Ervaringen ESTA-Amerika?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Ervaringen ESTA-Amerika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 12:45

Ik ga half december lekker naar m'n schoonfamilie toe, maar ik ben blij dat ik even heb nagekeken of er nog dingen veranderd zijn. Waar je 7 jaar geleden alleen een groen Visa Waivertje hoefde in te vullen, moet je je nu van te voren online melden én moet je 14$ via creditcard betalen.

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/

Ten eerste heb ik geen creditcard, maar dat valt wrs wel op te lossen via mijn schoonfamilie.
Ten tweede: zijn ze een beetje makkelijk of kom je er moeilijk doorheen? Ik verwacht geen problemen, aangezien ik nog nooit een kind gekidnapt heb, geen spion ben en ook al niet dodelijk ziek ben :+
maar met de problemen met de Amerikaanse overheid en wat niet al, ben ik toch op zoek naar ervaringen met ESTA.
Kwam je er doorheen? Zo ja, hoe lang duurt dit proces en zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Zo niet, waar lag dat aan en moest je een visum aanvragen?

Alvast heel erg bedankt :)

Douraque

Re: Ervaringen ESTA-Amerika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:48

Ik weet het, vroeger in het vliegtuig alles invullen. Ik was er afgelopen maandag doorheen met een seconde. Eerst het scherm met alle gegevens, dan de betaling dmv creditcard en het volgende scherm stond mijn toestemming al. Ging zo snel. Het zijn dezelfde vragen als vroeger op dat groene blaadje dat je in het vliegtuig moest invullen.

CC is op te lossen door een prepaidcc aan te schaffen bij het GWK, kan je geld op zetten?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:53

Mijn moeder vertelde dat ze er vrij vlot door waren en de douanier heel vriendelijk was, maar maak geen rare opmerkingen
want dan worden ze erg serieus...ook getuige van gweest.....hoefde het formulier ook niet te zien(zit ald goed is in hun database) ook geen vingerafdruk etc, anderen weer wel. Het aanvragen wel op de origenele site doen en je krijgt gelijk toestemming.
Veel plezier met de reis.
Laatst bijgewerkt door kally op 10-10-13 12:55, in het totaal 2 keer bewerkt

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:53

Het is echt super simpel (ik doe dat voor m'n werk regelmatig voor anderen) en het is zo gepiept.
Het enige waar je op moet letten is dat je de officiele versie hebt, en niet wordt opgelicht door tussen-bureau's die dit dan voor je regelen en vervolgens de dubbele prijs berekenen. Dus die 14 dollar is de goede prijs en betaal niet meer. Je krijgt na het invullen van je vragenlijst eigenlijk meteen je bevestiging. Succes!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 13:57

Wat een snelle reacties, heel erg bedankt :)

Begrijp ik nu goed dat je dit pas op het vliegveld hoeft te doen? Of is het toch beter om het (ver) van te voren te regelen? Zijn er nog dingen veranderd met goederen meenemen in je gewone baggage en handbaggage? Kan me bijvoorbeeld herinneren dat je maar zoveel vloeistof mee mocht nemen en dat dat in ziplock zakjes gedaan moest worden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:39

Nee, je moet het wel van te voren regelen (minimaal 72 uur van te voren). Voor de rest is er niets meer veranderd

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:47

Ik reis nog wel eens naar de VS (of doorreis) en heb ook een ESTA.
Zodra je weet dat je gaat moet je het gewoon even aanvragen, is heel simpel en makkelijk. Je krijgt ook heel snel een toestemmings mail dat je mag reizen.
In het vliegtuig krijg je een blauw formuliertje wat je moet invullen. Hier moet je o.a je naam op invullen. waar je verblijft en of je goederen bij je hebt.
Bij de douane krijg je vinger scan en een oog/gezichts scan...en tot slot een stempel in je paspoort :D

Mee aan boord mogen die kleine flesjes shampoo, deo etc etc. Geen grote flessen. Je mag ook geen vers voedsel de VS mee innemen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-13 14:49

Oh man, balen! Dus ik kan geen gerookte kaas en pindakaas met sambal mee sjouwen? :') Ook niet in je gewone baggage?
Grote flessen mogen wel in de gewone baggage? Het gaat mij voornamelijk om de terugweg. Mijn schoonmoeder kennende gaat ze me op een enorme shoptour nemen _O_

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:13

Natuurlijk kan het wel. Of het ook mág is een tweede :D

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:14

Inderdaad ruim van de voren doen, maar het blijft 2 jaar geldig! Dus dat is dan weer wel fijn als je nog een keer zou gaan. ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:17

Helaas was het bij mij niet zo snel er doorheen.. En wij maar in spanning afwachten haha.
Maar na 48 uur was ook bij ons de ESTA binnen. Zoals je weet is de ESTA geen garantie om het land binnen te komen. Meer een adminstratieve procedure die het werk van de douaniers vergemakkelijkt.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:18

Een ESTA aanvragen kan je nu ook al wel doen, ze zijn 2 jaar geldig tenzij je in de tussentijd een ander paspoort aanvraagt.

Bij mij was de bevestiging meteen binnen, maar ik heb van een vriendin gehoord dat zij er wel eens een week op heeft moeten wachten. Waar dat aan heeft gelegen weet ik niet. Dus gewoon ruim op tijd aanvragen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:53

Dani schreef:
Natuurlijk kan het wel. Of het ook mág is een tweede :D

Ja idd.

Je kan het in je tas stoppen maar onthoud wel dat je tas door de x-ray gaat en als je op je formulier zet dat je geen voedsel bij je hebt en later blijkt van wel...oei vinden ze niet leuk.
Pindakaas moet wel kunnen denk ik, dat is geen vers voedsel. Gesealde kaas zou je kunnen navragen.

Op de terug weg is het geen probleem om het een en ander mee te nemen.

bloementje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 21:05

kaas mochten wij wel meenemen we hadden het vacuum laten verpakken. hebben het ingevuld onder dierelijke producten. als ze vragen wat je bij je hebt moet je zeggen hard cheese dan weten zij wat je bedoeld. Dat is wel gewoon voor een normaal stuk kaas. pindakaas kan je ook in amerika kopen, in de meeste winkels hebben ze skippy pindakaas.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 10:06

Ik wilde pindakaas met sambal meenemen voor m'n schoonmoeder ;) Ze vonden een aantal dingen zo lekker hier dat ik het graag mee wilde nemen. Ik kan natuurlijk ook de airline zelf even bellen erover :)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:46

Als het op de juiste wijze is verpakt is het geen probleem. De potjes mogen niet open gebroken zijn. Wel aangeven dat je voedsel meeneemt. Zelfs in australie kon het toen ik erheen ging en die zijn nog strenger met voedsel invoeren volgens mij.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:51

ESTA is echt mega simpel, en dat kan inderdaad ook gewoon met de crditcard van iemand anders. Wel op tijd doen, en zorgen dat je op de officiele site zit. Een kennis van mij had het per ongeluk op een valse site gedaan, en kon dus pas drie laten later naar Houston vertrekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 12:52

Zelfs mijn oude vader kon de esta zo invullen en kreeg dezelfde dag nog de bevestiging dat het akkoord was :')

Pindakaas mag je vervoeren in je ruimbagage :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 15:07

Yes :D

_Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:00

Yes, zoals hierboven vermeld is het allemaal heel simpel en snel!! :D Je wordt zo doorgelaten, doen ze niet moeilijk over.
Ik weet niet hoelang je gaat, maar wel even opletten dat je max 90 dagen in de VS mag verblijven met een ESTA.

Gesealde kaas is helemaal geen probleem! Maar geef dit wel aan op het formulier dat je krijgt in het vliegtuig. Ik heb toen ik naar California ging ook gesealde kaas, vlokken, hagelslag, ontbijtkoek, stroopwafels etc allemaal meegenomen en dat ging helemaal goed ;)