Stedentrip Edinburgh

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Stedentrip Edinburgh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:51

Hallo allemaal,

wij zijn bezig met het plannen van een stedentrip naar Edinburgh.
We hebben een aantal leuke hotels gezien, maar misschien hebben jullie nog aanraders? :)

Ook zijn we benieuwd naar de locatie van hotels, we hebben bijvoorbeeld een enorm leuk B&B gezien aan de kust van Edinburgh,
maar dan moet je nog 30 minuten met de bus naar het centrum. We kunnen lastig inschatten of dat bezwaarlijk is voor ons. :Y)
Hebben jullie daar ervaringen mee, kan dat of zit je toch liever (in de buurt van) het centrum?

Verdere tips over Edinburgh zijn uiteraard welkom! :)

imd

Re: Stedentrip Edinburgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:42

Ik ben zelf afgelopen jaar een paar dagen naar Glasgow geweest, met ook één dagje Edinburgh. Het ging niet helemaal zoals gepland, dus ik heb eigenlijk weinig Edinburgh gezien, maar wat ik wel erg leuk vond is dat wij naar een rugbywedstrijd zijn geweest. Wel in Glasgow, maar in Edinburgh heb je ze ook wel. Vond ik echt super tof, want dat is wel een van de belangrijke sporten daar. Maar het moet je net interesseren natuurlijk :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:46

Ik ben 2,5 jaar geleden naar Edinburgh geweest. In het centrum is alles goed te lopen. Wij zaten toen in een hostel op ongeveer 2 km van het oude centrum af (waar je echt vet leuke eettentjes hebt! Neem het chocolade dessert van de black Bull!)
Hoe ver het lopen is vanaf de kust weet ik niet, ik ben daar toen niet geweest.

Het kasteel vond ik mooi om te zien, en wij hebben toen ook diverse veterinair verantwoorde uitstapjes gedaan. Zo zijn we naar een chirurgisch museum geweest, een paarden fokker, de faculteit. De spooktocht was ook leuk om te doen. Beetje geschiedenis meepakken.

Edinburgh is echt een onwijs leuke stad:)!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:48

ik heb op een camping aan de rand van de stad gezeten, was met de bus prima te doen. Spooktocht is echt een aanrader.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:55

Ik ben twee jaar geleden in een hotelletje geweest vlak buiten het centrum. Er stoppen 4 buslijnen die je zo naar het centrum brengen. Het hotelletje heette Holiday Inn Waterfront Express.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 23:20

Bedankt voor de reacties zover! :)

Purny, vond je het toen hinderlijk dat je steeds met de bus moest of was dat prima te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 23:22

The Botanical Garden. Vooral de grote kas is prachtig.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 01:38

Ik heb een aantal maanden in Edinburgh gewoond en gestudeerd. Geweldige stad, ik mis het enorm! Ik heb zelf geen ervaring met hotels. Mijn ouders hebben in het Holiday Inn op de Cowgate overnacht. Dat was vooral omdat ik in dezelfde straat woonde, maar ze waren er heel tevreden over! Het is midden in het oude centrum, echt een ideale uitvalbasis. De Cowgate is een druk uitgaansgebied, maar het hotel zit aan het rustige gedeelte. Mijn ouders hebben in ieder geval geen overlast gehad.
Twee tantes van me hebben in het Holiday Inn op Picardy Place overnacht. Qua hotel hetzelfde, dus ook prima. Het ligt echter wat meer in het nieuwe gedeelte van het centrum.
Een andere tante en oom hebben in een Best Western buiten het centrum overnacht. Ook een prima hotel, maar zij hadden de auto bij zich, dus dat maakte vervoer naar het centrum wel een stukje makkelijker.

Persoonlijk zou ik iets in het oude centrum zoeken, dat is wat mij betreft wel het leukste gedeelte van de stad. De bussen werken op zich prima, maar ik vind het prettiger om 's avonds wat te kunnen drinken in de pub zonder me zorgen te hoeven maken over een bus terug. Houd er verder rekening mee dat je het buskaartje altijd gepast moet betalen. :)

Verder is er natuurlijk van alles te doen, het ligt er maar net aan wat je leuk vindt. Voor stadswandelingen zou ik Sandeman's New Europe Tours (http://www.newedinburghtours.com/) aanraden. Altijd goede gidsen en ze vragen alleen een vrijwillige bijdrage.

Het kasteel is waarschijnlijk wel de grootste toeristische attractie en absoluut de moeite waard. Holyrood Palace en het Royal Yacht Britannia zijn ook leuk om te zien. Het National Museum is heel leuk, net als alle National Galleries. Die zijn overigens allemaal gratis. Er zijn veel 'spooktochten', persoonlijk houd ik daar niet zo van. Ik heb alleen Mary King's Close gedaan, dat is niet echt een spooktocht maar je krijgt wel ondergronds Edinburgh te zien. De Zoo is leuk en als je in de goede tijd van het jaar bent, zijn de Botanische Tuinen inderdaad ook prachtig.

Je kunt in Edinburgh ook prima shoppen. In en rond Princes Street vind je alle grote winkels, in het oude gedeelte van de stad vind je meer bijzondere winkeltjes. Armstrong & Sons is een van mijn favorieten, heerlijk snuffelen tussen geweldige vintage kleding.

Vanuit het oude centrum zit je ook verrassend snel in de natuur. Het is ongeveer een half uur lopen naar Arthur's Seat en The Crags, absoluut de moeite waard!

Qua eten & drinken zou ik niet weten waar te beginnen. Haggis moet je eigenlijk wel een keer geprobeerd hebben. :)) Een traditionele afternoon tea is ook erg leuk en lekker, het kan op talloze plekken. Verder zijn Schotten erg gepassioneerd als het om whisky gaat, dus als je daar van houdt, zul je zeker aan je trekken komen. :P

Ik zie dat dit een beschamend lang bericht is geworden, maar als ik eenmaal over Edinburgh begin te praten, houd ik nooit meer op! :') Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 02:40

Ik volg mee. Mijn vriend en ik willen dit jaar ook een stedentrip daar naartoe maken nadat ik er 10 jaar geleden met mijn opleiding ben geweest. :D

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 09:33

Wauw MonaLieske, mag dan lang zijn, maar daar kunnen we wat mee, thanks. :D
Krijg er helemaal nog meer zin van om te gaan! :)

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:45

Wij hebben tijdens onze rondreis door schotland een nachtje geslapen in Capital West End (http://www.capitalwestend-guesthouse.co.uk/). combinatie tussen hostel, hotel en appartement, op wandelafstand van het centrum, waren hier erg tevreden over!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:55

Ik vond het niet lastig om iedere keer met de bus terug te gaan.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:09

Mary Kings Close bezoeken! Echt heel indrukwekkend. En bezoekje aan de Volts of Edinburgh.

Wij zaten in top BB in het centrum en niet duur. Zal ff kijken of ik de naam nog heb.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:53

Graag gedaan hoor! :)) Als je nog vragen hebt, weet je me te vinden. :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:44

Vaults of Edinburgh, niet volts :D

Wel een aanrader om die met een gids te bezoeken. Geloof niet dat ik ooit zo bang ben geweest, nasty haunted vault in het pikkedonker. Ik hád het niet meer _O-

Edinburgh is een geweldig leuke stad. Heel gezellig en een toffe mix van heel oud en heel hip en modern. Veel geschiedenis en cultuur en ook meer dan genoeg mogelijkheden om je geld uit te kunnen geven.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:03

Uhhhhh voel me nu heeeeel erg blond.
Vaults uiteraard.....heb idd die nacht slecht geslapen na bezoek brrrrr maar wel echt leuk.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:04

Ik ben fan van het Edinburgh Fringe Festival (https://www.edfringe.com/), straattheater in de zomer van 1-25 augustus. Dan is de Royal Mile bezaaid met mensen en artiesten. Nadeel is wel dat de hotels in die periode echt schreeuwend duur zijn.
Ik ben er een aantal jaar geweest (als begeleider van jongerenreizen) en wij sliepen toen in Euro Hostel Edinburgh. Echt heel centraal, op de Cowgate. Deze is echter alleen open in de zomer (juni-augustus), omdat het normaal gesproken huisvesting is voor studenten.
De leuke dingen zijn al genoemd (kasteel, Mary King's Close, spokentocht, stadswandeling, Arthur's Seat en winkelen op Princess Street). Daarnaast zijn wij ook nog naar het strand geweest, half uurtje met de bus. En je kunt makkelijk een daguitstapje maken naar Glasgow (uur met de trein).

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 23:31

Brr, dat geestengedoe is niks voor mij hoor. :') Je kan me boven de grond bij daglicht al bang maken, laat staan in het donker ondergronds. :Y)
Maar gewoon de oude ondergrondse stad bezoeken lijkt me erg interessant, of krijg je dan ook gelijk dat geestengedoe? :+

Bedankt verder weer voor alle tips! :)
Dagtochtje Glasgow willen we ook mee pakken, kunnen we gelijk zien of dat nog de moeite waard is om eens langer heen te gaan. :j

Iemand ook eens in de dierentuin geweest trouwens?

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:52

Dat geestengedoe is ook absoluut niks voor mij, ik snap je helemaal. :)) Mary King's Close vond ik wel heel leuk en niet eng.

Naar de dierentuin ben ik ook geweest. De panda's waren er toen net, dus dat was nogal een hype. Als je de panda's wilde zien, moest je daarvoor ruim van tevoren via de website een tijdslot reserveren. Ik weet niet of dat nog steeds zo werkt. Persoonlijk vond ik vooral de pinguïns erg leuk. :D

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 00:07

Dat werkt nog steeds zo las ik op de site. :+ Lijkt me een mooie dierentuin. :j

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 16:57

Ik ben vorig jaar 3 week in Edinburgh naar school gegaan.
Zat zelf aan de zuidelijke rand van de stad (moredun) en moest elke dag naar het centrum met de bus. Heb dit nooit als hinderlijk ervaren. (het enige is dat de bussen nooit zeggen bij welke halte je precies bent zoals in Nederland. Maar de mensen zijn er erg vriendelijk en je kunt gewoon iemand aanspreken om te vragen wanneer je er uit moet :p).
Ik weet niet waar je aan de kust het B&B had gezien maar vanaf Portobello en Leith zijn goede busverbindingen richting centrum zover ik weet.

Overigens, zoals iemand hierboven zei; als je van plan bent 's avonds nog eens een keer de pub in te duiken zou ik ook dichter bij het centrum gaan zitten.

Mary Kings Close is zeker een aanrader en helemaal niet eng!
Ik weet niet hoe lang je van plan bent om heen te gaan, maar anders is het misschien ook leuk om een dagtoer richting de highlands te doen langs een aantal Lochs en kastelen?
Of naar Rosslyn, daar is de Rosslyn Chapel (die uit the da Vinci code, laatste scenes). Vanuit Edinburgh ook erg gemakkelijk te komen met de bus.

Volgens mij ben ik net een geval als MonaLieske.. je moet mij ook niet over Edinburgh laten beginnen.. wat een heerlijke stad! Ik ben er echt verliefd op geworden en mis het nog elke dag, ondanks dat ik er niet heel lang ben geweest.

Wat ik overigens ook heel fijn vond (ik was er in Mei, weet niet hoe het in de andere maanden is) is dat het er ineens keihard kan gaan regenen.. en 5 minuten later is het weer droog en schijnt de zon weer vrolijk verder :+.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:54

MarrieLeen schreef:
Dat werkt nog steeds zo las ik op de site. :+ Lijkt me een mooie dierentuin. :j

Dierentuin ben ik geweest, veel heuvels zijn er. Als ik op vakantie ben in een ander land zoek ik zoiezo een dierentuin op.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:14

Edinburgh, heerlijke stad! Ik ben er inmiddels wel een keer of 6-7 geweest. Laatste keer alweer te lang geleden. ;)

Veel dingen zijn al genoemd. Wat ik ook erg mooi vind is The Water of Leith Walkway, een wandeling van 12 mijl (maar je kunt gewoon een stukje doen). Je hebt eigenlijk geen idee dat je in de stad bent.

http://www.waterofleith.org.uk/walkway (even op de link naar de PDF klikken)

Ik heb het stuk oost en west vanaf Dean Village gelopen (bij Queensferry Road het trappetje af) omdat mijn logeeradres daar toen vlakbij lag.

De klim naar Calton Hill (en terug) vond ik ook erg de moeite waard. Verder is het gewoon een erg vriendelijke stad. Je bent trouwens ook zo in Glasgow, nog geen drie kwartier met de trein als ik het me goed herinner. Glasgow heeft aan de buitenkant minder uitstraling vind ik, maar daar is bijvoorbeeld weer elke avond wel ergens livemuziek, in een zaal of pub. Edinburgh heeft bijvoorbeeld pas sinds een paar jaar weer een fatsoenlijke concertzaal en de enige keren dat ik daar muziek in kleine setting heb meegemaakt was met het Edinburgh Festival. Maar ik kom in beide steden graag. :j