Met een strafblad naar de VS (Colorado)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Met een strafblad naar de VS (Colorado)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:10

Ik vertrek als het goed is over zes weken naar Colorado om een vriend te bezoeken voor +/- 10 dagen. Hier moet ik nog van alles voor regelen. (Tips? Graag!)

Alleen vraag ik me af of ik met een strafblad de VS wel binnen kom.
Ik heb op mijn 18e een diefstal gepleegd en heb hier voor op het politiebureau langs moeten komen (goh). Hier heb ik een boete voor gekregen en ik neem aan dat dit dus ook op mijn strafblad staat.
(Ja heel dom, ik weet het, dat terzijde houden graag. :) )

Iemand enig idee of dit een probleem op levert?

Ik moet net zoals iedere Nederlander die naar de VS wil een ESTA (Electronic System for Travel Authorisation) invullen, waar o.a. deze vraag gesteld wordt:
Citaat:
"Bent u ooit aangehouden of veroordeeld wegens een overtreding of misdrijf waarbij sprake was van een moreel schandelijke daad of een overtreding met betrekking tot een verboden stof; of aangehouden of veroordeeld voor twee of meer overtredingen waarvoor het gezamenlijke vonnis vijf jaar of meer gevangenisstraf bedroeg; of bent u handelaar in verdovende middelen geweest; of zoekt u toegang tot de Verenigde Staten om u daar in te laten met criminele of immorele activiteiten."

Hier kan ik dan toch gewoon "nee" op antwoorden wat dit betreft?

Graag tips/ervaringen....! :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:14

als je alleen een boete hebt gehad op het bureau, heb je denk ik geen strafblad.. die heb je pas als je veroordeeld bent bij de rechter.. (denk ik)

Molfre

Re: Met een strafblad naar de VS (Colorado)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:18

Ik denk dat je daar idd nee op kan invullen, maar voor de zekerheid zou ik even met de ambassade bellen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:20

antwoord is nee je hebt geen strafblad.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:20

Daar kan je in mijn ogen ook "nee" op invullen.

Ik zou overigens even checken of je werkelijk een strafblad hebt, want als je alleen een boete hebt gekregen, heb je waarschijnlijk geen strafblad.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:21

Wat wordt precies onder moreel schandelijk verstaan dan?
Verder heb je ook volgens mij alleen een strafblad als je echt veroordeeld bent. Maar weet het ook niet zeker haha!
Er zijn vast bokkers die er meer verstand van hebben :)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:25

Je hebt geen strafblad want je bent niet veroordeeld. Ik neem aan dat je hier niet voor de (jeugd) rechter hebt moeten verschijnen? Je kunt gewoon eens langsgaan bij je lokaal politieburo en dan kun je meteen een copie van je strafblad krijgen, of een bewijs van goed gedrag en zeden.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:30

Ik zal even uitleggen hoe het verlopen is:
Ik wilde een kledingstuk stelen, werd betrapt, heb toen met staart tussen de benen mijn ID + telefoonnummer gegeven aan de verkoopster die mij vervolgens naar buiten liet. Daarna werd ik gebeld door de lokale politie of ik dan en dan langs kon komen om een proces verbaal te schrijven etc. Dus ik ben langs geweest en kreeg binnen ongeveer twee weken een brief met de "veroordeling" van justitie (een behoorlijke boete).

Nu jullie dit zo zeggen vraag ik me af of dat nou een echte veroordeling is of niet. Maar ieder misdrijf vormt toch een strafblad?

En ik vraag me inderdaad ook af wat "moreel schandelijk" in houdt..

Bedankt voor de reacties tot nu toe! :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:30

Er staat ben je ooit aangehouden of veroordeeld voor een moreel schandelijke daad. Het gaat niet om of je een strafblad hebt, maar de enkele aanhouding cq veroordeling van die daad

Jij bent en aangehouden en veroordeeld tot het betalen van een boete (strafrechtelijk een veroordeling). Daarnaast zegt de brief nadrukkelijk "veroordeling". Diefstal is een moreel schandelijke daad, dus ja invullen. Vul jij nee in en je komt bij de douane is de kans groot dat jij terug gestuurd wordt en een X aantal jaar Amerika niet in mag.

Ik adviseer je, als jurist en als vaste Amerika ganger, naar de ambassade te gaan om daar je visum te krijgen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:34

Amerikanen zijn preuts wat dit betreft, dus wat jij hebt gedaan (waar je wel degelijk voor bent veroordeeld) is in hun ogen zeker moreel schandelijk. Hier ook, maar daar al helemaal. Je moet dus idd ja invullen.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 08-01-14 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:36

Oke dat is heel duidelijk dank je!

Dan ga ik daar zsm even langs. :)

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:56

JuliaMaria schreef:
Daarna werd ik gebeld door de lokale politie of ik dan en dan langs kon komen om een proces verbaal te schrijven etc. Dus ik ben langs geweest en kreeg binnen ongeveer twee weken een brief met de "veroordeling" van justitie (een behoorlijke boete).)

Dit veranderd het hele verhaal natuurlijk, jammer dat je er niet met gewoon een boete vanaf bent gekomen (zonder veroordeling). Maar je hebt ondertussen al een goed antwoord op je vraag zie ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:03

Je staat geregistreerd in de bestanden, op je naam heb je een antecedent,,dat blijft staan.

Hoe oud ben je nu? Voor Nederlandse begrippen telt hoeveel jaar geleden het is gelden en of je daarna nooit meer met justitie of politie te maken hebt gehad.

Voor Amerikaanse begrippen is dat anders.
Bel de Ambassade, voordat je bij de grens in Amerika achter wordt gehouden en terug wordt gestuurd....

In Nederland zal je hier niet zo snel problemen mee krijgen, maar nogmaals als je nu bv 22 bent en voor een baan met gevoelige informatie, bv programmeur of zo, of bedrijf met gevoelige info, zul je een briefje met goed gedrag moeten gaan halen, daarin komt te staan dat je op die datum aangehouden bent voor diefstal. Dus een antecedent hebt, helaas zal die baan je neus voorbij gaan. Ookal was je 18 en kreeg je een boete (wees blij met ons sociale systeem), maar diefstal is diefstal en dat zegt iets over je inborst.

Mijn advies is dus, neem kontakt op met ambassade!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:06

Douraque schreef:
Diefstal is een moreel schandelijke daad, dus ja invullen.

Volgens mij wordt daar meer een zedenmisdrijf mee bedoeld.

Edit: ik zou dus niet afgaan op wat hier geschreven is en het zelf navragen bij de ambassade.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 13:32

Dat ging ze sowieso al doen.

Moreel betekent 'zedelijk kracht', 'zedelijke moed', 'zelfvertrouwen' of 'de wil om door te zetten'. maar het lijkt er op dat je gelijk hebt.