Kamperen in Denemarken/Noorwegen/Zweden dit najaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Kamperen in Denemarken/Noorwegen/Zweden dit najaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:50

Hey!
Mijn vriend en ik gaan dit najaar een rondje Scandinavië doen: naar Frederikshavn, met de boot naar Oslo, en dan terugrijden naar Malmö en Denemarken en zo weer naar Nederland. Is geen heel lang stuk maar volgens mij wel echt gaaf. We gaan met de camper, en het idee is om wel campings te pakken maar ook af en toe op een mooi stukje natuur gaan staan :)

En nu ben ik eigenlijk op zoek naar tips en ervaringen..! :) Ik heb er echt onwijs veel zin in!

Anoniem

Re: Kamperen in Denemarken/Noorwegen/Zweden dit najaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:12

Volg dit even,wij denk ook na over zoiets!

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 09:27

Leuk, richting het Noorden! Houd er wel rekening mee dat het 's avonds in het najaar al veel sneller donker wordt (dus korte avondjes en vroeg naar bed ;) ). Ik ben zelf namelijk ook eens in het najaar gaan kamperen (met tent) en dat het vroeg donker werd, vond ik echt een nadeel. Ik lees dat je met camper gaat, daar heb je waarschijnlijk wel een goede lichtvoorziening om 's avonds een spelletje te doen/ boekje te lezen.

Wat ik errug leuk vond in Denemarken:
- Givskud Zoo - Denemarken (safaripark, zoiets als Beekse bergen, maar dan mooier/ groter)
- Odense stad - Denemarken (de stad van HC Andersen, leuke smalle straatjes om door heen te lopen/ fietsen).

Nooit geweest, maar Kopenhagen schijnt erg mooi te zijn.

Handige site:
http://www.visitdenmark.nl/
http://www.visitnorway.com/nl

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 15:05

Oe leuk, ga zo even kijken. :)
Ja het eerste wat vriend zei toen ik dit idee had was 'Maar dan gaan we wel naar Legoland hoor!!' :D lijkt me ook superleuk, dus genoeg te doen denk ik ^^
Ja in de camper hebben we inderdaad lichtjes, als we niet aan stroom staan is het wel niet helemaal ideaal want de assecoireaccu zit niet zo heel veel oempf in... Alhoewel, de koelkast kan ook op gas, dat scheelt weer.

Voor iemand denkt dat ik een überlelijke burgerlijke camper bezit, neen, mijn vriendje heeft dit fantastische erfstuk in bezit <3

Afbeelding

Jazeker, een VW T3 uit 1983 met een hippiefactor >9000 en gordijntjes waar je blij van wordt *\o/*
En dat armpje dat je ziet hoort bij mijn vriend :+ kreeg ik er gratis bij, jeuj!

Anyway, wat bedoel je met 'vroeg'? 10u, 9u? En is het dan ook laat pas weer licht?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:09

Verder niemand? :(

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:15

wat is najaar? reken er maar op dat het in september al rond 7 uur gaat schemeren, je zit een stuk noordelijker dan hier.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:17

Oktober denk ik. Voorjaar was relaxter geweest, ik weet 't, maar dan kan ik niet ivm school :)

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:30

In oktober is het idd vrij vroeg donker, het is nu al om 9 uur donker en in december is het om 3 uur donker hier! (alhoewijl wij wel een stuk noordelijker wonen, 300 km boven Stockholm)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 16:29

Hmm nee zo ver gaan wij niet als het goed is :) December is wel heel laat hoor!
We gaan wel even kijken, in het ergste geval gaan we gewoon volgende zomer, is weer eens wat anders dan Frankrijk. Is het een beetje lekker weer in de zomer bij jullie?

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:57

Magrathea schreef:
Hmm nee zo ver gaan wij niet als het goed is :) December is wel heel laat hoor!
We gaan wel even kijken, in het ergste geval gaan we gewoon volgende zomer, is weer eens wat anders dan Frankrijk. Is het een beetje lekker weer in de zomer bij jullie?

Heel wisselent helaas, alhoewijl het deze zomer wel weer best mooi was! Een gewone zomerdag is ongeveer 20-23 graden maar met stralende en zeer warme zon. Als het 25 graden is wordt dat toch wel als best warm gezien, geen Frankrijk temperaturen dus, maar ik kan het wel aanraden want het is hier echt prachtig!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:17

Ik vind Frankrijk dus eigenlijk nét iets te warm. Als in ik-voer-geen-reet-uit-want-het-is-te-warm-warm :P
Dan liever iets noordelijker inderdaad :j

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:30

Gaaf!

Ik ben zelf Noorse van geboorte (al ben ik hier geboren en heb ik er nooit gewoond _O-)

Aanraders? Genieten!
Zorg wel voor warme kleren, het koelt in de avond/nacht behoorlijk af, weerberichten in de gaten houden, het zal niet de eerste keer zijn dat er (omgeving Oslo ook gewoon) in oktober de eerste sneeuw valt.

Qua eten kan ik van alles aanraden:
Reker (garnalen) zijn al gekookt, zelf pellen, op een stokbroodje die je bijvoorbeeld insmeert met (knoflook)boter en wat mayonaise
Vaffler, noorse wafels, TE lekker! Worden (altijd) koud geserveerd, met bijv aardbeienjam. Zelf eet ik ze graag met wat boter en suiker of zout :+
Lomper en stekt Polse. Dat zijn een soort wraps (zo zien ze eruit) met gekookte worstjes (lijken een beetje op knaks) die worstjes doe je in "de wrap" dan mosterd en ketchup en gedroogde uitjes.
Bijna bij elk benzine station te krijgen :+

Wat "begeleidende" foto's

Op het eilandje Hvaler, in het zuidoosten van Noorwegen, in de buurt van Frederiksstad.
Afbeelding

De wafels
Afbeelding

garnalen op brood
Afbeelding

Belangrijke tip, Noorwegen is echt MEGA duur... Zowel in de horeca als gewoon in de supermarkt. Ik zou zeker zo veel mogelijk meenemen aan spullen die houdbaar zijn (denk aan pasta's, broodbeleg etc)
De Noorse kaas is, wat ons betreft niet te vreten, dus als je daarvan houdt, meenemen. Mijn tante (gewoon een Nederlandse, maar net als mijn moeder met een Noorse man getrouwd en bijna 50 jaar woonachtig in Noorwegen) sleept altijd kilo's Hollandse kaas mee naar huis (en wij nemen voor haar mee als we komen. Ook mijn nicht is gek op onze kaas. :)

Heel veel plezier!!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:05

Magrathea schreef:
Ik vind Frankrijk dus eigenlijk nét iets te warm. Als in ik-voer-geen-reet-uit-want-het-is-te-warm-warm :P
Dan liever iets noordelijker inderdaad :j

Dan is het perfekt, want er is genoeg te doen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 20:30

He Michelle, ziet er tof uit allemaal! Die eettips kan ik vooral mijn vriend blij mee maken denk ik, ik eet zelf geen vlees of vis :P Maar hij wel, zeker die worstjes klinkt als iets waar hij vrolijk van wordt!
Dat 't duur is wist ik al, maar dat overleven we ook wel weer. Veel zelf meenemen doen we sowieso wel :j

Het wordt even passen en meten allemaal want ik krijg het ineens heel druk met mijn studie :\ maar we gaan sowieso, wanneer dan ook :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 20:47

Als je vanuit Oslo naar Zweden rijdt neem dan niet de snelweg, maar de 165 van Halden (Noorwegen) naar Dingle (Zweden) zie in Google Maps. Dat is een route (de Blå-Gröna Vägen) met veel dingen om te doen. In Halden heb je het Frederiksten fort met supermooi uitzicht. Je kan ook een deel van die weg doen en dan afslaan naar Tanum om daar de rotstekeningen te bekijken.

Verder loopt het kampeerseizoen in Zweden tot half augustus, in het zuiden misschien wel tot 1 september, dus de kleinere campings zijn als jullie gaan misschien wel al dicht. Wij hebben op de grens met Noorwegen en Zweden gestaan (iets van de 165 af) op Bullarebygdens camping in Vassbotten. Met mooie waterval om de hoek! http://www.bullarebygdenscamping.se/campingEN.html

Voor foto's van mijn vakantie in dat gebied zie http://www.ditisimre.nl/blog/?cat=6

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:12

Gezien de camper, heb ik misschien wel een superleuke tip waar je vriend vast ook blij van wordt. Wij zijn namelijk echte VW fans en de hebben deze zomer het VW kerkhof in Bastnas (net over de grens in Zweden als je vanuit Oslo komt) bezocht.
Het is een bizarre plek met honderden oude kevers, T1 /T2 busjes, etc. De weg er naar toe is overhard en eindigt na ongeveer 7 km in het bos waar je opeens tussen allemaal oude verroeste auto's staat. Ik wist vooraf niet zo goed wat ik er van moest verwachten en het was ook meer een ding van mijn man dan van mij, maar.....ik vond het echt de moeite waard. Jammer genoeg mag je niets meenemen van het kerkhof, want je handen jeuken wel. Ik heb nog wat foto's bijgesloten en pb-en voor de route mag altijd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:16

Onderweg naar Frederikshavn even stoppen in Aarhus, the city of smiles :D

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:39

Bij ons kan ook altijd gecampeerd worden :) er kan ook wild gecampeerd worden maar dan met sanitair :)