Zuid/west Engeland 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Zuid/west Engeland 2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 13:43

Had al met de zoekfunctie gezocht naar een topic over Engeland, maar ik kon niets vinden.
Maar misschien zijn er meer mensen die deze regio gaan bezoeken dit jaar, en is het leuk om ideeën uit te wisselen en te brainstormen? :D

Mijn vriend en ik waren al weken aan het piekeren over onze vakantie voor komend jaar. Ik wilde alleen naar een bestemming die ik nog niet kende, maar door een beperkt budget en beperkte tijd (2, max. 3 weken) viel al een hoop af. Uiteindelijk hebben we in Europa alles naast elkaar gelegd en viel gisteren ineens het kwartje: we gaan interrailen/backpacken in zuid/west Engeland :D Ik ben al heel vaak in de UK geweest, maar nog nooit in die regio. Ik ging meestal naar Schotland en midden-UK, en steden als Edinburgh, Glasgow, Bristol, Londen, Bath, Cambridge, etc. Dus dit is voor mij toch een beetje nieuw :j

We hebben al een lijstje gemaakt van dingen die we willen zien, maar weten dat dit niet helemaal haalbaar is. We moeten nog een route uittekenen en kijken wat er qua tijd, afstanden en geld mogelijk is. Maar je moet ergens beginnen met dromen :D

- Dartmoor national park
- Stonehenge
- Lands end (St Ives, Penzance, Mousehole)
- Totnes
- Plymouth
- Londen (eind van de reis, 1-2 dagen voor vertrek naar Nederland)
- New Forest national park???
- Bournemouth/Poole/Swanage???

Hebben jullie ervaring met deze plekken, of zo'n reis? :D
We hebben al een reisgids met adresjes besteld, maar tips over leuke hostels en B&B's (tegen een vriendelijk budget) zijn ook welkom.

Zijn er misschien meer Bokkers die ook deze regio opzoeken dit jaar?

Molfre

Re: Zuid/west Engeland 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:01

Ik kan niet zo heel veel toevoegen, maar de kleinere kust stadjes als Ramsgate zijn echt de moeite waard, vooral in de lente/zomer. Canterbury is ook een mooie stad en als je dan toch in het zuid oosten bent (uurtje met de trein bij londen vandaan). In Kent zijn ook hele mooie kastelen/parken en andere bezienswaardigheden. Zo heeft Margate een schelpengrot bijvoorbeeld.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 14:10

Naar Canterbury ben ik ook eens geweest (bliksembezoekje), dat is een goeie. Kent kom ik ook op internet veel tegen, misschien moet ik me daar toch eens in verdiepen... Die schelpengrot klinkt bijzonder!

We moeten even kijken of het oosten helemaal haalbaar is, aangezien de focus op het westen ligt.
Maar ik ga het zeker aan ons lijstje toevoegen :j Misschien inderdaad van Londen naar het zuidoosten, dan langs de zuidkust naar het westen... keuzes, keuzes keuzes.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:46

Ik sluit me bij Molfre aan het zuiden is erg mooi, leuke dingen te zien en te doen. Net waar je interesses liggen. In de zomer maanden word er over het algemeen best veel georganiseerd zoals bijv Autojumble, Carboot Sale, beurzen, markten en dergelijke. Het is echt net waar je naar toe wilt of waar je interesse liggen. Het New Forest gebied is ook erg mooi, heel apart als je ziet dat de paarden voorrang hebben op het andere verkeer. Engeland is gewoon een erg mooi land vind ik dan.. :D

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:52

Chedar Gorge schijnt heel leuk te zijn! Net onder Bristol.
Ben je al eens in Brighton geweest? Hele leuke stad , veel dingen te doen en veel aparte kleine winkeltjes. Zeker een aanrader.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:47

Cheddar Gorge even op Google opgezocht, wat mooi! Die komt op het lijstje.

Brighton ken ik niet, ziet er leuk uit. De kust doet met een beetje denken aan Oostende :')
Het Pavilion ziet er wel heel bijzonder uit zeg.

Eloise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:07

Ben benieuwd wat je van Cheddar Gorge vindt, wil er zelf nog graag een keer heen :j
Oostende haha, Brighton is zeker een aanrader als je ook een avondje uit wilt ofzo!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:13

wij zijn afgelopen zomer daar 3 weken wezen rondreizen. Grotendeels de plekken bezocht die je nu noemt en nog veel meer te zien, Dus wij gaan zeker een keer terug.

Bekijk van te voren even wat je zeker weten wil gaan bezoeken. Je hebt 2 soorten kaarten (herritage en nog iets) Als je van één soort genoeg dingen wil bezoeken scheelt dat enorm in de prijzen.
Maar aangezien je al eens in Engeland bent geweest ben je hier waarschijnlijk al van op de hoogte :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 19:35

@ laydpaard: met die kaarten was ik eerlijk gezegd helemaal niet bekend. Heb de herritage kaart opgezocht, en dat is heel erg handig zeg! Ik weet nog niet zeker of we het gaan gebruiken, maar voor nu is het al heel handig om op basis daarvan te beslissen wat we willen zien. Je hebt het over 2 soorten kaarten, weet je toevallig ook hoe de andere heet? Ik kan het niet vinden, maar ben wel heel erg nieuwsgierig :j

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:01

New Forest is leuk om heen te gaan, oa het http://www.beaulieu.co.uk/

Vanaf Penzance is het ook leuk om met de boot naar de Iland's off silly te gaan

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:19

Leuk topic! Mijn vriend en ik zijn ons nu ook net aan het oriënteren voor een vakantie in die regio. Ons plan is in principe 2-2.5 week, waarvan de helft ongeveer in t midden tussen Londen en Bristol en de andere helft iets noordelijker, richting Cambridge of iets hoger. We zijn er nog niet uit of we een huisje doen of dat we gaan kamperen. We gaan wel met eigen auto :) . Het is wel moeilijk om goede verblijfplaatsen te vinden, dus we gaan van de week even info inwinnen bij het reisbureau.

Stonehenge ben ik een paar jaar terug geweest maar dat valt echt tegen. Je kan er, tegen flinke betaling geloof ik, ruim omheen lopen met een soort informatie kastje/koptelefoon ding. Daar worden allerlei mythes verteld, wat het zou kunnen zijn. Vrij langdradig. Vond het dus niet het geld waard, maar ik ben sowieso vrij nuchter met dat soort dingen.

We zijn toen naar het Exmoor park geweest, dat was echt super tof!

Dus ik lees hier graag mee voor tips en ervaringen :)

*Edit: Die reisgids, waar heb je die vandaan? O:) Ik ben dus ook hard op zoek naar leuke verblijfplaatsen tegen een vriendelijk budget :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:39

Ik zal morgen even kijken welke de andere was. Zal vast nog wel ergens opstaan. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:42

Ehm, als je dat allemaal per trein wil gaan doen, dan heb je aan twee weken echt niet genoeg.
Over plekken als Eden project http://www.edenproject.com/ gaan we het niet eens hebben.

Ik zou enkele zaken schrappen uit de lijst, zodat je de tijd hebt om de rest ech te gaan doen/bekijken.

Verblijven in GB is wat duurder geworden, helaas. Er zijn wat wetten aangescherpt, waardoor de leuke, kleine B&B's onderuit gegaan zijn. Ook zijn de prijzen best omhoog gegaan. We betaalden vorig jaar rond de 60 euro per nacht, 2 personen, inkl ontbijt. Dat hebben we in het verleden echt weleens voor de helft gedaan.

Daarnaast, er is zo gigantisch veel te zien en te doen; ik kom al 15 jaar in GB, vaak meerdermalen per jaar en ik heb nog niet bij benadering de illusie dat ik alles gezien heb; gaan we het geeneens over schotland hebben........
Zoek dus tevoren goed uit wat je zeker wil zien; hoe dat past in je reisschema en hoeveel tijd je kwijt bent. Vergis je niet in de afstanden. Openbaar vervoer is in GB niet zo frequent en fijnmazig geregeld als in NL. Ik prefereer niet zonder reden de auto om door GB te reizen en dat is niet alleen omdat de douane zulke rare vragen stelt als je een versnellingsbak op de balie legt :D

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:18

Gevonden :) national trust. Als je naar www.visitbritain.com zie je rechts "which herritage pass" zie je overzicht.

Wat ik erg leuk vind met de trein dat je met 2 of 3 personen al een groep bent en groepskorting krijgt. Zo konden we heel goedkoop richting Londen :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:24

Szan schreef:
Naar Canterbury ben ik ook eens geweest (bliksembezoekje), dat is een goeie. Kent kom ik ook op internet veel tegen, misschien moet ik me daar toch eens in verdiepen... Die schelpengrot klinkt bijzonder!

We moeten even kijken of het oosten helemaal haalbaar is, aangezien de focus op het westen ligt.
Maar ik ga het zeker aan ons lijstje toevoegen :j Misschien inderdaad van Londen naar het zuidoosten, dan langs de zuidkust naar het westen... keuzes, keuzes keuzes.

Kent is alleen wel helemaal in het zuidoosten, dus wel een beetje anders dan de richting die jij noemt (Exmoor/Dartmoor, New Forest)! :) Wel heel mooi, hoewel ik persoonlijk naast Canterbury niet echt dingen kan bedenken hier in de omgeving die je echt niet kan missen. De kustplaatsjes, bijv. Ramsgate, zijn leuk maar niet superbijzonder, wat mij betreft.

Jaren geleden ben ik in de New Forest geweest en dat is wel erg leuk. Salisbury ook, een beetje hetzelfde idee als Canterbury (kathedraal etc.) en meer in die richting, maar het leukste is natuurlijk wel die pony's die letterlijk vrij rondwandelen daar. Plymouth staat bekend als een leuke kuststad!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:31

Ik ben twee jaar geleden dik 8 dagen wezen fietsen in het zuidwesten van GB. We zijn met de boot en trein naar Taunton gegaan. We zijn via Dulverton naar Minehead gefietst in een paar dagen. Je komt dan door het Exmoor national park. We hadden gehoopt veel meer KM op een dag te maken en via 't zuiden (Dartmoor national park) weer naar Taunton te fietsen. Het bleek echter veel zwaarder (de heuvels) te zijn, m'n vriend was een dag ziek en ik trok het niet om élke dag te fietsen. Daarom zijn we via Bridgwater en Weston Supermare naar Bristol gefietst.

Super mooie omgeving daar. En echt, plan niet teveel. Als je daar rondrijd komt je allemaal leuke dingen tegen die je niet zomaar op internet tegen komt als je "standaard" zoekt. Zo kwamen we door een heel mooi dorpje met een kasteel waar we 2 uur rondgelopen hebben. Tijdens een van de fietstochten bleek ineens dat we langs een plek kwamen waar je fossielen kon zoeken, dus daar bleven we ook ineens 2 uur zitten.
Echt, er is zo veel te doen, kijk vooral ter plekke wat je wilt doen!

Tip: Campings zijn daar echt heel prima (niet alleen die caravanparks als je vaak hoort), maar houdt dan wel rekening met het wisselvallige weer! Dus geen tentje van de Lidl, maar een goede degelijke tent! B&B zijn er ook best veel, maar dat verschilt heel erg per locatie. Wij konden er maar geen vinden toen we de hele dag door de zeikende regen gefietst hadden, dus dan is dat best onhandig...
Oh en fietsen is in dat gebied, dus miss een iets minder goed idee ;). Treinen zijn daar heel goed te doen! Erg vriendelijk treinpersoneel!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:02

Wat een reacties ineens, leuk! We hebben inmiddels wel definitief besloten dat de hele (zuid-)oostkust (Kent) afvalt. We wisten al dat het qua tijd niet haalbaar is, maar het heeft ons ook niet genoeg kunnen overtuigen om minder tijd aan de westkust door te brengen. Anders hadden we nog 50% west, 50% oost kunnen doen. De westkust trekt ons nog steeds veel meer, en aan de oostkust komen we nu dus gewoon niet toe. Over het New Forest gebied (midden van de zuidkust) twijfelen we nog sterk. Als we daarheen gaan, blijven we er hoogstens een paar dagen.

Iedereen bedankt voor de tips, ik heb ze allemaal meegenomen en opgeschreven +:)+

@ ladypaard: thanks voor de link!

@ ikke: we hebben ook absoluut niet de illusie dat we binnen 3 weken het hele gebied kunnen zien :D Daarom heb ik dat ook in de OP gezet. We willen graag een lijst maken met alle dingen die wij leuk vinden, daarna dingen weg gaan strepen zodat alleen de allermooiste dingen overblijven, en vervolgens met Google Maps en de interrailkaart ernaast kijken wat er qua tijd haalbaar is. En dan blijven schrappen en schuiven tot we een mooie route hebben gevonden. We willen zeker niet continu moeten haasten, maar wel zoveel mogelijk uit de reis halen. In ieder geval de tijd nemen voor de dingen die we bekijken :j Een auto hebben we niet tot onze beschikking helaas, anders hadden we dat absoluut gedaan :D

Enne... bedoel je het serieus of sarcastisch over het Eden project? Ik lees alleen maar enthousiaste verhalen, maar ik vind het maar een vage bedoening :=

@ balli: bedankt voor je uitgebreide reactie :j Een auto hebben we niet, dus dat we dingen tegen komen terwijl we rondrijden zal denk ik tegenvallen. We reizen de grote afstanden met de trein, en dan stap je niet zomaar uit. Korte afstanden moeten we ter plekke bekijken, maar dat zal vooral lopend of met de bus zijn. Fietsen is zeker een optie, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Dan heb je toch net een wat grotere reikwijdte dan lopend :j Maar ik denk dat we daar vooral ter plekke een beslissing over moeten maken.
We proberen ook wat ruimte in onze planning te laten (niet te strak plannen), zodat we inderdaad ook wat speling hebben als we leuke dingen tegenkomen waar we niet op hadden gerekend. En speling is ook handig voor noodgevallen, je weet nooit wat er gebeurt.
En die campings, tja, moeilijk... We hadden een paar jaar terug een heel goede, simpele, kleine tent. Was ontzettend stevig en handig mee te nemen, maar die hebben we toen verkocht. Nu hebben we er eentje die niet mee te nemen is op je rug, zo ontzettend zwaar en log. Kamperen is dus geen probleem, maar een halve nieuwe kampeeruitrusting kopen is wel een financieel 'dingetje'. Aan de andere kant zijn campings vast wel weer goedkoper dan B&B's, dus dat scheelt ook weer. Van te voren slaapplaatsen reserveren willen we sowieso doen, want ik las al dat het in het hoogseizoen heel snel heel vol kan zitten overal.

liberty schreef:
New Forest is leuk om heen te gaan, oa het http://www.beaulieu.co.uk/

Vanaf Penzance is het ook leuk om met de boot naar de Iland's off silly te gaan

Nog nooit van die Isles of Scilly gehoord, maar dat lijkt me heel heel leuk. Ik houd van varen en eilanden :D Heb je het zelf ook gedaan? Want volgens mij is het nog wel een behoorlijke afstand en dus een behoorlijke tijd varen. Ga me hier zeker in verdiepen, maar hoop dat het qua tijd haalbaar is.

Anouk94 schreef:
Stonehenge ben ik een paar jaar terug geweest maar dat valt echt tegen (...) Vond het dus niet het geld waard, maar ik ben sowieso vrij nuchter met dat soort dingen.

We zijn toen naar het Exmoor park geweest, dat was echt super tof!

*Edit: Die reisgids, waar heb je die vandaan? O:) Ik ben dus ook hard op zoek naar leuke verblijfplaatsen tegen een vriendelijk budget :)

Exmoor national park wilden we in eerste instantie niet doen omdat we ook al naar het Dartmoor national park wilden. Maar als ik op foto's en ervaringen zoek, lijkt het Exmoor park toch wel anders en ook verbluffend mooi te zijn (in mijn ogen). Die gaan we zeker niet overslaan!

Over Stonehenge kwam ik meer van die verhalen tegen. We willen dat nu eigenlijk ook maar overslaan, omdat het toch nogal uit de route ligt. En als het ook niet echt de moeite waard is, dan vinden we het zonde om er toch tijd aan te besteden.

Wat betreft die adresjes: ik zal het vanavond nog even aan mijn vriend vragen, maar we hebben in ieder geval wat leuke dingen gevonden in de Lonely Planet Great Britain en de ANWB gids 'Ontdek Cornwall' :))

Hanmar schreef:
Kent is alleen wel helemaal in het zuidoosten, dus wel een beetje anders dan de richting die jij noemt (Exmoor/Dartmoor, New Forest)! :) Wel heel mooi, hoewel ik persoonlijk naast Canterbury niet echt dingen kan bedenken hier in de omgeving die je echt niet kan missen. De kustplaatsjes, bijv. Ramsgate, zijn leuk maar niet superbijzonder, wat mij betreft.

Jaren geleden ben ik in de New Forest geweest en dat is wel erg leuk. Salisbury ook, een beetje hetzelfde idee als Canterbury (kathedraal etc.) en meer in die richting, maar het leukste is natuurlijk wel die pony's die letterlijk vrij rondwandelen daar. Plymouth staat bekend als een leuke kuststad!

O.a. door jouw reactie (en veel recensies op internet) hebben we dus besloten de oostkust (Kent en omgeving) te laten zitten. Onhaalbaar en in onze ogen niet zoveel bijzonderder (?) dan de westkust, dus niet het omreizen waard voor ons. Althans, niet op dit moment. In Canterbury ben ik ook al eens geweest.

Plymouth staat vrij hoog op ons lijstje, dat willen we niet overslaan. Vooral mijn vriend wil daar absoluut naartoe.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:21

Ik heb het lijstje even geupdate, misschien dat anderen dat ook wel leuk vinden om te zien?

Tijd: 2 tot 3 weken
Periode: hoogseizoen zomer
Focus: zuid-westkust, dus Cornwall, Devon

- Dartmoor national park
- Exmoor national park (overnachten in Minehead, of anders Dulverton)
- Lands end/St Ives/Mousehole
- Penzance/Isles of Scilly
- Totnes
- Plymouth
- Eden project? Lijkt me wat vaag, maar schijnt leuk te zijn?
- Londen (optioneel voor eind van de reis, 1-2 dagen voor vertrek naar Nederland)

Misschien (voornamelijk twijfel i.v.m. ligging, meer ter hoogte van New Forest):
- Bournemouth/Poole/Swanage???
- New Forest national park??? We vragen ons af of dat nog wel iets toevoegt als je al naar Exmoor en Dartmoor gaat.
- Cheddar Gorge Cliffs??? Nabij Bristol, te noordelijk voor ons?
- Ook in die hoek van het land: Weston Supermare

Waar we niet heen gaan: (regio Kent en omgeving, ligt allemaal te ver uit de richting):
- Margate/Ramsgate
- Canterbury
- Salisbury
- Brighton
- Stonehenge (vinden we het omreizen niet waard, komt ooit nog wel)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:28

Szan schreef:
Hanmar schreef:

O.a. door jouw reactie (en veel recensies op internet) hebben we dus besloten de oostkust (Kent en omgeving) te laten zitten. Onhaalbaar en in onze ogen niet zoveel bijzonderder (?) dan de westkust, dus niet het omreizen waard voor ons. Althans, niet op dit moment. In Canterbury ben ik ook al eens geweest.

Plymouth staat vrij hoog op ons lijstje, dat willen we niet overslaan. Vooral mijn vriend wil daar absoluut naartoe.

Tja, het kan zijn dat het is omdat ik er momenteel woon ( :') ), maar zelf zou ik niet specifiek 'omreizen' voor Kent, nee. Het is zonder meer mooi, maar het lijkt me veel leuker om echt in 't Zuidwesten de tijd te nemen ipv zoveel (en ver!) rond te reizen. Stonehenge moet je liggen, ik vond het wel bijzonder, maar ben ook niet erg zweverig ingesteld dus alle theorieën erom heen vond ik niet zo vreselijk spannend. Salisbury en de New Forest (Southampton ook) vond ik wel heel leuk, maar ook daarvoor geldt; het hangt er vanaf hoeveel tijd je hebt en wat je wilt zien. Isle of Scilly hoor ik vaak leuke dingen over, vast leuk om te bezoeken!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:11

New Forest is anders dan dartmoor/exmoor. Denk dat je dat ook maar 1 of 2 dagen moet doen. Weet niet wanneer je gaat, maar ze hebben in de zomer daar een hele mooie show met een flink strodorp om het zo maar te zeggen. In de dartmoor zijn wij ook geweest waar ze de film War Horse opgenomen hebben. Minehead hebben wij ook overnacht.

Iland of scilly hebben wij in een dag gedaan, met geluk kom je onderweg ook dolfijnen tegen. We hebben op het eiland zelf fietsen gehuurd. De boottocht is ongeveer een kleine 3 uur, maar zeker de moeite waard.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 19:14

Ga niet naar Weston Supermare! Is een lelijke stad met vooral veel "geld voor toeristen". Misschien heeft het ermee te maken dat ik toen al een dag door de regen had gefietst, maar ik vond 't echt niets. Minehead en Dulverton zijn inderdaad mooi. En eigenlijk is Dunster nog veel mooier!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 15:00

@ balli: Oh foutje, Weston Supermare moest er niet los tussen staan! We overwegen het alleen als overnachtingsplek. Op het strand na lijkt er inderdaad niet veel te doen te zijn.

@ liberty: goeie tip van die fietsen! Kan je dan genoeg van het eiland zien? En zijn jullie daar 1 dag + overnachting geweest, of zijn jullie op een dag heen en weer gegaan? Dat de boottocht 3 uur duurt vind ik geen probleem, ik houd van varen :D

Wat betreft Stonehenge ben ik nu weer aan het twijfelen. Een vriendin van mij is er laatst nog geweest, en vond het juist helemaal leuk. En zij is bij uitstek iemand die op 'vakantie' de toeristen wilt omzeilen en in haar eentje met een tentje gewoon rondrijdt tot ze iets leuks ziet, bij wijze van spreken. Maar misschien komt haar enthousiasme over Stonehenge van haar studie Archeologie. Moeilijk moeilijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:15

Stonehenge is best leuk, maar om er nu speciaal naar toe te gaan, nou nee, dat is het ook niet waard (vind ik). Ben er geweest; we kwamen erlangs onderweg tussen twee geplande overnachtingen en zijn even gestopt en binnengesprongen (we hadden tourist-cards van die organisatie) leuk om gezien te hebben, maar Stonehenge loopt niet weg, kan altijd nog........

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:24

@Szun, wij zijn er toen 1 dag geweest

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:21

vorig jaar mei zijn wij met de familie + hond naar het dartmoor national parc en het exmoor national park geweest. het was echt een te gekke ervaring. de kust bij exmoor is echt prachtig en het park van dartmoor is geweldig. stonehenge hebben wij alleen buiten de hekken gezien. vonden het een beetje te duur voor een paar stenen. ook zijn wij nog naar het kasteel van king Arthur geweest. dit is echt een aanrader voor als je in de buurt bent! echt prachtig om te zien en de zee erbij.. was super gaaf. voor de grap hebben we ook nog een otter en vlinder park bezocht. was wel grappig om te zien. normaal zou hier ook nog een stoomtrein door de buurt gaan, maar het was net thomas de stoomtrein dag :')

ik heb echt genoten van dit stuk engeland en zou zeker nog eens terug willen!