Naar Ierland voor 3 maanden, 17 jr

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Naar Ierland voor 3 maanden, 17 jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:23

Na super veel gave verhalen te hebben gelezen is het bij mij ook gaan kriebelen.
Er voor een tijdje tussenuit in m'n eentje. Ben via via op aupair-world.nl gekomen, en heb een gaaf gastgezin gevonden in Ierland die een au pair zoeken voor hun dochtertje.

Ik ben 17, ik word in januari 18.
Het zou gaan om een periode van minstens 3 maanden, en dan van juni tot augustus.
Ik zit momenteel in mijn eindexamenjaar, 12 juni word ik gebeld of ik geslaagd ben of niet, en 3/4 juli is de diploma uitreiking, dan zou ik dus niet in Nederland zijn.

Overigens begin ik wel in september aan een HBO studie.

Ik betwijfel het ontzettend, dit is iets wat ik heel erg graag zou willen. Puur voor de ervaring en het land. Ik zou er een hele hoop voor over hebben. Maar is dit überhaupt wel realistisch?
Er moet dan nog zó ontzettend veel geregeld worden.
Mijn ouders hebben zoiets van dat ik het beter volgende zomer kan doen, als ik dan 18 ben en het dan ruim van te voren regel etc.

Ik begrijp ze volkomen, begrijp mij niet verkeerd, maar er is mij altijd gezegd dat als ik de kans krijg om veel te reizen, ik het moet doen.

Wat denken jullie, is het een haalbaar idee?
Of is het misschien leuker om gewoon op mezelf 1 weekje naar Ierland te gaan in de zomer om de omgeving te ontdekken? En dan alsnog volgend jaar een gastgezin zoek.

Zit een beetje in een tweestrijd met mezelf.

Edit; iets meer informatie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-14 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:53

Ik ben ook 17, en het is dat ik nog een jaar naar school moet maar anders had ik het zeker gedaan!
Ik zeg dus; DOEN! +:)+ Maar ik snap het punt van je ouders ook inderdaad.

Oamaru

Re: Naar Ierland voor 3 maanden, 17 jr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:16

Realistisch? Ik was 16 en vertrok in mn eentje een jaar naar Nieuw Zeeland. Ik heb alles in 2 dagen zelf geregeld.

En wat is er te regelen? Een vliegticket, een koffer, en een afscheidsfeestje.

Gewoon NU doen, volgend jaar zit je middenin je studie en weet jij veel wat er dan allemaal speelt. Als het nu kan, gaan! En als het niet werkt, je bent binnen een paar uur weer terug in Nederland.

Geniet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:27

Het enige wat mij nu dan nog in de weg staat zijn mijn ouders..

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:31

Doen!!! Ierland is een geweldig land. Ben er dit jaar geweest en echt genoten van de gastvrijheid en de leuke cultuur. Ik ben voornamelijk in de regio Cork - Killarney - Kenmare etc. geweest. Vond vooral het plaatsje Kinsale erg leuk!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:35

Ierland is absoluut een geweldig land! Maar.. Ik vind je ook erg jong. Niet vervelend bedoeld maar ook in Ierland zijn horken, en ja de meeste Ieren zijn heel vriendelijk en gastvrij maar niet iedereen. Op die leeftijd zou ik me als ouder ook niet erg prettig voelen, maar ook niet als au-pair ouder. Je blijft minderjarig en dus ben je gewoon extra kwetsbaar.

Persoonlijk zou ik idd 1 jaartje wachten, ik snap je drang naar vrijheid maar misschien kun je in NL ergens ponykampen begeleiden :j Daar kun je veel ervaring op doen en je verdient een leuk zakcentje.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:40

Heel eerlijk: ik zou inderdaad nog even wachten. Het is niet alleen zoals Oamaru zegt een ticket regelen en je bent er, er komt óntzettend veel bij kijken. Je moet je ten eerste aanmelden bij een organisatie, waarvoor je avonden moet bezoeken en echt goed moet kijken of het wel iets is. Via hen moet je een gezin zoeken, en dat is niet alleen een gezin uitkiezen die jou leuk lijkt en je bent er, je moet vaak een uitgebreid profiel over jezelf opstellen, je moet ook referenties/goede verhalen op papier bij je oude werkgevers, oude oppasadressen, vrienden en familie regelen, je moet over en weer contact hebben en hopen dat er een wederzijdse klik is, etc. Vaak zitten er ook nog bepaalde voorwaarden aan vast (scholing, geld, de juiste papieren, soms ook rijbewijs), die je allemaal moet uitzoeken. Het zal allemaal niet onmogelijk zijn om het te regelen, maar ik zou de tijd die je er aan kwijt bent eerder besteden aan je eindexamens.

Een alternatief is misschien om vrijwilligerswerk in het binnen- of buitenland gaat doen. Een week een zomerkamp begeleiden bijvoorbeeld, of je aanmelden bij een organisatie die animatie verzorgt op campings. 17 is daar een mooie leeftijd voor :) Vaak heb je tijdens je studie ook de mogelijkheid om naar het buitenland te gaan, of je gaat na je studie (dan ben je 22?) au-pairen. Dat loopt echt niet weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:24

Denk dat jullie inderdaad gelijk hebben. :j

Hoe zou het zitten met bijvoorbeeld 1 weekje op mezelf naar Dublin te gaan oid?
Of is dat net zo riskant?
Beetje cultuur snuiven, dat soort dingen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:26

Wij hebben bewust voor een ander deel gekozen. Ik ben met mijn nichtje gegaan, alleen 2 tickets en een auto. Overal kun je onderweg een B&B huren, aan de hoofdweg van Cork naar Killarney heb je aan de lopende band slaapplekken. Voordeel vond ik wel dat je dan gewoon maar kon rijden totdat je op een leuke plaats was en dan weer door kon.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:36

Als je echt wil kan het denk ik wel, op mijn 17e heb ik besloten dat school even niet meer ging werken en binnen 2 weken zat ik in canada. Nu heb je een lange vakantie, ik denk niet dat je die volgens jaar hebt van 3 maanden daarnaast kan het maar zo zijn dat je eventuele herkansingen moet maken in de zomervakantie waardoor je als nog niet weg kunt. Maar het is toch wel jammer om je diploma uitreiking te missen, ik vond het toch best wel speciaal.
Je zou ook nog na je hbo kunnen gaan, je bent dan nog jong zat om zo iets te ondernemen.