Ik wil jullie daar graag wat van laten zien.
Ik ben opgegroeid met een bepaald beeld van China; communistisch, culturele revolutie, censuur, economische groei, fietsen... zomaar wat woorden die bij mij opkomen als ik aan China denk.
Een aantal dingen kloppen nog wel; censuur

Maar veel dingen zijn heel anders dan ik had verwacht; geen fietsen meer maar elektrische scooters en auto's, heel veel auto's van de meest dure merken met de grootst mogelijke motoren.
Motoren die we in Europa niet meer willen vanwege de uitstoot rijden daar massaal rond met als gevolg enorme smog in alle steden die we hebben bezocht.
Mensen zijn veel openhartiger dan we hadden verwacht, ze zijn erg kritisch op hun eigen regering maar kunnen daar zelf niet tegen protesteren, het is absoluut geen democratie.
Het communisme is nergens meer terug te vinden, er zijn verschrikkelijk rijke mensen en nog veel meer armen en een groot deel van de bevolking kan net (niet) rondkomen. Een zogenaamde middenlaag is er eigenlijk niet.
Chinezen mogen sinds een aantal jaar reizen en ze doen dat ook massaal, alle plaatsen die wij hebben bezocht zijn inmiddels ingericht en berekend op duizenden mensen, wijzelf waren een bezienswaardigheid, we zijn enorm vaak al dan niet stiekem gefotografeerd

En het eten is er heeeeeerlijk

We hadden 1500 foto's

1.

Het plein van de Hemelse Vrede.
2.

De ingang van de Verboden Stad, dit ligt aan het plein.
Hier woonde de voormalig keizer van China tot Mao de volksrepubliek China uitriep (om het maar even heel kort samen te vatten)
Het portret van Mao hangt boven de ingang en de Chinese karakters betekenen iig Volksrepubliek China
3.

Detail van het dak; alle dieren hebben een betekenis maar ik weet niet welke

4.

De Chinese Muur

5.

De foodmarket in Beijing;
Natuurlijk waren de meeste dingen daar prima te eten maar er werden dus ook spinnen, schorpioenen, zijderupsen en andere enge dingen op stokjes verkocht

6.

Vanuit de trein... er worden tientallen flats uit de grond gestampt, in ieder stad die we tegen kwamen hetzelfde beeld, wij vroegen ons af of deze flats ook allemaal bewoond gaan worden, voor de "normale" Chinees zijn ze onbetaalbaar.
7.

De bullettrain (hoge-snelheids-trein) werkt perfect en rijdt precies op tijd, in tegenstelling tot vliegtuigen die bekend staan om hun vertraging (wij hadden een keer 8 uur en twee keer twee uur vertraging)
8.

Het Terracottaleger van Xi' an.
Hier is een compleet leger nagebouwd door een keizer die erg bang was voor de dood, dit leger zou hem bijstaan in het hiernamaals.
Dit aardewerken leger is levensgroot en in detail uitgewerkt, compleet met paarden en strijdwagens.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HPUUIUFU.jpg
Sjanghai
9.

10.

Lotus.
11.

Bamboe
12.

En natuurlijk de panda's, wat een leuke beren. In dit park fokken ze succesvol met deze beren die met uitsterven worden bedreigd.
13.

Het karstgebergte van Guilin, Op het bankbiljet staat hetzelfde gebergte als waar wij op dat moment langs voeren.
14.

Op de heiligste van de 4 heilige bergen (Emei Shan) van het Boedisme staat deze tempel met beeld van Samantabhadra een Bodhisattva (deze staat "onder" Buddha en helpt mensen)
15.

De Giant Buddha van Leshan
Deze is 97 meter hoog en staat op een punt waar twee rivieren samen komen en samen verder stromen.
Het was een heel bijzondere reis. En wat ben ik blij dat wij het hier in Nederland eigenlijk zo goed hebben.