Werken in het buitenland: Waar begin je?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Darah3

Werken in het buitenland: Waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:04

Omdat de vooruitzichten op een baan in mijn sector tegenvallen, zie ik dit als een kans om te oriënteren op werken in het buitenland. Iets waar ik al langer over droom, maar nooit heb gedurfd ;) Ik heb alleen géén idee waar ik moet beginnen.
Wil ik iets in mijn sector (zorg) zoeken, of juist paardgerelateerd?
Tijdelijk of met het vooruitzicht op emigreren? Zelf regelen of via een organisatie?
Zijn de vooruitzichten in het buitenland eigenlijk wel beter?
Wie o wie heeft tips voor me om uit dit bos van vragen te komen :+

Het enige dat ik duidelijk heb, is dat ik me prettiger voel bij de gedachte aan een Engelstalig land. Maar ik sta wel open voor andere talen (behalve Frans, daar heb ik een gruwelijke hekel aan := ).

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:09

Wat ontzettend leuk! Speelt ook nog steeds in mijn gedachten. Misschien kun je eerst eens op "proef" naar het buitenland gaan door bijvoorbeeld als au pair aan de slag te gaan. Daarnaast kun je op http://www.yardandgroom.com hele leuke paardgerelateerde vacatures in het buitenland vinden (vaak met kost en inwoning en de mogelijkheid om je paard mee te nemen indien van toepassing). Ook zou je je aan kunnen melden op een forum voor Nederlandse mensen die geëmigreerd zijn. Daar kun je vinden wat je allemaal moet regelen.

Szan

Re: Werken in het buitenland: Waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:22

Ik lees even mee, want ik zit hier ook sterk over te denken.
Mijn plan is om een buitenlandse studie te volgen, maar als dat niet lukt wil ik zeker kijken of ik er gewoon fulltime kan werken in mijn vakgebied.

Voor mij is op proef naar het buitenland gaan geen optie (of liever niet), dus een baan als au pair of in de paarden zie ik niet zitten.

Heb dus nog geen tips voor je, TS.

Mijn ervaring is wel dat je een beetje moet weten wat je wilt, voordat je begint met zoeken. Wat voor werk wil je, wat voor sector(en)? Welk land? Je moet immers ergens beginnen met zoeken :j

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 20:13

Yard and groom had ik inderdaad al gevonden Anna_Dani, handige site :j
Ik ben er niet over uit of au pair iets voor me is, maar dat komt enigzins in de buurt van mijn vakgebied.
En ik begin liever met werken op 'kortere' termijn dan me direct en definitief ergens te vestigen.

Szan, daarom oriënteer ik me er eerst ook op, voordat ik op zoek ga naar een baan :) Wie weet kom ik tijdens het oriënteren er achter dat het niks voor mij is.
Het liefst wil ik in 'mijn eigen' sector werken, maar ik ben niet op de hoogte in hoeverre die sector ontwikkeld is in bepaalde landen en hoe de baangelegenheid is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:18

Gewoon beginnen met solliciteren. Open sollicitaties naar bedrijven die je leuk vind en via job markets.
Ieder land heeft wel een expat jobs website of iets dat www.job.(vul maar in de, ch, gb etc).

Google is je beste partner in dit geval.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:42

En niks is definitief he, ook al heb je een vast contract. Bevalt het niet, kun je "gewoon" terugkomen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:44

Weet je al welk land je wilt? Ik ben net terug gekomen van een paar maanden in australie. Werkvisum is erg makkelijk net als werk vinden. Zo kun je meerdere sectors uitproberen. Dat heb ik ook gedaan. Heb in de paarden gewerkt maar ook als au pair. En anders gewoon lekker solliciteren en kijken waar ze je willen aannemen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:01

Wat cool, Babeth! Weet niet of je een eigen paard hebt, maar zo ja, waar heb je die gelaten?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:05

Wat is je vakgebied? Want au pair is eigenlijk echt meer voor meiden die een tussenjaar hebben.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:07

Darah3 schreef:
Omdat de vooruitzichten op een baan in mijn sector tegenvallen, zie ik dit als een kans om te oriënteren op werken in het buitenland. Iets waar ik al langer over droom, maar nooit heb gedurfd ;) Ik heb alleen géén idee waar ik moet beginnen.
Wil ik iets in mijn sector (zorg) zoeken, of juist paardgerelateerd?
Tijdelijk of met het vooruitzicht op emigreren? Zelf regelen of via een organisatie?
Zijn de vooruitzichten in het buitenland eigenlijk wel beter?
Wie o wie heeft tips voor me om uit dit bos van vragen te komen :+

Het enige dat ik duidelijk heb, is dat ik me prettiger voel bij de gedachte aan een Engelstalig land. Maar ik sta wel open voor andere talen (behalve Frans, daar heb ik een gruwelijke hekel aan := ).

http://nos.nl/audio/539598-groeiende-vr ... ralie.html
;)

Misschien kun je eens informeren of dat wat voor je is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:01

Anna_Dani schreef:
Wat cool, Babeth! Weet niet of je een eigen paard hebt, maar zo ja, waar heb je die gelaten?

Die heb ik verleast. Die heeft bij een superlief gezin gestaan. Staat ze nu nog steeds tot ik hier in nl weer werk heb.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:04

lieveli schreef:
Wat is je vakgebied? Want au pair is eigenlijk echt meer voor meiden die een tussenjaar hebben.

Nee hoor. Dat was in Australie absoluut niet het geval, daar worden ontzettend veel au pairs gevraagd ook. Mijn vakgebied is voornamelijk paarden, fotografie en administratief. Maar juist nu vond ik het leuk om eens andere dingen uit te proberen. :)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 16:57

Sizzle: Googlen doe ik al een aantal dagen :)) Meteen solliciteren is niet mijn ding, ik ben nogal een 'wat-als' mens, vandaar de oriëntatie vooraf :o

Helaas ben ik geen verpleegkundige minikatje, dat bericht had ik een paar weken terug op de radio gehoord :j

Lieveli: Ik ben nu werkzaam in de gehandicaptenzorg, maar heb tijdens stages ook gewerkt met mensen met NAH :)

Wat gaaf Babeth :) Australië staat wel op mijn lijstje als land waarin ik interesse heb. Evenals Canada, USA en Nieuw-Zeeland. Ik ga over een paar weken backpacken op toeristenvisum in Australië en mijn hoop is dat ik me er 'thuis' voel.
Voor mij is het gevoel ook heel belangrijk, in USA weet ik zo een omgeving waar ik me thuis voel. Helaas kom je niet makkelijk binnen qua werk en visum en zijn mijn kennissen weer terug in Nederland gaan wonen -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:42

Waarom zou je niet solliciteren, je verplicht jezelf dan toch niets?
Het geeft je enkel de kans om vrijblijvend je 'marktwaarde' in te schatten.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:19

Begin in de UK, das nog lekker dichtbij en volgens mij ook niet lastig om te wonen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:39

iid zoals hierboven al wordt aangegeven

Begin in een land dichtbij en waar je de taal goed van spreekt.
Tegen mij zeiden ze dat zwitsers duits spraken.
Nou ik kan je vertellen: Je mag blij zijn als er in een heel gesprek 1 verstaanbaar woordje duits uit kwam.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:42

Hihi, het is inderdaad een beetje apart in het begin ja :D

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 14:11

Ik wilde niet meteen solliciteren omdat ik een pony heb.
Ironisch genoeg is mijn pony afgelopen week weer heel erg ziek geworden en heb ik haar moeten laten inslapen ;(
Na mijn vakantie wil ik verder kijken naar het werken in het buitenland, Australië trekt me wel heel erg, dus eens kijken hoe het land bevalt als vakantieland ;)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:19

Wat leuk ik volg dit topic even.. :)
Na mijn studie afgerond te hebben, en hier weinig tot geen banen te vinden zijn in de gehandicapten zorg kriebelt het ook heel erg om weer naar het buitenland te gaan om daar te gaan werken of rond te gaan reizen :) Durf alleen de stap nog niet te zetten om alleen die kant op te gaan haha.. Maar ik ga zeker spijt krijgen als ik het niet ga doen ben ik bang

Sterkte met het verlies van je pony.. :(:)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 21:06

Dankjewel..
En inderdaad, ik ben ook niet zo'n type om in mijn eentje te gaan, maar ik wil geen spijt krijgen :)
Ben je al eerder naar het buitenland geweest?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:19

interessant topic, het lijkt mij ook wel wat om in het buitenland te gaan werken/wonen...Maar ook ik wil me graag eerst oriënteren voor ik zo'n stap zet, dus ik ga het topic maar even volgens. Ik ben overigens 3 maanden in australië geweest en ik vond het een super mooi land! Ik heb er alleen (helaas) niet gewerkt, we deden daar ook backpacken... super leuk!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:25

Darah3 schreef:
Dankjewel..
En inderdaad, ik ben ook niet zo'n type om in mijn eentje te gaan, maar ik wil geen spijt krijgen :)
Ben je al eerder naar het buitenland geweest?

Stage in Engeland voor 2 maanden, maar toen ben ik heen gereisd met 2 klasgenootjes dus dat is toch nog niet helemaal alleen haha, woonde daar in bij een hostfamily, wat overig ook een hele leuke ervaring is geweest! :) Maar als aupair, of op een paarden ranch werken, lijkt me echt geweldig.. hihi gaan we samen, 2 durverikken 8-)

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 21:45

Goed om te horen Beauty26, ik vertrek over 9 dagen :D

Wat gaaf Anne_Pam! Haha goed plan, twee durfallen samen :)) Met tweeën is toch wat minder eng dan alleen!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:13

Ik lees net dat je over 9 dagen vertrekt? Wat leuk zeg dat je de stap hebt gezet :D
Waar ga je nu heen dan en wat ga je voor werk doen?
Het punt is dat ik voor 3 of 4 maanden wil gaan, maar een half jaar.. zit ook met 2 pony's dus dat is eigenlijk het enige wat mij een beetje tegen houdt..

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 20:47

Niet voor werk hoor, ik had de reis maar Aussie als toerist al een jaar gepland staan ;)
Voor werken zou ik volgend jaar wel weg willen, contract loopt per januari af. Maar voor hoe lang ik weg wil, weet ik ook nog niet. Ik hou alle opties open :)
Met twee pony's is het inderdaad lastig om langer weg te gaan :(