Op reis naar Kroatië, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maurice_Z

Op reis naar Kroatië, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 14:51

Deze vakantie trek ik met mijn vriend naar Kroatië, waar we gaan kamperen.
Wat moeten we zeker gezien hebben en welke aanraders hebben jullie?
Iemand die ook goede camping kent?

Destination

Re: Op reis naar Kroatië, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:27

Ik weet niet hoe luxe je het wilt hebben, maar Zaton Holiday Village is een fantastische luxe camping met alles erop en eraan. Vlakbij ligt Zadar, een leuk stadje.

Een aanrader om te bezichtigen is Krka Nationaal park, zijn watervallen en je kan er ook zwemmen onder een waterval :)
http://www.zoover.nl/kroatie/dalmatie/s ... ional-park

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:18

Zadar is een hele leuke stad! Heel fijn om vanaf de boulevard in de zee te springen (wat 'the locals' ook doen) en lekker op de stenen trap bij het orgel te liggen aan het eind van de dag :)

De nationale parken zijn gaaf, maar echt onwijs druk. Wij hadden steeds tours geboekt, maar dat is met Krka National Park en bij de Plivice Meren(?) echt niet nodig, je kunt er gewoon zelf heen. Bij die meren mag je niet zwemmen, maar het is wel heeel mooi. Verwacht dus geen rust daar, er zijn echt heel erg veel toeristen.

Over campings weet ik eigenlijk niks, heb alleen in hotels en appartementjes gezeten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:20

Bij Krka heb je een deel waar je wel mag zwemmen hoor, peperkroket ;)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:24

Ja ik bedoelde ook de Plivice Meren.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:44

HK -> BEU

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:47

Ik ben net een aantal dagen terug uit Kroatie, ben er met de caravan geweest en het is echt een prachtig land. Heel schoon, heel aardig mensen, proberen Nederlands te spreken en je kunt er met Duits ook heel goed uit de voeten. Ik weet niet hoe ver jullie Kroatie inwillen, wij hadden geen uitgestippelde routen, waren misschien van plan om helemaal naar Dubrovnic af te zakken maar zijn niet verder gekomen dan Trogir. Zeer de moeite waard, behoort tot Unesco werelderfgoed.

http://www.allesoverkroatie.nl/trogir-kroatie/

Van daaruit dagtripje naar Split, zeer de moeite waard met name het paleis van Dioclectiaan, en naar Sibenik (oude kathedraal) Toen langs de kust naar het noorden gereden, prachtige route, maar vergis je niet in de afstanden daar, wat op de kaart er uitziet als honderd kilometer en waar je een uurtje over denkt te doen valt vies tegen, wij waren een aantal uur onderweg. Krka park hebben we ook gedaan, had de dagen daarvoor geregend dus de watermassa's die de waterval afkwamen waren immens. Verder weinig regen gehad, in tegenstelling tot wat er in het Oosten en Servie is gevallen en voor de overstromingen heeft gezorgd.
Via de kustroute hebben we Dalmatie verlaten en zijn naar Istrie gereden, hebben overnacht in Pula en van daaruit Porec en Novigrad (Istrie) bekeken. Wat vanuit Pula wordt aangeboden zijn dagtochten naar Brioni, niet gedaan was toch prijzig met 4 personen. Dat kost je dan zomaar een paar honderd Euro.

De campings die wij hebben bezocht stonden in een campinggids, en als je een campingcard hebt van bijv. de ACSI of de ANWB kun je korting krijgen. Het is ook afhankelijk of je in het hoogseizoen gaat of zoals wij in het voorseizoen. Langs de kust zijn er heleboel campings te vinden, in het binnenland haast niet.

Aan te bevelen vond ik de camping Vranjica Belvedere bij Trogir (plek met blik vol op zee)

http://www.suncamp.nl/nl/nl/campings/kr ... -cp105254/

en de Camping in Porec, Bijela Uvala, plek hier ook met blik op zee.

http://www.vacansoleil.nl/camping/info/ ... 1/2701001/

Camping Stoja, bij Pula.

http://www.booking.com/hotel/hr/holiday ... 778cd056X1

Hou er rekening mee dat er vooral in Istrie heel veel campings voor naturalisten zijn, daar gingen wij niet voor, en bovenstaande vallen niet onder de naturalistencampings.

En nog een tipje, wij hadden het boekje over Kroatie mee van Capitool, erg leuk om mee te nemen en dingen later terug te lezen.

http://www.bol.com/nl/p/capitool-kroati ... 0080458pz8

Veel plezier in Kroatie, ik zou zo weer terugwillen! Dubrovnik heb ik iig nog op mijn lijstje staan, en aan de Plitvice zijn we ook niet toegekomen, ook daar wil ik nog heen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:13

Tot hoever wil je Kroatië in?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:10

Wij zijn in 2012 met een camper door Kroatië gereisd, tot aan Dubrovnik, met nog een uitstapje naar Mostar. Wij hebben het Capitool gebruikt als reisgids, en eigenlijk alles wat daar in de kuststrook aangegeven wordt hebben we wel zo'n beetje aangedaan. Campinggids van de ANWB en ASCII erbij, en zo al trekkende de campings uitgezocht. De boeken komen aardig overeen qua cijfers met hoe de campings ook zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:15

Ik ben jaren terug met een vriendin met een jongerenreis meegeweest. We sliepen op camping Medulin (niets aparts, maar gewoon een redelijke camping). Wat mij betreft waren het dagje Plitvice meren (watervallen en meren met heel blauw water) en het dagje Venetië echt aanraders. Verder hebben we voornamelijk veel gestapt en dingen op het water gedaan (duiken, waterscooter, banaanvaren etc).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:18

O leuk ik volg, wij gaan komend jaar ook naar Kroatie maar met kleine kinderen.
Als iemand daar nog tips voor heeft :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:23

De camping Bijela Uvala in Porec heeft in de zomer een heel entertainmentprogramma voor de kinderen, dat ben ik bij de andere door ons bezochtte campings niet tegengekomen. En ze hebben een zwembad eigen supermarkt en heel veel restaurantjes. Ze hebben ook stacaravans die je zou kunnen huren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:48

Bedankt voor je tip Cassidy.
Wij zoeken een camping in de buurt van Novi Vinodolski aangezien mijn ouders daar een huisje huren.
Goed om te weten dat Istrie vooral voor naturisten is, daar wilden we eerst heen gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:50

Istrie is niet alleen voor naturisten, maar je hebt wel een gids nodig om uit te zoeken waar je heen wilt om niet voor verrassingen komen te staan.

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 12:38

Hartelijk dank voor de reacties allemaal :)!

Ik wou best wel ver gaan, maar ik wil in Pula stoppen en vandaar ook een dagtrip naar Venetië doen.
Dan zouden we naar Zadar gaan en vandaar uit nog naar Split, maar dat lijkt me allemaal wel een beetje druk, dus we zijn er nog niet uit! We gaan maar 14 dagen spijtig genoeg en ik wil niet meer moe terugkomen dan dat ik vertrokken ben :D!

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:52

leuk om te lezen dat er zoveel mensen zo enthousiast zijn over Kroatië!
Ik kom er eigenlijk al heel mijn leven en familie woont er ook.

de streek die Cassidy opnoemt komt mijn familie vandaan en ik ben er ook echt dol op.
Wellicht is camping Solaris ook een optie voor je!
zeker een aanrader als je kinderen hebt!

verder de plaatsjes zoals Trogir, Sibenik, Split zijn erg mooi! Primosten is ook een aanrader. Deze stad is op een berg gebouwd en je loopt dus ook echt de berg op terwijl je langs de oude huizen wandelt.
Verder kun je vanuit sibenik een bootje nemen naar het sponseiland, dit is ook echt heel gaaf en hier kun je dan ook de sponzen kopen.

Mijn oom & tante verhuren een appartement in Primosten dus mocht er iemand info willen kan ik dit altijd doorsturen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:57

Ik heb van diverse mensen gehoord dat splitvice national park zeker bezocht moet worden, waag er maar eens een google aan!

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 14:26

Ja ik wou eerst Splitvice national park doen, maar aangezien wij graag in de buurt van Split blijven, gaan wij enkel naar Krka parc gaan. Ik denk dus eerst een camping te nemen in Pula en dan na 4 dagen door te rijden naar Sibenik en daar in de buurt een camping pakken. Als we dan echt nog wat tijd over hebben, ga ik me toch aan het park wagen denk ik! Zoveel te zien, zo weinig tijd :D

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:32

Ik ben vorig jaar in de buurt van Porec geweest, op camping Bijela Uvala. Na twee weken op de camping hebben wij nog twee dagen in de buurt van de Plitvice meren in een appartement gezeten.
Persoonlijk vond ik deze meren echt ontzettend mooi, nog mooier dan alle foto's die te vinden zijn. Ik zou dan ook absoluut in ieder geval één dag hiervoor vrij houden! Kroatië is sowieso een heel mooi land, maar deze meren waren toch wel het hoogtepunt.
Laatst bijgewerkt door happyjoyce op 24-06-14 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:34

Er gaat een trein van Split naar de Plitvice meren :j (4 uur ongeveer).
Dat gaan wij zelf doen :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:37

Ik ben al eerder in Istrië geweest en zijn toch in een dag naar lipica geweest voor de stoeterij daar en naar de grotten van postonja. Echt een aanrader en goed te doen in 1 dag.
Tip ga in de ochtend naar de stoeterij, dan kun je kiezen uit verschillende rondleidingen met training van de paarden erbij. Wij deden dat pas in de middag en konden dus alleen nog maar de rondleiding zonder training boeken. Ook mooi, maar toch een beetje balen. :j

Volgend jaar ga ik weer, en dan ga ik het dus net andersom doen :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:39

anneliesdj schreef:
Bedankt voor je tip Cassidy.
Wij zoeken een camping in de buurt van Novi Vinodolski aangezien mijn ouders daar een huisje huren.
Goed om te weten dat Istrie vooral voor naturisten is, daar wilden we eerst heen gaan.

Grappig, daar hebben wij vorig jaar ook gezeten. Zitten ze bij het resort?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:48

Anoli schreef:
Ik ben al eerder in Istrië geweest en zijn toch in een dag naar lipica geweest voor de stoeterij daar en naar de grotten van postonja. Echt een aanrader en goed te doen in 1 dag.
Tip ga in de ochtend naar de stoeterij, dan kun je kiezen uit verschillende rondleidingen met training van de paarden erbij. Wij deden dat pas in de middag en konden dus alleen nog maar de rondleiding zonder training boeken. Ook mooi, maar toch een beetje balen. :j

Volgend jaar ga ik weer, en dan ga ik het dus net andersom doen :D

Dit hebben wij ook gedaan en ook in dezelfde volgorde :+
Helaas de trainingen dus ook niet kunnen zien.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:58

mijn ervaring van kroatie is: vreselijk. ik vind het veelal veelste grote campings en wij hadden continue autopech daar. wij zijn terug gereden naar Slovenië en wat is het daar mooi! <3
wij zijn toen twee weken in bled gebleven :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 16:12

Jij hebt vast alleen Istrie gezien? Op het moment als je Istrie uit gaat is het over met die megagrote campings.