Autorijden naar Finland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:13

Hallo,

Ben meer een meelezer dan ik topics start.
maar ik kom er niet echt uit.

Ik ga voor het 3 jaar op rij werken in Finland op een huskyfarm.
Normaal gaan we met het vliegtuig, maar nu willen we met de auto.

Dit omdat we daar graag een auto willen hebben en ik neem de hond mee.
Nu gaan we pas in Oktober, November. maar ik houd van voorbereiden.
Nu is de vraag hoe gaan we rijden van Duitsland naar Zweden.
De ferry of de tolwegen, ik heb heel veel gegoogled( dat is geen woord).
voor de rest kijk ik op google maps, ik heb niet zoveel ervaring met navigatie.

Wie heeft ervaring mee en wil het graag met mij delen.

en wie heeft tips

heel erg bedankt voor het lezen

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:15

Met school (met een bus) zijn we via Duitsland naar Denemarken gereden en hebben we daar de overtocht op een boot gemaakt naar Zweden.
Maar dat is enige jaren geleden.. :')

LoveBodin

Berichten: 4356
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:15

Ik woon in Finland :)
Waar wil je heen? Lapland, Noord, Midden, Oost, West, Zuid?

Ik kan hier aan m'n gastfamilie wel wat dingen vragen, we zijn het halve land al doorgecrosst :Y)

Winged

Berichten: 33040
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:20

Kijk ook eens naar treinen waar je de auto op kan laden. Geloof dat die ook tussen Hanover/Kopenhagen/Stockholm rijden. Vervolgens dan in Stockholm de boot naar Turku. Wegen zijn in Finland zelf 80/100 km per uur, maar wel goed begaanbaar. Tip is om het weer wel in de gaten te houden. In Finland hebben ze namelijk niet normale winterbanden, maar banden met spikes. Dus als je verder naar het noorden gaat is dat wel iets om over na te denken.

Heel veel plezier/Succes!

LoveBodin

Berichten: 4356
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:23

Je moet in elk geval winterbanden hebben onder je auto inderdaad. Spikes ligt er helemaal aan waar je heengaat, ik ben van Uusimaa tot Jyväskylä en zelfs Lappajärvi (beide Midden-Finland) geweest, in de winter, zonder spikes. Ook Rovaniemi en Pyhä zonder spikes. En dat ligt beide in Lapland.

Hier heeft trouwens iedereen een auto-warm systeem, je sluit je auto aan op het lichtnet, stelt een tijd in en dan begint-ie alvast de auto op te warmen. Geweldig met -20.

Het ligt eraan waar je heen wilt, er zijn boten naar Turku en naar Helsinki. Je kan ook via Tallinn gaan.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:25

Ik kom vaak in Zweden en wij gaan eigenlijk altijd met de pont van Duitsland naar Denemarken en met de pont van Denemarken naar Zweden. Bevalt prima.
Winterbanden zijn in Duitsland al verplicht. Op de site van de ANWB staat veel info.

LoveBodin

Berichten: 4356
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:26

Vergeet ook je lichten niet aan te doen. Altijd.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 20:46

Iedereen heel erg bedankt voor het reageren, ik moet eerlijk zeggen dag ik heel nerveus al ben. maar ik ben ook zo blij dat ik toch weer terug gaan/

Nog even een toevoeging, ik heb al in Finland gereden.
Midden in de winter, had net 4 weken mijn rijbewijs. heb dus een vuurdoop gehad.
Heb al heel veel info opgeschreven. de winterbanden, de hond moet vast in een gordel.

we gaan naar Ranua dicht bij Rovaniemi.
@lovebodin: ja als je dat wil doen heel erg bedankt. En de autowarm dingetjes, ja zo handig. de auto start heel makkelijk. moeten daar even naar kijken.
@winged: de treinen zijn aardig duur. we proberen de kosten zo laag mogelijk te houden. ook zijn we met zijn 2en dus we kunnen om de beurt rijden. In de auto waar we in reden in Finland had geen spikes. wel goede winterbanden.
@ Gabyfedde: ja waarschijnlijk gaan we met boor van duitsland naar denemarken. maar met de boot van Denemarken naar zweden. ik heb alleen een tolbrug gezien. ik zal even op de ANWB site kijken.

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 06:36

Ik heb ook nog maar sinds november mijn rijbewijs dus ik ben niet zo ervaren in auto kopen. ik zat er aan te denken om een ford focus of een peugeot 206 te kopen. Ik ken verder niet echt iemand met ervaring voor auto kopen. Misschien hebben jullie wat tips?

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:15

De pont van Duitsland naar Denemarken duurt 45 minuten: Puttgarden - Rødby (Rødbyhavn)
De pont van Denemarken naar Zweden duurt 20 minuten: Helsingør - Helsingborg

Bij de eerste pont kan je al een combiticket voor de tweede kopen (ook retour, zonder datum).

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 12:40

Okee die optie had ik nog niet gezien.
Ik zal daar ook naar kijken, we hadden alleen de brug naar malmo gezien.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:44

Je kunt van puttgarden naar Rodby met de boot, en van Helsingor naar Helsingborg. MAar je kunt ook van Kiel naar Goteborg, dan ben je gelijk in Zweden.

Maar je kunt ook het hele stuk rijden. Kost je wel meer brandstof natuurlijk, maar is net zo snel. Tussen zeg maar Odense en Kopenhagen neem je dan een tolbrug (kost ca 30 euro) en tussen Kopenhagen en Malmo kun je ook weer met de brug, is ook een tolbrug maar ik weet zo niet hoe duur.

Dan rij je dus zo:
https://maps.google.nl/maps?saddr=Groni ... =1&t=m&z=6

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:48

O die optie heb je dus ook nog, haha.

We moeten maar even kijken wat we gaan doen.
Het ligt er ook een beetje aan hoe duur het is om de hond mee te nemen op de boot en of de hond alleen moet blijven in de auto.
want dat gaat de hond niet leuk vinden.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:51

http://www.scandlines.com/customer-service/faq

Dogs aboard the ferry?
Generally, for the transportation of animals the general terms of transportation for persons are valid as well. In the owner’s company small pets are allowed aboard. Bigger animals and dog breeds evaluated as “dangerous” mustn’t leave the craft during the stay aboard. Aboard, muzzle and lead are basic prerequisites for the carriage of dogs and belong to the owner’s duties. For hygienic reasons pets are not allowed in restaurants and shops. Staff orders always have to be followed immediately. Furthermore, we would like to advise you of the need to carry along an international vaccination card for your pet. Further information to the terms of entry with pets, the obligatory registration and much more can also be received at the tourist information www.visitsweden.com and www.visitdenmark.com.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:55

Je kan prima met de auto naar Zweden zonder op de boot te hoeven. Mijn vriend en ik nemen wel altijd de boot omdat we dan de auto even uit zijn. Vergis je niet in de afstand van Malmö naar Haparanda/Tornio, dat is echt wel een aantal dagen rijden. Ik neem tenminste aan dat je die route wil nemen. Je kan ook van Umea naar Vaasa met de boot en dan naar het noorden rijden.

De tolbrug van Denemarken naar Zweden is overigens even duur als de boot op dat stukje, voor de kosten hoef je geen keuze te maken.

LoveBodin

Berichten: 4356
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:57

Bedenk wel dat je dan nog een gigantisch eind naar Zweden moet..
Rovaniemi is vanaf Helsinki (dat ligt noorderlijker dan Stockholm!) Nog zo'n 12 uur met een trein, die flink doorrijdt.. En vanaf Zweden kom je uit rond Oulu, of noorderlijker en Rovaniemi ligt in t midden..

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:59

Rovaniemi ligt in het midden van wat? Niet van Finland. :+

LoveBodin

Berichten: 4356
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:04

Imre schreef:
Rovaniemi ligt in het midden van wat? Niet van Finland. :+


Wel van west en oost ;)
Oulu ligt in t westen, Rovaniemi in t midden

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:12

Ranua ligt meer in het midden, Rovaniemi scheelt niet zo heel veel van Oulu, als je van west naar oost kijkt. Maar je komt niet bij Oulu uit als je om de Botnische golf heen rijdt, maar bij Tornio. Vanaf daar is het nog zo'n 140km naar Ranua, dat is prima te doen.

Mijn vriend en ik hebben ook overwogen om met de auto naar Finland te gaan (vrienden in Tornio, Rovaniemi en Raahe), maar zijn tot nu toe altijd gaan vliegen naar Tampere en verder met de nachttrein. Het probleem met je eigen auto mee willen nemen is dat je moeilijk in zuid-Finland kan komen. Je kan met de boot van Duitsland naar Finland, maar dat is erg duur en ik vraag me af of die boot buiten de zomer vaart. Omrijden via Zweden is voor zover wij hebben kunnen vinden de meest voordelige optie.

BigOne
Berichten: 38281
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:16

Als je nog een auto moet kopen en die moet motorisch in goede staat zijn anders overleefd hij daar de winter niet, is het dan geen optie om daar ter plekke een auto te huren of te kopen.

LoveBodin

Berichten: 4356
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:18

Boten varen t hele jaar door, dat weet ik zeker. Ijsbrekers en vaste routes. Tussen oktober en januari gaan sommige scholen naar Stockholm. Met de boot :). En naar Tallin gaat ook het hele jaar door, zelfs binnevaart gaat gewoon door.

En inderdaad: auto kan je prima hier kopen :)

Oulu is btw tooch nog een uur of 2 met de trein. Voor Finse begrippen om de hoek, maar in Nl is dat toch anders

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:32

we gaan misschien overnachten in Zweden, omdat ik me rijbewijs nog maar een jaar heb en mijn vriendin moet hem nog halen. we willen wel graag met de auto gaan. omdat mijn hond meegaat, en hem mee te nemen in het vliegtuig vind ik niet zo leuk voor hem en is ook heel duur.

We gaan nog even kijken of we met de boot gaan of gewoon over de wegen. gelukkig gaan we pas in november weg, dus we hebben nog genoeg tijd.

Hevonen

Berichten: 5625
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:33

IK rijd elk jaar naar Finland en terug. De boot van Puttgarden naar Rodby is, zeker in drukkere tijden, absoluut niet sneller dan de alternatieve route met de auto. Je betaalt dan wel wat tol, maar het is een stuk goedkoper dan de boot.
Ik ben zowel met de boot als via de brug naar Zweden gereden vanuit Denemarken, maar ik zou de brug nemen als ik jouw was. Hij is erg mooi en je hebt geen wachttijden. Qua kosten maakt het niet veel uit.

Zelf neem ik gewoonlijk de boot van Stockholm naar Turku; zeker de dagboot is echt betaalbaar (Viking line, Silja line). Maar als je helemaal naar Rovaniemi noet, kun je ook kiezen voor omrijden. Het zijn wel heel veel kilometers.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:39

Misschien overnachten in Zweden? Ik gok dat je ook wel vaker dan 1x moet overnachten als je zo'n eind wilt rijden...

Lisafox
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-10

Re: Autorijden naar Finland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:43

Hevonen: ja ik dacht dat het qua kosten allemaal een beetje hetzelfde is.
Miccamaaike: collega's waar ik mee gewerkt heb in Finland, die kwamen uit Frankrijk, wel het noorden. maar die deden er 1,5 dag over.
ik lees op google maps dat het 25 uur rijden is. het lijkt me toch wel dat je 12 uur per dag kan rijden als je met zijn 2en bent.