Backpack bestemming: Australië/Azië, HELP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mikeeloverr

Backpack bestemming: Australië/Azië, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 18:06

Hoi mede bokkers,

Onlangs ben ik afgestudeerd aan mijn HBO opleiding en heb ik het plan opgevat om samen met mijn vriend ( die ook afgestudeerd is) te gaan backpacken voor 2 a 3 maanden.
Absoluut niet langer want wil mijn paarden niet zo lang missen :')

Nu staan Australië en Nieuw-Zeeland hoog op de verlanglijst, echter lijkt ons Azie (of eventueel Midden-Zuid Amerika ook mooi)
Onze bestemming is deels afhankelijk van het kostenplaatje, vandaar dat ik hier jullie ervaringen vraag.

Graag hoor ik jullie ervaringen met betrekking tot de verschillende werelddelen en landen en wil ik te weten komen wat het verschil in kosten is.

Dus alle ervaringen, tips, tricks en mooie bezienswaardigheden zijn welkom!!

kehdra

Re: Backpack bestemming: Australië/Azië, HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:45

Ik heb 2 jaar op Bali gewoond, en het stikt daar van de backpackers. Goedkoop, makkelijk en erg gaaf eiland, zeker een bezoekje waard!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:51

Ik heb afgelopen jaar een klein half jaar gebackpackt in australie en azie. Mijn tip; regel alles zelf. Dit is niet alleen goedkoper maar ook hartstikke leuk. Welk deel van australie wil je gaan doen?

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 18:58

bedankt voor jullie reacties. Ik ben van de zomer 3 weken op Bali geweest samen met mijn familie, dus Bali wilde ik eigenlijk niet nog een keer aandoen, heb er wel onwijs van genoten.

@Babeth: wat heb jij in Azie en Australie gedaan? en wat was voor jou het verschil in prijs?
Ik had dan zo bedacht iets van een auto te kopen/huren en heel Australie rond te reizen, dit is iets wat ik heb bedacht maar wat ik nog helemaal niet heb uitgezocht of iets dergelijks.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:13

Ik heb gewoon rondgetrokken en 3 weken gewerkt op een cattle station. Ben overal geweest behalve het zuiden. Ik heb de kosten flink gedrukt door te liften en te couchsurfen. Super makkelijk daar en uiteraard gratis haha!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:16

mikeeloverr schreef:
Ik had dan zo bedacht iets van een auto te kopen/huren en heel Australie rond te reizen, dit is iets wat ik heb bedacht maar wat ik nog helemaal niet heb uitgezocht of iets dergelijks.

Daar is 2 maanden echt veel te weinig voor. Dan zou ik me richten op 1 gedeelte, maar pin je niet vast op heel Australie want dan moet je haasten en dat is doodzonde.

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:21

oke bedankt voor de tip Goof!

Wat ben ik in Australie gemiddeld per dag kwijt aan kosten? En wat in Azie?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:23

Een dag prijs is lastig te zeggen, dat hangt er echt vanaf wat je wilt. Houd er rekening mee dat het een stuk duurder is dan nederland.

Azie daarintegen is spot en spot goedkoop...

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:25

Ik had inderdaad al zo'n vermoeden.
Ik denk dat het dan toch backpacken in azie wordt...

Liesbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:51

Australië is super, maar niet goedkoop. Als het financiële belangrijk is, lijkt Azië mij een betere optie.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:15

Australië is duur maar super om te backpacken en het daarom helemaal waard! Zowat het hele land is afgestemd op backpackers. Je hebt overal een groot aanbod aan hostels, je komt overal wel mensen tegen die alleen aan het backpacken zijn, er worden veel activiteiten en excursies en kroegentochten georganiseerd in de hostels. Socializen is zo gemakkelijk, een groot deel van de mensen reist alleen en is dus ook makkelijk te benaderen. Azië is wel heel wat goedkoper maar lijkt me op sociaal vlak ook iets minder gunstig voor backpackers ten opzichte van Australië.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:52

Ik kan absoluut niet uit ervaring spreken mbt Australië, maar wel van mensen die ik in Azië ontmoet heb en al in Australië geweest waren. Zij vonden Australië absoluut een schitterend land, maar inmiddels maakt het backpacken daar al zo'n deel uit van de cultuur dat je soms het 'ware' Australië niet meer helemaal te zien krijgt, juist door de enclave van backpackers waar zoveel activiteiten en excursies enz. voor georganiseerd worden. De prijzen zijn, in toeristische gebieden, soms erg hoog en dat maakt een dagbudget aanzienlijk hoger dan in Azië.

Wat prijsverschil betreft heeft Azië dus een absolute voorsprong wat mij betreft, maar ook qua puurheid. Natuurlijk heb je ook in Azië al genoeg plekken die hip & happening zijn onder de backpackers, maar persoonlijk vond ik dat geen bezwaar, omdat er ook genoeg mogelijkheden zijn om daaraan te ontvluchten. Het mooie aan Azië vind ik ook wel dat echt even loskomen van het Westerse, een blik krijgen op een heel andere levensstijl en soms ook armoede onder ogen komen. Leuke van Azië vind ik ook dat je, in tegenstelling tot Australië, meerdere landen kunt bezoeken met allemaal weer hun eigen identiteit en geschiedenis. Australië is overigens weer zo groot dat je ook genoeg verscheidenheid kunt zien, maar het is maar net waar je naar op zoek bent natuurlijk :)

Heb je al een idee wat je aantrekt in Azië qua landen?
Thailand is een heel fijn land om mee te beginnen, komt al erg verwesterd over in bepaalde gebieden en tegelijkertijd kun je daar ook echt nog het lokale leven heel goed opzoeken. En ontzettend goed betaalbaar, ik was voor een maand Thailand incl. tickets €1200 euro kwijt en daar heb ik zelfs 2 binnenlandse vluchten bij gehad en zowel in low-budget hostels als luxere bungalows op de eilanden geslapen :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:28

february schreef:
Ik kan absoluut niet uit ervaring spreken mbt Australië, maar wel van mensen die ik in Azië ontmoet heb en al in Australië geweest waren. Zij vonden Australië absoluut een schitterend land, maar inmiddels maakt het backpacken daar al zo'n deel uit van de cultuur dat je soms het 'ware' Australië niet meer helemaal te zien krijgt, juist door de enclave van backpackers waar zoveel activiteiten en excursies enz. voor georganiseerd worden. De prijzen zijn, in toeristische gebieden, soms erg hoog en dat maakt een dagbudget aanzienlijk hoger dan in Azië.

Yup, enigszins mee eens. De backpackerwereld bestaat grotendeels uit dure georganiseerde reizen en veel zuipen in cheapass hostels.
Je komt op plekken die prachtig zijn, maar die iedereen ziet.

Als je er wilt backpacken wijk dan af van de standaard aanbiedingen en trek vooral je eigen plan. Koop een auto of ga liften, boek geen rondreis, maar ga zelf, regel zelf vervoer.
Dan kan je nog steeds de grote bups ontwijken en leer je wel degelijk het hele echte Australie kennen ;)

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:15

Ik ben afgelopen zomer een maand naar China geweest met een backpack. Hele gave ervaring, juist ook omdat het wat minder bereisd is dan bijvoorbeeld Australië. Natuurlijk kom je ook in China in de hostels genoeg leuke reizigers tegen, maar het is net allemaal wat avontuurlijker! Het enorme cultuurverschil maakt het echt een eye opener. De belachelijk lage prijzen in Azie zijn ook erg prettig als je niet een gigantisch budget hebt.

Over twee weken vertrek ik voor 7 weken naar Bangkok, vanaf daar ga ik met een vriendin naar Cambodia en Laos. We leggen helemaal niks vast, gaan het allemaal daar bekijken. Azië is echt een grote aanrader :) .

pascal8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 21:43

Azië is idd. het goedkoopst en Australie is prijzig. Hoe er rekening mee dat in Australië een leeftijdsgrens geldt (na je 30ste kun je bepaalde visums voor langere tijd niet meer krijgen).

Zuid Amerika zou ik niet als eerste backpackreis kiezen. Het is een geweldig continent dat wat ervaring vereist om er alles uit te halen wat er in zit.