(mid)weekje Noord-Duitse stad, zo goedkoop mogelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imd

(mid)weekje Noord-Duitse stad, zo goedkoop mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:36

Ik was eigenlijk niet van plan om op vakantie te gaan dit jaar, zeg al een tijdje tegen iedereen die het vraagt dat ik de zomer lekker vol aan het werk ga. Nu heb ik net de laatste les van mijn cursus Duits achter de rug, en zat ik eens te denken hoe ik dit een beetje bij kan houden. En nu kriebelt het om tóch op vakantie te gaan, maar dan een korte en zo goedkoop mogelijke, naar een Duitse stad.

Vanwege het budget wil ik in hostels overnachten. Omdat ik zoveel mogelijk Duits wil spreken en omdat het me wel tof lijkt, wil ik graag alleen gaan. Ik hoop eigenlijk in de hostels dan wat mensen te vinden met wie ik eventueel een beetje op kan trekken. Ik kom uit noord-nederland dus zat ik zelf qua bestemming te denken aan Bremen, Hannover of Hamburg, maar wellicht zijn er nog andere leuke opties. Ik sta overal voor open, als er maar Duits gesproken wordt.

Is er iemand die zoiets eerder gedaan heeft? Zijn er do's en don'ts en welke steden zijn leuk? Hoop dat er bokkers zijn met leuke tips! :)

xSwanHeart

Re: (mid)weekje Noord-Duitse stad, zo goedkoop mogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:42

Ik mis Berlijn in dit rijtje! Zeker een bezoekje waard! Een stad met een gigantische geschiedenis, die je ook nog echt 'voelt', met name in het oosten.
Goedkope hostels zijn hier niet zo'n probleem. Wel zul je veel gebruik moeten maken van het OV, wat aardig op kan lopen. (Al is het met een dagkaartje wel te overzien.)
Wil je echt goedkoop gaan, dan kan je ook gaan couchsurfen. Dan zit je ook nog eens bij echte Berlijners in huis, wat voor je talenkennis een pré is. Waarschijnlijk kunnen zij jou ook wel goede tips geven over wat wel en niet de moeite waard is.

Mijn tip: Vergeet Mitte! Wijken als Friedrichshain en Prenzlauer Berg zijn veel leuker en 'Berlijnser'. :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:48

Berlijn ben ik vorig jaar geweest! Erg mooi, op zich een optie maar ivm de langere afstand (en dus kosten) wil ik ook zeker even kijken naar wat er dichter bij huis te vinden is. Couchsurfen is een goede tip, weet niet of ik dat aandurf maar zal me er zeker eens in verdiepen, thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:42

Hostels via hostelworld.com is echt een aanrader :j Duidelijke site en de reviews geven goede informatie over of het een gezelligheidshostel is, of meer een ieder-voor-zich hostel. Je zou ook eens kunnen kijken op airbnb.com dat zijn allemaal kamers (soms huisjes) verhuurd door particulieren.

Ben zelf een keer naar Berlijn geweest, echt heel erg leuk en ook niet duur om te zijn. De reis is wel wat duurder, maar als je een treinkaartje boekt via de site van de Deutsche Bahn dan ben je heeeeel veel goedkoper uit dan wanneer je hetzelfde kaartje boekt bij de NS (ik dacht dat ik toen 60 euro heb betaald voor retour). Ook als je ergens anders heel wil zou ik dus zeker even treinprijzen vergelijken :j

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:51

Ik ben wel eens in Jena geweest, dat ligt in het oosten van Duitsland en is een echte studentenstad (en niet duur). Erg gezellig voor een paar dagen weg.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:51

Ik heb afgelopen november voor €17 per nacht in een "hotel" in Hamburg gezeten. Het was heel schoon, gedeelde keuken (maar er was niemand anders) en eigen badkamer. Alleen.. Hoe heette het ook alweer..
Edit: Oja retourtje Berlijn met de trein via de Treinreiswinkel was destijds €45,-