Een jaar au-pairen in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

leonie1988

Een jaar au-pairen in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 01:42

Langzaam begint het besef te komen... Over een dikke maand vertrek ik al!

Ik vlieg 13 februari via Singapore naar Brisbane en ik verblijf een jaar bij een heel leuk gezin in de buurt van Brisbane. De vader komt uit Nederland en beide ouders willen hun twee dochtertjes van 1 en 2,5 jaar tweetalig opvoeden. Vandaar dat ze op zoek waren naar een Nederlandse au pair. En dat ben ik geworden!
Nu heb ik ook nog het geluk dat ze veel binnenlandse vluchten nemen, omdat hun familie in Sydney, Melbourne en Perth woont. En het gezin wilt mij graag op sleeptouw nemen :D

Er is ook een contract opgesteld, waar we het allemaal mee eens zijn ;) gaat voornamelijk over taken, uren, salaris en wat er gaat gebeuren als het niet goed gaat. (Twee weken opzegtermijn en een maand doorbetaald).

Ik heb al heel slim een lijstje gemaakt met dingen die ik moet regelen voordat ik kan vertrekken en de meeste grote dingen zijn geregeld.
- Auto wordt uitgeschreven en een jaar weggezet, het uitschrijven doe ik zo laat mogelijk omdat dat per jaar gaat. Ook de autoverzekering is stopgezet vanaf de vertrekdatum. Autoverzekering in Australië regelt het gezin (hij was erg blij dat ik 25 ben, daardoor vallen de kosten mee :P )
- visum is geregeld, ticket natuurlijk ook :P
- telefoonabo loopt helaas door tot eind juni, maar is wel al stopgezet zodat het daarna niet doorloopt.
- internationaal rijbewijs moet ik op het laatste moment halen bij de anwb, is een jaar geldig. Ik ben wel van plan om een Australisch rijbewijs aan te vragen.

De dingen die ik niet zeker weet, misschien weet een van jullie hier meer over?
- de anticonceptiepil moet ik nog een paar doosjes van gaan halen, staat de komende week op de planning. Ik neem aan dat je wel gewoon meerdere doosjes mee krijgt bij de apotheek toch?
- zorg/reisverzekering is ook geregeld. Zorgverzekering is ook op de hoogte van mijn vertrek. Ik heb naast mijn reis/zorgverzekering een EHIC pas nodig. Als het goed is, is dit voldoende en hoef ik niet meer te doen?
- bij de gemeente moet ik zover ik weet aangeven dat ik een jaar in het buitenland ga wonen en mijn nieuwe adres doorgeven. Klopt dat?

Ik ben gek op google, die heeft me de afgelopen maanden zeer goed geholpen!
Nu vraag ik mij alleen serieus af of ik geen dingen vergeet... En de mensen die deze reis al eens hebben gemaakt, hoe is dat bij jullie gegaan, hebben jullie je visum laten zien op het vliegveld (dat is dan gewoon een uitgeprinte mail toch?), welke vragen werden er gesteld...? Ik kan me gewoon een beetje nerveus maken omdat ik niet weet wat ik moet verwachten :P

Dus bokkers met ervaringen hiermee, deel ze alsjeblieft! :)

Astaloca

Re: Een jaar au-pairen in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:45

Anticonceptie kun je idd meerdere doosjes voor halen :j

Wel ontzettend gaaf hoor! Ik ben zo jaloers!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 01:50

Astaloca schreef:
Anticonceptie kun je idd meerdere doosjes voor halen :j

Wel ontzettend gaaf hoor! Ik ben zo jaloers!

Kijk dat is al een vraag beantwoord, dankjewel!!

Ik heb het idee om te gaan al zo lang, maar het is wel retespannend dat het nu ook daadwerkelijk gaat gebeuren! Ik weet al sinds begin september dat ik ga, maar nu komt het echt dichtbij.
Ben voornamelijk nerveus voor de vlucht... Helemaal alleen... En ook nog dik 7 uur wachten in Singapore :+ En ik heb standaard rode wangen, maar die gaan zowat gloeien als ik nerveus ben :P dus ze gaan me vast en zeker controleren }:0

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:52

Als goed is staat je visum in de computer als ze je gegevens in tikken blij de vliegvelden ect...

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 01:55

shilady schreef:
Als goed is staat je visum in de computer als ze je gegevens in tikken blij de vliegvelden ect...

Oké, dus die hoef ik dan verder niet mee te nemen... Dat is fijn :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:56

Europian Health Insurance Card is, zoals de naam zegt voor Europa.
Ik heb toen ik 2 jaar in het buitenland ben gaan wonen niks aangegeven wbt mijn vertrek. Heb mijzelf gewoon ingeschreven gelaten op het adres van mijn ouders.

Ik heb zelf ook als au-pair gewerkt (Frankrijk en Engeland) Mijn ervaringen zijn echter wat minder :+ Maar wens je desondanks heel erg veel plezier :) Hopelijk heb jij meer geluk!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:58

Há wat leuk. Ik ben een Au Pair in Amerika. 5 maanden inmiddels.

Ja, afhankelijk van de gemeente moet je inderdaad je uitschrijven.
Je visum bekijken ze in het land van bestemming, de mijne zit in mijn paspoort. Heb je geen afspraak nodig gehad op het Australisch consulaat? Ik weet niet hoe dat werkt voor australië.

Je gaat niet met een organisatie? Zijn er mede Au Pairs in je omgeving en beschik je over een auto?

Wat voor reisverzekering heb je? Ik heb de ISIS. Dat is een reis en zorgverzekering in één. Flinke dekking, zelfs met rechtsbijstand etc.

- Ik raad je aan om extra medicijnen mee te nemen. Zo heb ik een flinke dosis Naproxen en ander spul meegenomen die alleen op recept kunnen.
- Als je lenzen hebt: voor 15 maanden lenzen.
- Een creditcard is denk ik ook nodig. Zo niet, vergeet je bankpas niet internationaal in te stellen (dus niet alleen europa).

Even denken..
Pak niet te veel kleren in, die kun je daar kopen. Hetzelfde geldt voor toiletartikelen. Krijg je ook wel daar. Neem dingen mee die je dierbaar zijn, dat vind ik tot nu toe het fijnste om te hebben.

Oja inpakken: Pak spullen die je nodig hebt in je handbagage. Zeker met een stop van 7 uur in singapore wil je, je kunnen omkleden. Tandenborstel etc. zodat je je grote koffer niet hoeft open te maken.
Neem rollerdeo mee die mag je niet in je handbagege hebben.

Heeft australië spuit deo? Amerika kent dat niet, dus ik heb een stuk of 5 bussen in m'n koffer gestopt haha. :P

Nouja, shoot als je vragen hebt. :)

*edit; ha ik zie dat je uit Z-L komt. Ik ook :j
Laatst bijgewerkt door Nagini op 04-01-14 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 01:59

Maartje1990 schreef:
Europian Health Insurance Card is, zoals de naam zegt voor Europa.
Ik heb toen ik 2 jaar in het buitenland ben gaan wonen niks aangegeven wbt mijn vertrek. Heb mijzelf gewoon ingeschreven gelaten op het adres van mijn ouders.

Ik heb zelf ook als au-pair gewerkt (Frankrijk en Engeland) Mijn ervaringen zijn echter wat minder :+ Maar wens je desondanks heel erg veel plezier :) Hopelijk heb jij meer geluk!

Dat dacht ik zelf ook al, maar mijn zorgverzekeraar zegt dat ik zo'n pas moet hebben. Op http://www.ehic.nl staat dit: EHIC is alleen geldig in landen die vallen binnen de EEG (dit zijn de EU, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein)Zwitserland, Macedonië en Australie.

Beetje krom neergezet dankzij de leestekens, maar Australië hoort er wel bij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 02:03

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 02:17

Maartje1990 schreef:
Vreemd, ik zag op een andere site te kijken http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=559 Komt wellicht omdat Australië Elzabeth II als staatshoofd heeft (ook van het Verenigd Koninkrijk ;) )

Nou op belastingdienst.nl staat ook dat het een EU-verdragsland is, misschien speelt dat ook mee...

Nagini, bedankt voor je uitgebreide bericht! ik heb net een heel bericht getypt om antwoord te geven op jouw vragen... En weg issie. Morgen reageer ik op je bericht! :j

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 02:19

Je kan ook voor een beetje info wat je te wachten staat op het vliegveld van Australie eens Border Security op zondagavond op veronica gaan kijken. Daar zie je waar ze oa op letten en hoe moeilijk het soms is om het land in te mogen. Ik vind het sowieso al een erg interessant programma. Grootste belang is uiteraard het juiste visum, komt regelmatig naar voren ook in het programma, maar ik neem aan dat die wel klopt :P

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 02:24

friendly schreef:
Je kan ook voor een beetje info wat je te wachten staat op het vliegveld van Australie eens Border Security op zondagavond op veronica gaan kijken. Daar zie je waar ze oa op letten en hoe moeilijk het soms is om het land in te mogen. Ik vind het sowieso al een erg interessant programma. Grootste belang is uiteraard het juiste visum, komt regelmatig naar voren ook in het programma, maar ik neem aan dat die wel klopt :P

Haha schei uit, ik krijg het al spaansbenauwd als ik aan dat programma denk! :P ach ik stel me aan... Ik ben vorig jaar oktober naar New York gevlogen met mijn moeder en zus.. En toen werd ik ook zo heerlijk nerveus. Slaat nergens op, weet ik wel.. Maarja, het gebeurd toch :P
En voor mijn visum heb ik zeer veel onderzoek gedaan :) ik heb een holiday working visum, waarmee ik een jaar in Australië mag verblijven (en studeren/werken).

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:28

Tip: scan al je belangrijke papieren in en mail deze naar je hotmail/mailaccount. Mocht je ooit iets kwijt raken heb je altijd een kopie bij de hand.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:32

Brrrr au pairen, nooit meer. Ik heb het in Londen gedaan, mijn 2e gezin was leuker dan mijn 1e gezin, maar hadden alsnog veel relationele problemen. Mijn ervaring is dat er altijd wat mis is met die gezinnen, dat een au pair de scherven bij elkaar mag rapen voor de kids. Veel succes en ik hoop dat jij het anders zult ervaren!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:41

Ik ga je echt volgen hoor Leonie, ben ook zo zwaar jaloers!! _O-
De reis erheen komt echt wel goed. Geniet van elk moment!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 10:53

Spannend en leuk!
Mocht het onverhoopt niet goed gaan, heb je dan een plan b? Blijf je daar of kom je terug?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 11:27

lieveli schreef:
Brrrr au pairen, nooit meer. Ik heb het in Londen gedaan, mijn 2e gezin was leuker dan mijn 1e gezin, maar hadden alsnog veel relationele problemen. Mijn ervaring is dat er altijd wat mis is met die gezinnen, dat een au pair de scherven bij elkaar mag rapen voor de kids. Veel succes en ik hoop dat jij het anders zult ervaren!

jep dat idee heb ik dus ook := of ze werken belachelijk veel en heb je van die verwende snotkinderen of 1 van de ouders is ziek wat ook een boel drama met zich mee brengt. Wist niet dat jij nog een 2e gezin hebt gedaan?

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:59

Even reageren op jullie allemaal ;)
@ nagini, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ben niet naar het consulaat gevraagd, op internet gaven ze aan dat dit alleen was als er iets in je achtergrond voor problemen kan zorgen. Gelukkig ben ik braaf :P
Ik ga niet met een organisatie, ik heb dit gezin gevonden door mij in te schrijven bij aupair-world.com. Ik heb wel informatie opgevraagd bij verschillende organisaties, maar er stond eigenlijk niets bij wat ik niet zelf kan regelen. Behalve een ander gezin dan ;)

Mijn zorgverzekeraar is CZ Direct, mijn reisverzekering loopt via Delta Loyd. Geen flinke dekking, maar dekking genoeg voor mij :)

Qua medicatie, ik slik niets, hoogstens een paracetamol af en toe, dus daar kan ik wel een doosje van meenemen, bedankt voor de tip :)

Geen lenzen en geen creditcard, omdat ik momenteel officieel werkeloos ben. Wel moet ik nog naar de bank om een wereldpas aan te vragen. Ik heb er nu alleen eentje voor europa.

Mag ik vragen wat voor dingen jij mee hebt genomen die dierbaar zijn? Mag ook via pb.. Ik kan me niet zoveel bedenken. Ik heb wel gevraagd of mijn schoonzusje (ook beste vriendin) een fotoalbumpje samen wilt stellen. En helaas past mijn lieve, bejaarde merrie niet in de koffer :P

Omkleden op het vliegveld zal ik inderdaad wel willen, ook bedankt voor deze tip :D

En geen idee of ze in Australië spuitdeo hebben, maar rollerdeo is voor mij ook prima. Ben daar makkelijk in.

Ik heb nu nog even geen vragen aan je, maar ik ben wel heel benieuwd hoe jij het tot nu toe hebt ervaren. :) (mag ook via PB).

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 12:07

Zo en nu even antwoorden op de rest :)
@Lien2 Mijn visum is via de mail verzonden... Voor de rest heb ik alleen mijn tickets op papier, maar ook op de mail. Bedankt voor de tip!

@ lieveli en Maartje1990
Ik begrijp dat aupairen niet alleen over rozen gaat :) Gelukkig is dit geen gezin met relationele problemen en de enige reden dat ze een au pair nodig hebben is omdat ze allebei naast hun werk een cursus willen gaan volgen op de universiteit. En de twee meisjes gaan nu nog naar de creche, maar ze willen ze natuurlijk liever thuis hebben. Ze werken allebei normale uren. De moeder werkt drie dagen in de week in een apotheek. Alleen heeft de vader regelmatig nachtdiensten (helikopterpiloot). Dus ik heb niet het idee dat er iets mis is met dit gezin. Ik begrijp heel goed dat ieder gezin natuurlijk zijn minpunten heeft :) Ik wil dit gewoon graag doen.

@ benangelique Als het niet goed gaat heb ik besloten rond te reizen binnen Queensland tot mijn geld op is :P Ik heb een wijzigbaar retourticket, dus ik kan altijd terug als ik dat besluit zou maken.

@ Marlies er komt dankzij mijn schoonbroer een site waar ik alle foto's en ervaringen kan delen, ik geef je de link zodra de site online gaat. :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 12:37

Klinkt als een prima plan b! Lekker gaan voor het avontuur!

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 12:39

benangelique schreef:
Klinkt als een prima plan b! Lekker gaan voor het avontuur!

Dat dacht ik ook :) Ga ik zeker doen, dankjewel! Ik wil dit al sinds ik aan mijn mbo opleiding begon. Toen wilde ik perse na mijn mbo een jaar naar Australië. Maar ik durfde niet :P Dus ik ben braaf doorgegaan aan mijn HBO opleiding. Na mijn HBO opleiding was ik allang blij dat ik werk kon vinden dus werd het plan weer opgeschoven. Nu zit ik zonder werk sinds september en had ik echt zoiets van: Het is nu of nooit! :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:21

Doe het ook vooral, maar zorg idd voor een goed plan B. Want als mijn eerste gezin van te voren had gezegd dat de moeder psychische problemen had, was ik nooit naar dat gezin gegaan. De eerste maand was ook superleuk. En als mijn tweede gezin van te voren had gezegd dat de man een drugsprobleem had, dat het huwelijk op knappen stond en dat hij me zou proberen aan te randen, was ik er natuurlijk ook nooit naartoe geweest. En dat begon in de 2e of 3e maand.

En de gezinnen kwam allebei loving and caring over in het begin, eerste gezin was een rijke banker met huisvrouw, tweede gezin een sieradenontwerper en kunstenares. Thom Yorke kwam daar notabene over de vloer :=

Maar besef je dat mensen zich anders voor kunnen doen, dat er problemen kunnen ontstaan en heb het lef om voor jezelf op te komen en je grenzen aan te geven.

En verder, probeer zo snel mogelijk vrienden te maken. Zonder vrienden is het vreselijk, zul je heel snel vereenzamen.

Maartje1990 schreef:
jep dat idee heb ik dus ook := of ze werken belachelijk veel en heb je van die verwende snotkinderen of 1 van de ouders is ziek wat ook een boel drama met zich mee brengt. Wist niet dat jij nog een 2e gezin hebt gedaan?

Toen ik jou heb ontmoet, zat ik in mijn 2e gezin.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:27

Ik begrijp wat je bedoeld lieveli. Voor mezelf opkomen en grenzen aangeven is geen probleem, daarom kies ik ervoor om dit nu te doen. Als ik 18 was geweest had ik daar veel meer moeite mee gehad.
De ouders zijn niet zo gek veel ouder dan mij, dat scheelt ook. Als ze zichzelf nu niet zijn via Skype, mail en Whatsapp kom ik daar snel genoeg achter. Maar ik snap wel waarom je me wilt waarschuwen. Het is naar dat jij er zo'n negatieve ervaringen mee hebt. Toch wil ik dit met een open blik doen. Dus ik neem je advies zeker mee, je negatieve ervaring niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:39

Nee en je moet ook vooral gaan, ik had de hele ervaring niet willen missen, dankzij fantastische vrienden heb ik het daar geweldig gehad, mooie liefdes beleefd := Maar ik wil je gewoon wel waarschuwen, je moet écht stevig in je schoenen staan, het heel graag willen en sociaal vaardig zijn. Zonder vrienden ben je daar niets. Dus meld je aan op een facebook voor expats, laat je koppelen door je hosts, benader een au pair bureau in de buurt of ze meisjes hebben zitten.

leonie1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:45

lieveli schreef:
Nee en je moet ook vooral gaan, ik had de hele ervaring niet willen missen, dankzij fantastische vrienden heb ik het daar geweldig gehad, mooie liefdes beleefd := Maar ik wil je gewoon wel waarschuwen, je moet écht stevig in je schoenen staan, het heel graag willen en sociaal vaardig zijn. Zonder vrienden ben je daar niets. Dus meld je aan op een facebook voor expats, laat je koppelen door je hosts, benader een au pair bureau in de buurt of ze meisjes hebben zitten.

Dankjewel, ga ik zeker doen :)