Maar waar begin je? Afrika, Zuid-Amerika maar ook gewoon Europa trekken me. Maar veel vrijwilligersorganisaties vragen (veel) geld, wat ik eigenlijk belachelijk vind. M'n eigen reis- en verblijfskosten betalen vind ik prima. Maar 1000 euro betalen vind ik teveel voor een maand werken en alle bijkomende reiskosten. Het zijn meer een soort reisbureau's geworden met fancy websites die je vrijwilligersreizen aanbieden. Maar ik wil niet een vrijwilligerstoerist zijn. Ik wil ergens helpen met mensen die serieus de wereld aan het verbeteren zijn. Daarbij kan ik voor dat belachelijk vele geld 2x zo lang in Spanje of Portugal leven zonder te hoeven werken, maar dat vind ik weer te nutteloos.

Ik heb al met organisaties als Warchild en Amnesty International contact gelegd om iets te vinden, maar die hebben geen budget voor open sollicitaties en openstaande vacatures hebben soms veel eisen (zoals werkervaring in sector X, waar ik niet aan kan voldoen). Ik heb het gevoel dat ik meer bij kleinere organisaties moet zoeken, maar een aantal kleine non-profit organisaties bieden expres geen functies in het buitenland aan om de lokale bevolking van werk te voorzien, wat ook weer logisch is.
Het lijkt me dat er genoeg organisaties zijn die wel een extra helpende hand kunnen gebruiken, alleen hoe vind je die?
Alle werkzaamheden met aandacht voor kinderen/mensen, sociaal netwerken, fotografie, kunst en vormgeving, multimedia, godsdienst, dieren, dansen en talen vind ik leuk. Erg veel dus, maar het mogen ook andere dingen zijn zodat ik daar weer van leer. Ook is Zuid-Amerika, Afrika en Europa een aardig oppervlak om uit te kiezen.

Ervaringen/tips zijn welkom!