Praag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wouter82

Praag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 16:10

Ik ga begin juni samen met een goede vriend naar Tsjechië.
Eerst 2 dagen Praag en daarna met de trein door richting de Eagle trail ranch voor een weekje paardrijden.

Nou vroeg ik me af of iemand nog tips heeft voor dingen te doen/zien in Praag.
Dingen waarvan je zegt, dat moet je echt gezien of gedaan hebben.
Ook vroeg ik me af of iemand nog tips heeft waar in Praag je lekker (lees: lekker goedkoop ;) ) kan eten.
En of er nog aanraders zijn kwa kroegen en andere uitgaansgelegenheden.
We zijn overigens allebei rockers, dus tips voor disco's e.d. zijn niet nodig.
We zijn ons al bewust van het feit dat er een hardrock cafe zit en zullen daar ook een tussenstop maken.
Ook hebben we ons oog op de coyote bar daar. Maar beide kroegen zullen we niet al te lang willen blijven.

Dus, barst los en geef je ideeën. :)

DeEenhoorn

Re: Praag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:34

Ik ben met school 5 dagen daar geweest (oke.. de laatste dag bestond uit terugreis) en heb over de karelsbrug gelopen, dat is een ong. 500 meter lange brug, aan beide kanten kun je ook lekker winkelen, is niet erg duur (moet je wel even geld inwisselen, in Tsjechië hebben ze geen euro's). je hebt daar bijv. starbucks :j, alleen sta je dan vaak wel een halfuur in de rij..

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:58

Alrighty, here goes...

Je hebt natuurlijk de standaard toeristentrekkers. Karlsbrug, dé klok (waar helemaal niet zoveel aan te zien is), de burcht,... Als je daar meer over wil weten: lees een reisgids. Een beetje minder standaard tips:

- Als je (vlot) engels verstaat, en graag een beetje van de stad met zijn geschiedenis wil zien: zéker de free tour mee doen (van "New Prague Tours"). Het zijn gidsen die puur op fooien werken, en echt belachelijk goed kunnen gidsen. Super interessant.
- voor fijne marktjes/festivals/activiteiten: expats.cz. Is zo'n beetje dé engelstalige 'insiders-website' voor Praag.
- Vysehrad: dat is dat 'parkje' met kerkhof en kerk, dat zo'n beetje buiten 't centrum ligt, maar wel een heel mooi uitzicht heeft over Praag. Misschien eerder iets voor als je 4/5 dagen in Praag bent, tijd genoeg hebt en even tussen de drukte van de stad wilt uit zijn. Als je er maar twee dagen bent, is dit misschien niet ideaal.
- als je bierdrinkers bent: X-beer 33 is het zwaarste bier van Tsjechië (bijna 12%), en is écht lekker. Het wordt volgens mij enkel in hun eigen café/brouwerij verkocht (Na Perštýně 7, is een zijstraat van Narodni, één van de hoofdstraten). Het "beste" bier (paar jaar op rij verkozen tot beste bier van Tsjechië) is te vinden op den berg (petrinheuvel) in't klooster (Strahov). Van daaruit heb je ook echt een heel mooi uitzicht op Praag, dus het is wel de moeite om eens naar boven te gaan.

Eten dan:
- Het Haagen Dasz café is fantastisch als je ietswat fan bent van 'zoet'. Je vind er de lekkerste desserts ooit (voornamelijk in combinatie met ijs natuurlijk).
- Als je graag sushi/oosters eet: De 'running sushi' is in elke shopping te vinden (Palladium, Andel, ...), meestal op de bovenste verdieping. Voor 13€ eet je onbeperkt van een soort lopende band, waar constant kleine bordjes voorbij komen. Sushi, sashimi, gewokte groentjes, pudding, fruit, vlees,.... Het Palladium is het shopping centrum dat pal in het centrum ligt, dus ook het drukste is. Voor de running sushi is het soms wel wachten als je daar gaat, maar zeker de moeite om te wachten. Als je iets meer tijd hebt: ga naar Andel (gele lijn tot net over de rivier)
- Heerlijke vegi = Lehká Hlava (Borsov, is niet heel makkelijk te vinden, ligt een beetje in een steegje).
- Als je goedkoop willen eten: 't centrum uit gaan. En niet enkel het oude centrum uit gaan, maar echt de metro pakken, en minstens 4/5 haltes het centrum uit gaan (15min). Waar je in het centrum eet voor 12/13€ (hoofdgerecht), is dat in Praag 8 (bij metrohalte Florenc, waar ik woonde.... Vandaar mijn naam) voor ongeveer 8/9€ voor een hoofdgerecht, en is het Praag 9 bv al een hoofdgerecht voor 3/4€. Je hebt dan wel de Tsjechische keuken (dumplings, goulash), er wordt gerookt in de restaurants, men spreekt er amper of geen engels en je wordt soms bij andere mensen bij aan tafel geschoven.... Heerlijk :D
- Als je graag vlees eet: Ambiente Brasileiro! Ik ben geen vleeseter, maar daar konden ze mij buiten rollen. Het is een soort a volonté formule, waarbij ze met verschillende soorten vlees (en vis) nog aan de spies bij je aan tafel komen, en aan tafel een stuk voor je afsnijden. Echt heerlijk! De 'Ambiente' is trouwens een keten die in Praag zit. Ze hebben ook een aantal pasta restaurants die volgens hetzelfde concept werken en ook heel goed blijken te zijn. De brasileiro zit op U Radnice 8 (pal in het centrum, als je van het hoofdplein voorbij de klok loopt, kom je op een klein pleintje met een soort van rond puntje in het midden. Daar moet je naar rechts, en dan is het aan de rechterkant een kleine 50/100 meter verder). Op Na příkopě 22 (de hoofdstraat die uitkomt op Vaclavské namesti, ook vlak in het centrum) zit er ook één, maar daar ben ik zelf nog niet geweest

Voor de avonden:
- Coctails: Dejava (Jakubska, vlak in't centrum): tussen 6 en 8 alles aan halve prijs.
- Red room (Křemencova, zijstraat van Spalena. Gele lijn, halte Karlovo Namesti of Lazarska) is een heel tof café, waar heel regelmatig kleine bandjes of zangers optreden. Is een vrij geliefde plaats onder expats, waardoor je een heel internationaal publiek krijgt

Verder vrees ik dat ik enkel de clubs ken :). Dva Patro (letterlijk vertaald: tweede verdieping, in Dlouha, vlak in het centrum) was mijn favoriet, maar dat is meer lounge/club...

Anyway, heel wat info :+. Als je vragen zou hebben, feel free...

Wouter82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 22:17

Wow! :wow:
Dat zijn behoorlijk wat tips.
Hartelijk dank Florenc, daar gaan we zeker wat aan hebben. :))
Als ik later nog vragen dan zal ik je zeker ff aan de mouw trekken ;)

Is de Karelsbrug 500 meter lang?? Ik had geen flauw idee dattie zo lang is.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:20

De joodse wijk en vooral de Joodse begraafplaats vond ik echt mooi en indrukwekkend :j
Andere zaken reeds genoemd ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 13:18

Wouter82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 17:17

Iedereen hartelijk dank voor de info/tips/adviezen. +:)+
hier gaan we zeker wat aan hebben :)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:42

Wouter82 schreef:
Is de Karelsbrug 500 meter lang?? Ik had geen flauw idee dattie zo lang is.

dat issie zeker. :)
even een citaat van wikipedia:
Citaat:
De Karelsbrug (Tsjechisch: Karlův most) is een beroemde brug over de Vltava (Moldau) in Praag. De brug ligt in het district Praag 1 en verbindt de Oude Stad met de wijk Malá Strana.
In 1357, op 9 juli, om 5.31 uur, legde koning Karel IV de eerste steen. Dat tijdstip komt overeen met het numerologische palindroom 135797531. De vorige brug, de Judithbrug uit de 12de eeuw, was in 1342 ingestort. Tot 1841 was de Karelsbrug de belangrijkste verbinding tussen de Oude Stad en de Praagse burcht. Oorspronkelijk heette de brug de Stenen Brug (Kamenný most), maar in 1870 werd dat Karelsbrug.
De brug is 516 meter lang en bijna 10 m breed. De constructie bestaat uit 16 bogen met ijsbeschermers. Het verhaal gaat dat door de mortel die voor de brug gebruikt is, eiwit gemengd werd om een grotere stevigheid te verkrijgen. De brug wordt beschermd door drie torens, waarvan 1 aan de zijde van de Oude Stad (de oostzijde). Deze toren wordt wel eens beschouwd als het mooiste gotische bouwwerk ter wereld. Op de brug staan 30 standbeelden, de meeste in de barokstijl en gemaakt rond 1700. Veel van de beelden zijn vervangen door replica's, de originelen zijn te zien in het plaatselijke lapidarium.
De uitsluitend voor voetgangers toegankelijke brug is een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Praag.

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:08

Als je de gelegenheid hebt om een stukje te rijden moet je zeker naar Ku.tná (bokt censuur ;) )Hora. Dat ligt op ongeveer 1.5 uur af van Praag en staat op de werelderfgoed lijst.
Ow sorry, zie dat het al genoemd is... anyway aanrader :D
Laatst bijgewerkt door ikkuh15 op 13-02-14 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:09

ikkuh15 schreef:
Als je de gelegenheid hebt om een stukje te rijden moet je zeker naar poedersuikerá Hora. Dat ligt op ongeveer 1.5 uur af van Praag en staat op de werelderfgoed lijst.
Ow sorry, zie dat het al genoemd is... anyway aanrader :D

word dus ku.tna hora bedoeld he! :D

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:17

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:23

Vergeet de gele markt ook niet!
(bleek achteraf dat wij er op 100 meter vandaan waren geweest, zonder dat we het wisten...)

Deze is wel iets van het centrum af, maar prima te bereiken met de tram!

Ik zou trouwens als ik jou was een dagkaart kopen voor tram/metro/bus.
Kost geen drol en je komt overal!

Weet niet of iemand het trouwens al genoemd had, maar boven op de berg is een kasteel, vanaf daar heb je echt geweldig uitzicht!
(geen idee hoe dat kasteel heet, weet wel dat er ook een starbucks is ;))

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:26

Hier ook met school een week geweest! belangrijke dingen al genoemd maar allemaal de moeite waard! Wij zijn toen naar een concentratiekamp vlak buiten Praag gegaan, aparte sfeer en je moet ervan houden, of nou ja het interressant vinden! Praag is prachtig ben er nu 3 keer geweest en ga zeker terug! :)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:31

KellyOrazio_ schreef:
Hier ook met school een week geweest! belangrijke dingen al genoemd maar allemaal de moeite waard! Wij zijn toen naar een concentratiekamp vlak buiten Praag gegaan, aparte sfeer en je moet ervan houden, of nou ja het interressant vinden! Praag is prachtig ben er nu 3 keer geweest en ga zeker terug! :)

das ook een interessante plek ja! ben er ook geweest, en staan stenen met daarop ontzettend veel nemen en jaartallen, van kiondjes van net 1 dag, tot ouderen van 99 jaar.. allemaal overleden...