Wandelvakantie, tips, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SayaJones

Wandelvakantie, tips, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 20:18

Hi bokkers!

Mn vriend en ik hebben weer eens een bevlieging, en onze bevliegingen worden eigenlijk altijd met succes waargemaakt :+

Dit keer is het een wandelvakantie, lijkt ons onwijs gaaf!
Maar, waar moet je dan beginnen, wat moet je mee, hoe moet je plannen? Het liefst een lowbudget-vakantie, maar hey, je kan niet alles hebben ;)

Vandaar dat ik jullie hulp in schakel, ik weet dat er heel wat van jullie hier ervaring bij hebben.

We zijn allebei in een goede (wandel)conditie, gaan regelmatig wandelen, en ook bergachtig gebied is niet vreemd voor ons.
Bergachtig gebied willen wij ook graag heen, we zoeken gebieden met mooie omgevingen, want ook vooral daarom willen we dit gaan doen, puur genieten van de natuur.
We dachten aan Spanje, Italië o.i.d.
Iemand nog suggesties voor andere landen?

Dan komt het 2e.. waar moet je beginnen? Hoe stippel je een route uit? Waar ga je overnachten?
Het liefst kamperen wij, en nemen we een tent mee.

En het laatste, maar in principe pas belangrijk als we de eerste 2stappen hebben besloten, wat neem je mee?
We willen per vliegtuig naar bestemming toe, het liefste alleen handbagage.
Wat is noodzaak om mee te nemen? Hoe pak je het slimst in?
Maar zoals ik al zei, dit is pas voor het laatst om uit te zoeken, maar ideeën zijn nooit weg toch? :)

Wie kan ons tips/ervaringen geven hierover?
Het liefst voeren we dit nog dit jaar uit, maar anders word het volgend jaar :)

Alvast bedankt!!

wendely

Re: Wandelvakantie, tips, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:17

Noorwegen, erg veel wandelroutes/bergroutes. En je mag overal in de natuur vrij kamperen. Dus waar je tent kan staan zet je hem neer.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:20

Vrienden van mij doen zoiets ieder jaar. Zij gaan naar Oostenrijk en gaan van B&B naar B&B. Ze hebben een kaartje gehaald bij de anwb, evenals een gids met B&B's. Enige wat je wel moet regelen is waar je de auto laat als je met de auto gaat. Is overigens ook op te lossen door twee treintickets te kopen en te beginnen en eindigen bij een station.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:22

Het enige land wat me direct te binnen schiet is Oostenrijk, daar kun je uuuuuuuuuuurenlang wandelen in een prachtige omgeving. Kijk vooral eens naar het gebied in Karinthië of Vorarlberg, erg mooi. Vanuit Karinthië ben je ook zo in Italië.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:33

Erg leuk!

Zelf viel me het reizen met tent (zelfs als het alleen maar naar de camping was) behoorlijk tegen. Het is toch zwaar en onhandig. Ik zou dus zelf zeggen om te beginnen met 1 leuke standplaats (of zelfs een plek waar al tenten staan, nog fijner :) )

Een andere mogelijkheid is een individuele reis waarbij je bv langs b&b's reist. Die kunnen ook al georganiseerd worden (eventueel zelfs met bagagevervoer.) Als je niet met de auto gaat is het heel fijn als je vooraf weet waar je uitkomt en dat daar plek is omdat je als wandelaar niet veel kanten opkunt en je bent aan het einde van de dag vaak wel gewoon moe, dan wil je een douche en lekker eten, niet nog 5 km naar een alternatief lopen.

Ik zou verder zeker oost-europa (en idd oostenrijk) overwegen. Ik heb leuke tochten gemaakt in Tsjechie en bv Slovenie. In de binnenlanden van Spanje en italie is het bovendien behoorlijk warm in de zomer. Hoger in de bergen heb je daar wel minder last van natuurlijk.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:50

Alhoewel er al hele mooie bestemmingen zijn voorgesteld, wil ik Ierland toch ook nog onder de aandacht brengen. Dat is ook een prachtige wandelbestemming, bijv. Wicklow Mountains of in Kerry. Prachtige gebieden om te wandelen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:15

Pff, er zijn zoveel landen waar je heerlijk kunt wandelen. Tsjechie, Schotland, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland. Maar dat weten jullie zelf natuurlijk ook wel.
Als je alleen handbagage meeneemt dan valt camperen in een tent misschien af? Want die neemt toch al vrij veel plaats in beslag.

Veel van die routes staan ook helemaal beschreven op internet. Neem bijvoorbeeld de route langs de irrigatiekanalen in Zwitserland (Wallis). Daar staat dan ook bij hoe lang je erover doet en of het een zwaar traject is. Als je die route helemaal zou gaan doen dan ben je denk ik wel 1 of 2 weken bezig.
Of de wijnroute in het Ahrtal (Duitsland). Daar doe je volgens mij ook wel een week over als je die volgt (en is maar 2 uurtjes hier vandaan).

In sommige landen zijn er hutten waarin je kunt overnachten. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat die er in Zwitserland zijn. je kunt dan van de ene hut naar de andere wandelen. In de hutten zijn kleine voorzieningen om uit te rusten. Soms ligt er ook wel iets van borden/bestek. Maar als je gaat camperen moet je ook zelf bestek meenemen, gasstelletje, slaapzak, en zo'n zelf opblazende luchtmat.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:08

Ik zou als je gaat beginnen zeker ervoor kiezen om eerst voor (eenvoudige) overnachtingen te kiezen.

Je hebt diverse lange afstandspaden die wat vaker worden belopen en waar in de buurt ook overnachtingen te vinden zijn. Bijvoorbeeld de GR 10 door de pyreneeën in Frankrijk, hier zijn verschillende Gites te vinden waar je goedkoop kunt overnachten. Of de Salzburger Almenweg in Oostenrijk. http://www.salzburger-almenweg.at/

In die landen is wildkamperen veelal verboden, je kunt niet zo maar je tentje ergens neer zetten. In Schotland / Wales / Ierland is dit gebruikelijker. Bijvoorbeeld de West Highland Way vanaf Glasgow is leuk en ook goed te doen in combinatie met vliegtuig naar Glasgow.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:51

Ik woon in Oostenrijk (Osttirol) in een werkelijk geweldig wandelgebied midden in het nationaal park Hohe Tauern. Prachtige natuur, veel dieren en een betoverend uitzicht.

Overal zijn perfecte Hütten, waar je kunt eten en slapen en Osttirol is wel zo'n beetje het goedkoopste deel van Oostenrijk.

Mocht je meer willen weten staat mijn pb box altijd open. Wij deden hier vroeger wandelvakanties en wonen er nu sinds 2 1/2 jaar.

http://wandern-tirol.osttirol.com/
http://www.kals.at/tourismus/de/wandern ... rdorf.html
http://www.virgentaler-huetten.at/