Couchsurfing plannen & ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Couchsurfing plannen & ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 10:08

Nadat ik een topic opende over een zeer low budget vakantie naar Duitsland deze zomer, kreeg ik daar de tip om couchsurfen eens te bekijken. Wel van gehoord, niet aan gedacht en nog nooit gedaan, maar de verhalen die ik hoor zijn meestal positief. Dus bij deze:

- wie heeft het weleens gedaan? wat was je ervaring?
- wat voor vooronderzoek doe je over je host, waar selecteer je op?
- hoe gaat het allemaal in z'n werk?

Voor mij zou een van de prioriteiten zijn dat m'n host een Duitser is omdat ik graag de taal meer wil oefenen. De stad waar ik heen wil ben ik nog niet helemaal over uit, dus dit is meer om couchsurfingverhalen te horen en do's en don'ts!

Edit: Overigens lijkt het me tzt misschien ook wel leuk om zelf te hosten! Ik heb alleen geen chille bank dus zal dan even een matrasje moeten fixen. Ik neem iig aan dat je die als surfer niet zelf hoeft mee te slepen. En hoe zit het met beddengoed etc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:15

Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar mijn broer wel :j Hij ging samen met een vriend liftend europa door en couchsurfen als slaapplek. Zij zorgden ervoor dat ze per stad contact hadden met meerdere hosts, zodat mocht het liften niet lukken, ze nog konden terugvallen op iemand anders voor op een later tijdstip. Verder vertelde hij dat je moet kijken naar hoe lang iemand al lid is, hoeveel couchsurfers iemand krijgt en hoevaak hij zelf is gaan couchsurfen. Iemand die veel couchsurfers krijgt die ook positief over hem/haar zijn, zou ik meer vertrouwen dan iemand die al een tijdje lid is, amper couchsurfers heeft gehad en zelf helemaal niet is gaan couchsurfen.
Succes!

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:26

Wat leuk dat je aan couchsurfing denkt! Ik ben in Ierland en in Italië samen met een vriendin bij couchsurfers gebleven, en in Portugal ben ik alleen gegaan. Ik heb ook al een aantal mensen bij mij laten overnachten en dat was heel gezellig. Ik heb alleen nog maar goede ervaringen gehad! Al mijn hosts waren superlieve en vrijgevige mensen.

Wat betreft 'vooronderzoek' is het belangrijk dat je het profiel goed leest en referenties bekijkt. Als ze een leeg profiel hebben (geen foto, weinig persoonlijke informatie, geen/weinig referenties) zou ik er al niet aan beginnen. Ik vraag altijd meteen om hun facebookprofiel als ze mijn couchrequest geaccepteerd hebben. Ik zou er ook voor zorgen dat je hun naam, adres, telefoonnummer etc. aan een familielid o.i.d. geeft. Dat heb ik toch altijd gedaan.

Hoe gaat het in zijn werk.. Je begint op couchsurfing.org mensen te zoeken in de stad/streek waar jij naartoe wil en je stuurt requests naar de mensen die geschikt lijken. De talen die ze spreken staan overigens ook in het profiel, dus daar kan je ook op selecteren. Verwacht niet dat ze je een hele week willen hosten, dus stuur verschillende requests naar mogelijke hosts om zeker een dak boven je hoofd te hebben. Zorg ook dat je een back-up plan hebt (een hostel in de buurt o.i.d.), moest de host niet komen opdagen of gewoon echt een creep zijn. := Als ze je request accepteren, leer je ze online een beetje beter kennen (via facebook/Skype). Dan spreek je concreet af waar en wanneer je gaat ontmoeten.

Over het schrijven van een request: ik krijg regelmatig requests die overduidelijk een geval van copy-paste zijn. Daar reageer ik zelfs niet op. Probeer origineel te zijn en een persoonlijk tekstje te schrijven, dat spreekt veel meer aan dan zo'n standaard berichtje.

Sorry, ik zie nu dat mijn uitleg niet zo gestructureerd is. :P Als je nog vragen hebt hoor ik het graag!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:27

Ik heb op Bali en ook in Egypte een hoop mensen van CS ontmoet. Allemaal erg leuke vriendelijke mensen :j, zonder uitzondering!
Ik zou inderdaad wel references checken, en foto's enzo, maar ja, ik zou het zo gaan doen!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 10:58

Ohh dit klinkt goed allemaal! Ik word helemaal enthousiast, heb net m'n profiel in zitten vullen :):)

Kallipooh: weet jij dan hoe het zit met slaapspullen en bijv eten? Bieden ze meestal een ontbijtje aan of ben je voor het ontbijt weer weg? En wat neem je mee voor je host?

kallipooh

Re: Couchsurfing plannen & ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:11

Qua slaapspullen hangt het af van de host. In Italië had ik wel een slaapzak bij, in Ierland en Portugal was dat niet nodig. Zorg gewoon dat je het afspreekt met je host zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Of je daar nog ontbijt hangt af hoe lang je blijft. Als je twee of drie dagen blijft zal je wel eens samen eten. Ik zorg meestal wel dat er iets in huis is voor couchsurfers die bij mij blijven, al is dat heel simpel. Voor het ontbijt weg zijn is een beetje asociaal vind ik, tenzij het niet anders kan omdat je een trein/vliegtuig moet halen (maar dan zou ik al niet gaan couchsurfen maar eerder naar een hostel gaan). Spreek dat ook gewoon af. Misschien willen ze je de stad wel laten zien als ze tijd hebben. Als ze moeten werken zal je je moeten aanpassen aan hun planning.

Wat je mee neemt voor je host is persoonlijk. Ik geef ze meestal iets typisch Antwerps (de Antwerpse handjes ofzo) en een postkaart met een bedankje op. Je kan ze ook eens trakteren als je daar bent, maar niks moet. :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:31

Ik heb in Australie en Thailand alleen maar gecouchsurft. Geen enkele slechte ervaring gehad en zou niet meer anders willen. Heb zelf vorige week mijn eerste couchsurfer over gehad en dat was ook super bevallen. Ben ook regelmatig bij meetings geweest. Aanrader!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:22

Hier ook fijne ervaringen met cs! 1x een weekend in Finland en 2x een paar daagjes in Zweden, wel samen met een vriendin, niet alleen.
Allemaal leuke mensen ontmoet. Ze hebben ons ook gewoon op sleeptouw genomen en leuke dingen laten zien. Zij weten de leuke local dingen en niet alleen de toeristische attracties :D Vind ik altijd erg tof!

Qua eten hebben we het ook gewoon met de host overlegd. De hosts hebben weleens voor ons gekookt, maar wij ook voor hun. We zorgden wel dat we zelf ook gewoon eten bij ons hadden, dan kan je in ieder geval daar op terug vallen. Ik zou mezelf er ook niet prettig bij voelen om er maar vanuit te gaan dat je host zorgt voor al het eten en drinken; je mag er immers al gratis slapen! Slaapspullen worden meestal wel voor je geregeld, maar voor de zekerheid kun je dat van tevoren natuurlijk overleggen.

Inderdaad goed kijken naar reviews van andere personen, goed speurwerk doen en zoeken naar iets dat vertrouwd overkomt

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 23:01

Ik heb afgelopen januari mijn eerste ervaring gehad, in Nederland nota bene!
Had een driedaagse cursus voor mijn werk aan de andere kant van het land, hotelkosten werden niet gedekt en kon via couchsurfing terecht bij een gezin met veel surf- en hostervaring.

Ik sliep in de woonkamer op een slaapbank, heb daar ontbeten en meegegeten 's avonds en ben één avond met de man naar de monthly meeting geweest die toevallig die week was. Erg leuk, in contact gekomen met andere mensen en vond het vooral heel ontspannen en gezellig :j

Op deze wijze wil ik komende zomer ook door Canada gaan reizen, heb er nu al zin in :))

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:27

Hier ook positieve ervaringen. Een heleboel leuke mensen leren kennen hier in Koeweit, en we hebben ook een keertje 'gesurft' in Oman. Volgende week gaan we weer, in Qatar. Ook heb ik een keertje gehost, dat was ook leuk. Doe je toch dingen die je in het dagelijkse leven niet zo snel doet in eigen omgeving, de toerist uithangen enzo :D Ik kijk inderdaad ook goed naar de referenties en vraag/ontvang alleen mensen met veel positieve referenties :j

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:31

Hele positieve (maar ook wel vreemde) ervaringen hier :)

Tot nu toe alleen gesurft in IJsland, wat met 326 000 inwoners natuurlijk nogal moeilijk is: er zijn gewoon niet zo veel mensen, vooral niet buiten Reykjavík. Ik was in m'n eentje op reis maar ben gaan surfen met random anderen die ik daar heb leren kennen tijdens het liften en op meetings.

Evaringen:

1) Heel positief: vriendelijk, kregen en sleutel en hoppa. Wij hebben voor haar lunch betaald bij de bakker bij wijze van bedankje.

2) BIZAR! Centraal Reykjavík in het weekend, dus ideaal. Maar we komen binnen, enorme stank, gigantische puinhoop, hond had in de douche gepoept en 4 viking-look-a-likes in de woonkamer aan het blowen. Eerst even: :wow: Maar we werden lief en gezellig ontvangen, ontspannen sfeer, en hebben er 2 dagen een geweldige tijd gehad met filosofische discussies, lekker eten en gewoon een kijkje in een compleet andere levensstijl. Na de eerste shock dus enorm genoten van de waanzinnige gastvrijheid, absoluut naar het motto "Ik pas me niet aan aan de surfers, maar ze zijn welkom in alles te delen wat ik heb." Dat koppel had dan ook bijna elke nacht surfers gedurende de zomer.
Als bedankje de keuken een grote schoonmaak gegeven (hard nodig en zeer gewaardeerd := ) en 1x avondeten gekookt.

3) Heel random, een Spanjaard in een piepklein dorpje die ons 3 uitgeputte lifters op ving na een lange, laaaange koude 2 dagen en 1 nacht in een lek tentje in de regen. Een tocht met hem gemaakt naar een gletschermeer, lekker avond gegeten en algemene gezelligheid in zijn eigen armoedige appartementje. We waren uitgeput en erg dankbaar :)

Do's:

1) Profiel up to date en origineel houden - laat jezelf van je menselijke kant zien, wees open en zet er een foto in waarin je vrolijk kijkt en jezelf bent, mensen nemen je dan eerder in huis.
2) Ga er met een open mind in: ik was bijna gillend weg gerend bij ervaring nummer 2, maar ben zo blij dat ik gebleven ben.
3) Couchsurfing meetings!! :)) Je hebt ze in bijna elke (grotere) stad, en je leert er vaak hosts, locals die graag mensen rond leiden of andere reizigers kennen. En je hebt in ieder geval een gezellige avond.

Ohh nu gaat het bij mij ook weer kriebelen! Heb nu een slaapbank.. ga toch maar op 'hosten' zetten denk ik :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:48

Hier ook veel positieve ervaringen!
Hoewel ik zelf gereist heb via wwoof heb ik met couchsurfing wel meeting meegemaakt en ooit een host gehad bij een vriendin.. echt onwijs leuk! Heb veel leuke mensen leren kennen..
Heb ook 1 keer een koreaan op bezoek gehad.. hij heeft bij ons thuis oerhollands meegegeten.. hij overnachtte in een hotel dus heb niet gehost maar dat zijn wel leuke ontmoetingen :)
Ben zelf van plan in berlijn te gaan couchsurfen deze zomer

NaginiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:59

Couchsurfing. <3 <3

Ik wil niet meer anders. Oké, als het dan moet doe ik Airbnb.
Al mijn trips hier in Amerika gaan via CS, en ik ga altijd met een vriendin.

Ik heb eigenlijk alleen maar goede verhalen.

Belangrijk is:
[*]Bekijk een profiel GOED! Lees wat mensen schrijven.
[*]Lees referenties! (Ik ga nooit naar iemand toe zonder referenties of maar een referentie.
[*]Kijk hoe het mail-contact gaat. Als alles een beetje stroef loopt vertrouw ik het niet zo. Meestal voeg je iemand toe op FB en dan gaat het vanzelf.

Mijn eerste ervaring was met 2 vriendinnen in Chicago. Ontzettend gastvrije gast, misschien juist iets TE.. aangezien er nog 5!! andere meiden waren waardoor we dus als sardientjes in de woonkamer sliepen. ALlemaal op luchtbedden.
Hij had een heel 'programma' geprint van wat je kon zien, welke route etc. In de avonden drankspelletjes/comedyshow. Erg leuk!
Slapen dus op een luchtbed. Lakens werden verschaft (soort van).

Tweede ervaring: NYC (Queens). Aaardige gast! Heeft ons nog rondgeleid door NYC, Dim Sum gegeten, gezellige avonden op de bank Australias Next Topmodel gekeken (bahah).
Lakens en handdoeken werden gegeven en we sliepen op 'n matras op de grond en een bank.

Derde ervaring: Boston. Ontzettend lieve meid. We hadden zelfs onze eigen kamer. Hele weekend met haar doorgebracht. Oh, plus ontbijt!
'S avonds wijntjes drinken en girls night. Haha, en dat terwijl je elkaar net kent!

Vierde ervaring: Miami. Wowie! Penthouse! Had ons nog meegenomen op boatparties etc. ERGG luxe, zo vind je ze niet vaak. Erg leuke gesprekken, samen eestjes gedaan en Miami laten zien.
Dekens, handdoeken, ontbijt, diner, drank.. alles werd voor gezorgd.
Sliepen in een king size bed.

Vijfde ervaring: NYC (Downtown Manhattan) minste contact mee gehad. Vriendelijke gast maar verlegen.
Beetje awkward dat we op een luchtbed en bank sliepen in dezelfde kamer als hem. Dit was onze eerste echte 'individuele' trip.

De reden waarom ik CS gebruik is uiteraard omdat het goedkoop is.. maar ik houd ervan om de stad te zien vanuit het oogpunt van een lokaal persoon. Je ziet, doet en ervaart dingen namelijk zoooo anders dan als je een hotel/appartement/hostel boekt en alles vanuit toeristenperspectief doet.

Binnenkort zal ik weer op reis gaan en plan ik om in Seattle, La en San Fransisco te surfen.. en mogelijk nog een paar andere kleine plaatsjes.

Ik zou zeggen DOEN! Op het begin voel je je een beetje awkward.. maar daar kom je wel overheen ;)
Echt: lees reviews. Ga niet als je je ongemakkelijk voelt!