bronst excursie oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alfi2010

bronst excursie oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 20:22

Hoi Bokkers,
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik had graag deze week (herfstvakantie) een bronst excursie gedaan in de oostvaardersplassen bij Almere. Helaas zag ik op de site van staatsbosbeheer dat alle excursies vol zitten deze week en dat het bovendien niet toegankelijk is voor kinderen onder de 12 jaar.
Nu willen we graag zelf op pad in het gebied om burelende (schrijf je dat zo?) edelherten te zien en te horen met ons dochtertje van 4,5 jaar.
Waar kunnen we het beste heengaan om dit fascinerende natuurfenomeen een keer mee te maken.
Wie o wie kan ons tips geven en uitleggen waar de beste uitkijkposten liggen om de herten te zien en te horen.
Ik hoor het graag.
Yvette

eponine

Re: bronst excursie oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:04

Volgens mij kun en mag je niet zomaar in het gebied, alleen eromheen zijn een aantal kijkhutten. Je zou ook naar de veluwe of naar het aardhuis kunnen gaan, vooral de laatste lijkt me voor je dochter leuker.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:05

Overigens speelt het burlen zich vooral in het donker en schemer af, tenminste.. In de ardennen wel.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:32

Bedankt voor je reactie.
Dat ze pas gaan burlen in de schemer snap ik, maar het is ook al aardig vroeg donker dus dat moet niet zo'n probleem zijn.
Veluwe heb ik ook aan gedacht maar ik woon in Amsterdam en daarom leek Almere me wat dichterbij, ook omdat mijn dochtertje wagenziek is.

En die kijkhutten, waar staan die precies?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:35

Pfoe..zou je even moeten googlen, maar eerlijk gezegd denk ik dat de ovp niet echt de moeite is voor je dochtertje. Als je nog een week of twee wacht, is er in de amsterdamse waterleiding duinen de damherten bronst, dat is dichterbij, en de kans dat je ze ziet een stuk groter! Je kunt daar nl gewoon door het gebied lopen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:51

Nu nog naar burlende edelherten gaan kijken? Dat is wel heel erg laat. In september komt het burlen op gang en half oktober is het eigenlijk wel zo goed als over. Groepen zijn gevormd en een keer een burltje hier en daar is er misschien nog wel maar daar blijft het bij. Wil je gaan kijken dan of vroeg in de ochtend gaan (als het net licht wordt) of 's avonds tegen schemer aan. Of dit geschikte tijden zijn voor een 4,5 jarige?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:27

Het burlen is later dit jaar, nu volop op de ovp. Wij waren begin oktober in de ardennen, toen was er maar amper bronst.. Dus geniet er nog even van haha!

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:33

Ik had inderdaad gisteren op het nieuws gehoord dat het burlen nog volop in gang is omdat het nog zulk mooi weer was en het in het voorjaar laat koud geweest is, dus vandaar dat we deze vakantie nog even een excursie wilde meepakken.
Ik ga wel even googlen of ik de plaats van de kijkhutten kan vinden.
In ieder geval bedankt voor het meedenken, waterleidingduinen Amsterdam is inderdaad ook nog een optie.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:17

Succes , er schijnt een nieuwe hut te zijn, en een stukje wandelgebied waarvandaan de treintjes het gebied in vertrekken. Mijn vriend gaat daar zaterdagochtend kijken.