Met de auto op vakantie richting de Alpen en Kroatië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

samp

Met de auto op vakantie richting de Alpen en Kroatië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 16:57

Hallo! :)

Aankomende zomer willen mijn vriend en ik samen op vakantie. We zijn nu een beetje aan het uitzoeken waar we precies naartoe willen, maar dat is best lastig. We willen met de auto zo'n 3 weken wat rondreizen zodat we veel zien van Europa. Maar we zitten een beetje met het probleem dat wij zelf niet zo goed weten waar de mooie plekjes zijn, dus ik hoopte dat Bokt misschien wel kon helpen ;)

We gaan dus met de auto voor 3 weken en dan zaten we te denken om naar Kroatië te gaan (o.a. naar de Plitvice meren). Mijn vriend wil ook heel graag naar de Alpen, maar de Alpen is nog een groot gebied, dus welke plek in de Alpen is een echte aanrader?
Mijn vriend wilt graag de mountainbike meenemen en ik hou van zwemmen (in de zee of een leuk meer). Verder zijn we niet vies van een stukje wandelen in een mooi natuurgebied en een leuk stadje vinden we ook wel leuk. Een dierentuin oid is ook altijd leuk.
Zelf zat ik er ook aan te denken om een dagje naar Boedapest te gaan en ik had ook al gezien dat de Millstätter See misschien wel een leuke plek is voor ons.

Weet iemand misschien nog meer leuke plekjes in de richting van Zwitserland, Oostenrijk, Zuid-Duitsland, Noord-Italië, Kroatië, Hongarije, Slovenië of een ander land in die buurt?? We zijn nog echt opzoek naar ideeën zodat we daarna een beetje een route kunnen uitstippelen.

Brand los! En alvast bedankt natuurlijk! :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:07

Plitvice is absoluut een aanrader!

Heel Kroatië is een aanrader, ik ben echt verliefd op dat land geworden :D. Wat een land en hele vriendelijke mensen.

Het zuiden van Kroatië is prachtig zeggen ze, bij die eilanden enzo. Helaas ben ik daar nog niet geweest omdat ik het een heel stuk vind om te rijden met de auto.

Willen jullie campings langs gaan?
Dan weet ik nog een camping waar ik erg van genoten heb.

Wat steden betreft in Kroatië.
Rabac vond ik erg tegenvallen, raad ik dus niet aan.
Pula is een mooie stad met veel pleinen en terasjes. Ook een groot colloseum (verkeerd gespeld gok ik :P).

Porec vind ik een geweldige stad! Heel veel sfeer, maar wel toeristisch, daar moet je dus van houden.

Labin is een kleiner dorpje en ook minder bekend, hier ben ik vorig jaar op vakantie geweest.
Leuk om doorheen te lopen en wel toeristisch maar niet heel erg druk.
Veel smalle straatjes en een heel doolhof :D.

Verder hebben wij paardgereden in Kroatië bij Porec en zijn we naar grotten geweest (heel mooi als je er van houd, niet echt wat voor mij).
Bij die grotten kon je ook een adventure tocht maken met abseilen etc. (Helaas durfde de helft van de groep niet, dus hebben we niet gedaan).

Plitvice is heel erg toeristisch maar ook echt de moeite waard. Ik zal vanavond op mijn laptop even wat mooie fotos hier plaatsen.
Als je alles wil zien moet je daar 2 dagen voor uittrekken. Ik ben er 1 dag geweest.

Volgens mij is mijn verhaal wel onsamenhangend :'). Maar dat komt omdat ik op mijn mobiel typ.
Als je wat wil weten moet je maar vragen.

samp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 18:00

Wauw super zo'n uitgebreid antwoord! Thanks, hier hebben we denk ik heel veel aan!

Mijn vriend wil absoluut niet in een tent, dus campings zullen het niet echt worden. Hij wil wel in een huisje, hotel of jeugdherberg o.i.d., alleen willen we de kosten niet te hoog maken. Maar als die camping waar je het over hebt ook huisjes verhuurt is wil ik graag horen, anders heeft het niet zo veel zin ben ik bang :')

Grotten is denk ik ook wel iets voor ons, en abseilen misschien ook wel! :j
En de plaatsjes klinken ook leuk, zo'n colosseum lijkt me super vet.

Me vriend houdt volgens mij ook niet zo heel erg van super toeristische plaatsen waar het stikt van de mensen. Maar Plitvice lijkt ons zo mooi dat ik denk dat we daar sowieso wel heen gaan :o

Ik kan je verhaal goed volgen hoor! Bedankt! En ik zie graag nog foto's! :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:13

Kroatië lijkt mij erg leuk, daar ben ik nog niet eerder geweest.

Wel vaker in Oostenrijk. Ik denk dat zowel Salzburgerland en Salzkammergut aan jullie wensen voldoen en ook handig zijn qua reisroute.

Salzburgerland heeft iets hogere bergen, Salzkammergut iets meer meren / cultuur / stadjes. Beide zijn zeer geschikt voor mountainbiken en wandelen.

Oostenrijk is zeker redelijk betaalbaar qua overnachten; als je zelf kookt huur je een huisje / chalet; anders zijn Gästezimmer een zeer goede optie.

Wat linkjes van foto's van hoogtepunten van mijn vakantie's in zowel salzburgerland als Salzkammergut:

rondwandeling op de Dachstein, Sälzkammergut. Hier heb je ook o.a. een ijsgrot die je kan bezoeken:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3609_o.jpg

http://www.dachstein-salzkammergut.com/ ... kammergut/

Waterval bij Golling:

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2555_o.jpg

Heel erg leuk is een dagje Grossglockner hochalpenstrasse, dan rijd je met de auto tot aan de voet van de gletsjer. Met onderweg diverse stopmogelijkheden en mooie uitzichten. Aan de voet zit een klein maar mooi dierenpark:

https://lh4.googleusercontent.com/A4Oab ... -h207-p-no

Een roofvogelshow op een berg kan op diverse plaatsen en is ook erg leuk:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3968_o.jpg

Vlakbij Salzburg, net aan de andere kant van de Duitse Grens ligt nationaal park Berchtesgaden, dat is ook zeker een optie om heen te gaan.

Via http://www.salzburgerland.com is uitgebreide informatie te vinden en ook veel brochures op te vragen om je vast te oriënteren.

Als je niet van super toeristisch houdt zou ik in het hoogseizoen (juli / augustus) Zell am See vermijden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:34

samp schreef:
Wauw super zo'n uitgebreid antwoord! Thanks, hier hebben we denk ik heel veel aan!

Mijn vriend wil absoluut niet in een tent, dus campings zullen het niet echt worden. Hij wil wel in een huisje, hotel of jeugdherberg o.i.d., alleen willen we de kosten niet te hoog maken. Maar als die camping waar je het over hebt ook huisjes verhuurt is wil ik graag horen, anders heeft het niet zo veel zin ben ik bang :')

Grotten is denk ik ook wel iets voor ons, en abseilen misschien ook wel! :j
En de plaatsjes klinken ook leuk, zo'n colosseum lijkt me super vet.

Me vriend houdt volgens mij ook niet zo heel erg van super toeristische plaatsen waar het stikt van de mensen. Maar Plitvice lijkt ons zo mooi dat ik denk dat we daar sowieso wel heen gaan :o

Ik kan je verhaal goed volgen hoor! Bedankt! En ik zie graag nog foto's! :D

Ik bedacht me ineens dat ik ooit een topic had geopend met foto's. Dus hier kun je wel een mooie impressie vinden:
Mjetterd @ [BEU] [Foto] Plitvice meren
Afbeelding

Als je niet van super toeristische plaatjes houd zou ik sowieso Porec afraden.
Dat is echt 95% toerist in het hoogseizoen :')

Wij zijn op deze camping geweest in een huisje:
http://www.camping-bijela-uvala.nl/

Echt een hele fijne en mooie camping.
Maar wel heel massaal en toeristisch.
Maar volgens mij hebben ze ook alleen maar grote stacaravans etc. dus zou het wel erg duur worden met zn 2en.

samp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 18:56

@Mjetterd: Wat een helder water zeg! Daar mag je zeker geen duikje in nemen of wel? :o
De camping die je noemt lijkt me inderdaad wat te duur en niet helemaal geschikt voor ons.
Ik had trouwens ook een beetje op google maps gekeken naar de plaatsjes die je eerder noemde, maar ik zag bij Labin niet veel kleine smalle straatjes maar juist wat bredere en allemaal flats, op google maps zag dit er niet zo heel mooi uit.. En je zei dat de eilanden in het zuiden van Kroatië heel mooi schenen te zijn, weet je waar dit precies is? Is dat te hoogte van Zadar al ongeveer zo of moeten we verder door rijden tot Split ongeveer?

@gaucho: Bedankt voor je antwoord! Het gebied ziet er inderdaad erg mooi uit en die gletsjer lijkt me ook heel tof! Ook een prachtige waterval :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 19:00

samp schreef:
@Mjetterd: Wat een helder water zeg! Daar mag je zeker geen duikje in nemen of wel? :o
De camping die je noemt lijkt me inderdaad wat te duur en niet helemaal geschikt voor ons.
Ik had trouwens ook een beetje op google maps gekeken naar de plaatsjes die je eerder noemde, maar ik zag bij Labin niet veel kleine smalle straatjes maar juist wat bredere en allemaal flats, op google maps zag dit er niet zo heel mooi uit.. En je zei dat de eilanden in het zuiden van Kroatië heel mooi schenen te zijn, weet je waar dit precies is? Is dat te hoogte van Zadar al ongeveer zo of moeten we verder door rijden tot Split ongeveer?

Nee, daar mag je niet in zwemmen inderdaad.
Heel erg jammer, want wij hadden het echt super warm die dag.

Huh? Flats in Labin?? Dat kan niet kloppen.
Labin heeft alleen maar ouderwetse huisjes en een paar restaurantjes.
Afbeelding

Afbeelding

(eerste foto heb ik van google)

samp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 19:09

Mjetterd schreef:
Huh? Flats in Labin?? Dat kan niet kloppen.
Labin heeft alleen maar ouderwetse huisjes en een paar restaurantjes.
http://www.camping-adriatic.com/_Med/Destinations/Rabac_fotoalbumi/Smjestaj_7_v.jpg

http://i43.tinypic.com/k4wi2a.jpg

(eerste foto heb ik van google)

Ah ik zie al waarom het mis ging! Ik kreeg bij google maps een ander plekje aangewezen als wat jij bedoelde, wat jij bedoelde ligt ietsje zuidelijker als wat google maps aangaf ;) Dat plaatsje ziet er inderdaad wel heel mooi uit op de foto's!

february

Re: Met de auto op vakantie richting de Alpen en Kroatië

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 14:01

Ik ben een paar jaar geleden via Oostenrijk naar Kroatië geweest en op de terugweg een week Slovenië aangedaan. Alle drie prachtige landen, vooral Slovenië is ook echt heel mooi en ongerept, maar tegelijkertijd heel schoon en westers! :j In Noord-West Slovenië vind je de Julische Alpen, heel mooi gebied (net onder het drielandenpunt Oostenrijk-Italië-Slovenië).

Ik heb geweldig geslapen in Oostenrijk bij http://www.ferienhaus-kramser.at/index.php/en/, is een uitstekende plek om zowel Oostenrijk, Italië als Slovenië te verkennen en ook prima als overnachtingshotel op weg naar Kroatië. Echt een aanrader, voelde als familie zo warm werden we ontvangen :j

Verdere tips mbt Kroatië en Slovenië:
- 2 dagen uittrekken voor de Plitvice meren
- Rovinj is een leuk stadje, wel erg toeristisch (zoals eigenlijk alle plaatsen in Istrië)
- in Slovenië Triglav National Park bezoeken (de bergen in dus)
- je hebt in Slovenië de Lipizanerstoeterij

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:58

Ik ben 2 jaar geleden met de camper door Kroatië getrokken.
Plitvice mag zeker niet overgeslagen worden, zeker de weg er naar toe vond ik indrukwekkend (tom tom stuurde ons via een landweg, maar o zo mooi!). Zelf vond ik Zadar, Sibenic en Korcula ook erg leuk. En natuurlijk Dubrovnik. Krk vond ik tegenvallen, Krka is ook zeker de moeite waard.
Wij hebben ook nog een uitstapje naar Mostar gemaakt.

Tip: Capitool reisgids voor Kroatië!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:34

Kroatië is een prachtig land! Wij zijn 17 dagen naar Rovinj geweest (Istrie). Ik ben verliefd geworden op dat land, de plitvice meren zijn zeker een aanrader! En zoals Neon zegt, de weg ernaar toe staat mij ook nog erg bij!

Als wij dit jaar niet uitgenodigd waren voor een vakantie met mijn schoonouders naar Bali, waren we ook naar Kroatië geweest.

samp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 01:01

Bedankt voor de tips allemaal!

Dat gebied in Slovenië ziet er ook mooi uit inderdaad, op internet heb ik gezien dat je daar (bij Bled) ook nog een mooie kloof hebt e.d. :) Leuk want ik had nog niets van Slovenië voorbij zien komen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:25

Ik heb een aantal jaren gekampeerd aan de Millstatter See. Ik vond het er heerlijk! Maar die camping bestaat inmiddels niet meer, helaas.
Aanrader de Raggaschlucht, dat moet je echt een keer doen, is erg mooi. Is voor mij al jaren geleden hoor.

Kroatie ook prachtig, afgelopen jaar nog geweest.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:07

De vader van mijn vriend komt uit kroatie ben er al meerdere keren geweest. Ik ben nu in istrie geweest (porec en rovinj) en bij familie in split/ trogir. Plitvice meren zijn natuurlijk prachtig.
Wij gaan dit jaar drie weken rondtrekken met auto en tent door Kroatië reizen.
We gaan naar porec, eiland cres, eiland krk, eiland vis, split, dubrovic, sibenic en zagreb. Heel veel land in weinig tijd en we wilden eigenlijk nog veel meer zien. We gaan ook naar lipica :)

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:37

samp schreef:
Bedankt voor de tips allemaal!

Dat gebied in Slovenië ziet er ook mooi uit inderdaad, op internet heb ik gezien dat je daar (bij Bled) ook nog een mooie kloof hebt e.d. :) Leuk want ik had nog niets van Slovenië voorbij zien komen.

Klopt, de Vintgar Gorge :)) Vond ik overigens maar flauwtjes na al het natuurschoon in Plitvice :o , ook al is het van een andere orde. Wel gewoon leuk om even te wandelen, jammer is dat je maar één route loopt (dus zowel heen als terug door de kloof).

Bled is erg toeristisch maar leuk, ik zat toen vlakbij het meer van Bohinj, is wat rustiger en al wat meer richting de ruige kant van Slovenië. Je kunt er práchtig mountainbiken en op meerdere locaties paardrijden (waaronder op IJslanders). Ik had me er nog prima dagen kunnen vermaken, echt een heel fijn en leuk land! Ook Ljubljana is leuk, niet zo massaal als andere hoofdsteden maar gewoon gezellig en sfeervol :j

samp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 14:25

Bedankt voor alle reacties! :D

@Ils_K; Heb je ook nog aanraders voor Kroatië dan? Of zijn die allemaal al genoemd in dit topic?

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:32

Zijn al genoemd. Ik heb in Kroatie eigenlijk niet zoveel gedaan haha.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:47

Boedapest is zeker een hele leuke stad om heen te gaan, ben ik ook al eens geweest :))

Verder vind ik in Oosterijk Karinthië een mooi gebied. Daar heb ik gezeten bij de ossiecher see. Prima omgeving om te zwemmen en moutenbike. Zijn veel leuke routes daar :)) wij hebben ook altijd de fietsen mee.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 15:06

Ik ben al heel wat keren naar Kroatië op vakantie geweest en het blijft prachtig!
Plitvice is een absolute aanrader!
Wat mij de laatste keren wel tegenviel was het toerisme. Het is erg druk en men is er erg op ingespeeld, daardoor zou ik er nu voor kiezen om wat zuidelijker in Kroatië te gaan vertoeven (Dalmatië) daar heb je o.a. ook de Sibenic watervallen waar je dus wel in mag zwemmen.
KrK vond ik ook nogal tegenvallen, vooral erg kaal staat mij nog bij.
Ook heb je nationaal park Brijuni, dit was het zomerverblijf van Tito waar hij een safaripark heeft ontwikkeld (hij ontving vele exotische dieren als cadeau van andere staatshoofden) en er zijn ruines. Het is best leuk, maar wat mij betreft geen 'must see'.
Het limski kanaal is ook leuk, dat is een Fjord net onder het plaatsje Vrsar. Daar kun je een boottocht over het kanaal maken.
Verder reden wij ook vaak het binnenland in en kochten we van de plaatselijke stalletjes groenten, fruit en de likeuren (erg aan te raden ;) ),echt een beetje cultuursnuiven dus.

Als je op doorreis ook door Slovenië komt wil ik je ook de Postonja grotten aanraden. http://www.postojnska-jama.eu/ Heeeel erg indrukwekkend hoe groot (grootste druipsteengrotten van Europa, geloof 4e van de wereld) en divers de druipsteengrotten kunnen zijn. Het eerste stuk is in een treintje, waarna je nog ongeveer 1,5 uur met een gids aan het lopen bent door verschillende gangen en hallen met verschillende druipsteensoorten.

Verder is de reis ernaar toe ook prachtig inderdaad!
Wij gingen met mijn ouders altijd ergens in zuid Duitsland overnachten en dan vaak niet in de standaard hotels, maar een stukje rijden van de snelweg vandaan en dan daar in een hotelletje/B&B. Zo zijn we een keer bij een klein hotelletje terecht gekomen waar ze s'ochtends vroeg met de koeien de bergen in gingen om te laten begrazen. Dan wordt je dus wakker met belgetingel, wij vonden dat erg leuk! Minder is het als je uit wilt slapen...

samp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 16:25

Oke, bedankt voor alle tips! +:)+