InterRail Global Pass; ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

InterRail Global Pass; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 23:26

Hoi!

Ik ben een beetje aan het rondkijken wat ik wil gaan doen deze zomer :Y) En nu kwam ik de InterRail Global Pass tegen; komt er op neer dat je een bepaald aantal dagen/weken onbeperkt binnen Europa kunt reizen. Nou lijkt me het echt geweldig om er een aantal weken op uit te trekken en gewoon verschillende landen aan te doen (met een vriendin erbij).

Heeft iemand ervaring met deze pas en is het een aanrader of absoluut niet? En is het een beetje te doen om zo in die onbekende landen te treinen?

Alvast bedankt,

Groetjes [***]

RelarDevi

Re: InterRail Global Pass; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:59

Waar wil je heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:18

Overal :)) Weet nog niet, ben er net achter gekomen dat dit concept überhaupt bestaat. Ik wil dus ook nog uitzoeken welke landen ik zeker wil bezoeken en welke niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 09:30

De globalpass hangt er heel erg vanaf wáár je heen gaat om te merken of deze voordeliger is ja of nee. West-Europa is met globalpass heel goed te doen, Oost-Europa raad ik niet aan omdat je met een globalpass juist stukken duurder uit bent. Let op: In West-Europa moet je nog wel de reserveringen betalen mbt de stoelen. Je kan ook de minder snelle treinen pakken. Hoe langzamer de trein, hoe minder de reserveringskosten ;)

Reizen tussen landen is goed te doen, denk er wel om dat niet iedereen Engels en/of Duits kan.

Om een planning te maken kun je de website van de Duitse spoorwegen erbij pakken: http://www.bahn.com/i/view/index.shtml

Ook leuk om te volgen: https://www.facebook.com/interrail?fref=ts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:23

We zijn echt van plan om 22 dagen rond te reizen en als ik die prijzen zo zie als je grotere afstanden wil overbruggen (bijv. van Nederland naar Denemarken kost al zo'n 70,-) denk ik dat we met die 345,- toch een stuk goedkoper uit zijn :o We zijn niet van plan om lang in ieder land te blijven, dat is eigenlijk echt een beetje de bedoeling. Gewoon gaan en zien waar je terecht komt.
Bedankt voor de links!

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:57

Leuk dit topic! Hopelijk zijn er mensen die wat ervaringen willen delen :)
Ik ben van plan om deze zomer met 2 vrienden te gaan interrailen. We zaten zelf te denken om richting Oost-Europa te gaan; Praag, Krakau (Auschwitz) en dan richting Budapest, Kroatië en via Italië weer terug. Maar wij willen maar 10 dagen (5 reisdagen) dus dat wordt nog even kijken hoe we dat gaan doen, want ik heb ook gelezen dat dat eigenlijk veel te veel steden zijn om bij langs te gaan. We wilden dan wel met de NS highspeed naar Praag (voor 29 euro) en vanaf daar de interrailpas in laten gaan..

Heb je inmiddels al een beetje een idee waar jij heen wilt?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:39

In 22 dagen heel veel landen bezoeken is dodelijk vermoeiend. Je hebt dan geen vakantie. Blijf gerust ergens een weekje zitten, aan strand bijvoorbeeld. Elke 1/2 dagen nieuwe stad, nieuwe indrukken, nieuwe mensen etc. kan flink tegenvallen.
In oost-europa reizen is echt spotgoedkoop, boek idd een actieticket naar een stad in/vlakbij oost-europa en ga daar verder. Ik heb eens 1 of 2 euro betaald voor een rit van 4 uur, tussen Macedonie en Kosovo. Je kan ook kijken of je met bus gaat, dat is ook goedkoop. Je kan ook zoeken naar een goedkoop vliegticket naar oost europa (www.wizzair.com). Dat kan ook enorm schelen.

Alleen, als je graag in de westerse landen wil reizen, is interrail-pas echt ideaal. Wel moet je rekening houden dat sommige landen/maatschappijen torenhoge reserveringskosten rekenen.

Een hele leuke en nuttige website vind ik: http://www.worldonrails.nl/ Ik weet niet of de forum nog actief is maar er zijn daar allemaal mensen met veel ervaring met treinreizen in het buitenland (europa/buiten europa).

Ik heb twee keer geinterraild en pas achteraf ben ik er achter gekomen dat ik echt zoveel goedkoper uit kon zijn als ik gewoon losse tickets had gekocht. Je bent dan net zo 'mobiel' als zonder IR-pas.
Deze keer ga ik dus lekker zonder interrail reizen in Oost-Europa. <3

Dat de mensen in Oost Europa geen Duits of Engels kunnen, moet toch geen probleem zijn? Ik heb echt amper communicatieproblemen daar. Gewoon beetje lachen (ze kunnen daar heel goed 'chagrijnig' kijken maar daar moet je gewoon doorheen kijken) en wijzen/gebaren (afhankelijk van wat je nodig hebt ofzo). Het zijn allemaal hele vriendelijke/behulpzame mensen (niet alleen in Oost Europa maar overal :) )

Verder wil ik ook even meegeven dat er van alles gebeurt tijdens het reizen. Veel normale dingen maar ook heel veel bizarre dingen heb ik gezien. Het is echt iets wat je altijd me je zal meedragen, die ervaringen.

Ojaaa!! Hou rekening met vertragingen van uuuuuuuuuren. Het begon bij mij in NL al, 3 uur vertraging :D Neem leuke spelletjes mee zodat je je kan vermaken met je vrienden (ik heb heel veel geyahtzeed en gekaart.) Ik heb eens meegemaakt dat er een vertraging van 8 uur was. Zaten wij daar op een station in een minidorpje in Bulgarije. Geen voorzieningen zoals wc/iets te eten. Ik heb me geen moment verveeld, wij hebben een aantal (roma) kinderen leren yahtzeeën :D

Ik kan uren praten over mijn interrail ervaringen, dus als je vragen hebt. Ik beantwoord het met liefde :P

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:16

Het is FANTASTISCH :D

Ik heb heerlijke weken gehad. Heb de 10-in-22-dagen pas gehad, ben er in m'n uppie op uit getrokken. Kon wel in bijna elk land waar ik heen ging bij vrienden logeren, dat scheelde. En zo weer veel vrienden van m'n exchange semester etc. weer gezien, heel fijn :)

Was wel aan het reizen in de periode met overstromingen in Oost Europa, dus heb ontzettend vaak vervangende bussen etc. moeten nemen, en deed dan 14 ipv. 4 uur over bijvoorbeeld de afstand München-Wenen. Maar zo ook ontzettend leuke andere reizigers leren kennen. Je moet toch wat hè, als je opeens in de middle of nowhere in Hongarije wordt gedropt, met 42 graden en geen informatie over wanneer er weer een bus komt om iedereen op te halen := Heb met een aantal van deze random vreemdelingen ook nog steeds contact.

Mijn route was trouwens NL-München-Wenen-Innsbruck-Aigle-Brescia-Venetië-Villach-Ljubljana-Budapest-NL.