Emigreren naar Canada… yes or no???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 00:31

automonteur :)

Fanniehh
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-08-06
Woonplaats: s-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:48

Met interesse even meegelezen. Mijn zoon is bezig met een tijdelijk werkvisum, hij wil in Calgary gaan werken samen met vrienden waarvan een er familie heeft. Ze hebben ook al werk aangeboden gekregen (heb ook gehoord dat er vraag naar is). Hij gaat uit van een half jaar en heeft er ontzettend zin in. Natuurlijk vind ik het ook geweldig voor hem maar ik vrees wel een beetje dat het zó goed gaat bevallen dat hij daarna weer terug wil voor langere tijd. Mijn dochter zou het misschien ook wel iets vinden, maar heeft dan ook het "paarden" probleem. Ik ga maar eens even in het Canada topic kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:03


Blacky94

Berichten: 3484
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:14

Dat canadese mensen alleen blij zijn met toeristen is niet waar, alhoewel het er wel aan ligt wat je komt doen. Ik vind iedereen hier veel aardiger en relaxter als in Nederland en zolang jij gewoon wilt werken voor je geld en niet op welfare gaat zullen er weinig Canadezen zijn die wat tegen je hebben, de meeste vinden het alleen maar hartstikke leuk. Hoeveel positieve reacties ik wel niet gehad heb op dat ik Nederlands ben, ook van werkgevers.
Maar kwa vrienden maken kan het zeker lastiger zijn. Ik merk hier zelf heel erg dat iedereen kent iedereen en iedereen is met elkaar opgegroeid. Alhoewel de meeste mensen best wel gastvrij zijn is het gewoon lastiger om in gesprekken te kunnen mengen omdat je, zeker in het begin, 9 vd 10 keer niet weet over wat of wie ze het hebben omdat je diegene niet kent of weet hoe het zit. Nu scheelt het dat mijn vriend zijn vrienden ook bijna allemaal een vriendin hebben van allemaal rond mijn leeftijd die mij ook bij vanalles betrekken maar de eerste maand, twee maanden zijn best wel eenzaam geweest, en af en toe is het nog steeds wel lastig.
Verder zou ik zeggen gaan, alhoewel ik zelf ook wel enigszins bevooroordeeld ben omdat ik zelf momenteel ook een weg probeer te vinden om te blijven. Terug kan je namelijk altijd nog. Als je in Edmonton zelf zit zal het wel meevallen maar zeker als je in een dorpje wat verder van de stad zit (een uur of twee rijden wordt hier gezien als dichtbij) zit je meer die kant op volgens mij wel sneller "in the middle of nowhere". Ik zit zelf in Ontario waar het redelijk "dichtbevolkt" is maar ook dan is het dichtstbijzijnde dorp op 20 km afstand, en een groter dorp om wat uitgebreider te kunnen winkelen op een uur of 1-2, geen uitzondering. Maar daar wen je ook wel aan. Toen ik nog bij familie zat reed ik rustig even een uur enkele reis naar mijn vriend en ook nu rij ik vrij regelmatig twee uur richting waar hij werkt en waar hij blijft als hij aan het werk is (woont in de country, werkt 12uurs diensten in de stad, 7 dagen per 14 dagen dus blijft dan ook daar).

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:34

Ik ben al 10x keer op vakantie in canada geweest en al in heel Alberta en BC geweest. Een prachtig vakantieland. Vind ik.
We hebben ook plannen gehad om er te vestigen en dan wel in Vancouver (vrienden wilden ons wel sponseren dan kon toen nog, nu niet meer).
Toch is het nooit wat geworden vooral na een weekje op het huis van onze vrienden te hebben gepast, werd het gelijk duidelijk dat ik de kneuterigheid van nederland (groningen) begon ik gelijk te missen. b.v. waar kon ik paardrijden?? ik rijd nu 15 minuten naar stal. Naar je werk is niet even om de hoek, maar ook in de stad gauw 45 minuten rijden. Ik woon midden in de stad (groningen) en werk nu al 25 jaar en nog nooit een baan gehad waar ik langer dan 10 minuten moest fietsen.
Even uit eten gaan vraagt ook al om een planning......

Daarnaast zijn de vrije dagen schaars. Vrienden van ons wonen in Vancouver (al 20 jaar), maar ze zijn nog maar 1 keer in de Rockies geweest. Ze hadden allebei maar 15 dagen per jaar!! Wij al 10x :-).

En vergeet niet... Canada is duur!!!

En Edmonton is geen leuke stad net zoals Calgary.... maar het grootste nadeel van Alberta zijn de winters. Dit begint eind oktober en in april wordt het wat warmer.
Afgelopen dagen was de gevoelstempratuur -40!!!
Voor mij een no go!

Maar aan de andere kant Canadezen zijn zo leuk en vriendelijk. De natuur is echt waanzinnig. De gezondheidzorg (gratis) en onderwijs zijn vreselijk goed.
De huizen zijn groot, net zoals de auto's (maar benzine is duur), maar het allerbeste voordeel van Canada is dat het onwijs veilig is en de canadezen hebben respect voor andermans spullen.
Met je HBO studie kun je een geweldige carriere maken en een prachtige salaris krijgen, iets wat je niet lukt in Nederland. Dat is de reden geweest waarom onze vrienden naar Canada zijn gegaan. Hij verdiende op den duur ruim een half miljoen per jaar!!!!
Dus als je voor Canada kiest ligt de toekomst helemaal open en er zijn kansen genoeg.

Mijn tip: Ga een weekje naar Edmonton om te zien wat het is en of je daar zou kunnen wonen. En ga niet in de zomer, maar nu, in de winter. Niet in de zomer je gaat alles zien door een roze bril daar moet je echt voor waken.
Ga niet zomaar op de bonnefooi naar Canada. Je moet weten wat je te wachten staat.... zeker als je nog een klein kind hebt.

Wat je ook niet moet doen is op zoek gaan naar nederlanders in de stad waar je gaat wonen, dat lijkt in eerste instantie handig, maar je integreert niet. Zorg dat je een canadees wordt en geen nederlander blijft, want dan kom je in een isolement. Dat is wat je nog veel hoort van de canadezen dat de nederlanders gaan klitten.

Zoek uit wat jke vriend gaat verdienen en wat de kosten zijn voor wonen in Edmonton.. schrik niet wat de uitkomst is. Er zijn veel intersites waar je dit kan uitzoeken. ff Googlen :-)

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 16:27

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Vind het heel leuk om te lezen hoe jullie er over denken en wat jullie ervaringen zijn!

Klopt ja dat het daar duur is :) heb al enige sites bekeken en was al op zoek gegaan naar een babykamertje en een auto... (puur ter oriëntatie.. er zijn uiteraard nog geen beslissingen genomen) en de conclusie was dat het leven niet gratis is haha... nog maar eens zoeken of er ook ikea achtige winkels te vinden zijn ;)

Het advies om een week erheen te gaan, is een goed idee... dit hebben we ook van meerdere mensen als advies gekregen die er al heen zijn verhuist... ik ga het nog eens bespreken straks :) het jammere is dan alleen dat die tickets zo verdomde duur zijn :P de gedachte dat ik dat binnen een zeer korte tijd 2x moet betalen wordt ik niet blij van :P maarja... het schept natuurlijk een hoop duidelijkheid... al is het wel zo dat je aan de koude 'went' (mits goede kleren) maar met een weekje ben je daar absoluut nog niet aan gewend waardoor het niet helemaal een eerlijk beeld geeft over of je zult wennen aan de kou... ik ben bijvoorbeeld al eens rond gaan trekken door Kenya en Tanzania, om vervolgens nog even heerlijk af te schakelen op Zanzibar. .. toen ik weer naar huis ging kwam ik van het zonnige Afrika met een temperatuur van plus 37 graden terecht in Amsterdammwaar het -6 was... nou echt serieus... ik snap dus wat bedoeld wordt met dat een bepaalde temperatuur niet koud is maar gewoon PIJN is... :P de dikte van je bloed past zich aan, aan het klimaat waar je leeft... mijn bloed stond op standje Afrika... en standje Nederland was even verdwenen... uiteindelijk komt dat goed haha...

Dat Edmonton geen mooie stad is geloof ik best... haha via skype heb ik het een en ander gezien, waarna we aan het googlen zijn geslagen... de huizen zijn echter wel een stuk groter dan hier en het advies was om voor een comdominion (ofzoiets... geloof dat ik dit verkeerd spel haha) te gaan omdat daar de kosten voor verwarming meestal inclusief de huurprijs zijn :) Als het huisje leuk is en een tuintje heeft zodat we met een dik skiepak sneeuwpopjes kunnen maken ben ik tevreden :P een echt stads mens ben ik niet... we wonen nu ook in de stad, maar we gaan niet voor de gezelligheid de stad in... dan gaan we liever lekker het bos in... of naar één of ander park, dierentuin of andere buiten dingen :)

Horse_xx

Berichten: 1718
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 16:43

Lastige keuze inderdaad, maar toch zou ik er voor gaan. Je kindje is nu nog heel jong en dat is denk ik een stuk makkelijk dan wanneer kindje wat ouder is. Tuurlijk ga je je familie missen dat is een ding wat zeker is, maar ze kunnen natuurlijk altijd een x die kant op komen en jullie terug naar Nederland. Het is wel een grote kans die je krijgt :)

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 16:54

Dat ivan die grote kans is ook zo ja... het wordt eigenlijk gewoon letterlijk in onze schoot geworpen... al het gedoe van papierwerk om er heen te kunnen (wat heb ik een hekel aan dat gedoe :p ) wordt zelfs voor ons gedaan...

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:01

Dat is een mooie kans TS.

Ik heb voor veel emigranten (agrariers meestal) hun inboedel en machines verscheept naar Canada/USA/Australie/Zuid Afrika.

Er gaan er elk jaar velen naartoe. De meesten kunnen er prima aarden maar zo'n 10% komt terug (meestal na een aantal jaar). Slechts in een heel uitzonderlijk geval maakt men na aankomt binnen een paar maanden weer rechtsomkeert.

Canada is gelukkig niet meer zo ver weg met alle moderne middelen van communicatie. Natuurlijk zul je je familie missen, maar je kunt ze nog altijd zien (dat was 50 jaar geleden wel anders :j ).

Ik ontvang met regelmaat na enige tijd een bericht dat alles goed is aangekomen en dat men gesetteld is.
Leuk hoor, foto's van de nieuwe boerderij erbij enzo.

Moeilijke keuze voor je, maar zoals anderen al hebben gezegd: je kunt altijd terug als je daar niet meer verder kan/wilt.

Succes met je keuze ;)

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:19

Wat een super mooie kans. Eentje die ik absoluut zou pakken als de gelegenheid zich voor zou doen. Zelf ben ik op 21-jarige leeftijd in NL komen wonen en heb ik daar, op afstand van mijn familie een nieuw leven opgebouwd. Daarna ben ik, ruim 4 jaar geleden, binnen NL nog een keer verhuisd en heb ik vrienden en kennissen (surrogaat familie) achtergelaten. De tweede verhuizing heeft me meer 'gekost' dan de eerste, had behoorlijk moeite om te wennen en ben nog bezig met het opbouwen van mijn leven hier.
Mijn familie zie ik hooguit 4-5 keer per jaar, mijn ouders zijn in bijna 28 jaar tijd misschien 4x hier geweest. Wel hadden wij altijd wekelijks telefonisch contact. Heb 2 prachtige nichtjes waar ik ondanks de afstand een prima band mee heb. De oudste zit nu voor een jaar in de VS. En ondanks haar heimwee is ze blij dat ze gegaan is.

Waarom ik zou gaan?
Het is een once-in-a-lifetime-experience en een super kans om te kijken of het je bevalt. Is het niet wat je ervan had gehoopt kom je na 2 jaar weer terug. Mocht je die 'achterdeur' nodig hebben zorg dan voor verhuur van je woning en voor een oplossing voor je paarden. Zorg wel voor goed beheer/begeleiding, zowel bij verhuur als bij evt. verkoop. Ik snap dat je met je paarden een emotionele band hebt, die heb ik met de mijne ook. Aan de andere kantzijn ze ook niet zo heel piep meer en zou je ze een mooie oude dag bij een fijne baas kunnen gunnen. Wat niet hoeft te betekenen dat ze niets meer hoeven te doen.
Zo'n verhuizing verbreedt je horizon, verrijkt je leven en vergroot je levenservaring - je wordt er als mens alleen maar 'rijker' van dan wanneer je je hele leven alleen op een of dezelfde plek doorbrengt.
Dat laatste is niets minder dan wat jullie van plan zijn als je er tevreden mee bent, maar als de wens om te veranderen/vertrekken toch al leeft? Als het maar even kan: doen.
En idd. niet op NL daar gaan leunen, maar zelf zoveel mogelijk proberen te integreren en een sociaal netwerk op te bouwen. Daar zijn het veel landgenoten van mij, die in NL zijn komen wonen, het mee eens.

Van tevoren een kijkje gaan nemen als je denkt dat dit helpt. Een ticket kost wel wat euro's, maar stel dat je daar komt en je vindt het helemaal niets is dat nog steeds vele malen goedkoper dan wanneer je een hele verhuizing in gang hebt gezet.

Ben benieuwd wat voor jou/jullie uiteindelijk het beste voelt. Heel veel succes met je keuze.

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:36

Hoi Neon,

Wij, man en ik en poezen, wonen vlakbij Edmonton. Inmiddels alweer 3 jaar. We hebben het enorm naar onze zin dus ik zeg ook, doen!!
Ja het is koud, vooral vandaag met een gevoelstemperatuur van -40 en 40 cm sneeuw. Maar ik vind het geweldig. De zomers zijn heerlijk warm en de winters zijn echt koud. De Rockies zijn dichtbij ( zooooo moooi! )

Ik heb mijn paard in NL verkocht, ik vond het transport te duur en ik wist niet zo goed hoe dat ging met deze kou. Nu na hier 3 jaar gewoond te hebben en ik weet hoe het gaat had ik haar misschien best mee kunnen nemen. De paarden wennen snel, ze staan meestal buiten. ( Nu staan ze al een paar dagen lekker op stal in de verwarmde stallen en rij ik in een verwarmde bak, maar tegen -20 kunnen ze prima. Het is ook een hele andere kou als in NL. Ik moet wel zeggen, de stalling is enorm duur. Wil je verwarmd kunnen rijden, en echt dat is geen overbodige luxe betaal je al snel 700 dollar per maand plus gst. Outdoor board is wel goedkoper, rond de 400/500 dollar.

Wat afstand betreft, daar wen je ook aan. We rijden hier gerust 6 uur om vrienden op te zoeken voor een weekend. Of naar Jasper voor 1 of 2 nachtjes om te skien. Of voor een paardrijles trailer ik 2 uur.

Je mag me altijd PBen met vragen.

Groetjes

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 17:42

O en wij hadden dezelfde situatie. Baan aangeboden, nooit eerder in Canada geweest, maar we zijn gegaan. Ik weet nog goed toen we in Edmonton aankwamen. Hier ga ik dus wonen en vond het super eng en spannend tegelijk!!

We zijn twee maanden van te voren 3 dagen geweest om een huis te zoeken en in 3 dagen krijg je geen indruk van Canada, maar ik vond het wel fijn dat ik iig wist waar we gingen wonen en dat ik er een beeld bij had.

En Edmonton is niet perse een mooie stad, maar je hebt er alles en de Rockies liggen op een steenworp afstand.

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 18:05

:) super

Ja alles bij de hand in Edmonton is wel erg prettig! Zeker in de beginfase is wonen in de stad denk ik het meest praktisch. In een stad kom je ook makkelijker mensen tegen om contact mee te leggen denk ik :P

KingYasFenn
Berichten: 1430
Geregistreerd: 10-08-13

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 18:34

ey,
mijn broer is voor een tijd in Canada gaan zitten.
Die is overigens terug gekomen omdat het hem tegenviel.
en het punt van 'denk na over of je er echt kan wonen' komt van hem, hij had de sprong gemaakt omdat hij er altijd van droomde.. uiteindelijk was waar hij ging zitten niet echt de goede plek
Wilde hij terug om het ergens anders nog eens te proberen, maar toen verleende Canada hem geen werkvisum meer.. helaas..
En tuurlijk ligt het qua plek aan hoe de mensen zijn en of ze je graag accepteren enzo,
maar dat is ook moeilijk te zeggen waar wel/niet als je er nog niet geweest bent ;)

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 20:57

Afbeelding

Om je over de streep te trekken.... :')

crazycactus

Berichten: 10929
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:03

_O- _O- _O- jij weet mensen wel te motiveren Tones :D

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 19:34

Haha tone :) er zal, zoals in ieder grapje, een kern van waarheid in zitten :D

Morgen een gesprek met de werkgever in Canada :) ik hen benieuwd haha

Ik houd je jullie op de hoogte...

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:52

Spannend Neon, komt vast goed! En het is alweer wat opgewarmd nu! Als in rond -10

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 20:00

Whaha :) veel beter :)

En dan nu de vraag :p wat is de gevoelstemperatuur :)

lennylenny

Berichten: 527
Geregistreerd: 19-09-10

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:46

Er staat vandaag hier weinig wind, dus -10 :)

Animae
Berichten: 1577
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:57

Wauw, wat een ontzettend gave uitdaging! Ik begrijp dat het lastig is, maar ik zou absoluut met 100% gaan. Ik heb toen ik 13 was een jaar in Amerika gewoond omdat mijn vader daar voor een jaar naartoe moest voor zijn werk. Heb destijds laag en hoog geschreeuwd, wilde absoluut niet weg omdat ik al mijn vrienden en de paarden niet kon missen, maar god wat ben ik achteraf blij dat ik het gedaan heb. Deze kans had ik nooit, maar dan ook nooit willen missen.

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan, maar een leven opbouwen kun je overal en zoals velen hier al zeggen is Canada met de tegenwoordige vervoersmiddelen (lees: vliegen) niet eens meer zo ver weg. Familie en vrienden zul je gaan missen, maar het is niet zo dat je ze nooit meer zult zien, evenals je kindje die ze natuurlijk niet zo zal leren kennen als dat je zou willen, maar dat betekent denk ik niet dat ze geen band met elkaar zullen opbouwen en/of dat het later, mocht je er voor kiezen om terug te gaan naar NL (wat ik me niet voor kan stellen haha), altijd nog kan. Daarbij geef je hem/haar ook nog eens een goede voorsprong wat betreft het leren van een tweede taal én enorm veel extra ervaring.

Wat betreft je paarden maakt dat de beslissing denk ik toch het zwaarst, want je wil ze natuurlijk niet missen. Het is echter niet onmogelijk om er iemand voor te vinden die goed voor ze wil en kan zorgen.

Ik zeg dus: Gaan! Het verrijkt je leven en je zult zien dat NL écht niet alles is. Mocht het toch tegenvallen, dan komen jullie gewoon snel terug en heb je het toch maar even meegemaakt. :D

Neon

Berichten: 4934
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 12:23

:) we hoeven enkel nog alleen maar ja te zeggen... maar wachten het gesprek met onze hypotheek adviseur even af...

josien_m_
Berichten: 2422
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 12:38

Nog een ideetje over je paard. je kunt eerst iets regelen voor hem in Nederland. Ben je daar en denk je dat het best kan, kan je hem altijd nog over laten komen. Valt het daar tegen of lijkt jouw paard daar toch geen goed idee, kun je ook op afstand een volgende stap voor hem regelen richting verkoop of at dan ook.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 14:07

Spannend Neon.

Ik kreeg net foto's vanuit Canada van mensen waarvan ik begin dit jaar de cntrs daarheen heb verscheept.
Zo leuk. De stallen daar met koeien en wat omgevingsfoto's.

Ze zijn helemaal happy dat zlles is gelukt en ze de boerderij nu operationeel hebben.

(ja....... ik probeer je positief te beinvloeden :D ).



Ben benieuwd of je de stap gaat wagen.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Emigreren naar Canada… yes or no???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:03

Wanneer hebben jullie dat gesprek?