand hebben van woningen enz.
en voor mensen met campers of auto's is het iets lastiger of strenger dus toch wel verstandig om er even naar te kijken want ze zijn wel vrij streng.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:40

hannatjuh schreef:
ja idd het wildkamperen is wel toegestaan maar er zitten wel regels aan vast. zo mag je bijvoorbeeld maar 1 nacht op een plekje staan, je moet een bepaalde afstand hebben van woningen enz.
en voor mensen met campers of auto's is het iets lastiger of strenger dus toch wel verstandig om er even naar te kijken want ze zijn wel vrij streng.

Uiteraard :)

Je zou de Lonely Planet van Zweden aan kunnen schaffen, daarin staat dit soort dingen ook allemaal in. Altijd handig om die bij je te hebben sowieso.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 10:46

De overtochten zijn idd niet goedkoop. Als je over de 2 bruggen gaat,dan rijd je zo'n 150 km om.Maar als je dat dan weer omrekent met de boot van Puttgarden naar Rødby dan is de prijs een beetje gelijk.
Als je die boot ruim 2 weken vantevoren besteld op internet,dan ben je wel goedkoper uit als wanneer je het ter plaatse koopt. Iets om rekening mee te houden misschien.

Kamperen is zo makkelijk in Scandinavie, er zijn heel veel campings en je kunt idd wildkamperen.
Je moet je aan een aantal regels houden,maar dat is niet meer dan logisch ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 11:40

FlyAway schreef:
hannatjuh schreef:

Uiteraard :)

Je zou de Lonely Planet van Zweden aan kunnen schaffen, daarin staat dit soort dingen ook allemaal in. Altijd handig om die bij je te hebben sowieso.

goeie! die heb ik gewoon al in de kast staan, als issie wel wat oud ;)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 12:20

Weet iemand ook de kortst mogelijke route? evt. met boot?
En wbt veiligheid als vrouw alleen reizen?

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:58

Ik ben 3 jaar geleden met de boot kiel - Götebrog geweest. Dit reist erg fijn, maar is absoluut niet goedkoop. De brug Denemarken - Zweden hebben we op de terugweg gebruikt (seeland) dit is prima te doen. Kan ook goed als je alleen reist ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 13:07

Als je voor de kortste route wilt gaan is google maps je beste vriend, die laat ook overtochten met boten zien.
Als vrouw alleen kan je prima door Zweden reizen.
Zweden is echt een tof land!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 18:17

Ok, bedankt, ik ga eens even met de kaart zitten. Weet iemand nog leuke bestemmingen in Zuid - Zweden?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:25

Ga naar Småland! Mooie bossen, overal meertjes. En het is goed te rijden.
Als je via de twee bruggen gaat (zo ga ik ook altijd) kun je net als je de brug af in zweden ook overnachten op een grote parkeerplaats met toiletten. Is gratis.

In Smaland zijn de campings heel goedkoop en vaak is er zat plek ook zonder te boeken. Gewoon nuttige plaats - camping invoeren waar het je mooi lijkt.
Als je een soort campertje hebt kun je van tevoren ook een camper vignet bestellen op internet. Dan is dat het enige wat je hoeft te laten zien bij het inchecken op een camping. En ze zijn heel goedkoop.

Ik zou zelf niet in de provincie Skåne blijven, zuidwest. Dat is saai en vlak. Småland is echt heel gaaf en drie uurtjes verder rijden. Heel veilig voor vrouwen alleen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:32

Leuk idee!!

Skåne heeft mooie gebieden (Höör), maar er zijn mooiere plekken.
Denemarken en Noorwegen zijn duur.
Zweden is duurder dan Nederland, maar goedkoper dan Denemarken en Noorwegen.
Als paardenliefhebber MOET je naar Ullared (Gekås), enorme winkel waar ze alles cheap hebben en ook paardenspullen. Ik heb geen paard meer, maar ga er nog steeds graag heen.

Sabine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 18:48

Leuk topic, ik volg dit even! Mijn vriend en ik gaan deze zomer ook met de auto naar Zweden, wij kamperen wel in een tentje :)
Als halve Noor heb ik Noorwegen al vaak gezien, deze keer eens een geheel nieuwe ervaring in het voor mij onbekende Zweden! :))

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 21:23

Kukkie schreef:
Ga naar Småland! Mooie bossen, overal meertjes. En het is goed te rijden.
Als je via de twee bruggen gaat (zo ga ik ook altijd) kun je net als je de brug af in zweden ook overnachten op een grote parkeerplaats met toiletten. Is gratis.

In Smaland zijn de campings heel goedkoop en vaak is er zat plek ook zonder te boeken. Gewoon nuttige plaats - camping invoeren waar het je mooi lijkt.
Als je een soort campertje hebt kun je van tevoren ook een camper vignet bestellen op internet. Dan is dat het enige wat je hoeft te laten zien bij het inchecken op een camping. En ze zijn heel goedkoop.

Ik zou zelf niet in de provincie Skåne blijven, zuidwest. Dat is saai en vlak. Småland is echt heel gaaf en drie uurtjes verder rijden. Heel veilig voor vrouwen alleen.

Super fijne tip! Dankjewel, ik ga eens even kijken op Google.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:28

Van Gothenburg naar onderen (of vanaf de bruggen) langs de kust naar het zuid oosten, richting Stockholm. Aan de Oostkust liggen de mooiste stranden, vind ik dan. Duur valt wel mee, het rijden is relaxt want de boetes zijn torenhoog en wildkamperen, ik zou als vrouw alleen gewoon de campings opzoeken. Deze zijn schoon , netjes en helemaal niet zo duur. Anders heb je ook nog de jeugdherbergen, aan de oostkust eens geweest en die lag in zee, dus zat je s'morgens te ontbijten met de klotsende zee onder je voeten. Dan moet je nog heel ver varen om op open zee te komen maar het gaat om het idee, erg mooie omgeving daar, ongeveer honderd kilometer onder Stockholm, zeker een bzoekje waard. je kunt terug rijden van Stockholm naar Gothenburg en daarbij de Vanern en Vattern meren aandoen, via Karlstad.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 22-05-14 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 21:30

Ben wel een beetje bang dat ik met mijn naieve hoofd deze trip onderschat. Ik ben zelf nog nooit naar het buitenland gereden met de auto :D.
Heel misschien dat ik toch ga vliegen of de trein neem denk ik nu.
Hoe lang is het ongeveer rijden schatten jullie? Ik heb weken de tijd hoor, dus deel de reis in delen op. Lijkt me zo leuk met campertje.

Maar wat bedoel je met een camper vignet? Is er zowiezo een vignet nodig voor een auto?

En ja Bigone, ik ga idd gewoon op de camping. Ben echt wel avontuurlijk, maar wil ook verstandig zijn in een voor mij onbekend land etc..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:33

Wij reden altijd met één stop in twee blokken van vier uur en dan waren we bij de boot, 800 km, via de brug ook al eens geweest maar die afstand weet ik zo niet meer uit mijn hoofd. Als je treint of vliegt ben je veel geld kwijt en dan zie je veel minder, zou echt met je campertje gaan, het land is er voor gemaakt en de wegen er naar toe prima.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:37

En als je toch door Göteborg heen rijdt is het ook leuk om daar even te stoppen en gelijk maar een rondje door de stad te lopen :D

Campings zijn eigenlijk allemaal prima en we hebben bij lange na geen 1x gehad dat er geen plek was.

Mocht je inderdaad via de oostkust omhoog gaan rijden dan is Halmstad misschien wel leuk. Er is niet superveel te beleven maar voor een dag of 3 lekker relaxen is het prima te doen :)
We hebben daar op deze camping gestaan http://www.strandgarden.org/SE/CampingB ... arhem.aspx. Is vrij cheap! En de golfbaan ertegenover heeft (had) op vrijdagmiddag altijd een afterbeachparty. Bandje, gezellige mensen...heel chill :)

Zweden is onwijs fijn! Over het rijden hoef je je geen zorgen te maken, het is echt heel relaxt (file? wat is dat) en de mensen zijn over het algemeen ook behulpzaam en aardig.

Je hebt geen vignet nodig voor je auto :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 21:40

oehh jongens ik krijg er zin in, met deze tips en verhalen!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:54

hannatjuh schreef:

Met vrij kamperen zijn ze misschien iets strenger (hoewel ik mijn ouders nog niet heb horen klagen) maar je hebt ook een heleboel goedkope en handig gelegen camperplaatsen. Vooral bij toeristische atracties ed kan je vaak tegen een hele kleine vergoeding overnachten op een parkeerplaats met sanitair. Heel handig, ook voor de aanbieder, zo heb je namelijk het hele seizoen wel een paar mensen die een oogje op je gebouw houden. (mijn ouders hebben het nut al bewezen die stonden namelijk bij zo'n plek toen de boel in brand vloog, de enige die daar toen dus waren waren de campermensen daar)
.Camperplaatsen werken nog wel eens met muntautomaten volgens mij, dus muntjes sparen is wel handig :j

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 22:10

Wij hebben een keer de 'vogelvluchtroute' gedaan. Dat is volgens mij wel de kortste route. (Ligt er natuurlijk aan waar je naar toe wil in Zweden).
Bij de vogelvluchtroute neem je de boot bij Puttgarden en de boot bij Helsingør. Deze route kan wel druk zijn in het hoogseizoen. Maar eind juni zal het denk ik wel meevallen.
Hier even een linkje naar alle mogelijke routes:
http://www.zweden.com/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=346&Itemid=285

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 09:12

komone schreef:
Wij hebben een keer de 'vogelvluchtroute' gedaan. Dat is volgens mij wel de kortste route. (Ligt er natuurlijk aan waar je naar toe wil in Zweden).
Bij de vogelvluchtroute neem je de boot bij Puttgarden en de boot bij Helsingør. Deze route kan wel druk zijn in het hoogseizoen. Maar eind juni zal het denk ik wel meevallen.
Hier even een linkje naar alle mogelijke routes:
http://www.zweden.com/cms/index.php?option=com_content&view=article&id=346&Itemid=285

Dankjewel!