Ni hao, rondreis door China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Ni hao, rondreis door China

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:08

Wij zijn net terug uit China, we hebben een rondreis gemaakt en heel veel gezien.
Ik wil jullie daar graag wat van laten zien.

Ik ben opgegroeid met een bepaald beeld van China; communistisch, culturele revolutie, censuur, economische groei, fietsen... zomaar wat woorden die bij mij opkomen als ik aan China denk.

Een aantal dingen kloppen nog wel; censuur :x ; je kunt niet op facebook of twitter en het journaal uit Nederland kijken lukt ook niet, mensen vertrouwen zelf ook hun nieuws niet.
Maar veel dingen zijn heel anders dan ik had verwacht; geen fietsen meer maar elektrische scooters en auto's, heel veel auto's van de meest dure merken met de grootst mogelijke motoren.
Motoren die we in Europa niet meer willen vanwege de uitstoot rijden daar massaal rond met als gevolg enorme smog in alle steden die we hebben bezocht.

Mensen zijn veel openhartiger dan we hadden verwacht, ze zijn erg kritisch op hun eigen regering maar kunnen daar zelf niet tegen protesteren, het is absoluut geen democratie.
Het communisme is nergens meer terug te vinden, er zijn verschrikkelijk rijke mensen en nog veel meer armen en een groot deel van de bevolking kan net (niet) rondkomen. Een zogenaamde middenlaag is er eigenlijk niet.

Chinezen mogen sinds een aantal jaar reizen en ze doen dat ook massaal, alle plaatsen die wij hebben bezocht zijn inmiddels ingericht en berekend op duizenden mensen, wijzelf waren een bezienswaardigheid, we zijn enorm vaak al dan niet stiekem gefotografeerd :')

En het eten is er heeeeeerlijk :9 ik kon niet met stokjes eten maar dat heb je binnen twee dagen geleerd.
We hadden 1500 foto's *-:) daar 15 foto's uit kiezen valt niet mee :P

1.Afbeelding

Het plein van de Hemelse Vrede.

2.Afbeelding

De ingang van de Verboden Stad, dit ligt aan het plein.
Hier woonde de voormalig keizer van China tot Mao de volksrepubliek China uitriep (om het maar even heel kort samen te vatten)
Het portret van Mao hangt boven de ingang en de Chinese karakters betekenen iig Volksrepubliek China

3.Afbeelding

Detail van het dak; alle dieren hebben een betekenis maar ik weet niet welke :o

4.Afbeelding

De Chinese Muur <3 Fantastisch om daar op te mogen lopen.

5.Afbeelding

De foodmarket in Beijing;

Natuurlijk waren de meeste dingen daar prima te eten maar er werden dus ook spinnen, schorpioenen, zijderupsen en andere enge dingen op stokjes verkocht :wow:

6.Afbeelding

Vanuit de trein... er worden tientallen flats uit de grond gestampt, in ieder stad die we tegen kwamen hetzelfde beeld, wij vroegen ons af of deze flats ook allemaal bewoond gaan worden, voor de "normale" Chinees zijn ze onbetaalbaar.

7.Afbeelding

De bullettrain (hoge-snelheids-trein) werkt perfect en rijdt precies op tijd, in tegenstelling tot vliegtuigen die bekend staan om hun vertraging (wij hadden een keer 8 uur en twee keer twee uur vertraging)

8.Afbeelding

Het Terracottaleger van Xi' an.
Hier is een compleet leger nagebouwd door een keizer die erg bang was voor de dood, dit leger zou hem bijstaan in het hiernamaals.
Dit aardewerken leger is levensgroot en in detail uitgewerkt, compleet met paarden en strijdwagens.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HPUUIUFU.jpg

Sjanghai

9.Afbeelding

10.Afbeelding

Lotus.

11.Afbeelding

Bamboe

12.Afbeelding

En natuurlijk de panda's, wat een leuke beren. In dit park fokken ze succesvol met deze beren die met uitsterven worden bedreigd.

13.Afbeelding

Het karstgebergte van Guilin, Op het bankbiljet staat hetzelfde gebergte als waar wij op dat moment langs voeren.

14.Afbeelding

Op de heiligste van de 4 heilige bergen (Emei Shan) van het Boedisme staat deze tempel met beeld van Samantabhadra een Bodhisattva (deze staat "onder" Buddha en helpt mensen)

15.Afbeelding

De Giant Buddha van Leshan
Deze is 97 meter hoog en staat op een punt waar twee rivieren samen komen en samen verder stromen.

Het was een heel bijzondere reis. En wat ben ik blij dat wij het hier in Nederland eigenlijk zo goed hebben.

Darah3

Re: Ni hao, rondreis door China

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:12

Wauw, super mooi! De Chinese Muur en het Terracotta leger zou ik ook heel graag willen zien :j
Heb je een georganiseerde rondreis gemaakt of zelf rond gereisd?

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:13

Gave foto's! :D

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:15

Wow wat een fantastische foto's! Het lijkt me echt een bijzondere ervaring om het terracotta leger te zien en over de chinese muur te lopen o.a. :)

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:16

Wat gaaf! Ook heel pakkend geschreven :D
Wat apart zeg dat het zo word afgeschermd.. en al die onbetaalbare flats?! Hopelijk krijgen de mensen ooit nog een kans om zich tot middenklasse op te werken zoadat het voor de bevolking daar ook wat dragelijker word..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:17

Wij zijn met De Jong Intra vakanties gegaan en hebben een individuele rondreis geboekt.
Overal wordt je door gidsen die redelijk goed Engels spreken begeleid.

Het Terracottaleger en De Muur waren absoluut hoogtepunten maar ook alle andere plaatsen die we hebben bezocht waren heel bijzonder, deze waren alleen (bij mij) veel minder bekend.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:19

Heb je nog zo'n geroosterde rups op een stokje geproeft? :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:22

Kicke JK!
wanneer komt het complete foto verslag O:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:22

Wow wat mooi, het was een hele belevenis he.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:22

Mijn zoon heeft schorpioenen gegeten. :D
Ik heb vriendelijk bedankt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:23

Mri schreef:
Kicke JK!
wanneer komt het complete foto verslag O:)

Alle 1500? :P

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:27

Wat gaaf allemaal zeg! Zal een reis zijn die je nooit van je leven meer vergeet. Wat een gigantisch gave ervaring moet dat zijn geweest!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:28

Heel gaaf justkid!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:30

Oeh gadsie, die insecten...brrr!

Maar wat gaaf zeg, ik zou daar ook wel eens rond willen reizen.. Mooie plaatjes!

Ik heb ook gehoord dat ze puppies op de markt verkopen voor het vlees.. := Ik zou ze allemaal meenemen denk ik.. :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:35

Het is zo leuk om meer van de wereld te zien, en hoe meer je reist hoe meer je wilt ontdekken.
China is ondoorgrondelijk. Hoe het allemaal precies zit daar kom je niet achter, In onze ogen zijn ze nu in recordtempo bezig om hun eigen land om zeep te helpen. Hoe het communisme zo snel is verdwenen is ook zo vreemd. Het land roept meer vragen op dan dat er worden beantwoord.
Wij vonden het geweldig om dat met eigen ogen te mogen zien.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:38

Wij hadden ook begrepen dat hond en kat worden gegeten, we hebben dat natuurlijk gevraagd aan de gidsen. In de gebieden waar wij waren was het verboden en ook geen gewoonte, honden en katten zijn gewoon geliefde huisdieren net als bij ons. In afgelegen provincies schijnt het nog wel voor te komen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:39

Jeetje wat gaaf zeg

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:45

justkid schreef:
Wij hadden ook begrepen dat hond en kat worden gegeten, we hebben dat natuurlijk gevraagd aan de gidsen. In de gebieden waar wij waren was het verboden en ook geen gewoonte, honden en katten zijn gewoon geliefde huisdieren net als bij ons. In afgelegen provincies schijnt het nog wel voor te komen.

Echt waar joh? Toen ik in Beijing was (2007) werden ze in de achterafstraatjes gewoon gegrilled! Nou waren dat wel de straatjes waar de gidsen je niet mee naar toe komen natuurlijk :=

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 21:50

Het land verandert echt razendsnel, ik denk dat de Olympische spelen daar ook wel wat aan hebben bijgedragen.
Je krijgt inderdaad een bepaald beeld voorgespiegeld en in achteraf wijkjes word je niet rondgeleid. Misschien heb ik niet de juiste informatie hoor, dat kan.
De fietsen zijn een jaar of 10 geleden vervangen door de scooters en sinds een jaar of 3 is er een enorme (dure) auto invasie.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:53

Wat leuk, een heel groot deel van die plaatsen ben ik ook geweest 3 jaar geleden :D (wij gingen met BBI-reizen)
Herken veel ervan :) Niet overal is hond of kat toegestaan op de menukaart/als consumptie. Het wordt vooral op bepaalde plekken gegeten, niet in heel China zoals veel mensen denken. Maar verbaast me niets als het achter de rug om alsnog gebeurt.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:56

justkid schreef:
Het land verandert echt razendsnel, ik denk dat de Olympische spelen daar ook wel wat aan hebben bijgedragen.
Je krijgt inderdaad een bepaald beeld voorgespiegeld en in achteraf wijkjes word je niet rondgeleid. Misschien heb ik niet de juiste informatie hoor, dat kan.
De fietsen zijn een jaar of 10 geleden vervangen door de scooters en sinds een jaar of 3 is er een enorme (dure) auto invasie.

Ja olympische spelen hebben een enorme impact gehad (op de regio rond Beijing in ieder geval) dat heb ik toen al deels gezien. Ben echt heel benieuwd naar je andere foto`s! Heel gaaf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:03

Ben zelf helemaal niet reislustig maar vindt het mooi om te horen/lezen hoe enthousiast je bent :j bijzondere plaatjes! Enne, schorpioenen eten %) begrijpelijk dat je hebt bedankt voor de eer :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:10

Wat gaaf! Een hele bijzondere ervaring :j

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:17

Heeeeeeeul mooie foto's DK!
Klinkt als een bijzonder geslaagde reis. Ik ben gek op reizen, maar China trekt me weinig. Of moet ik zeggen trok? Vind het er erg geweldig uit zien!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:18

Oh wat gaaf ! Ook namens mijn moeder :P

Hoelang moest je vliegen als ik vragen mag ? :o