Drie maand alleen naar Japan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ookami

Drie maand alleen naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 23:08

Ik ben zo goed als afgestudeerd als Japanoloog aan de universiteit en heb besloten dat ik binnenkort voor langere tijd naar Japan wil gaan. Het probleem is dat ik niet weet waar ik moet beginnen en aan wat ik allemaal moet denken om dit te regelen. Als startpunt heb ik een eerste poging gedaan tot het plannen van wanneer ik waar wil zijn. Twee van mijn vrienden gaan een semester in Fukuoka en Kobe op uitwisseling dus daar wil ik naartoe. Dit is mijn voorlopig schema:
14/04-11/05: Okinawa
12/05-08/06: Nagasaki/Fukuoka/Hiroshima
09/06-06/07: Kobe/Kyoto/Osaka

Verder moet ik dus uitvissen hoe ik van de ene plaats naar de andere wil gaan maar vooral wat ik ga doen wanneer ik er ben. Twee jaar geleden ben ik al eens alleen op reis gegaan. Ik heb toen twee weken via WWOOF op een boerderij gewerkt maar de week ervoor heb ik alleen door Noorwegen gereisd. Dit is niet zo'n goede ervaring geweest omdat ik toen ontdekt heb ik dat slecht ben in het alleen doorbrengen van zoveel tijd. Voor mijn reis naar Japan wil ik dit dus vermijden, vandaar dat ik op zoek ben naar vrijwilligerswerk of iets anders om daar te doen. WWOOF lijk een goede optie maar misschien heeft er iemand nog andere ideeën? Als ik mijn idee wil uitvoeren moet ik dus op de verschillende plaatsen iets zien te vinden, hoewel ik plaatsen die dichtbij elkaar liggen ook kan bezoeken op een daguitstap. Maar hoe ver op voorhand moet ik alles vastleggen? Regel ik alleen mijn eerste paar weken en hou ik mij pas bezig met de rest eens ik in Japan ben?
Ik heb hier dus maar heel weinig ervaring mee. Mijn vraag is dan ook vooral: hoe begin ik aan het plannen en regelen van een reis als deze?

kehdra

Re: Drie maand alleen naar Japan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:15

Ken je www.couchsurfing.com al? leuk om mensen te leren kennen! Geen idee hoe CS Japan is, maar Idnonesie, en Egypte is erg gezellig.
Op die manier heb ik ook al meerdere mensen aan een baantje zien komen, misschien kan jij er ook wel mee.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 13:57

Daar ben ik al een tijdje lid van, inderdaad een heel handige site :) Ik heb er ook al een topic geopend maar er heeft nog niemand gereageerd.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 01:45

Ik weet niet of er in Japan nood aan is, maar misschien kan je Engelse les oid gaan geven? Of misschien kan je ergens aan een universiteit aan de slag aangezien je toch net afgestudeerd bent? Hebben je proffen van Japanologie geen contacten daar? Ik zou toch kijken naar wat je skills zijn: talen, ervaring met de universiteit/onderwijs, kennis van verschillende culturen. Zo'n dingen kunnen ze altijd gebruiken aan universiteiten, voor uitwisselingsprojecten (kijk eens naar EF?) enz. Of misschien iets toeristisch, waar je de Japanse cultuur begrijpelijk maakt voor Westerse toeristen? Bv. toeristenbureau in een stad, rondleidingen geven.

Ik zou eens viavia proberen, zo gaan die dingen altijd. Mensen die jou persoonlijk kennen zijn ook de beste om je aan te prijzen bij anderen. Dus kijk eens of je vrienden in Japan je niet kunnen helpen, zij kunnen sowieso ter plaatse eens rondvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:41

Gaaf Okamie! Kan je nog herinneren maar geen idee welk topic XD

Ik volg

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:45

Stoer zo alleen naar een ver land!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:50

Spannend hoor! Japan lijkt me ook erg leuk.

Waar ik als eerste aan denk ik als ik jou verhaal lees, is dat als je niet alleen wilt zijn je toch wel veel moet gaan plannen. Anders kom je misschien voor teleurstellingen te staan en ben je alsnog tijd alleen aan het doorbrengen.
Tweede is; hoe zit het met een visa? Kan je zolang als toerist naar Japan? En let er op wat ze verstaan onder werken, vaak is WOOFFen of vrijwilligerswerk dat namelijk ook al (ook tegen kost en inwoning). Dus dat zou ik goed gaan uitzoeken.
Verder ook een goede reisverzekering uiteraard :)

Ik zou voor jezelf goed op een rijtje zetten wat je daar wilt gaan doen en in wat voor gezelschap. Van de ene plek naar de andere plek reizen lijkt mij (ben er nooit geweest dus kan er niet over oordelen, maar heb wel veel reisinformatie over Japan gelezen) vrij makkelijk daar.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 20:23

Yasmine schreef:
Ik weet niet of er in Japan nood aan is, maar misschien kan je Engelse les oid gaan geven? Of misschien kan je ergens aan een universiteit aan de slag aangezien je toch net afgestudeerd bent? Hebben je proffen van Japanologie geen contacten daar? Ik zou toch kijken naar wat je skills zijn: talen, ervaring met de universiteit/onderwijs, kennis van verschillende culturen. Zo'n dingen kunnen ze altijd gebruiken aan universiteiten, voor uitwisselingsprojecten (kijk eens naar EF?) enz. Of misschien iets toeristisch, waar je de Japanse cultuur begrijpelijk maakt voor Westerse toeristen? Bv. toeristenbureau in een stad, rondleidingen geven.

Ik zou eens viavia proberen, zo gaan die dingen altijd. Mensen die jou persoonlijk kennen zijn ook de beste om je aan te prijzen bij anderen. Dus kijk eens of je vrienden in Japan je niet kunnen helpen, zij kunnen sowieso ter plaatse eens rondvragen.
Ik bedacht me door je reactie dat ik eens les heb gehad van een Belgische die tijdelijk hier was maar eigenlijk in Japan woont en daar aan een universiteit werkt, ik heb haar dus maar een mail gestuurd. Viavia is inderdaad meestal het handigste dus hopelijk levert het iets op.
EF kende ik nog niet en het ziet er wel interessant uit maar al hun programma's zijn nogal duur.

takkie_muis schreef:
Gaaf Okamie! Kan je nog herinneren maar geen idee welk topic XD

Ik volg
Ik weet het zo direct ook niet :P

Kedevr schreef:
Stoer zo alleen naar een ver land!
Ik vind het idee alleen al spannend maar ik vind dat ik dit moet doen en dit is het ideale moment.

SpikkelFire schreef:
Spannend hoor! Japan lijkt me ook erg leuk.

Waar ik als eerste aan denk ik als ik jou verhaal lees, is dat als je niet alleen wilt zijn je toch wel veel moet gaan plannen. Anders kom je misschien voor teleurstellingen te staan en ben je alsnog tijd alleen aan het doorbrengen.
Tweede is; hoe zit het met een visa? Kan je zolang als toerist naar Japan? En let er op wat ze verstaan onder werken, vaak is WOOFFen of vrijwilligerswerk dat namelijk ook al (ook tegen kost en inwoning). Dus dat zou ik goed gaan uitzoeken.
Verder ook een goede reisverzekering uiteraard :)

Ik zou voor jezelf goed op een rijtje zetten wat je daar wilt gaan doen en in wat voor gezelschap. Van de ene plek naar de andere plek reizen lijkt mij (ben er nooit geweest dus kan er niet over oordelen, maar heb wel veel reisinformatie over Japan gelezen) vrij makkelijk daar.
Ik denk inderdaad ook dat het meeste op voorhand plannen het beste is zodat ik weet waar en bij wie ik terecht kom. Het openbaar vervoer is inderdaad goed georganiseerd dus in principe zou dat makkelijk te regelen moeten zijn.
Dat van een visa wist ik niet dus ik zal het eens uitpluizen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:26

openbaar vervoer is super op japan, enige is...wees niet bang voor volle treinen ;)

Ik vond 2 weken japan in m'n eentje vrij heftig, vooral omdat de cultuur zo vreselijk anders is dan het westerse.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:29

Ik had het beter moeten uitleggen, ik bedoelde niet dat je zelf op EF uitwisseling gaat, maar dat je voor de EF in Japan gaat werken. Nu weet ik niet of ze daar een kantoor hebben, maar ze zoeken daar wel altijd mensen zoals jij die iets kennen van het universitaire systeem en van verschillende culturen :)

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 20:58

Aha, op die manier. Dat zou heel tof kunnen zijn. Ik zal eens zoeken van wie ik daarover informatie zou kunnen krijgen. Bedankt voor de tip :D

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:00

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 21:42

Voorlopig vind ik er geen jobs in Japan maar ik ga de site wel in het oog houden.

Woogy schreef:
openbaar vervoer is super op japan, enige is...wees niet bang voor volle treinen ;)

Ik vond 2 weken japan in m'n eentje vrij heftig, vooral omdat de cultuur zo vreselijk anders is dan het westerse.
Dat kan ik mij goed voorstellen. Ik ben er 5 weken geweest toen ik 17 was. Dat was via een organisatie die alles voor mij regelde maar ik voelde mij in het begin toch echt overrompeld. En toen ik terug was in België heb ik mij in het begin heel erg geïrriteerd aan ons chaotisch openbaar vervoer :P

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:56

het gedachteloze leven daar vind ik zelf moeilijk, ze denken niet zelf na en eigen initiatief was er niet. Hier is het zo vanzelfsprekend dat je bepaalde dingen doet zoals ene vuilniszak wisselen als die vol is, daar werd er gewoon meer op gezet.
Vond daarentegen de zachtheid en rust wel weer heel tof. En inderdaad de gevestigde orde waar iedereen zich aan houd

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 17:47

Ik ben wat aan het opzoeken geweest over een visum en ik denk niet dat ik er één nodig heb. Op de site van de Japanse Ambassade in Brussel staat "If you have the Belgian nationality, you do not need a visa if your period of stay in Japan is 3 months or less and if you are not going to be engaged in income-earning activities (i.e. Sightseeing, recreation, amateur sports, visiting relatives, short-term study, inspection tour, participation in unpaid lectures or meetings, attending a conference, short-term business or similar non-remunerative activities.)"
Misschien stuur ik hen best nog een mail om het eens te vragen, voor de zekerheid.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:01

Ik zou het wel eens goed navragen, want er staat "non-remunerative activities" en dat betekent activiteiten waarvoor je niet vergoed wordt. Ook al doe je vrijwilligerswerk, kost en inwoning wordt vaak wel als vergoeding gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:59

Volgens mij heb je vanuit Nederland zelfs helemaal geen visum nodig voor Japan, in ieder geval voor reizen niet? Ik ga halverwege juni voor een maand naar Japan om rond te reizen :D

Wat ik lees over werken:

If a foreigner wishes to enter Japan for work or long-term activities, he or she will need a working visa, general visa, or specified visa.

Types and Categories of Visa
To be granted any of the visa types mentioned below, you should in principle first obtain a Certificate of Eligibility. The Certificate of Eligibility has an advantage of reducing the time required to obtain a visa.

The Certificate of Eligibility is issued by the Regional Immigration Bureau in Japan. To obtain a Certificate of Eligibility, the applicant must ask a proxy in Japan (an employer, spouse, school, etc.) to contact the nearest Regional Immigration Bureau and make an application on his or her behalf.

Please note that a Certificate of Eligibility expires after three months. An applicant must obtain his or her visa and arrive in Japan within three months of the issue date of the Certificate of Eligibility.

If an applicant has not traveled to Japan before the expiry date, then a new Certificate of Eligibility must be obtained before applying for the visa and traveling to Japan.

Visa application with Certificate of Eligibility
Visa application without Certificate of Eligibility
Page Top

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 20:36

Leuk dat je ook gaat :D
Ik ben Belg dus misschien dat er een verschil is maar ik denk ook niet dat ik er één nodig heb. Ben voor de zekerheid toch even aan het mailen met de Japanse ambassade.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:52

Ik wil mee :')

Volgens mij heb je qua werken enzo wel een visum nodig, maar voor reizen niet (maar dit kan ik mis hebben). Voor zover ik het mee heb gekregen althans, lijkt me niet dat je zomaar random naar Japan kan reizen en daar kan gaan werken. Al heb ik wel de indruk dat er best wel sceptisch nog gekeken word tegenover forgeiners die er willen gaan werken ..?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:56

Ik ben bij Kyouto language school geweest voor 3 weken en heb toen bij een hostgezin ingewoond.
Ik was ook alleen gegaan en dan is het wat minder boeiend dan wanneer je met een gezin op stap gaat daar en via via mensen leert kennen die je de weg wijzen. Misschien uitwisselingsstudenten bezoeken?

Visums weet ik nog niets van, ik moet dat ook allemaal uitzoeken als ik in 2015 op stage ga. Ik ga volgen, misschien leer ik wat van dit topic :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:06

Als je naar japan gaat krijg je een toeristenvisum in Japan zelf (voor drie maanden geloof ik) Maar daarmee mag je niet werken, dus wil je in Japan werken moet je zo ver ik weet wel een visum aanvragen.

Verder zou ik ook graag ooit naar Japan willen gaan lijkt me echt heel erg gaaf^^ Wil een beetje naar de zelfde plaatsen gaan als jij alleen wil ik dan ook graag naar Sapporo (Hokkaido) toe.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 00:12

Update:
Inmiddels ligt mijn vliegtuigticket al een tijdje vast. Ik vertrek 26 maart en kom 23 juni terug.
Het vrijwilligerswerk is volledig weg gevallen. In april en mei ga ik les volgen aan de universiteit van Fukuoka en daar ook mijn thesis volledig afwerken. Dan komt mijn papa en reizen we samen op drie weken tijd van Fukuoka naar Osaka. Mijn papa neemt dan het vliegtuig terug en ik ga nog een kleine week op bezoek bij een vriendin die in Kobe op uitwisseling gaat.
Het meeste is al in orde. Ik moet enkel nog kleren bij elkaar zoeken, bevestiging krijgen dat ik in een kamer in een home kan wonen en kiezen welke lessen ik daar ga volgen.
Ik vlieg naar Osaka dus waarschijnlijk blijf ik daar enkele dagen voor ik naar Fukuoka doorreis. De lessen beginnen pas op 14 april dus dat is geen probleem. Momenteel weet ik nog niet hoe lang ik in Osaka wil blijven want ik heb er geen idee van wat ik daar dan moet doen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:16

Een vriend van mij zit ook in Fukuoka, ik mocht niet mee xD

Wat wil ik daar graag nog eens naar toe!

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 03:47

Moesten er geïnteresseerden zijn, hier enkele foto's.
En het is hier geweldig! Al valt het weer voorlopig nogal tegen.

Afbeelding
Uitzicht uit het raam van mijn hostel in Osaka.

Afbeelding
Kerselaars in de buurt van Osaka.

Afbeelding
Mijn kamer in de home (het woon/eetkamergedeelte)

Afbeelding
5kg rijst, ik eet het hier echt dagelijks.

Afbeelding
Grasveld voor mijn deur, met een tentachtig ding. Mijn gebouw staat rechts.

Afbeelding
Dit is het uitzicht als ik na zo'n 10 min naast het water fietsen achterom kijk.

Afbeelding
En dit is vanop een brug. In de buurt van dat gelige gebouw in het midden staat de home. Echt maar net niet aan de zee.

Afbeelding
De schildpaddenvijver op de campus.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 07:29

Super tof zeg :D Ziet er heel cool uit! Die zakken rijst kochten de ouders van mijn exvriend (Chinees) ook altijd, en dat was ook altijd belachelijk snel op :')