Interrail Oost-Europa; waar naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Straww_

Interrail Oost-Europa; waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 17:21

Beste Bokkers!

Deze zomer ga ik samen met twee vriendinnen 22 dagen met de trein door Oost-Europa reizen :D Ik heb er onwijs veel zin in en we zijn begonnen met een route op te stellen! Maar nu, ik ben zelf niet echt in Oost-Europa geweest en nu ben ik benieuwd of jullie nog tips voor me hebben.
Grofweg is de bedoeling dat we van Duitsland naar Tsjechië, Oostenrijk, Slowakije, Hongarije, Kroatië, etc. gaan reizen. Op het lijstje staan onder andere Berlijn, Praag, Wenen, Budapest, Auschwitz en Zagreb.

Welke steden zijn nu echt de moeite waard? Welke landen vond je het mooist en welke ervaring heb jij gehad die wij ook moeten meemaken? :)) Zijn er nog festivals/cultuur/activiteiten die absoluut beleefd moeten worden?

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Winged

Re: Interrail Oost-Europa; waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:31

Oeh er gaan een paar landen niet blij zijn dat je hun Oost-Europa noemt ;) (alle genoemde landen zijn inmiddels 'centraal' Europa, maak ook niet de fout daar de locals te zeggen dat zij O-E zijn ;) )

Maak vanaf Wenen een uitstap naar Bratislava, 60km verderop.
Belgrado in Servië, mocht je de kans krijgen
In Kroatië: Split (wel vervelende treinverbinding, je kan evt vanaf daar een bus pakken en dan door Bosnië heen)
Praag: Maak een uitstapje naar Kútna Hora

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 19:24

Oeps := Dan zal ik dat maar voor me houden! Was vooral om aan te geven waar we ongeveer naartoe wilden :)
Bedankt voor de tips! Split heb ik inderdaad ook leuke verhalen over gehoord. Ik heb Kútna Hora even gegoogled, dat ziet er echt heel mooi uit!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:12

Ik lees sowieso even mee, aangezien ik met een vriendin ook plannen heb om deze zomer 2.5/3 weken door Europa te reizen met de trein.
Voorlopige planning: - Budapest - Split - Hvar - Split - Plitvice - Zagreb - Ljubljana (+Metralkova) (- Venetië)

Alvast even ons lijstje:

Hongarije
Budapest (heldenplein, margareta plein, godeur plein, kelts, parlementsgebouw, vissersbastion (uitzicht over de stad) )
Eten: Trofea restaurants (all you can eat)

Kroatië (trein info: http://www.raildude.com/nl/kroati%C3%AB/land/hr)
Plitvice meren
Hvar
Trogir (historisch centrum, wereld erfgoed)
Dubrovnik (Festival van midden juli tot 3de week aug)
Split (vanaf daar varen naar Hvar); oude straatjes en pleinen
Zagreb

Slovenië
Ljubljana
Metralkova (Metelkova ligt op 15 minuten lopen van het station Vodmat van Ljubljana)
(Lipica; lipizaner fokkerij)
(Vintgar kloof)

Aantal websites:
http://www.raildude.com
http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/

En aanvullende info:
Goede nachttrein: Budapest – Split
Split – Plitvice (ong 4 uur)
Plitvice – Zagreb (ong 2 uur)

*edit; Oja, wij hopen nog naar Sziget (Festival) te gaan, schijnt geweldig te zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:36

Hongarije, boedapest
Neem een kijkje in Simpla bar, als je nog geen hostel hebt: Black sheep hostel

Kroatië
--> Marjans Hill --> Mooi uitzicht over de stad
--> In het stadion is een uitgaansgelegenheid, (disco) leuke plek om heen te gaan. Enne, dress up!

Slovenië
Ljubljana (ga niet naar H2O hostel, bedbugs...)
Metelkova ulica, aan deze straat zit een heel apart 'art' buurtje. Zie ook google.

edit: zie dat je die al had genoemd

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 14:10

Super bedankt, ik zal het allemaal meenemen!
We wilden inderdaad ook een festival meepakken, dat leek ons ook erg leuk om te doen. Ik zal Sziget eens opzoeken :j

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:13

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 17:01

Bedankt voor de tip! Die hadden we inderdaad ook bedacht, Warschau was namelijk wel heel ver uit de buurt :=

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:17

Ik geef even een schop. %)
Wij zijn vandaag begonnen met treindingen plannen pff. We gaan op 21 juli naar Budapest en hebben een hostel voor 2 nachten geboekt, maar nou zijn we er niet meer zo zeker van of we wel een handige trein hebben gekozen. _O- Nog een lange weg te gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:19

Leg is uit Splash?

Nog even een tip: Niet overal heb je de euro. Sla dus bij voorkeur in muntgeld (omgerekend naar) een paar euro mee per land. Scheelt een hoop gedoe als je bijvoorbeeld op een station in Boedapest staat en je hebt geen muntgeld om verder te gaan met de metro :+

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:31

We wilden een trein reserveren en dachten dat met twee drukken op de knop te regelen, maar dat viel tegen. En sowieso het vertrek vanaf hier naar Budapest lag nog iets ingewikkelder dan we dachten. (Vertrek uit Nederland, eerst naar België of toch eerst naar Duitsland?)