IJsland 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

IJsland 2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 22:26

Al jaaaaaren wil ik naar IJsland en nu gaat het er eindelijk van komen :D Maar ik ben hélemaal nieuw op gebied van IJsland en heb er dus ook geen idee van wat de must sees zijn. Er ligt wel een Lonely Planet van IJsland klaar op m'n nachttafeltje, maar persoonlijke ervaringen zijn altijd leuker :))

Ik ga met 2 vriendinnen en we willen in augustus 2-2,5 week gaan, auto huren en het hele eiland rond rijden. Welke plaatsen en natuurparken/fenomenen zijn zéker de moeite waard (al lijkt het me een beetje moeilijk kiezen tussen al die pracht :D ) en welke misschien net niet? Is 2,5 week voldoende voor een dergelijke route? Is augustus een goede periode of is juli toch beter? En heb je op de ringweg rond het eiland echt een 4x4 nodig of is een gewone auto voldoende als je geen wilde escapades maakt?

Vliegen doen we op Reykjavik, maar het plan is eigenlijk om meteen van daaruit te vertrekken, evt. een nachtje er spenderen als we aankomen of voor we weer vertrekken. We willen vooral veel mooie natuur zien, wandelingen maken, paardrijden (waar?), als het maar mooi en avontuurlijk is, dus alle tips zijn welkom *\o/*

Imre

Re: IJsland 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 22:37

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 07:28

Guesthouse dat Imre aanraad is zeker een goede. Ik heb daar 5 maanden gewerkt in totaal.

Verder zou ik ook zeker een dag Reykjavik doen, ik vind het zelf een van de leukste steden in Europa. :)

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 08:18

Wij gaan ook naar IJsland! Maar de Blue Lagoon is echt heel bijzonder, en al die Gletsjers ook.
Bij ons willen ze alleen ook per ce het noorderlicht zien, dus we gaan pas begin 2015

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 08:33

Ik heb met een daewoo matiz het grootste deel van de ringweg gedaan, dus ja, het is goed mogelijk om dat zonder 4x4 te doen. Je mag met zo'n kleine auto ook B-wegen (gravel) rijden, maar geen F-wegen, want dan ben je niet verzekerd (vanuit de verzekering die je afsluit bij het autoverhuurbedrijf). Dat betekent dat je niet het binnenland in kan, maar er is zo veel te zien al in de buurt van de ringweg, dat je in eerste instantie dat ook niet hoeft te doen. En als je wel graag wil, dan zou je met de bus kunnen gaan, dan zie je ook alles.

En waarheen ? Ik vind zelf het noorden het mooiste, maar overal zijn weer andere mooie plekken. De westfjorden zijn heel bijzonder, met Látrabjarg als hoogtepunt. Jón en Eline zou ik zeker doen, geweldige mensen, mooie plek. Vergis je niet in afstanden. Vaak denk je dat je korter bezig bent dan werkelijk het geval is. De blue lagoon zelf vond ik niet zo bijzonder, één van de weinige zeer toeristische plekken en kost veel geld om binnen te komen. Het schijnt dat bij Mývatn een kleinere versie is die een stuk leuker en minder druk is. Een goede aanrader is ook de reisgids van Willem Blijderveen, daar staan allemaal leuke plekjes waar je zonder die kennis niet zou komen. Veel plezier met de voorpret!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 08:47

Ik ben afgelopen zomer te voet en liftend door zuid IJsland gegaan. Wil je alleen de rondweg doen dan is een gewone auto goed. En dat scheelt je een hoop geld. De meeste dingen zijn via de rondweg te bekijken. Er gaan ook bussen het binnenland in maar die vertrekken allemaal vanaf Reykjavik. Ik typ vanavond even de bezienswaardigheden.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 09:12

Ik heb 6 weken stage gelopen bij een bedrijf met 150 ijslanders. Kun je super mooi paardrijden! De stal met overnachtingsmogelijkheid heet Hestheimar. Natuurlijk moet je ook de Golden Circle hebben gereden met de auto en naar Vik gaan om de papegaaien duikers te zien. In de buurt van Reykjavik kun je ook een walvissafari doen.
IJsland is echt een super mooi land.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 13:55

LoveShettys schreef:
Wij gaan ook naar IJsland! Maar de Blue Lagoon is echt heel bijzonder, en al die Gletsjers ook.
Bij ons willen ze alleen ook per ce het noorderlicht zien, dus we gaan pas begin 2015

Bleu Lagoon is toeristisch gehypet, maar op zich is daar heel weinig aan te zien (toch zeker in vergelijking met de rest van het land).

Ik raad de Laugavegur trekking héél sterk aan :j, maar dat is lastig als je met de auto gaat (omdat je geen lus maakt, maar van punt A naar punt B gaat). Ik heb tijdens de trekking redelijk wat mensen gesproken die ik achteraf in Reykjavik ook nog ben tegengekomen (klein land hé...), en iedereen die NA de trekking is doorgegaan met een rondreis met de wagen, was van mening dat de trekking echt het hoogtepunt was. Je bent alleen, in dat grote machtige landschap. Je hebt de sfeer van de trekkers onderling op de campings (die héél klein -20tal tenten in augustus- en basic zijn in vergelijking met de campings die je langst de ringweg tegenkomt). Serieus, 4 dagen en ik voelde me herboren. Als ik betaalbare vluchten tegenkom, dan zou ik zelfs serieus voor 5/6 dagen terug gaan, gewoon opnieuw die trekking doen.

Om maar te zeggen dat ik overtuigd ben :D.

Verder:
- Skaftafell vond ik niet ZOveel aan (was mooi, maar veel minder mooi dan hetgeen ik daarvoor al gezien had, waardoor het wat tegenviel. Camping viel ook zwaar tegen naar gezelligheid/sfeer, maar was wel volledig voorzien en uitgerust)
- Landmannalaugar is een topper. Echt een machtige omgeving, waar je ook héél mooie wandelingen kan doen (om een goeie 3/4 uur sta je bv aan Hrafntinnusker, waar je meteen in een totaal andere wereld zit, met eeuwige sneeuw en overal ijsgrotten), je hebt er een warmwaterbron (gratis, en 10 keer leuker dan bleu lagoon), je kan er paardrijden,.... Maar het is aan een F-weg, dus enkel met 4x4 (of lijnbus) te bereiken.
- Jökullsárlón ook zéker doen. Is echt heel bijzonder en mooi om te zien :)
- de standaard dingen rond Reykjavik (geysir, gullfos, ...) zijn ok, maar niet WAUW. Tenopzichte van de rest: toeristisch (hoewel dat ook in ijslandse termen moet opgevat worden. 50 mensen is veel).

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:14

Haha toevallig heeft mn vader het er nu aan tafel ook over dat hij wel met ons naar IJsland wil in de zomer :D (maar dan voor een weekje ofzo) Lijkt me héél gaaf, altijd al gewild!
K volg dit topic even!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 16:46

Ook ik sluit mij aan bij dit topic! Al jaren de wens eens naar Ijsland te gaan. Zomers is dus wel de moeite waard? Ben heel erg benieuwd naar meer (budget) tips :P

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:42

Ik heb vorig jaar met de motor een rondreis gemaakt op IJsland.
Echt schitterend!
Als je het leuk vind kun je enkele foto's bekijken op mijn facebook pagina. Via PB verkrijgbaar.
Wat je ook doet boek niet maar 1 hotel! Neem er meerdere maar er een leuke toer van!
Ik ben in totaal 14 dagen op IJsland geweest en heb daarbij compleet in de rondte gereden.

Mijn startpunt was in Seydisfjordur aan de oostkant van IJsland het hieronder geschreven gaat uit van dit beginpunt en is tegen de klok in gereden. Als je vanuit Reykjavik start kun je het in een andere volgorde doen.

Wat je zeker niet mag missen is een rondje om het Myvatn-meer in de buurt van Husavik. Er ligt niet ver daarvandaan een energie centrale die op geothermie werkt, en een semi-actieve vulkaan waarop je kunt wandelen. In Husavik kun je de walvissafarie doen.
Ook de Dettifoss is in de buurt! absolute aanrader!

Akureyri. De ena grootste stad van IJsland, leuk om te bezoeken en vlakbij de Godafoss de waterval van de goden.
Vanuit daar kun je een verschrikkelijk mooi stuk rijden over OlafsFjordur en Siglufjordur (in de haven zit een heerlijk gezellig eetcafe (niet duur))

Wat je ook niet mag missen is het Dorpje Stykkisholmur (zit een goed hotel) vanuit daar kun je eenvoudig naar de snaefellnes jokul een mega gletcher!

Reykjavik kun je leuk winkelen en de blue lagoon bezoeken. Ik heb geshopt...

De golden circle, Toeristisch dat zeker maar dat mag je niet missen. Natuurpark pingvellir included.
Absolute aanrader!!! Hotel/Herberg Hrauneyar in het gehucht Hella! top locatie, top verblijf, en top eten!!!Vergeet je badslippers niet, want je mag binnen niet op schoenen lopen

Seljalandfoss een waterval waar je achterlangs kunt lopen. Regenponcho meenemen...
Skogarfoss. Supermooi, ook regenponcho aan.
Vlak daarbij in de buurt ligt het neergestorte vliegtuig. Niet proberen er te komen met een normale auto, dat wordt duwen. Maar je kunt er naartoe lopen (3km) als je er wat tijd voor neemt. Unieke foto locatie, once in a lifetime!

Vatnajokull en skaftafell nationaal park en het ijsbergenmeer mag je zeker niet missen.
Hotel Smyrlabjorg in Hornafirdi is een leuke slaapplaats in de buurt. Erg mooi gelegen, kamers zijn oke.

Je kunt vanaf hier doorrijden langs de kust naar Breiddalsvik. hier zit hotel Blafell. Top hotel! je passeert op de route schitterende fjorden. (niet te verwarren met de pony)

Bijzonder uitje is de stuwdam Karahnjukar. vooral de route naar deze dam is adembenemend mooi.

Voor de liefhebber nog een link naar mijn verslag en wat foto's van de reis op een Engelstalige motorsite
http://www.cbf1000.com/index.php/topic,15991.0.html

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:43

Wauw wat gaaf om te lezen/zien jorika!
Handige tips!!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 19:54

Wauw, iedereen heel erg bedankt voor de tips! Ik ga me er dit weekend eens voor zetten om alles te lezen en eens grondig research te doen.

Jorika1986, bedankt voor alle tips! Klinkt alsof jij een geweldige reis hebt gehad. Bij die foto's van je verslag droom ik zo weg <3 Ik ga zeker kijken naar je hoteltips :j

Mensen die in augustus zijn gegaan, welke periode hebben jullie geboekt? We willen deze maand sowieso de vluchten nog boeken en dan zsm ook de ho(s)tels, hoop dat dat niet te laat is? Ik boek altijd mijn vakanties heel vroeg, maar nu gaat het even niet meteen.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:01

Wij hebben ook rond deze tijd de vlucht geboekt. En we hebben 1 nacht in een hostel geslapen voor de rest zijn we met de tent gegaan. Het hostel in Reykjavik hebben we pas in maart gereserveerd dacht ik.
Wil je een beetje betaalbaar zitten denk ik wel dat je nu al moet boeken. Maar IJsland is sowieso erg duur!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:02

Dat het duur is, daar zijn we inderdaad wel op voorbereid. Ik ben vorig jaar op vakantie geweest naar Australië en ik houd me eraan vast dat het iig niet duurder kan :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:07

Schiet me ineens wat te binnen. Zou je geen camper kunnen huren in plaats van een auto. Er zijn op IJsland ook voldoende campings waar je je camper kwijt kunt. Wellicht als je even aan het rekenen slaat is het goedkoper als dat je elke nacht een hotel kamer moet boeken.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 20:14

Camper trekt ons helemaal niet :o Maar we gaan sowieso voornamelijk voor hostels ipv hotels, dus dat scheelt ook al wat in prijs gelukkig. :)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 22:39

Yasmine schreef:
Mensen die in augustus zijn gegaan, welke periode hebben jullie geboekt? We willen deze maand sowieso de vluchten nog boeken en dan zsm ook de ho(s)tels, hoop dat dat niet te laat is? Ik boek altijd mijn vakanties heel vroeg, maar nu gaat het even niet meteen.

Ik ben toen ook in Augustus geweest (rond de 15de), en heb mijn vliegticket toen welgeteld één maand op voorhand geboekt :+. Wel gevlogen vanuit Keulen (dus eerst met de trein naar daar) omdat je van daaruit met een lowbudget (icelandair) kan vliegen. Heb toen nog een ticket kunnen vast krijgen voor 200€ (heen én terug!). Verder ook enkel de eerste nacht een hostel geboekt, en al de rest met de tent.

martina1 schreef:
Wij hebben ook rond deze tijd de vlucht geboekt. En we hebben 1 nacht in een hostel geslapen voor de rest zijn we met de tent gegaan. Het hostel in Reykjavik hebben we pas in maart gereserveerd dacht ik.
Wil je een beetje betaalbaar zitten denk ik wel dat je nu al moet boeken. Maar IJsland is sowieso erg duur!

Je kan het wel lowbudget doen als je wil hoor :j. Wij zijn tien dagen met de tent weggeweest (nacht één in hostel, en onderweg ook nog één nacht ongepland op een camping binnen geslapen omdat er teveel wind was) en hebben in totaal (inclusief vliegtickets, eten, drinken, verblijf, namiddagje paardrijden, varen met de zodiac, blue lagoon) ongeveer 900€ gespendeerd. Ik vind dat persoonlijk nog heel oke voor 10 dagen....

Ik heb even een aantal foto's geupload. Wij hebben het zuiden gedaan:
- Reykjavik
- Porsmork (start laugavegur trekking, maar in de omgekeerde volgorde)
- Emstrur (heel bizar landschap. Je hebt er overal zwarte ondergrond van het lavazand, terwijl de bergen er bijna fluo groen zijn van het mos. Hier ligt ook hun 'black desert', een gigantische zwarte zandvlakte)
- Álftavatn (héérlijke camping. 0,0 luxe, maar de locatie is goud waard. Je staat met je tentje vlak aan een heel groot meer, dat omgeven is door bergen en gletsjers. Van een uitzicht bij het wakker worden gesproken....)
- Hrafntinnusker (Ijsgrotten, eeuwige sneeuw, stoom die uit de grond komt, kokend water dat naar boven komt pruttelen, lava/rotte eieren geur op bepaalde plaatsen,...)
- Landamannalaugar (heerlijke warmwaterbron, fantastisch mooie bergen)
- Skaftafell (gletsjer, svartifoss, maar ik vond aan beide niet zoveel bijzonders)
- Jokullsarlon (ijsmeer! Vergeet ook net naar het strand te gaan!)
- Reykjavik

http://www.mijnalbum.nl/Album=G3D7ASFD

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:00

Wij hebben precies hetzelfde gedaan alleen nog paar dagen langer. Ik ben gewend om low budget met de tent te gaan in de Alpen dus in mijn optiek was 900 euro voor 13 dagen best veel. Anderzijds valt het best mee als je nagaat dat het incl reis overnachtingen eten en 2x bus is.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:17

Mooie foto's Florenc!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:25

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:49

Wij vliegen volgende week dinsdag naar Reykjavik, daar een hotel. 4x4 gehuurd waar we zelf mee gaan rondrijden.

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 14:53

Gaaafff! Wij zijn in juni 2012 geweest :D Alvast heeel veel plezier het is een geweldig land!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 15:00

Meest waanzinnige landschap: Myvatn, met inderdaad het natuurbad (liever daarin dan in de Blue Lagoon). Dettifoss niet overslaan, Godifoss dan ook (als je er toch bent). Skaftafell, Jökulsarlón, voor ons was het bezoekerscentrum bij de Eyafjatlajökull ook erg de moeite waard omdat we daar uitgebreid met de eigenaresse hebben kunnen praten over het leven met de vulkanen in je achtertuin (en dat bezoekerscentrum ligt aan de 1, dus je hoeft er niet voor om te rijden ;)).

En paardrijden, he. Dat moet :D

O, en Yasmine: Þingvellir moet je zeker ook niet overslaan. Prachtige natuur, bijzondere geschiedenis.